Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Bokföra stöd från tillväxtverket.

Jag har beviljats stöd vid korttidsarbete från tillväxtverket och undrar ju nu hur jag bokför den inbetalningen.

/Staffan

2 GODKÄNDA LÖSNINGAR

Godkända lösningar
Highlighted
NY MEDLEM

Svar: Bokföra stöd från tillväxtverket.

Hej!

Jag har nu pratat med skatteverket och de menar på att det om något ska redovisas i ruta 42 som upplysning vid ev granskning.

/Staffan

Visa lösning i originalinlägg

Highlighted
CONTENT PRODUCER

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-04-24 14:49 )

Perfekt, tack för återkopplingen!

Då tipsar jag om ett konto i gruppen 398x, de har alla momskod 42. Har du flera olika typer av bidrag och vill särskilja dem åt kan du i detta fallet kanske använda 3985 eller 3988?  

Tipsar också om inlägget Så bokför du statens krispaket för mer information om hur de olika delarna krispaketet ska bokföras. 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~

12 SVAR 12
Highlighted
CONTENT PRODUCER

Hej!

Jag tänker att det bokförs på något konto för bidrag men såg en annan användare som undrade om det var ett konto för personalkostander. 

Mitt tips är att börja med att kontrollera med Skatteverket om beloppet på något sätt ska redovisas i momsdeklarationen och var isåfall.

Efter det kan vi nog hjälpas åt att hitta rätt konto.

Anna Svensson
Highlighted
NY MEDLEM

Hej!

Jag har nu pratat med skatteverket och de menar på att det om något ska redovisas i ruta 42 som upplysning vid ev granskning.

/Staffan

Highlighted
CONTENT PRODUCER

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-04-24 14:49 )

Perfekt, tack för återkopplingen!

Då tipsar jag om ett konto i gruppen 398x, de har alla momskod 42. Har du flera olika typer av bidrag och vill särskilja dem åt kan du i detta fallet kanske använda 3985 eller 3988?  

Tipsar också om inlägget Så bokför du statens krispaket för mer information om hur de olika delarna krispaketet ska bokföras. 

Anna Svensson

Highlighted
NY MEDLEM

Och när skatteverket svarar i text så är det med följande:

Hej,

Bidraget som tillväxtverket betalar ut är inget som är momspliktigt, utan redovisas då i ruta 42 i deklarationen för moms. Enligt baskontoplan finns ett konto 3988 - Erhållna bidrag och ersättningar för personal. Det skall bokföras på ett intäktskonto i alla fall.

Med vänliga hälsningar

Hampus

Highlighted
NY MEDLEM

(uppdaterad av Johan_25 ‎2020-04-19 16:10 )

Hej Anna!

Angående 3988 kontot. Det finns ju inte i eEkonomi som default, så jag antar att det räcker att skapa upp det med momskod 42 (som då alltså inte innehåller moms).

Men jag har en annan fråga som avser återbetalning av stöd. Anta att:

1. Jag får 10.000 kr i stöd i April och bokför då "1930D, 3988K"
  2. 1:e Juli skapar jag momsrapp (April-Juni) och eftersom jag har kod 42 på 3988 kommer 10.000 upp under "övriga intäkter"
  3. Anta nu att jag måste återbetala 5.000 av stödet i mitten av Juli. Räcker det då att jag bokför 5.000 som "3988D, 1930K"? Hur påverkas kommande momsrapport av detta? Kommer den t.ex. visa "-5.000" som "övriga intäkter"?  

Så frågan är om och hur man hanterar återbetalning av stöd i annan momsperiod

Mvh

Highlighted
MODERATOR

Re: Svar: Bokföra stöd från tillväxtverket.

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-04-21 08:39 )

Hej Johan_25 

Kontot finns som ett inaktivt konto i kontoplanen i eEkonomi. Om du går till Inställningar - Kontoplan - Bocka i rutan Visa även inaktiva poster och sök på kontot 3988, då kommer det upp och momskod 42 är inställt på bokföringskontot från början.

Vad det gäller stödet från tillväxtverket är det inga pengar du ska återbetala. 

/My 

Highlighted
NY MEDLEM

(uppdaterad av Johan_25 ‎2020-04-21 11:22 )

Hej My! Och Tack!

Grejen är att jag faktiskt vet redan nu att jag kommer att behöva återbetala stöd. 

T.ex. har jag sökt stöd för korttidsarbete och fått beviljat, och utbetalt, för April och Maj.

Men häromdagen visade sig att jag kommer att jobba 100% i Maj.

Så när en avstämning görs om några månader kommer jag att få betala tillbaka halva stödet.

Det är därför jag undrar hur jag går tillväga för att bokföra återbetalningen - om det t.ex. räcker att bara göra "3988D, 1930K" och hur detta i så fall påverkar kommande momsrapport och ruta 42, eftersom jag antar att denna då kommer att bli minus? (inlägget ovan).

Mvh

Johan

Highlighted
MODERATOR

Jag förstår, då blir det säkert annorlunda eftersom stödet du fått blir för högt. 

Ja, här blir det egentligen som du skulle hanterat an vanlig kreditfaktura tänker jag. Du krediterar företagskontot och debiterar intäktskontot du tidigare använt för att bokföra stödet. Det kommer påverka ruta 42 i momsredovisningen och beloppet läggs i minus eftersom du ska justera det för högt redovisade beloppet i samma ruta. 

/My 

Highlighted
NY MEDLEM

Jag kör på det! Tack för hjälpen!

Mvh