2022-01-11
18:49
2 Gillar
Vill komplettera ditt svar lite, eller om jag helt enkelt är för trött och inte fattar, men man har ju rätt till momslyft även på den första förhöjda hyran och då, i det här fallet, även det till 50%. Resten bokar man, som du också skriver, upp som en förutbetald kostnad, som man sedan kostnadsför löpande i samma längd som leasingavtalet. Ändå lurigare blir det när man byter bil, men det är en helt annan historia...
... Visa mer
2022-01-07
12:50
Helt korrekt.
... Visa mer
2022-01-07
10:31
2 Gillar
Nej det blir ingen inkomst för dig som privatperson då dom skall motsvara dom kostnader som du har. Vilket då blir ett nollsummespel. Livet som enskild firma är inte lika logiskt och har inte riktigt samma fördelar som livet med aktiebolag. Friheten att jobba hur mycket som helst för hur lite pengar som helst är dock densamma.... Lycka till.
... Visa mer
2022-01-07
10:04
1Gilla
Ett knivigt ämne och det är en väldig skillnad på vad som är avdragsgillt skattemässigt och vad som gäller momsen. Då du har enskild firma så blir någon hyra dock inte aktuell, det hade funkat bra om du istället hade aktiebolag. Speciell inredning funkar absolut. Du kan läsa lite här om vad som gäller: https://www.verksamt.se/driva/skatter-och-avgifter-enskild-naringsverksamhet/avdrag-for-kostnader Lycka till och Gott Nytt 2022!
... Visa mer
2022-01-07
09:59
Du skall fylla i beräknat överskott. D.v.s vinsten. och det bästa, men kanske inte helt korrekta, sättet att hantera sin skatt i en enskild firma är att spara pengarna i bolaget. Istället för att höja din preliminära skatt så kan du öppna ett till konto hos banken du kallar "skattekonto eller skattepengar". Där sätter du in så mycket som du själv tycker bör räcka. Normalt sett skall man spara lika mycket till skatt som man tar ut i "lön". Moms, investeringar och lite annat ställer till det men en bra grund är att utgå från sina egna uttag. Och kan du inte sätta undan så mycket så tar du sannolikt ut för mycket i egna uttag. 360 000 kr är i ditt fall din omsättning vilket då sannolikt inte är samma sak som resultat så du bör inte fylla i det beloppet. Vill man veta hur den egna enskilda verksamheten egentligen går så finns det ett enkelt sätt att jämföra den med en anställning. Ta bokfört resultat, dela den i 1,3142 och dela sedan det svaret i 12 delar. Där har du då typ vad din bruttolön före skatt ligger på. Det som saknas i en enskild firma är din lön och då kan man göra denna enkla jämförelse. Lycka till och Gott Nytt 2022!
... Visa mer
2022-01-07
09:41
1Gilla
Hejsan igen. Du får fel i momskontrollen då du bokat mot konto 3211 som bara gäller VMB-försäljning, vilket då det här inte är då denna bil är en helt vanligt momspliktig försäljning. Man bör i ett bilföretag hålla isär dom olika varianterna av bilar men du kan även använda 3051 (försäljning varor 25%) som konto. Säljer man även nya bilar så bör man ha olika konton för försäljning av nya och begagnade bilar (d.v.s ej VMB-bilar) så som ett underlag för sin kontroll. Men om du byter ut konto 3211 i din bokning mot då t.ex. 3051 så bör allt stämma. Lycka till och Gott Nytt 2022!
... Visa mer
2022-01-07
09:35
Hejsan. Dels så måste du missförstått något då du skriver att 2440 skall vara noll vid årets slut. Det gäller ju då bara om du inte har några leverantörsskulder. I de flesta fall så är inte 2440 noll utan innehåller då summan av de fakturor som avser föregående år men som betalats året efter. Detsamma gäller 1510 fast då gäller det kundfordringar. Om du betalat med kort så kan du boka upp denna skuld mot t.ex. 2899 (Övriga kortfristiga skulder) om du har ett företagskort. Är det ett utlägg och du har betalat med ditt privata kort så kan du boka det mot 2893 (Skulder till närstående personer, kortfristig del). Lycka till och Gott Nytt 2022!
