Hej,
Jag har också gjort några felaktiga verifikationer men hittar ingenstans där jag kan ta bort dessa. Hur gör jag det?
Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 240219
Varför kan jag inte radera en felaktig manuell verifikation i olåst period?
Varför måste jag skapa en korrigeringsverifikation för att rätta till ett uppenbart fel?
Eller är det något jag missar?
Mvh/Lars
Det är Visma som har den tolkning av bokföringslagen att man inte kan radera en verifikation.
Hejsan Lars,
Du ska kunna ta bort eller makulera en manuell verifikation så länge den inte ingår i en låst period, i vårt skrivna hjälpavsnitt Makulera eller ta bort en preliminär verifikation står mer exakt vad som gäller. Bland annat kan du inte makulera en verifikation som är bokförd mot ett 19-konto eftersom bokföring mot kassa/bankkonton är tänkt att stämmas av via eEkonomis Kassa och bankhändelser i vänstermenyn och inte via en manuell bokning, lika så sker rättningar därifrån. Har verifikationen skapats automatiskt via någon av programmets funktioner, till exempel kundfakturor eller momsdeklarationer så sker även rättning från samma ställe där verifikationen skapades och rättas inte manuellt.
Om det känns oklart så får du gärna återkomma med en bild på en specifik verifikation du vill makulera/ta bort så kan vi kika närmre på vad som gör att den stoppas. 🙂
/My
Hej,
jag bokade manuellt en skatteskuld mellan kto 2510 skatteskulder och 1630 skattekonto som som inte var korrekt, men som inte gick att radera. Kto 1630 hanteras ju också via kassa- och bankhändelser, så det beror väl på det att den inte gick att radera, även om det inte står 16-konton i hjälptexten.
Mvh/Lars
Hej My,
Jag har också gjort samma tabbe men med 19-konto. jag kan varken korrigera eller radera bort alla raderna. Verifikationen balanserar inte står det, vad ska fylla i den nya raden under 1930?
Tror jag har löst det🙂
konto 1930 - debit = summan
1220 - kredit = utan moms
2641 - kredit = moms
har jag gjort rätt nu?😁
Hejsan!
Nu balanserar din verifikation men det är inte helt lätt för mig att säga om den är rätt eller ej eftersom jag inte vet hur originalverifikationen ser ut. Men om du ska korrigera och nolla bokföringen på respektive konto i verifikationen så ska korrigeringsverifikationen se exakt likadan ut som ordinarie verifikation men med kontona tvärtom i debet/kredit.
Sen vill jag påminna om min kommentar ovan, när det kommer till att bokföra på 19-konton så rekommenderar vi verkligen att bokföra via Kassa och bankhändelser, istället för att bokföra via en manuell verifikation. Dels för att det är så smidigt att ha alla bankhändelser samlade här tillsammans och för att du på ett enkelt sätt kan stämma av händelserna mot ditt kontoutdrag på banken men också för att det så mycket lättare att korrigera om det blir fel. Låt säga att du bokför en bankhändelse under Kassa och bankhändelser och den är felaktig, då kan du bara klicka på den skapade bankhändelsen igen och Ångra matchning. Programmet skapar alltså då en korrigeringsverifikation som nollar händelsen per automatik. Är du osäker på hur det fungerar så kan du läsa mer om detta i vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser.
Känns något oklart får du gärna återkomma! 🙂
/My
Tack för svaret,
Jag gick in på kassa och bankhändelser och gjorde det, det var enkelt😊.
Mvh
//Vinh
Jag har precis startat upp Visma eEkonomi och i mina försök att få kontoutdrag och bokföring att samarbeta har jag gjort en verifikation som jag behöver ta bort. Den står som prliminär och jag har följy det som står i tråden men precis som Michael som postade sist där har jag ingen framgång. Inget "ta bort" fins och jag kan inte byta konto från Plusgiro.
(Det verkar ha att göra med att Plusgirot är inblandat, men jag gjorde den helt manuellt och den matchas inte med kontoutdraget.)
Hej @Fd medlem
Jag flyttade ditt inlägg till denna ursprungstråd, så vi kan samla frågorna kring ämnet på samma ställe. 🙂
Om jag förstår det rätt har du skapat verifikationen manuellt under Bokföring - Verifikationer och använt ett 19-konto (plusgiro). Är den då inte kopplad till en bankhändelse eller till en kund/leverantörsfaktura bör du kunna ta bort verifikationen så länge den är preliminär, annars kan du istället korrigera den. Är det den senaste verifikationen du skapat får du alternativet ta bort, annars ska du kunna klicka på minustecknet ute till höger för att radera raderna.
Kan du klicka på minustecknen eller är dessa utgråade?
Om inte, kan du välja Korrigera verifikation under Åtgärder så du kan korrigera verifikationen det hållet?
Finns inte dessa alternativ ska vi såklart kika över det, återkom gärna med en bild på verifikationen.
Ha en bra dag sålänge!
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.