2025-03-05
13:32
1Gilla
Hej @MarielleHF Jag förstår att det verkar krångligt och lite svårt att veta hur man ska göra gällande svaret du fick från Skatteverket att man behöver informera den anställde varje gång en frånvarouppgift har redovisats till Försäkringskassan via arbetsgivardeklarationen. Srf konsulterna tar upp just denna frågan på sin sida där dem skriver så här: "Det finns krav på att den som i samband med en arbetsgivardeklaration har lämnat uppgift om huruvida en betalningsmottagares ersättning har eller inte har påverkats av frånvaro av skäl som kan ge rätt till tillfällig föräldrapenning eller föräldrapenning, ska informera den som uppgifterna avser om de uppgifter som lämnats om denne i samband med deklarationen. Informationen ska lämnas senast den dag då arbetsgivardeklarationen har kommit in till Skatteverket. Eftersom frånvarouppgifterna som rapporteras motsvaras av det som registrerats i lönesystemet vilket även presenteras på lönespecifikationen uppfylls därmed det kravet. " Detta innebär att har man använt en korrekt löneart eller snabbval där beskrivningen på avdraget på lönearten fortfrande är den ursprungliga och då visar vad avdraget avser så har man uppfyllt detta kravet från Skatteverket. Hoppas att detta var svar på din fråga och undrar du något mer så tveka inte att höra av dig till oss.
/Cecilia
... Visa mer
2025-03-05
13:25
Hej @Lise-LotteH Om du vill se vilka och hur många frånvarouppgifter du skickar upp med din arbetsgivardeklaration så ligger dem alla med på utskriften/förhandsgranskningen du kan ta fram när du skapar arbetsgivardeklarationen. De ligger som en tredje sista del på detta underlaget så först har du huvuduppgiften, följt av alla individuppgifter och på sista sidan finner du frånvarouppgifter till försäkringskassan. Dessa ligger då fördelade per anställd och per datum som det finns en uppgift. Det ser lite olika ut beroende på om du arbetar i Lön Smart eller i Lön 300/600 men informationen visas i de båda systemen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2025-02-24
17:27
Hej @Niklas2,
Ska försöka svara på detta som två frågor helt enkelt.
Första frågan: Avdraget för heldag för föräldradag motsvarar inte 8 timmars lön för denna anställde. Hur beräknas det i Visma 600? Det blir ett lägre belopp. Anledningen till att avdraget inte motsvarar exakt 8 timmars lön beror på att grundtimlön för månadsavlönad beräknas enligt beräkninsformeln månadslön/avtalstid (avtalstiden hittar du i företagsinställningarna under menyn inställningar alternativt på den anställde på fliken anställning om hen tillämpar en egen avtalstid) Föräldraledig beräknas ej enligt samma princip. Enklast är att gå in under Lönearbete - Lönearter - leta fram lönearten och se vad som står på flik 1 Grunduppgifter och under beräkningsformel. Exempel: Timavdrag föräldraledig, löneart 3301 har beräkningsformeln (månadslön efter löneväxling x 12) / (52 x veckoarbetstid) Exempel från övningsbolaget och anställd Anders Oleby Månadslön = 43 800 kr Timlön =250,29 kr Timavdrag föräldraledig = 252,69 kr. Andra frågan: Hur gör man om man har varierande arbetstid på passen, kanske från 6 timmar till 9,5 timme beroende på vilken dag det gäller. Väljer man timmar på föräldraledigheten i stället för heldag och hur blir det mot försäkringskassan för den anställde som lär ta heldag för sin ersättning oavsett hur många timmar den skulle ha arbetat ? Här är mitt svar att ni behöver först kontrollera med ert kollektivavtal och vad säger det i så fall gällande föräldraledighet. Annars brukar man bara ta timmar när det är frånvaro del av dag, dagsavdrag tar man när det är någon enstaka dag/dagar och kalenderdagsavdrag när det överstiger 5 dagar eller över en arbetsfri period så som helgen. Jag hoppas att detta hjälpte något. /Cecilia
... Visa mer
2025-01-28
15:47
2 Gillar
Hej @Marja-Lena P-F Förstår att ni har många frågor när det gäller en ny hantering som denna ,men vill lyfta något vi skrev tidigare i tråden. Det viktigaste här är att frånvaron rapporteras och att den speglar samma period och omfattning som den anställde i sin tur har anmält till Försäkringskassan. Så det beror helt på om de anställda har minskat sin arbetstid hos sin arbetsgivare pga tillfällig nedsättning av arbetstid eller om man som i ert fall arbetar 80% för att vara föräldraledig 20%. Om den anställde ansöker om ersättning hos försäkringskassan bör även ni redovisa frånvaron via agi:n. Då bör ni ha ett fullt schema och redovisa frånvaron via snabbval, i annat fall kommer inte programmet redovisa uppgifterna utan ni behöver då fylla i det manuellt.