... Visa mer
2022-01-04
16:27
1Gilla
Nja, den delen i AGI som avser utdelning gäller bara dom som har tvingande skatteavdrag, d.v.s. inte fåmansbolag. Det kan funka att redovisa in sin utdelning och avdragna skatt via AGI men sannolikt så hanterar skatteverket då ej denna som en utdelning via K10:a, utan som en "normalt" skattepliktig utdelning. Märkligt att Skatteverket inte lade till detta när man ändå höll på med AGI´n kan man tycka. Nu får man sitta med en jäkla massa KU31:or ändå liksom...
... Visa mer
2022-01-04
15:05
1Gilla
Ok. Du bör då boka upp betalningen i en kortfristigt del (den som betalas 2022) och en långfristig del (som betalas 2024). Debet kto 1380 (ett förslag för den långfristiga delen) Debet kto 1680 (ett förslag för den kortfristiga delen) Kredit kto 1312( du skall här använda det konto som innehåller anskaffningsvärdet för dina aktier i det onoterade bolaget, belopp blir det anskaffningsvärde som avser den del som säljs) Kredit kto 8221(vinsten, mellanskillnaden mellan ditt anskaffningsvärde och försäljningspriset, om det nu är en vinst vill säga, viktiga att detta konto sedan hanteras som skattefri vinst då vinst vid avyttring av andelar i onoterade bolag är skattefri, på samma sätt är förluster ej avdragsgilla) Hoppas det här klarlade lite. Lycka till och Gott Nytt År
... Visa mer
2022-01-04
14:53
2 Gillar
Ok. Det är alltid bättre att dom blir uppbokade i december som kundfordringar så att momsen kommer med, detsamma gäller ju eventuella leverantörsskulder. Ju mer som är klart innan bokslut, ju mindre måste man justera och rätta.
... Visa mer
2022-01-02
13:47
Hejsan. En fråga först så att allt är rätt, aktierna som "du" sålde ägdes av ditt aktiebolag antar jag? Vill bara kolla så att det är korrekt då många inte vet vad man kan och får göra.
... Visa mer
2022-01-02
11:49
Hm. Har du alltså bokslutsdatum 31 januari? Tolkar inlägget som att du har bokslut 31 december och en sådan gång skall kund- och leverantörsfakturor bokas upp per 31/12. Betalningen blir då en betalning av levskuld alternativt inbetalning av kundfordran. Resultatpåverkan och moms skall vara med per 31/12.
... Visa mer
2021-12-30
14:41
2 Gillar
Ah.. ja det var en märklig grundinställning. Gällande låsning så har jag inte hört talas om någon som blivit fälld för det än så länge iaf. Ibland så skulle jag vilja ta en diskussion med BFN och förklara lite hur det kan fungera i verkligheten och vilka följder deras idéer kan få hos oss som försöker göra rätt. Skulle bli väldigt förvånad om någon blev dömd för bokföringsbrott om man inte låst i perioder i t.ex. Visma Administration. En annan liten kuriosa, som jag testade för att se om det funkade, är att man utan problem kan exportera SIE4 från ett helt låst år och då blir den olåst. Hela tanken bakom låsta perioder och behandlingshistorik (som man även är skyldig att ha) spricker helt vid t.ex. import/export av SIE4... Dessutom så är den bokföringen som jag importerade i ett upplagt testbolag i sin helhet från ett annat av mina företag. Utan någon protest, bara en varning om att orgnr och företagsnamn var fel. Så låsning av period ställer bara till det och låser inte ute möjligheterna för "kreativa" människog. Gott Nytt år
... Visa mer
2021-12-30
14:23
2 Gillar
Nja. Så här säger reglerna: Alla företag får vänta att bokföra till 50 dagar efter utgången av den månad då affärshändelsen inträffade. Om nettoomsättningen normalt är högst tre miljoner får du vänta till 50 dagar efter utgången av det kvartal då affärshändelsen inträffade. Om nettoomsättningen normalt är högst en miljon och du har högst 50 verifikationer med högst 250 affärshändelser per år får du vänta till 60 dagar efter bokföringsårets utgång. Enskilda näringsidkare som omsätter högst en miljon, inte har någon EU-handel samt har högst 50 verifikationer med högst 250 affärshändelser per år får vänta med att bokföra tills inkomstdeklarationen ska lämnas in. Och personligen så tycker jag att det ställer till det enormt mycket med hela denna ide. Har man ett program, exempelvis Visma Administration, som tillåter ändring av verifikat men som öppet visar vad som ändrats, så anser nog jag att BFN´s slutsats att det inte är bokfört förrän man låst är rätt befängd. Lägger man dessutom till det faktum att man skall rätta t.ex. momsfel i rätt period hos Skatteverket så blir det en rätt obegriplig bokföring med felaktiga jämförelsetal, momsredovisningar som inte är lika som den bokförda perioden o.s.v Rätt beklämmande att BFN inte begriper mer än så tycker jag. Så med det sagt, du har nog fattat reglerna fel.... Lycka till och Gott Nytt År.
