2023-02-24
10:21
1Gilla
Ja, så tänkte jag med, men leverantören hade fakturerat med moms vilket är fel. Inväntar nu en korrekt faktura. Tack för svar!
... Visa mer
2023-02-20
10:28
1Gilla
Hej, Då blir det ju en kostnad hos er. Skulle nog lagt det mot 6090 Övriga försäljningskostnader. //Carina
... Visa mer
2023-02-20
07:48
1Gilla
Hej, Du får ta ut körersättning för det du kör i tjänsten med privat bil. Fr o m 2023-01-01 är det 2,50 kr per km som kan betalas ut som skattefri ersättning för privat bil i tjänsten. //Carina
... Visa mer
2023-02-16
09:52
1Gilla
Jag hade kört allt på samma konto, dvs 5410.
... Visa mer
2023-02-16
08:56
1Gilla
Nej, skuldkontona i balansräkningen ska spegla hur det ser ut på semesterskuldlistan. Kostnadskontona visar endast förändringen under året.
... Visa mer
2023-02-13
08:55
2 Gillar
Då man inte får kvitta intäkter mot kostnader så känns det mest rätt att lägga den på 3991 som du föreslagit ovan. Se bara till så det inte är någon momskod på kontot då det inte är en omsättning.
... Visa mer
2023-02-12
17:04
Kanon tack! Strålande !
... Visa mer
2023-02-09
08:59
2 Gillar
Perfekt!! Hade inte koll på att jag kunde få fram hjälpavsnittet 🙂 Nu har jag koll - där ska endast uppgifter skrivas in om skatten inte är reglerad under året. Det ska alltså lämnas blankt i mitt fall. Stort tack!
... Visa mer
2023-02-08
13:00
2 Gillar
I redovisningen så rättar du felet när det upptäcks, i det här fallet i samband med bokslut dvs en bokslutstransaktion. Skattedeklarationerna måste du rätta varje månad.
... Visa mer
2023-02-06
07:45
1Gilla
Du har ju gjort en bokning som balanserar. Mitt förslag är att du kontaktar supporten. //Carina
... Visa mer
2023-01-30
13:11
1Gilla
Värdet på andelarna i bokföringen ska vara det lägsta av anskaffningsvärde och marknadsvärde. Dvs man gör ingen uppskrivning i redovisningen, men det kan vara av intresse för noten i årsredovisningen.
... Visa mer
2023-01-24
08:31
2 Gillar
Det var ett tokigt svar ni fått från revisionsbyrån tycker jag. Även plåtarbetena som är till er själva kan vara en byggtjänst om plåtverkstaden kommer till er och monterar på t ex er kontorsbyggnad, men jag tycker att det verkar som ni gör allt monteringsarbete själva och då är det ju endast en produkt ni köper. Jag tycker det är likställt med om ni skulle köpa t ex lister eller golv för att montera hos kund, det är ju också produkter.
... Visa mer
2023-01-21
17:40
1Gilla
Hej igen och tack för svaret. Ja, det är AB företag och det är privat köpt. Jag tror det låter mest rimligt att boka den på 2893. Vänligen Lida.
... Visa mer
2023-01-16
09:48
2 Gillar
Hej igen, Jag har nu bokat om pensionskostnaderna till konto 74XX och tack vare det överfördes beloppet till deklarationen så nu är det löst. Tack så mycket för hjälpen!
... Visa mer
2023-01-16
08:08
Det är ju en smaksak. Jag föredrar att gå igenom alla periodiseringar i samband med att jag gör månadsavslut och avstämningar för att ha en fast rutin.
... Visa mer
2023-01-13
10:44
1Gilla
Hej, Tipsar dig om den här sidan https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-administration-500/content/online-help/ladda-ner-kontoplaner.htm Här hittar du olika branschkontoplaner, bla LRF's Jordbrukskontoplan för olika företagsformer, tänk bara på att använda de som heter EU-bas. På konto 4430 börjar skogskostnaderna, nedan ett klipp från kontoplanen. Finns ytterligare konton, men de hamnade på nästa sida.