Återkom om du har fler frågor. /Cecilia
... Visa mer
2025-01-24
09:43
4 Gillar
Tack @CarinaEsp för det fina svaret. 😊 Bara för att förtydliga för dig @Magnus Erixon så behöver du när du registrerar frånvaron via snabbval även fylla i en överenskommen arbetstid om den anställde hade arbetat den dagen för att en löneart ska hämtas. Detta gör du här: /Cecilia
... Visa mer
2025-01-20
13:57
@Åsa Lindström och @Alexemil62 oavsett om man arbetar i Lön 300/600 eller i Lön Smart så kommer frånvaron att rapporteras korrekt när använder Lön Anställd för sin tidsrapportertering eller om man använder snabbvalen i programmen. Vid frånvaro tex hel månad så kommer frånvaron till arbetsgivardeklarationen ändå att redovisas dag för dag som den anställde skulle ha arbetat och det då ligger någon av dessa typer av frånvaro.
@Jenny Lu När man väljer att förhandsgranska sin arbetsgviardeklaration syns detta tydligt på en separat del på arbetsgivardeklarationen. Först har vi huvuduppgiften, sen individuppgifterna och sist kommer frånvarouppgifterna redovisade anställd för anställd. I Lön Smart ser man också hur många frånvarouppgifter man har att redovisa för den valda perioden direkt i programmets meny för Arbetsgivardeklaration.
Samma uppgifter syns på ett separat avsnitt hos Skatteverket när man har laddat upp filen på det egna utrymmet. Där kan man enkelt radera/justera de uppgifterna innan man signerar och skickar in uppgifterna.
/Cecilia
... Visa mer
2025-01-10
15:38
Hej @Anja Lundberg Vår rekommendation är att inte ha avvikelseperiod som sträcker sig efter löneutbetalningens datum då det är omöjligt att veta om det behöver registreras någon frånvaro på datum efter utbetalningsdatum.
Vill man inte arbeta med avvikelser från föregående månad är min rekommendation att arbeta med bruten avvikelseperiod tex 21:a månaden innan och till den 20:e samma månad som löneutbetlaning sker. Jag rekommenderar att ni funderar på hur ni vill arbeta framöver med era avvikelser då det annars blir mycket manuell hantering för er del med den nya redovisningen av frånvarouppgifterna. Ha en fin helg! /Cecilia
... Visa mer
2025-01-10
15:32
Hej @Veronica4 TransPa är på gång ut med information gällande sina egenskapade lönearter. Denna kommer publiceras i deras program och i deras community så håll utkik där.
/Cecilia
... Visa mer
2025-01-10
10:22
Hej Vi undersöker detta problemet just nu och kommer publicera det under Kända fel i forumet. Följ gärna den tråden där så får du en uppdatering när det är löst. Tack för att du hörde av dig! /Cecilia
... Visa mer
2025-01-08
16:27
Hej Vi har varit i kontakt med TransPa så avvakta gärna med att gå in och göra egna manuella ändringar.
/Cecilia
... Visa mer
2025-01-08
11:40
Vi ser att en del påminnelser gällande perioder som behöver klarmarkeras inte skickas ut som de ska. Det drabbar inte alla kunder och inte alla användare. Det påverkar inte påminnelser gällande attest utan endast klarmarkering. Vi arbetar på detta felet och kommer uppdatera i forumet när vi har en lösning. Under tiden ber vi er att ha lite extra koll och eventuellt skicka ut en egen påminnelse.
Prenumerera gärna på tråden så du inte missar när felet är löst.
Du kan välja att prenumerera på ditt program för att få uppdateringar via mejl om kända fel. Gör så här för att prenumerera 1. Välj fliken Kända fel. 2. Välj din produkt. 3. Välj “Prenumerera”.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Lön Anställd
2025-01-03
11:56
Hej @Veronica2 Om lönearterna för vård av barn ska tas med per automatik av programmet när arbetsgivardeklarationen skapas så kommer ni behöva skapa om dem om de inte är av "rätt" löneartstyp idag. De behöver då vara enligt Typ - Övrig frånvaro - Avdrag, vård av barn
/Cecilia
... Visa mer
2024-12-23
11:37
Hej @Åsa Lindström Fältet Typ är ett låst fält på en löneart. Här hade man behövt skapa om de lönearter ni har kopplade mot tidkoderna från TransPa och sätta upp dem efter Typ - Övrig frånvaro - Avdrag, vård av barn.