... Visa mer
2021-12-30
11:36
Antar att du har bokslut 211231? För isf så skall den faktura, tillsammans med andra fakturor som avser 2021, bokas upp som leverantörsskulder per 211231. Det samma gäller fakturor som du själv skickat och som avser 2021 men ännu inte fått betalt för. Antar även att du då inte har faktureringsmetoden utan ""kontantmetoden" eller som den även heter "bokslutsmetoden" när det gäller din momsredovisning. Kontantmetoden heter den för att man redovisar moms när man betalar eller fått betalt. Men Bokslutsmetoden är mer korrekt då man skall boka upp eventuella leverantörsskulder och kundfordringar per bokslutdatumet. Så den skall med i år helt enkelt..
... Visa mer
2021-12-30
10:51
Där bör du välja att göra avskrivningarna endera varje månad (då blir resultatet löpande mer rätt) eller en gång per år i samband med bokslutet så att det blir rätt totalt sett.
... Visa mer
2021-12-30
10:09
Du bokför detta inköp debet 1220, 30 892 kr och debet 2641, 7 723 kr. Du lyfter hela momsen direkt på en inventarie normalt sett. Du bör sedan ha någon form av anläggningsregister. Man är skyldig att ha en förteckning över sina tillgångar. I anläggningsregistret har man sedan koll på avskrivningar och aktuellt restvärde. Eventuell överavskrivning sker i en skattebilaga. Avskrivningarna bokas sedan kredit 1229 där dom ackumuleras och kredit 7830. Det finns flera kostnadskonton men om det inte är en väsentlig del av kostnaderna så använder man samma konto. Resultaträkningen blir lätt "kletig" och oläsbar med för många konto. Anläggningsregistret håller dessutom reda på vad som är vad. Överavskrivningar bokförs sedan debet 8853 och kredit 2150 om man gör sådana. Om du bara har en inventarie och bokför allting rätt så kommer 2150 att vara nollat när inventarien är helt avskriven enligt plan. Lycka till och Gott Nytt År
... Visa mer
2021-12-30
07:58
Vill "lägga mig i" den här tråden lite. Dels så kan man mycket väl göra direktavdrag på en dator för detta pris. Om du redan nu vet att du inom 3 år måste byta dator och att den då har ringa eller inget värde så är det en förbrukningsinventarie och du får då göra direktavdrag. Bedömningen bör vara välgrundad för Skatteverket är inte så förtjusta i för stora avdrag. Dessutom så kanske man vill visa ett resultat och inte kan ta en så stor kostnad direkt. Nästa pilsner är en avskrivning på 3 år. Om du inte har några andra inventarier så kommer det inte att funka skattemässigt med en så kort planmässig avskrivning. Du kan, konstigt nog, aldrig skriva av en inventarie skattemässigt på kortare tid än 5 år. Man skall skilja på planmässig avskrivning och skattemässig.
... Visa mer
2021-12-30
07:33
1Gilla
Inbetalningen bokförs i första läget som en vanlig inbetalning och momsen redovisas. Roffakab bokning är den man gör i bokslutet för att periodisera intäkten till rätt år, d.v.s nästa år. Lycka till och Gott Nytt År!
... Visa mer
2021-12-30
07:25
1Gilla
Ser ok ut tycker jag. Bilar och dess moms m.m är en egen liten planet i bokföringsgalaxen. Lätt att göra fel och kostsamt om man får skatteverket på sig. En viktig sak att hålla reda på förutom VMB-momsen är när man köper/byter in en bil som är leasad. Där gäller det att göra rätt för att få behålla den i momsvärlde. Finns nyttig info i den här länken, även om den mest talar om hur man skall hantera det ur säljarens synpunkt. https://www.simployer.se/artiklar/avslut-av-leasing/ Lycka till och Gott Nytt År!
