Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Vilka kontoplaner ska jag använda för att ta bort en investering som betalades 20/12 2021 men somligger kvar .Den ligger under 1472 och ska inte vara med i det jag bokför nu 2023 inför deklaration.Ett handelsbolag.Mvh,Lif Henell 070-721 9447
HejDet kan du absolut göra. gå in på sidan Inställningar > Kontoplan och lägg till konto 2514 på detta sätt.Joachim
Vi ska köpa varor från land utanför EU.Dock ska aldrig varan lämna ursprungslandet.hur blir det då när leverantören skickar fakturan. Ska den vara med eller utan moms?
Hej,Jag har anlitat en extern webbutvecklingsfirma utanför EU som har byggt en hemsida åt mig. Centralt är att själva hemsidan är produkten då det väntas ske transaktioner där mellan använder som jag tjänar provision på kommande åren. Utgifterna kopplat till webbutvecklingen tänker jag därför bör bokföras som immateriella tillgångar som skrivs av över 5 (?) år. Verkar detta rimligt? Om så, undrar jag över nedan:1. Mina totala webbutvecklingsutgifter på säg c. SEK 100,000 har betalts under flera månaders tid i flera delbetalningar för respektive milstolpe i projektet. Detta innebär att respektive delbetalning bör bokföras som en separat anläggningstillgång efter vi har olika belopp och olika transaktionsdatum på respektive milstolpe-betalning, även om såklart samtliga relaterar till samma bakomliggande hemsida. Är detta vettigt?2. Vilka specifika konton skulle ni rekommendera för att bokföra respektive delbetalning, tänker 1010 Utvecklingskostnader och sen kreditera kassan? Hur ska momsen redovisas i transaktionen? Det stod ingen moms-sats på betalningspåbudet från min webbutvecklingsfirma i Asien när de skickade betalningslänken.3. Hur kan jag skapa en anläggningstillgång (vilka specifika konton) är bäst kopplade till dessa webbutvecklingskostnader och jag antar jag precis som nämnts ovan behöver skapa fem olika anläggningstillgångar för mina fem delbetalningar i projektet då varje delbetalning skiljer sig både i transaktionsdatum (anskaffningsdatum) och betalningsbelopp (anskaffningskostnad).Stort tack för alla svar för en enkel nybörjare!VhHenrik
Tack för hjälpen. Förstår hur du menar. Har gått igenom alla insättningarna nu och rättat de som blivit felaktiga. Behövde lämna in nya momsrapporter också men nu är allt klart. 🙂
Awesome