Hej!
Det låter absolut som en rimlig förklaring, betalning via åtgärder bokför fakturan som betald men det är själva "export" -knappen som skickar fakturan till banken inför den faktiska betalningen som dras.
Detta med papperskvitton och digitala kvitton, vad som ska sparas och hur länge är inte helt enkelt. i vår artikel Digital bokföring vs. papper har vi tagit upp detta fenomen för att bena ut vad som faktiskt gäller i djungeln. Där skriver vi bland annat:
"Har du fått en PDF på mejlen, skriver ut den, sätter papperet i en pärm och slänger PDF:en så har du alltså förstört originalet. Själva mejlet kan du slänga om du sparar PDF:en, men oftast är det enklast att spara mejlet också och söka på kundnamn eller mappa alla mejl från en viss kund. Du kan också skapa en regel i mejlprogrammet som automatiskt mappar alla mejl från samma avsändare.
Och motsvarande: Om du får ett dokument eller papper, exempelvis ett kvitto eller ett avtal, och scannar in det så måste du spara originalet i tre år. Kvitton har en tendens att blekna snabbt så att de blir oläsliga och all räkenskap måste vara läslig. Därför ska man enligt lag göra en kopia som arkiveras tillsammans med det, med tiden, oläsliga kvittot. (Det bästa är att kunden scannar in alla kvitton och underlag själv, i samma stund hen får det i sin hand, och sedan sparar det själv i ordnad form.)"
Jag tror och hoppas detta klarnar upp din fundering lite, du får gärna återkomma annars! 🙂
/My
... Visa mer