/Cecilia
... Visa mer
2024-12-20
08:46
Hej, Vi har inga problem eller driftstörningar med terminalläget. Jag har precis kollat hos mig och där ligger allting kvar som det ska. Därför rekommenderar jag dig att ta direktkontakt med supporten så att vi kan kolla på den enhet som fungerar som terminal hos er. /Cecilia
... Visa mer
2024-12-19
21:16
1Gilla
Hej AnnieS, Idag släppte vi version 2025.0 av Visma Lön 300/600. I den versionen har vi stöd för att kunna arbeta med restidersättning i Lön Anställd och synkronisera det mot Visma Lön. Vi har då stöd för restid, vardag och restid helg som styr mot lönearterna 1186 och 1187. Jag hoppas att detta kan fungerar för er.
Ha en fin jul! /Cecilia
... Visa mer
2024-12-19
16:46
1Gilla
Hej, Idag har vi släpp version 2025.0 av Visma Lön 300/600. I denna version har vi nu stöd för att hantera import av tidsregsitreringar av typen Restid, vardag och Restid, helg från Lön Anställd. Man kommer behöva bocka i att man hanterar restid på avtalet i Lön Anställd precis som när man arbetar med Lön Smart. Versionen laddar ni enkelt ned via Hjälp - Uppdatera versionen eller på vår hemsida under ladda ner och uppdatera.
I versionsnyheterna kan ni läsa om fler förändringar i versionen.
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-12-19
11:22
Hej @Annika Tysslinge Denna inställning är satt på löneartstypen man använder så det spelar ingen roll vilken löneart det är utan från vilken löneartstyp den är skapad. De lönearter som hämtas nu är följande:
Övrig frånvaro- Avdrag föräldraledig
Övrig frånvaro- Frånvarotid - föräldraledig, semestergrundande
Övrig frånvaro - Frånvarotid - föräldraledig, ej semestergrundande
Övrig frånvaro - Avdrag vård av barn
Övrig frånvaro- Frånvarotid- Vård av barn
Övrig frånvaro - Avdrag 10 dagar vid barns födelse
Övrig frånvaro - Frånvarotid - 10-dagar vid barns födelse
Hoppas detta hjälper dig!
... Visa mer
2024-12-18
13:04
3 Gillar
Hej, Jag förstår att det kan finnas många frågetecken gällande detta. När det kommer till den nya hanteringen av rapportering av frånvarouppgifter via arbetsgivardeklarationen så ska man redovisa typ av frånvaro, datum för frånvaron och omfattning (timmar, dagar, procent). Det spelar ingen roll vilken avvikelseperiod ni har eller exakt när uppgiften rapporteras. Vi vet att det vanligaste hos våra användare är att man har släpande avvikelser vilket innebär att uppgiften kommer skickas in minst en månad efter händelsetillfället om inte mer.
Det viktigaste här är att frånvaron rapporteras och att den speglar samma period och omfattning som den anställde i sin tur har anmält till Försäkringskassan.
Vår kunniga support hjälper mer än gärna till med upplägg och hantering när det väl är dags och behöver man ytterligare hjälp så kan man alltid boka en tid med någon av våra lönespecialister. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-12-10
12:36
Hej, Exakt, vi har stöd för alla fälten som ert avtal kräver men alla uppgifter hämtas ej per automatik utan en del av dem kräver mauell inmatning.
... Visa mer
2024-12-10
11:14
Hej @Linda df Ser att jag har slarvat och missat att uppdatera denna tråden. 🙂
Den 5/11 släppte vi version 2024.4 av Visma Lön 300/600 där vi nu har stöd för version 2.2 av Byggnads rapportering. Det innebär att vi då även har stöd för Teknikinstallationsavstalet, men vi har idag manuellt stöd för det. Det innebär att vi inte hämtar alla uppgifter automatiskt till samtliga fält utan att ni kommer få fylla i en del själva i programmet. Du kan läsa mer i vår skrivna hjälp och i avsnittet ByggLÖSEN»
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer