Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-01-11 09:41 )
  • 68 Svar
  • 4 gilla
  • 58221 Visningar

Vad är omföring av eget kapital?

När du är klar med bokslutet för din enskilda firma och bokfört årets resultat på räkenskapsår 1 ska du bokföra föregående års resultat per den första på år 2. I samband med att du bokför föregående års resultat kan du också välja att tömma kontona för egna insättningar och uttag i Kontointtervallet 2011-2019 och bokföra mellanskillnaden på kontot 2010 - Eget kapital. Denna proceduren slängs ofta med olika namn som omföring av eget kapital, nolla eget kapital, omföring av ingående balanser på kapitalkonton, ja kärt barn har många namn. 

 

Bokföring av föregående års resultat är något du alltid gör medan omföringen av kapitalkonton är valfritt, men det gör det enklare för dig att följa upp dina saldon då du nollar ut dessa konton varje år.

Bokföringsförslag - omföring av eget kapital

Verifikationen baseras på belopp i kontogruppen för eget kapital. Dessa saldon ser du i din balansrapport per den sista dagen i föregående räkenskapsår under rubriken Eget kapital.

 

I följande exempel har firman under året gjort en vinst på 100 000 kr, detta är bokfört som årets resultat (på konto 2019 - Året resultat) i samband med bokslutsposten som registreras på räkenskapsåret sista datum. Under året har det även skett ett uttag på 20 000 kr och gjorts en insättning på 10 000 kr.

 

När bokslutet är klart för år 1 så ska föregående års resultat och omföringen av kapitalkonton bokföras på den första dagen på räkenskapsår 2.

Konto Debet Kredit
2019 - Årets resultat 100 000  
2018 - Övriga egna insättningar

10 000

 
2013 - Övriga egna uttag

 

20 000
2010 - Eget kapital

 

90 000

Konton att omföra mot 2010 - Eget kapital

  • 2011 - Egna varuuttag 
  • 2012 - Avräkning för skatter och avgifter 
  • 2013 - Övriga egna uttag
  • 2018 - Övriga egna insättningar
  • 2019 - Årets resultat

Om du har Visma eEkonomi kan du använda bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton när du skapar verifikationen, då hämtas alla konton automatiskt och du ser varje kontos saldo ute till höger om kontoraden.

Ytterligare lästips
- Bokföra eget uttag i en enskild firma
- Bokföra egen insättning i en enskild firma

 

Filmtips! Se vår utbildning om hur du skapar deklaration och årsbokslut i vårt program. 



kundhosvisma.png

 

 

Kommentarer
Maria Axelsson
UTFORSKARE

Hej!

 

Jag har helt missat att man ska "nolla" i början av året, 2023 alltså... Jag har låst januari, är det alltså för sent då eller kan jag justera på något sätt? Läste att man inte måste göra detta, ska jag helt enkelt hoppa det för 2022? Kan jag i sådana fall ta med dessa siffror till när jag nollar 2023 års kontosaldon?

 

Många frågor... För förståelse, behöver jag nolla alla? Se skärmdump. Ska alla kontosaldon (förutom 2010) landa på 0?

 

Screenshot 2024-01-03 at 12.47.08.png

 

Roffakab
CHAMPION

Ta med det i omföringen 2024-01-01.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

beritwallsten
MEDLEM

Hur bokför jag ränta som kommit in på ett sparkonto som är villkorat mot konto 2070. Det är alltså ett konto med fonderade pengar och nu har vi fått ränta på det sparkontot. Jag bokför ju räntan som en intäkt på sparkontot, men konto 2070 måste visa samma saldo som sparkontot? Hur bokar jag det

 

Joachim E
MODERATOR

Hej

Sparkontot bör ha ett 19-konto i er bokföring eftersom det är ett bankkonto som då är en tillgång. Så ränteinsättningen på bankkontot bör bokföras på följande sätt

19XX Debet
8311 Kredit

Avsätttningen till de fonderade medlen görs inte från själva bankkontot utan från den balanserade vinsten/förlusten så det har egentligen inte något med själva bankkontot att göra. 

Men vill ni ha med ränteintäkten i de fonderade medlen på konto 2070 så får ni kompletter bokföringen med en manuellt kontering

2091 Debet (Räntebeloppet)
2070 Kredit (Samma belopp)

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Jsoriano
MEDLEM

Hej,

Fråga gällande årets omföring av ingående balanser.

Så här ser det ut för mig när jag skapar verifikation och en ny bokföring för omföring av ingående balanser på kapitalkonton. Årets resultat som då visas är för kalenderår 2022. Varför visas det?

Screenshot 2024-01-16 at 10.45.40.png

Jag hittar nedan manuellt bokförda verifikation från 31/12-2022. 
Har det blivit fel eftersom årets resultat fortsatt indikerar 2022, eller har jag missat något?

Screenshot 2024-01-16 at 14.28.15.png



Tack på förhand för hjälp här🙏

Joachim E
MODERATOR

Hej

Du har inte gjort något fel utan det är saldona från 2022 du nu skall bokföra om. Kan inte återskapa kontosaldona i mitt sytem men visar med en bild hur du skall göra omföringen i bild 1.