... Visa mer
2023-01-11
10:35
2 Gillar
Hej Sofia L! Den anställde skulle bara arbeta 6tim pga sjukskriven 2tim. Då kan du inte göra avdrag för semester med 8tim + 2tim sjuk för då är ju arbetstiden 10tim. Semesterlönen och semestertillägget är intjänat sedan tidigare och betalas ut för hela dagar därför blir det beloppet högre än semesterlöneavdraget. Visma har räknat ut allt rätt! Mvh Catarina
... Visa mer
2023-01-10
10:53
Hej!
Hur du bokför värdeminskning på fonder/aktier kan du läsa om här. Tänk på att inte alla nedskrivningar är skattemässigt avdragsgilla, och kan behöva hanteras vid deklarationen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-09
13:00
Hej!
Jag hoppar in i din och Carinas tråd för att du skall få svar. Tack så mycket för att du delar med dig av ditt svar du fått från Simployer. Jag instämmer med Carinas svar kring att det beräknas ingen avskrivning förrän den tagits i bruk vilket man kan läsa om här. Där står det följande:
"Avskrivningen på maskiner och inventarier ska påbörjas det år som de tas i bruk av företaget. Avskrivningen på byggnader ska, om byggnaden redovisas i balansräkningen, göras även om byggnaden inte har tagits i bruk av företaget."
Om man tittar på andra meningen, så verkar det som att avskrivningar kan göras på byggnader även om de inte tagits i bruk. Detta gäller dock planenlig avskrivning, men principerna bör vara samma. Så om din pågående nyanläggning gäller en byggnad så är det mycket möjligt att Simployer har helt rätt. Jag rekommenderar dig att kontakta Skatteverket för vägledning kring detta, så du kan dubbelkolla vad som är korrekt.
Du får gärna återkomma om du får ett svar från Skatteverket som kan hjälpa andra med liknande funderingar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2023-01-02
07:55
1Gilla
Står det en text på presentkorten att de har en viss giltighetstid? Om inte så gäller 10 år.
... Visa mer
2022-12-22
08:24
1Gilla
Hej, Rättelsen gör du som en manuell verifikation. De automatiska momsraderna tar du bort eftersom du endast ska byta intäktskonto. //Carina
... Visa mer
2022-12-20
09:53
1Gilla
Hej, Jag bokar såna kostnader på 6490, övriga förvaltningskostnader. //Carina
... Visa mer
2022-12-19
10:22
Hej!
Hoppas du fått den hjälpen du behövt kring detta. I annat fall så får du gärna återkomma och förklara lite mer vad du behöver hjälp med kring detta så kan vi se om vi kan hjälpa dig vidare.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-12-15
11:01
1Gilla
Är väl en koncern där ägaren tar utdelning från moderbolaget, men all verksamhet finns i dotterbolaget. Det ska gå att använda löneunderlaget från dotterbolaget för utdelning i moderbolaget. Var några år sedan jag satt med såna här frågor, men har i alla fall för mig att det inte ska vara några problem.
... Visa mer
2022-12-13
14:14
1Gilla
Du kan ju inte bokföra någon moms utan att ha ett underlag för det. Så i det här fallet är det nog enklare med en månadsfaktura under förutsättning att de inte tar ut en massa avgifter för att fakturera.
... Visa mer
2022-12-12
09:34
1Gilla
Mycket bra, tack så mycket!
... Visa mer
2022-12-09
09:44
Hej!
Jag hoppar in för att instämma med CarinaEsp om att kontakta supporten för att få svar på hur du skall få lagt upp detta i anläggningstillgångar på bästa sätt, men rent bokföringsmässigt så ser det korrekt ut så som du gjort.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-11-28
12:58
2 Gillar
Tack för svar! Har pratat med FK men de vet inget. Ska prova med AGO. MVH Liane
... Visa mer
2022-11-22
08:29
2 Gillar
Hej@CarinaEsp och @MiasRedovisning
Jag har varit i kontakt med våra produktspecialister och vi har ett förbättringsförslag kring att just utöka kontrollerna så att till exempel konto 6981 triggar någon form av varning/fel.
