2024-09-09
09:27
Hej Då skulle jag säga att du inte skall bokföra det alls i företaget i så fall. Det går inte ihop om du skall redovisa moms på det men att intäkten inte skall bekskattas. Skulle säga att jag behöver be dig kontakta en ekonomikonsult/revisor för att reda ut exakt hur detta skall hanteras. Skall det inte beskattas så skall ingen moms redovisas heller. Och skall intäkten tas upp som en skattefri intäkt så kan den bokföras på konto 2018 egna insättningar eftersom det är en helt privat intäkt som kommer in i företaget. /Joachim
... Visa mer
2024-09-03
16:19
Du har rätt att få ränta på inlåningen i att aktiebolag om bolaget har ett lånebehov. Men du får då skatta på räntan på samma sätt som på räntan du får från banken och bolaget skall göra skatteavdrag på räntan som dom betalar till dig och rapportera det till skatteverket. Om du nu inte lämnar det som ett aktieägartillskott för då kan du, generellt sett, inte ta någon ränta på fordringen. I en enskild firma så kan en insättning skapa en positiv räntefördelning vilket det dig en ränteintäkt. Men även där så måste det finnas ett lånebehov för att rätten till räntefördelning skall finnas... Lycka till!
... Visa mer
2024-09-03
10:24
Hm. K7 används ju vid försäljning av näringsfastighet vilket då inte berör köparen. Rent formellt så skall man egentligen bokföra köp och/eller försäljning av fastighet per kontraktsdatum. Betalning och/eller tillträde är inte grund för själva försäljningen. Vilket kan skapa lite märkliga situationer. Om det här skall göras helt rätt så skall allt detta bokföras i år men deklarationen för föregående år skall rättas och se ut som den borde ha gjort. Lite pyssligt men det funkar. Transaktionerna i år skall då inte påverka resultatet i år. Fastigheter brukar man inte ha i anläggningsregistret men det beror ju lite på vilket anläggningsregister du använder. Vi har koll på värdeminskningar och annat genom bokslutsbilagor istället när det gäller fastighet. Och tänk på att man skall fördela köpeskillingen mellan mark och byggnad till samma procent som fördelningen är i taxeringsvärdet. Och mark skrivs sedan aldrig ner. Byggnad skrivs ner bäste genom den skattemässiga procenten som finns beroende på byggnadstyp.
... Visa mer
2024-09-02
13:51
En annan viktig fråga gäller om det är en lastbil även ur momssynpunkt. Om det är en skåpbil där kupe och lastutrymme utgör samma karossenhet så är det inte en lastbil ur momssynpunkt. Är det separat lastutrymme så är det även ur den synpunkten en lastbil. Reglerna beskriver det typ så här; en obruten vertikal luftspalt mellan kupe och lastutrymme.
... Visa mer
2024-09-02
08:28
Hej @AccountantfromHell_singland
Varmt välkommen till vår monter i Kista där du får träffa experterna på våra byråprodukter. Ni kan säkert både byta erfarenheter och ha ett bra snack om programmen.
Ha det bra och hoppas att vi ses i forumet snart igen.
/Tinna
... Visa mer
2024-07-22
10:57
Hej @Hans Ly
Tack för att du kontaktar oss.
Jag hittade prisinformation på vår hemsida där du kan läsa mer om vad det kostar men sedan rekommenderar jag att du slår oss en signal så får vi rådgöra om vilken programstorlek som passar dina behov bäst.
Välkommen att kontakta oss.
/Tinna
... Visa mer
2024-05-28
19:33
Hej
Det stämmer att en avskrivning enbart görs för att periodisera kostnaderna över en längre period. Att värmepumpen i ert fall genererar lägre löpande kostnader spelar ingen roll. De kostnader man har för värme blir bara lägre och man bokför en lägre löpande kostnad eller ingen kostnad alls i bästa fall. Bankkontot kan enbart bokföras något mot när det faktiskt skett något på bankkontot. Om en fastighet ökar i värde så gör man en uppskrivning av värdet. Kan t ex vara vid en renovering, tillbyggnad etc. Avskrivningen av fastigheten blir då något högre när man gör denna månads eller årsvis. Det skall inte göras en avskrivning bara för att den ökar i värde. /Joachim
... Visa mer
2024-04-25
08:58
Hej Toppen och tack för att du återkopplade med skatteverkets svar. /Joachim
... Visa mer
2024-04-24
11:49
Hej @Vitalii1975
Som nämns kan bilen bokföras som inventarietillgång, på exempelvis konto 1241 Personbilar och avskrivningar bokförs då på 1249 Ackumulerade avskrivningar på bilar. Om bilens pris är under ett halvt prisbasbelopp kan den istället bokföras på konto 5410 Försbrukningsinventarie. Ingen ingående moms ska redovisas på köpet. Som även nämns gäller annan hantering om det rör sig om VMB.
Ha en fortsatt fin dag!
/Pamela
... Visa mer
2024-04-23
17:58
Nu är vi då där i skarpt läge angående när kvarskatt skall betalas. Programmet skriver september i standard. Gjorde en deklaration åt en kund i fredags som vi skicka in direkt. Slutskattebeskedet kom i måndags. Förfallodatum 240726 vilket då är en ren överraskning. I det här fallet så hade kunden redan betalat in beloppet så det var inga problem. Någon förvarning om när skatten skulle betalas fanns så klart inte på skatteverket sida. Och hur skall man veta när slutskattebeskedet kommer? Det kan ju inte programmet veta heller för det beror ju på när deklarationen är registrerad av Skatteverket. Granskad blir den ju inte så jag väljer registrerad. Man får ju helt enkelt styra upp kundernas restskattebetalningsdatum genom att vänta med inlämning. Det är ju ändå så att många är beroende av intäkter under sommaren för att klara av sin skatt, vilket Skatteverket inte fattar..... Och det var ju ändå bättre förr när skatten kom i december och byggde då på ett taxerat beslut, granskat och klart. Vilket absolut inte är fallet nu.... Vart är världen på väg och när blev rätt så otroligt fel att vilja uppnå.....
... Visa mer
2024-04-22
17:19
1Gilla
Hej igen, Nu löste du ett stort problem för mig och det tackar jag för. Jag redovisar enl K2 och trodde att jag behövde göra både 2350 och 1260, samt göra avskrivningar varje månad på detta. Nu har jag gjort som du föreslog. Ett Stort Tack! /Gunilla
... Visa mer
2024-04-22
17:00
1Gilla
Hejsan. Du bör ju ha det beloppet som ett saldo på kto 1650 och har du aktiebolag så bokar du då kredit 1650 och debet 1630 (skattekontot) och sedan debet 1930 och kredit 1630 om du fått pengarna utbetalda. Har du enskild firma så bör det bli kredit 1650 och debet 2012 (om du bokar skattekonto, vilket man bör) eller 1930 om pengarna kom in på företagets konto.
... Visa mer
2024-04-22
16:57
Hejsan. Det där är en knivig fråga som jag rett ut i höstas. Reglerna kring bränsleförmån alternativt egen betalning av bränsle har inte riktigt hängt med när det gäller t.ex. laddhybrid. Förvånande nog så förutsätter reglerna att allt bränsle betalas av endera företaget eller av privatpersonen. Vi har en kund med elbil som bar kör tjänstekörning och har kontoret/tjänstestället i hemmet. Så laddningen sker oftast i hemmet och då funderade vi på hur den skulle ersättas av arbetsgivaren. Var det faktiskt kostnad? Hur mätte vi då den? O.s.v . Det som gäller när man får ersättning av företaget är alltid ersättning per mil. Så i vårt fall så får kunden även betala laddning på annat ställe med privata pengar men han får å andra sidan 25 kr/milen i ersättning då detta inte är en förmånsbil. En rätt bra skattefri vinst. Skulle han betala någon del med företagets pengar, som i ditt fall, så faller hela upplägget. Reglerna gäller inte det upplägget, konstigt nog. Så det bästa är att han laddar på någon publik plats med företagets kort. Det funkar liksom då men bränsleförmån och annat.. Alternativt betalar allt bränsle själv, vilket då kan vara lönsamt beroende på hur törstig bilen är. Lycka till!
... Visa mer
2024-04-18
09:02
Ser nog korrekt ut. Denna omföring görs året efter bokslut och då salderar man upp så att 2010 innehåller summan av eget kapital och underkontona bara kommer att innehålla det nya årets belopp.
... Visa mer
2024-04-18
09:00
1Gilla
Bör ju återbetalas då det är felaktigt och köparna, sannolikt, felaktigt lyft ingående moms. Eller också gör man en retroaktiv momsregistrering men då blir det sannolikt moms på all försäljning.
... Visa mer
2024-04-17
22:39
Hej! Tack så mycket för din tid för att detaljerat förtydligande av frågan. Med vänliga hälsningar! Aleem
... Visa mer
2024-04-17
17:25
Tackar ... japp gäller även K2... tog fel svar i hastigheten bara... https://www.bfn.se/fragor-och-svar/k2-arsredovisning/forvaltningsberattelse/ Funderade mer på det här med registreringsavgiften och det står inte mycket om det vad jag kan hitta. Men en text som jag hittade hos Skatteverket var bl.a den här: Organisationskostnader som uppkommer innan en närings-verksamhet startar är normalt inte avdragsgilla. De anses inte utgöra driftkostnader i näringsverksamheten utan är i stället att hänföra till kapitalinsatsen. En kapitalinvestering är inte någon kostnad. Och jag har även fått muntlig info en gång att om ett AB bildar ett dotterbolag så skall avgiften läggas till på tillgången... d.v.s dras av när man säljer, kan inte hitta något nu om det så är lite snabbt men nog tycker jag att en registreringsavgift närmast kan jämföras med courtage men fan vet.... märkligt nog så står det väldigt lite om detta....
... Visa mer
2024-04-17
16:34
Du får inte dra av momsen bara för att den är registrerad som lastbil. Skåpbilar t.ex. är lastbilar men saknar det krav som finns för momslyft och det är att det skall finnas en "obruten diagonal luftspalt mellan kupe och lastutrymme". Vilket då innebär separat lastutrymme, frånskilt från kupen. Lastbilsregistreringen har lite att göra med momslyftet i det fallet.
... Visa mer