Det som kommer ske när du gör denna omföring är att kontosaldona på konto 2013 och 2019 kommer bli noll och du flyttar skillnaden på 27 673,76 till konto 2010.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim

Arvidex
NY MEDLEM

Jag blev mycket förvirrad över detta då ni äger att det egna kapitalet blir positivt med vinst i företaget, men i verifikationen så står det ett minustecken framför då man krediterar kontot, tills jag läste detta på fortnox:

Förutsatt att det egna kapitalet är positivt anges det på kreditsidan i balansräkningen, då det ses som en hypotetisk skuld till ägarna – lite förenklat har ju faktiskt ägarna rätt att plocka ut pengarna från bolaget. Med anledning av detta visas ett positivt eget kapital med ett minustecken framför i många balansräkningar, vilket kan vara bra att känna till för att undvika förvirring. I en årsredovisning visas det dock i regel utan något minustecken framför. I förvaltningsberättelsen, som tillhör årsredovisningen, ska det redogöras för hur det egna kapitalet förändrats från föregående räkenskapsår.

Källa: https://www.fortnox.se/fortnox-foretagsguide/bokforing/vad-ar-eget-kapital-vi-guidar-dig

Lämnar detta här för jag tänker att det hjälper någon annan i min sitts i framtiden.

 

Så är det rätt att tänka att summan på det egna kapitalet är en skuld, så när det är negativt så har man ingen skuld (negativ skuld)?

Joachim E
MODERATOR

Hej

Som det står i texten så är det egna kapitalet förenklat förklarat en skuld till ägaren/ägarna i företaget så om man gör en vinst på 50 000 så är det i praktiken ägarnas pengar. Låter man dessa stå kvar i företaget så bokförs/visas det som en skuld i balansräkningen.  Dvs beloppet på 2010, 2061 eller 2091 blir då negativt. Att det blir negativt är för att man skall få balans och resultaträkningen att balansera. Det beräknade resultatet skall bil noll efter att man bokfört upp årets resultat.

För att ta ett extremt förenklat exempel. 

Ett helt nystartad enskild firma har inte haft några kostnader alls första året utan enbart sålt varor eller tjänster för 50 000 Kr

I slutet av året har man då 50 000 på banken och i praktiken en skuld till ägaren av den enskilda firman på 50 000

1930 bank  50 000 (Positivt kapital på banken)
2010 eget kapital - 50 000 (Negativt för att det är en skuld till ägaren)

Om beloppet på 2010, 2061 eller 2091 är positivt så har företaget gjort en förlust över tid och då har företaget inte en skuld till företaget.

/Joachim

Ekuddenlotta
NY MEDLEM

HEj. Håller på med årsbokslut på min enskilda firma. Skall göra bokföringen på första dagen 2023 och då ska man göra omföring

men det kommer inte upp några föreslagna siffror i debet och kredit måste jag fylla i dom själv? eller vad har jag gjort för fel?

Ekuddenlotta_0-1706727286318.png

 

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Ja du måste fylla i beloppen själv för konto 2012, 2013, 2018 och 2019 så att kontosaldo på dessa konton blir noll. Differensen bokför du sedan på konto 2010.

Ekuddenlotta
NY MEDLEM

OK Då tror jag att jag förstår, det var mycket klart och tydligt svar tack ....😊

Då ska de se ut så här när jag är klar hoppas jag.

Ekuddenlotta_0-1706963444586.png

 

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Ja det är rätt.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Maria Axelsson
UTFORSKARE
(uppdaterad av Maria Axelsson ‎2024-02-04 12:50 )

Hej! Jag ska göra en omföring av ingående balanser på kapitalkonton, bifogar två skärmdumpar. Såhär ser det ut från start:

 

Screenshot 2024-02-04 at 12.22.51.png

Och såhär tänker jag mig att det ska se ut efter jag fyllt i:

Screenshot 2024-02-04 at 12.22.36.png

 

Jag har lite svårt att förstå detta, hur går jag vidare härifrån?

 

_____________

 

Jämförde med frågan ovan och kommer fram till följande, kan det stämma?

 

Screenshot 2024-02-04 at 12.48.15.png

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Ja det är korrekt. 

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

AnetteKBT
NY MEDLEM

Hej!

När jag ska bokföra "omföring av ingående balans" med datum den 1/1 2023, finns det ett belopp på konto 2010 Eget kapital och ett annat belopp på konto 2019 Årets resultat, det innebär att det finns en diff. Det ska det ju inte göra. Vad gör jag?

Joachim E
MODERATOR

Hej

Det är summan på 2019 du skall bokföra om till 2010. Den totala summan på 2010 som finns vid årets början skall du inte ha med i konteringen. 

För att ta ett exempel. 

2010 =  - 55 000
2019 = - 10 000

Konteringen av omföringen i detta fallet skall då se ut på detta sätt

2019 Debet 10 000
2010 kredit 10 000

Resultatet efter att konteringen är klar blir då att 2019 har noll utgående saldo och 2010 ökas på till att ha - 65 000 som saldo.

/Joachim

Joachim E
MODERATOR

Hej

De tär korrekt bokfört och saldot på 2010 gör du inget med alls. Det låter du bara vara kvar som det är.

/Joachim

AnetteKBT
NY MEDLEM

Tack snälla Joachim för hjälpen!

 

Nu dök ett annat problem upp när jag skulle bokföra årets resultat 31/12 2023 😞

Fick ett felmeddelande "Du kan inte välja perioden för det finns ej bokförda bankhändelser i bankavstämningen".

 

Jag gick då till "Kassa- och bankhändelser" men kan inte se några händelser öht bara det belopp som anges som det ej bokförda.

Vad gör jag?