När i tiden det kommer att implementeras har jag ingen information om men vi är medvetna om det och arbetar för att förbättra tjänsten.
Ha en fin tisdag //Tinna
... Visa mer
2022-11-22
08:10
1Gilla
Intressant fråga dom belyser ett "problem" i dom flesta löneprogram, om inte alla. Om vi t.ex. tar vårt bolag där alla har månadslön för innevarande månad och justering för månaden före så blir det märkligt under sommaren. Under semestermånaden så får alla full lön, möjligen med justering för månaden före, trots att man då inte jobbat. Månaden efter får man då istället semesterlön vilket då bokförs mot konto 2920 då den redan är kostnadsförd. Detta gör att resultatet för t.ex. juli är uruselt, full månadslön, ingen intäkt. Medans augusti går strålande. Full intäkt, ingen eller ringa lönekostnad. Nu kan man ju hålla på och bokföra detta på eget sätt men det blir många felkällor. Det borde vara en relativt enkel sak för löneprogrammen att hålla reda på allt detta och då även se till att man inte redovisar fel skatteavdrag och avgifter fel månad men där lönekostnaderna hamnar rätt. Fick den här fråga för många år sedan där vi, på kundens uppdrag, var rätt noga med periodiseringar och avskrivningar. Men lönen ställde då till det rejält i hans bolag då den inte periodiseras alls, inte i något program.... Märkligt....
... Visa mer
2022-11-21
14:32
1Gilla
Hej, Tänk på att det kan vara ett lagkrav på att du har kassaapparat med dig. Det beror på vilken omsättning du har om det är ok att inte ha någon apparat med sig. Det är ganska vanligt att Skatteverket gör kontroller vid den här typen av evenemang. //Carina
... Visa mer
2022-11-09
08:35
3 Gillar
Hej, Det ser rätt ut. Är du momsregistrerad så får du troligtvis en faktura från verkstaden som omfattar självrisk och moms på hela reparationskostnaden. Momsen bokför du i debet på 2641 i sin helhet om du har full avdragsrätt för momsen och självrisken bokar du i debet på 6320 eller som en reparationskostnad på 5613. //Carina
... Visa mer
2022-11-07
23:35
1Gilla
Stort tack för ett tydligt och pedagogiskt svar! Då vet jag hur de skall bokföras.
... Visa mer
2022-10-31
09:14
Hej!
Milersättning som du själv tar ut/den anställde är skattefri upp till 18,5/mil ja, men det har ingenting med vidarefaktureringen till kunden. Utan du kan se det som att den är underordnad den tjänsten du säljer till kunden. Du skall därför lägga på samma momssats som övriga tjänsten du fakturerar, samt det finns inga gränser över vad du tar ut för resekostnad mot kunden, förutom vad du och kunden avtalat om.
Så du bokför och betalar ut milersättningen precis som vanligt till din anställde, och vidarefakturerar kostnaden plus moms ( åtminstone, för att hamna plus minus noll ) till kunden. Ingen moms tas ut för milersättningen som betalas ut till den anställde. Vidarefakturering kan du läsa mer om här. Så momsbeloppet kommer alltså aldrig minska, eftersom det ni vidarefakturerar inte var momspliktigt gällande kostnaden, men själva vidarefaktureringen är momspliktigt.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-10-21
08:11
1Gilla
Hej, Konton i grupp 4 används för inköp som man ska sälja vidare. När det gäller toapapper och grill så är det ju saker ni ska använda i verksamheten/föreningen och de ska då bokföras i kontogrupp 5. Förbrukningsmaterial har konto 5460 och förbrukningsinventarier har 5410. Dessa kan du slå ihop och använda huvudkontot, dvs 5400. Du kan ladda ner en kontoplan från www.bas.se Eftersom det rör sig om en förening så kan du troligtvis använda kontoplanen för K1, finns två varianter. Min tanke är att du kan använda huvudkontona istället för att fördela på massa underkonton, men det hänger ju lite på hur stor föreningen är. Att tänka på är bara så det hamnar på rätt sida i balans- och resultaträkningen. Konton som börjar på 1 är tillgångar Konton som börjar på 2 är skulder Konton som börjar på 3 är intäkter och konton från 4- och uppåt är kostnader
... Visa mer
2022-10-18
11:03
1Gilla
Tack för bra och snabbt svar! Jag hoppades på det svaret, lättare att hålla ordning.
