Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Följande är saxat från Skatteverkets webb. DOCK rekommenderar jag fortfarande att man för säkerhets skull pratat med "masen" för att slippa problem. Be dessutom om skriftlig information från dem. Denna kan då åberopas vid en eventuell tvist då bevisbördan ligger på dig att bevisa att du inte har gjort fel.....Om du ska köpa, hyra eller leasa bil eller annat fordonDu får normalt sätt inte dra av momsen när du köper en bil, lätt lastbil eller motorcykel till företaget, men det finns vissa undantag. Om du:har uthyrningsverksamhet och ska hyra ut bilenhar bilhandel och ska säljabilen vidarebehöver den i ditt arbete med persontransporter enligt taxitrafiklagen (gäller ej motorcykel)behöver den i ditt arbete med körkortsutbildningarbehöver den i ditt arbete för transport av avlidna.Om du köper en lastbil för att användai företaget får dudäremotavdrag för momsen.För att en bil ska räknas somlastbili momssammanhang krävs att totalvikten är högre än 3 500 kg (tung lastbil). Eller omden har flak (oavsett vikt), ellerden är registrerad som lastbil och har en totalvikt på högst 3 500 kg (lätt lastbil) och ett skåpkarosseri där förarhytten och skåpet är separata karosserienheter. Bilen ska vara körduglig även om skåpet är bortmonteratOm du leasar en personbil eller lätt lastbil får du vanligtvis dra av 50 procent av momsbeloppet. Villkoret är att bilen körs minst 100 mil per år i din verksamhet. Om du hyr bilen kortare tid än ett år, får du räkna om sträckan i förhållande till hyresperioden, till exempel till 50 mil om du hyr bilen ett halvt år.Om bilen hyrs eller leasas för persontransporter enligt taxitrafiklagen, körkortsutbildningar eller transport av avlidna får all moms dras av.Om du skulle välja att köpa bilen du leasar får du inte dra av momsen för bilköpet.Läs mer om bilar och moms
Tack, då blir det 106 000 + moms 🙂
Hej Jimmy!Eftersom pension och försäkringar kan vara så pass specifika frågor rekommenderar jag dig att ta kontakt med en redovisningskonsult så det blir korrekt./Hanna
Hej Fredric!Det finns en forumtråd - Bokföra förvärv av företag - som du kan stämma av konteringen på.Dock skulle jag rekommendera att ta kontakt med en redovisningskonsult för att få det korrekt utefter din situation./Hanna
Hej!Om det framkommer en inkurans vid varulagervärdering ska denna bokföras.En minskning av lagrets värde på grund av inkurans kan t.ex krediteras på konto 14XX ett möjligt alternativ är 1410Lager av råvaror samt debiteras av 4900 Förändring av lager.Kostnaden låter du ligga kvar på konto 4000 Inköp av varor. Det viktiga är att du inte bokför på samma konto som du bokade upp själva lagret på, i detta fallet 1460 Lager av handelsvaror.Hoppas att din fråga blev besvarad!/Hanna