... Visa mer
2021-12-28
15:58
1Gilla
Hejsan. Håller inte med riktigt om att det skall tas ut moms på denna. VMB-reglerna gäller, så vitt jag vet, varor. D.v.s när man sysslar med försäljning av dessa. En inventarier som man köpt in utan moms kan/skall säljas utan moms då denna inte omfattas av VMB. Även om en traktor till arten är en vara så uppfattar jag just det här fallet som att den använts i verksamheten som en inventarie och då blir det ingen moms. Så här skriver Skatteverket i momsbroschyren: Moms när jag säljer bilen? Om du inte har fått dra av momsen när du köpte bilen ska du inte ta ut moms när du säljer den. Ett villkor för att du inte ska ta ut moms vid försäljningen är att bilen är ett inventarium i verksamheten, det vill säga inte är en omsättningstillgång. En bilhandlare ska därför ta ut moms även på bilar som köpts från privatpersoner. Bilhandlaren kan då använda vinstmarginalbeskattning, se sidan 28. I texten gäller det en bil men som dom skriver så gäller VMB inte inventarier. Så om jag uppfattat frågan rätt så gäller det här en inventarie och då är det ingen moms. Enligt vad jag lärt mig iaf. Lycka till och Gott Nytt År!
... Visa mer
2021-12-28
15:44
2 Gillar
Hejsan. Åter från lite ledighet och läste igenom tråden och vill gärna komma med lite förtydliganden. Antar att denna Caddy då är en pickup om moms påförts av säljaren. Det finns ju även skåpmodeller av Caddy som även dom är lastbilsregistrerade. VMB-moms hanteras endast vid inköp av bil från privatperson. Ingen koppling där till vem du säljer till. Viktigt är också då att man vid försäljning av en VMB-momsad bil inte skriver någon moms på försäljningskvittot (även om du som säljare får redovisa in moms så är den inte avdragsgill för en eventuell företagsköpare). Du kan även köpa in bilar utan moms från företag. T.ex. om dom löst in leasingen av en personbil. Om dom säljer den så är den utan moms vid ditt inköp men den är inte en VMB-momsad bil. Säljer du den i din tur så skall du ta ut full moms som vid en vanlig försäljning om du är en bilfirma. Så det gäller att ta hänsyn till det vid inköpet och säljaren får ju behålla hela summan så för denne är det samma sak. Så i ditt fall blir det full moms på försäljningen och ingen hantering av några VMB-konton. Lycka till och Gott Nytt År!
... Visa mer
2021-12-22
05:00
1Gilla
Ok. Om du då som enda post i balansräkningen förutom eget kapital har låt säga 300 kr på banken så krediterar du det kontot med 300 kr och debiterar konto 2013. Då bör allt bli noll. Lycka till och God Jul!
... Visa mer
2021-12-22
04:56
Ingen är väl rätt svar. Gåvan får inte vara pengar utan varor, tjänster eller presentkort som ej går att byta mot pengar.
... Visa mer
2021-12-20
17:01
2 Gillar
En periodiseringsfond, eller även överavskrivning är en "skuld" då det är ett uppskjutet resultat. Har då bokats debet avsättning p-fond i resultaträkningen och kredit i balansräkning som du beskriver. Har du ett aktiebolag så har du då en latent skatt på 22%, 21,4% eller 20,6% beroende på när avsättningen skedde. Så i det här fallet har det bokats en avsättning. Lycka till och God Jul!
... Visa mer
2021-12-20
16:57
2 Gillar
Verktyg inköpta för 200 000 dkk som hänger ihop ses av Skatteverket som en anläggningstillgång, vilket du då även bokfört det som. Avskrivning måste då göras under t.ex en 5-års period. Är det här dom enda inventarierna du har så kan du inte skriva av dom till noll skattemässigt på kortare tid än just 5 år. En direktavskrivning funkar inte hos Skatteverket om dom då inte bevisligen helt förlorat sitt värde och du utrangerar dom. Lycka till och God Jul!
... Visa mer
2021-12-20
16:54
1Gilla
Hejsan. Först så måste jag fråga vad det är för sort bil. Är det en personbil ur momssynpunkt så får säljaren ta ut moms endast om han fått lyfta moms vilket då gäller taxi, trafikskola och begravningsbyrå.
Om det är en "vanlig" företagare och bilen är en vanlig bil, då får inte säljaren ta ut någon moms och ni får inte lyfta den då den inte finns liksom..
Om vi då förutsätter att de är en sådan särskild säljare som jag beskriver ovan eller t.ex. en pickup. Sådana gånger så är din kontering helt korrekt.