... Visa mer
2022-10-14
16:09
1Gilla
Hej Catarina!
Som du säkert har koll på så är Arbetsgivardeklarationen uppdelad i två delar - en för företaget och en på individnivå.
När du förhandsgrandskar rapporten i Visma Lön 600 så ser du individuppgifter på varje anställd för sig, men det går inte att välja att endast redovisa en av de anställda. Vill bara flagga för att i AGI:n så står dock inga datum för exakt sjukdag, vilket kan vara bra att tänka på om du ska använda den. 🙂
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2022-09-23
13:26
1Gilla
Hej igen!
Ingen fara alls. Det går bra att använda det också om du vill, så länge kontot är inom 20XX kontogruppen då detta egentligen inte bokförs utan enbart är till för ens egna skull och i slutändan inte skall påverka det egna kapitalet eller bokföringen.
Ha det fint.
Josefine
... Visa mer
2022-09-13
08:45
1Gilla
Hej Roger, Är du momsregistrerad? I så fall måste du informera elbolaget om det eftersom du ska redovisa moms på energiintäkterna från solpanelerna. Gäller både elen som levereras till elhandelsbolaget och intäkten för nätnytta som du får från ditt nätbolag. Mvh Carina
... Visa mer
2022-09-08
13:57
Hej!
Jag hoppar in i din och CarinaEsp's tråd så att du skall få svar. Om du nu har redovisat moms på förskottet och nu så kommer det i bokföringen se ut som nedan för att bli rätt: 2420 med belopp ex moms i debet och 3XXX konto med belopp ex moms kredit för att visa intäkten.
Fakturaunderlaget blir ju den fakturan du skapade när du fick förskottet, i och med att det är då du redovisade momsen så skall du även ha skapat ett underlag som redovisar momsen samt vad förskottet gäller. Du kan ju skapa någon form av orderbekräftelse/kvitto eller liknande för att ha som underlag till att leveransen av varor nu skett. I och med att det är förskottsbetalning så har redan fakturan för försäljningen skapats och man skall nu bara redovisa att varorna har levererats för att få intäkten i rätt period. Detta är mer en sorts periodisering vilket gör att det inte riktigt finns något underlag som skall skapas, men man kan bland annat använda kvittot för betalningen eller förskottsfakturan för att hänvisa till vilken varuförsäljning det gäller.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-30
07:55
2 Gillar
Hej Emma, I den första verifikationen ska du byta ut 1920 mot 1580. Du använder 1920 i verifikation 2 när pengarna kommer in och avgiften bokas. Dvs Verifikation 1: 3052 Kredit 2621 Kredit 1580 Debet Verifikation 2: 1920 Debet 6040 Debet 1580 Kredit Detta under förutsättning att kortavgiften regleras i samband med insättning på kontot. Vissa banker samlar avgifterna och man får ett underlag på vilka avgifter som kommer att dras ett visst datum från kontot. I de fallen så bokar man endast verifikation 1 och använder 1920 direkt. Avgifterna bokas sedan separat enligt underlag från banken. //Carina
... Visa mer
2022-08-16
15:03
1Gilla
Hej @AnnELarsson!
