Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Du bokför:Debet 2420 (Förskott från kunder)Kredit 2611 (Utg. moms)Kredit 30XX (Försäljningskonto)
När du står i registrering av en leverantörsfaktura och vill använda ett konto som är inaktivt kan du klicka på nedåt-pilen i fältet för konto och där, överst på sidan sätta en markering i "Visa även inaktiva poster".Alla konton visas nu i listan och de konton som är inaktiva är grå. Markerar du ett inaktivt konto i listan får du en fråga om du vill aktivera det. Svarar du Ja på den frågan blir kontot aktivt och du kan plocka upp det på leverantörsfakturan utan att lämna registreringen av leverantörsfakturan.
Hej!I balansrapporten ser du dina momskonton för både ingående och utgående moms. Till exempel konto 2611 och 2641. Skillnaden mellan ingående och utgående moms är vad du ska betala/få tillbaka. Den moms som du ännu inte bokfört (de fakturor som du inte betalat eller fått betalt för än) räknas inte med i balansrapporten.I tråden Koll på moms ger min kollega Joakim förslag på hur du kan göra omföringen.
Hej!Den betalning som du gjorde till rätt mottagare får utgöra betalning på leverantörsfakturan. Med det belopp som hamnade fel kan du använda konto 1689 som jag beskriver ovan. När denna betalning sedan återbetalades kan du kontera upp bankavgifter och valutakursförlust. Om beloppet var på 1000 kr, men 980 kr återbetalades skulle det kunna bokföras så här:1930 debet 9801689 kredit 10007960 debet 106570 debet 10
Nyheter
Genvägar