Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Gunnar8
MEDLEM

Avstämning av konto 2893 Aktieägares fordran på bolaget

Hej
Jag kör eEkonomi inkl Deklarationsmodulen och håller på med avstämning för deklaration och årsbokslut.
När jag går igenom Preliminär balansräkning kommer jag till konto 2893 Aktieägares fordran på bolaget, där jag har 
Vid periodens början 0
Förändring 100000
Vid periodens slut 100000
Beloppet stämmer bra, men min fråga är om jag manuellt behöver boka dessa 100000 kr mot konto 2091 Balanserat resultat eller om det görs med automatik av Deklarationsmodulen? 
Fortsatt oerhört tacksam för svar på mina förmodligen triviala frågor (men inte för mig).
Gunnar 
5 SVAR 5

Har du aktiebolag och lånat ut dessa pengar till bolaget, jag tolkar det så och att det inte är något aktieägartillskott. Jag antar även att beloppet är negativt i balansräkningen, d.v.s bolaget är skyldig dig pengarna. Stämmer detta så skall beloppet ligga kvar på 2893 och hanteras som bolagets skuld till dig. 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 2023-08-02

Gunnar8
MEDLEM

Oj, jag var nog lite otydlig. Det var aktieutdelning under året och jag är osäker på om jag behöver boka manuellt mot 2091 Balanserat resultat eller om den bokningen görs med automatik av Deklarationsmodulen.

Ok. Den frågan kan tyvärr inte jag svara på rent tekniskt men jag antar att du måste boka den själv. Har ju inget att göra med bolagets deklaration egentligen utan är kopplat till bolagsstämman i bolaget. Lycka till!
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Utdelningen bokförs manuellt i Visma eEkonomi. Det bokförs inte automatiskt när du låser deklarationen.
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Gunnar8
MEDLEM

Tack för det! Ni är så hjälpsamma på forumet!