Detta går att lösa genom att välja ett oregelbundet arbetsschema på personen. Då lägger du in timmarna som den anställde arbetar istället för att få förslag på timmar.
Detta betyder också att om den anställde är frånvarande till exempel sjuk eller semester behöver du se till att det ligger en arbetstid som den anställde kan vara frånvarande från 🙂
Du kan läsa mer om oregelbunden arbetstid här: Arbetsschema Oregelbunden arbetstid »
Precis som @CarinaEsp skriver är du varmt välkommen att kontakta mina kollegor på supporten för fler tips om hur du gör bäst! Du hittar kontaktuppgifter här: vismaspcs.se/kontakta-oss
... Visa mer
2022-08-16
11:54
1Gilla
Hej, Tack för svar, hade konterat fel från början. Jättebra med feedback så man får tänka till!😀
... Visa mer
2022-08-11
09:46
Tack detsamma 🙂
... Visa mer
2022-08-08
08:10
1Gilla
Vad är elpalldragarna inköpta för? Att ha och använda själva eller att sälja vidare, dvs lager? Som du har bokat det (konto 1210 debet) så är de inköpta som anläggningstillgång, dvs en varaktigt tillgång som ska användas i företaget och göras löpande avskrivningar på. Är tanken att de ska säljas till kund så är det fråga om varuinköp. Varuinköp kan hanteras på olika sätt. Antingen bokar man direkt på 4010 eller vilket inköpskonto man nu vill använda eller så använder man lagerbokföring och bokar inköpet mot ett lagerkonto, t ex 1410. Vid lagerbokföring så gäller det att man har rätt inställningar i programmet för att slippa göra en massa manuella bokningar. Hur just du ska göra dina inställningar kan jag inte svara på, men det kan säkerligen supporten. Hur fungerar då lagerbokföring? Jo, när du plockar ut produkten ur lager genom att skapa en order/faktura så bokas försäljningen på ett 30-konto med det belopp som du anger på fakturan. Samtidigt sker en lagerbokning i bakgrunden som krediterar 1410 och debiterar ett inköpskonto i 40-klassen.
... Visa mer
2022-08-02
20:20
1Gilla
Kanske värt att läsa: Så deklarerar en delägare för en samfällighet | Skatteverket
... Visa mer
2022-07-28
15:14
1Gilla
Tack för info, då ska jag försöka hjälpa dig. Eftersom det är en bil med hel kaross så har du inte rätt att dra av momsen. Du får därför boka hela bilens inköpspris som en anläggningstillgång i debet på konto 1240 (692 500 kr) kredit det konto du betalat från vilket vanligtvis är 1930. När det gäller inredningen till bilen så är Skatteverkets syn på det att om inredningen har byggts på plats i bilen innan den har hämtats ut så ska den ingå i bilens anskaffning, dvs du har inte rätt att göra momsavdrag på inredningen heller. Att det ligger på två olika fakturor har ingen betydelse när det gäller Skatteverkets ställningstagande. Vill att du ska vara medveten om den risken ifall du får en granskning, sen väljer du själv hur du vill göra med inredningen. Dvs göra momsavdrag på anskaffningen eller inte. Inredningen kan du också boka på 1240, alternativt 1220, men den tillhör ju bilen och kommer antagligen att avyttras i samband med att du säljer bilen en dag i framtiden.
... Visa mer
2022-07-27
08:43
1Gilla
tack för hjälpen, @CarinaEsp 🙂
... Visa mer
2022-07-25
15:56
De flesta system har ju så man kan göra valet om markören ska stanna i fältet eller inte och därutöver så brukar det finnas val om det ska vara valfritt eller tvingande. Det kan ju finnas vissa konton som man vill ha det tvingande medan det på andra inte ska med.
... Visa mer
2022-07-25
15:55
1Gilla
Ja, rätt dagar ligger under betalda respektive obetalda. Tycker också att systemet borde räkna fram rätt semesterdaglön, har aldrig varit något problem tidigare. Jag kontaktar supporten men tack för ditt svar.
... Visa mer
2022-07-25
07:39
2 Gillar
Hej, Det blir som du skriver, dvs ett inköp av en underentreprenad och en försäljning till kund. //Carina
... Visa mer
2022-07-25
07:28
1Gilla
När du gör inköp från ett annat EU-land ska du ange ditt VAT-nr. Säljaren ska debitera utan moms och du ska själv redovisa momsen, s k omvänd skattskyldighet. Det finns bra förklaringar på det om du söker här i forumet.
... Visa mer
2022-07-24
10:00
Balansomslutningen är samma som totalt EK, 65,5. meen, jag loggade på och kollade nu igen utan att ha gjort några ändringar och nu har soliditeten ändrats så kanske var en tillfällig bugg.
... Visa mer
2022-07-20
13:44
1Gilla
Hej, Jag hade samma problem förra året. Då la jag den nyaste nya lönen fr o m 2/5. Prova det så tror jag inte att du behöver justera så mycket manuellt. //Carina
... Visa mer
2022-07-14
14:06
Hej Pontus, Tyvärr uppstår problemet när man säljer något till en som räknas in i närståendekretsen. Det kan tolkas som dold lön av Skv, men det är så klart endast om du får en granskning. //Carina
... Visa mer
2022-07-14
11:41
2 Gillar
Hej Pontus, Eftersom det inte rör sig om någon EU-försäljning så ska det väl inte redovisas i kvartalsredovisning till Skv. Därav ser jag inte att det skulle vara något krav på VAT-nr. Du måste använda ett försäljningskonto som visar att det är en försäljning av tjänster till land utanför EU så att det hamnar i rätt ruta på momsdeklarationen. //carina
... Visa mer
2022-07-13
10:08
Tack för svaret. Ska kolla med Almega.
... Visa mer
2022-07-07
16:06
1Gilla
Nej, du kan inte göra något momsavdrag på detta. Hela beloppet blir kostnad.
... Visa mer
2022-07-06
08:43
1Gilla
Det får inte vara ett konto som står kvar i ditt namn. Ska aktiefonden flyttas över till bolaget så måste kontot för aktiefonden tillhöra bolaget även hos banken.
... Visa mer
2022-07-01
13:44
2 Gillar
Ja ok, jag släpper detta. Jag vill inte ha några tveksamheter.
... Visa mer
2022-06-29
16:29
1Gilla
Tackar, Tackar 🙏
... Visa mer
2022-06-29
13:25
1Gilla
Hej! Ja banken satte in det på ett sparkonto i början av maj när jag gjorde ansökan, men inget jag kunde betala företagets räkningar ifrån. Sen dröjde det nästan två månader innan banken fick allting klart med postgirokontot. Det blev alltså klart igår.
... Visa mer
2022-06-27
08:20
1Gilla
Hej @stabo_ Vad fint att du fick hjälp at @Tinna Gunnarsson Jag har varit ledig en vecka och varit helt avskärmad från mail och dator, riktigt skönt 🙂 //Carina
... Visa mer
2022-06-27
08:17
Hej, Om de är sjuka så registreras ingen timlön när du lägger in sjukfrånvaro. Det som ska redovisas är karensdag och sjuklön. Nu har jag inga timanställda så jag är osäker på hur det redovisas med de nya reglerna för karensavdrag, men tror att du kan hitta i hjälp eller kolla med supporten.
... Visa mer
2022-06-09
11:49
1Gilla
Hej, Har du fakturerat så måste du börja med att vända bort det fakturerade beloppet från det 3-konto som du använde när du fakturerade. Eftersom du skriver 400 000 ovan så gissar jag att det är det beloppet som har fakturerats. Debet 3XXX - 400 000 kr Kredit 1240 - Anskaffningsvärdet Debet 1249 - Hittills avskrivet Är summan nu högre i debet så ska du kreditera 3973 med mellanskillnaden, är beloppet större i kredit så ska du debitera 7973 (förlust). När du gör momsrapporten så kommer du få en differens eftersom du har ett större momsbelopp än vad omsättningen säger att det ska vara. Det beror på att försäljning av en inventarie inte är en omsättning. Du skriver då i informationsrutan att du har sålt en inventarie och till vilket belopp och godkänner därefter momsdeklarationen trots differensen, men kontrollera differensen först så att det är rätt differens och inte något annat som också spökar 🙂 //Carina
... Visa mer
2022-06-09
11:43
1Gilla
Hej Om det endast är två fredagar som flyttats så är ju frågan av vilken anledning de har flyttats. Är det för att den anställde önskat byta dag för att hon behövde vara ledig eller är det för att arbetsgivaren har bett henne byta. Om inte fast schema ska gälla så får man väl utgå från hur många % av arbetstiden som blir ledig när helgdagar infaller mitt i veckan. I det här fallet så försvinner 20 % av arbetstiden och i så fall så är det 20 % av den deltidsprocenten som den anställde arbetar, dvs INTE en hel dag utan endast 6,4 tim om det är 40 timmars arbetsvecka. Men i min värld känns det mest som det faktiskt är ett fast schema det rör sig om. Är ni medlemmar i någon arbetsgivarorganisation? Om ja, så tycker jag du ska kontakta deras jurister för att få ett korrekt svar 🙂 //Carina
... Visa mer
2022-06-09
11:30
1Gilla
Hej Vi börjar med momsen. Det är karossen på bilen som styr om du har rätt att dra av momsen eller inte. För att får göra momsavdrag så måste det finnas en luftspalt mellan hytt och flak/skåp. Du ska alltså kunna stå på ena sidan av bilen och se igenom till andra sidan mellan hytt och flak/skåp. Då har du rätt att dra av momsen under förutsättning att du bedriver momspliktig verksamhet. Vid köp av bilen så bokar du enligt följande Kredit 2398 - Handpenning Kredit 23XX - Avbetalningskontrakt, för val av konto så hänvisar jag till www.bas.se där kontoplan finns att ladda ner i excel eller pdf. Enklast att inte blanda olika lån/avbetalningskontrakt på ett konto utan döp istället kontot till exempelvis Santander lån nr... Debet 1241 - Inköp bilen exkl moms om du har rätt att göra momsavdrag. Debet 2641 - för den moms du har rätt att dra av, är det noll så hamnar hela inköpsbeloppet på 1241 När du sedan får avier för avbetalning och amortering så fördelar du enligt avierna: Debet 23XX för amorteringen Debet 84XX för räntan. Här brukar jag även lägga eventuella aviseringsavgifter, de är ju på sätt och vis en dold ränta. Kredit det konto du gör betalningen från. Lycka till! //Carina
... Visa mer
2022-05-30
14:26
1Gilla
Tack Carina, det här var precis min tanke från början när jag började bokför så, då tänkte jag rätt ändå 🙂 Det är helt rätt, det är kunden som står för denna kostnad och vi får tillbaka dem som intäkter. Jag blev osäker när jag läste någonstans om 6590. Men vad bra, jag fortsätter som jag gjort! Tack så hemskt mycket för din hjälp!
... Visa mer
2022-05-20
16:27
1Gilla
Hej tlnklumera!
Jag hoppar in här i tråden också.
Timlön bör alltid vara föregående månad och lika så avvikelser för att du ska få med allt på lönekörningen.
Det går dock att jobba med en t.o.m-dag i månaden, men detta är inget vi rekommenderar att göra då du inte får med dig hela månadens timmar när du skapar upp lönekörningen.
Om du inte redan har läst det så kan jag varmt rekommendera hjälpavsnittet som min kollega skickade ovan, jag tror att det kan vara till bra hjälp för dig.
Trevlig helg!
/TInne
... Visa mer
2022-05-12
09:54
1Gilla
Tack, det var det jag missade på fakturan. Nu blir det rätt i mitt huvud också 😉 Tack igen! /Louice
... Visa mer
2022-05-12
07:59
2 Gillar
Hej, På våra styrelseledamöter har jag valt schemat "Ej schemalagd arbetstid". Du borde ha det valet hos dig också. //Carina
... Visa mer
2022-05-11
15:58
Det låter märkligt. Du borde kunna ta ut en verifikationslista för perioden och se hur bokningarna ser ut. Ta kontakt med supporten annars så får de lotsa dig så att allt blir rätt 🙂
... Visa mer
2022-05-11
10:35
1Gilla
Ja jag sitter och klurar på det också, ska kika på det. Tack!
... Visa mer
2022-05-11
10:25
1Gilla
Det beror ju helt på vilket kollektivavtal ni har, titta i det annars kan du inte veta vad som ska betalas ut, dvs vilka tider som gäller för övertid samt hur beräkningsformeln ser ut. Det kan skilja sig mycket mellan olika avtal
... Visa mer
2022-05-11
09:05
1Gilla
Enligt baskontoplanen är det konto 3997 - Sjuklöneersättning. Du kan ladda ner en baskontoplan i pdf eller excel från www.bas.se
... Visa mer
2022-05-11
07:43
1Gilla
Ja varför, det är inte så lätt att svara på förutom att det är så lagstiftningen ser ut. Momslagen är en knepig lagstiftning där det är mycket lätt att göra fel. Om du köper en personbil till din verksamhet så har du inte rätt att göra något momsavdrag på inköpet om du inte bedriver en taxiverksamhet eller bilskola (kan finnas ytterligare någon verksamhet, men det vågar jag inte svara på). Det som styr om man har rätt att göra momsavdrag är hur karossen på bilen ser ut. Det måste finnas en luftspalt mellan hytt och flak/skåp för att man ska få göra momsavdrag vid inköp och fullt momsavdrag vid leasing/hyra. De som stiftat lagarna har då ansett att man kan få rätt att göra momsavdrag med 50 % av momsen vid ett leasing- eller hyresavtal. Nu är inte detta hugget i sten eftersom Skatteverket har börjat titta på finansiell leasing och i vissa fall hävdat att detta är rena avbetalningskontrakt och att man därmed inte ska ha rätt att göra något momsavdrag på den leasingavgiften.
... Visa mer
2022-05-10
13:23
1Gilla
Hej, Kontrollera att du har ingående balanser i Visma, det är inte säkert att dessa har följt med om du har läst in en SIE-fil från Fortnox. Gå därefter igenom dina försäljningskonton och kontrollera att du har rätt momskod i Visma. Momskoderna följer inte med i en SIE-fil. //Carina
... Visa mer
2022-05-10
13:03
1Gilla
Hej, Då har du nog fel momskod på kontot. Påminnelseavgifter ska debiteras utan moms. //Carina
... Visa mer
2022-05-09
15:10
1Gilla
Tack! Trodde nästan det också, men bra att dubbelkolla ibland 🙂
... Visa mer
2022-05-06
14:58
Hela fakturan inklusive moms blir kostnad. Dvs du lägger momsen på samma kostnadskonto som inköpet på fakturan. Det kan vara bra att ha olika kostnadsställen/resultatenheter för verksamheterna. Dvs ett för den momspliktiga verksamheten och ett för den momsfria. Detta för att du enkelt ska kunna ta ut rapporter på respektive verksamhet. Är också viktigt att ha bra underlag för hur man har beräknat moms på gemensamma kostnader.
... Visa mer
2022-05-06
12:12
Det är viktigt att man har koll och väljer rätt löneart vid längre frånvaro. Använder du snabbvalen eller knappar du in lönearterna. Jag använder alltid snabbvalen och då brukar systemet känna av och ändra löneart vid längre sjukskrivning. Jag har lön 600, men snabbvalen borde fungera likadant i 300. Gäller bara att man ställer in rätt under snabbvalen ifall man har någon avvikande löneart för något.
... Visa mer