Vi har genom åren sett ganska många inbyten på bilfirmor där våra kunder fått värdet + moms på sitt inbyte som då kanske varit t.ex. en skåpbil. Vilket då är helt fel gjort av bilfirman. Lycka till och God Jul!
... Visa mer
2021-12-20
12:11
2 Gillar
Nej då. Insättningen i form av tillgång blev just en tillgång. Motkontot blev då en "skuld" till dig. När du sedan tog ut dom pengarna så blev det en "amortering" av den "skulden". Inga konstigheter alls och just dom transaktionerna har inte påverkat resultatet över huvud taget utan bara balanskonton. Resultatet påverkas sedan genom avskrivningarna löpande genom åren. Lycka till och God Jul!
... Visa mer
2021-12-17
07:29
1Gilla
Tolkar det som att du betalar din egen lunch. Den är då inte avdragsgill alls, betalar företaget den så blir det förmån. Tråkigt men sant. Det är egentligen samma sak med alla kurser, om lunchen ingår så skall man ha förmån. Är man borta på kursen och skall ha traktamente så skall även det reduceras. Vilket jag personligen tycker är en form av dubbelbestraffning.
... Visa mer
2021-12-17
07:22
1Gilla
Det första som man bör veta är att rent deklarationsmässigt så skall man deklarera hela försäljningen det år man skriver köpekontraktet. Även om tillträdet är året efter. Dom 10% som du får är då handpenning för att säkra köpet och försäljningen. Så det ställer ju till en del, för rent bokföringsmässigt så har du ännu inte sålt fastigheten, bara skattemässigt. Och då ur vinsskattesynpunkt. Så jag skulle i det här läget bokföra avstyckningskostnaden på kontot för marktillgången. Handpenningen som ett förskott och sedan deklarera hela försäljningen. När tillträdet sedan sker nästa år så bokför jag bort den del av anskaffningsvärdet som rör marken, motkonto vinst avyttring fastighet. Hela det resultatet nollas sedan bort i deklarationen. Nu säljer du mark vilket innebär att du inte har några avskrivningar som skall återföras i näringen. Lycka till!
... Visa mer
2021-12-16
08:15
1Gilla
Låter perfekt tycker jag. Lycka till och God Jul....
... Visa mer
2021-12-16
08:02
Menar du en affärspartner? D.v.s en annan företagare. Sådana gånger gäller reglerna om representationsgåva och affärshändelse, så julgåva går egentligen helt bort.... Finns att läsa en hel del på Skatteverkets sida.
... Visa mer
2021-12-16
07:58
Skulle nog vilja påstå att det bör bokas mot aktieägartillskott. Även om den som har haft fordringen inte länge är ägare så kan man boka det som ett ovillkorat tillskott. Någon intäkt tycker inte jag att det är men en förbättring av eget kapital.
... Visa mer
2021-12-16
07:55
2 Gillar
Om du har tillgångar kvar när firma avregistreras så blir det så att du "köper" dom. Dom skall momsas och tas upp till marknadsvärde. Vilket då kan vara lite knivigt. Dom få gånger jag varit med om att lägga ner en enskild firma så har vi sett till att alla tillgångar sålts extern. För om man säljer t.ex. inventarier, restlager till någon annan än sig själv och/eller anhörig så får man ju sälja hur billigt man vill. När sedan allt är tomt och man skall bokföra till avslutsdatumet så blir det liksom ett bokslut där. Då brukar vi boka upp ev. leverantörsskulder och, om det skulle finnas, kundfordringar m.m så att man har en komplett balans med resultat och allting. Sedan nollar vi det mot egen insättning/uttag beroende på nettot. För man tar ju liksom över betalningsansvaret för skulderna och man får ju eventuella inbetalningar och företagskontot blir liksom privat så balansräkning blir då helt noll... Så nolla allt mot t.ex 2013 så att det bara finns saldon i eget kapital men där även den summan blir noll.. Då bör allt stämma... Lycka till!
... Visa mer
2021-12-11
11:11
1Gilla
Du skall då debitera det kontot där pengarna kom in. Kreditera balanskontot där inköpet ligger, beloppet blir anskaffningsvärdet. Eventuell differens mellan dessa belopp blir då vinst avyttring byggnader och mark kto 3972 eller förlust avyttring byggnader och mark kto 7972. Då det endast är mark så skall det inte finnas några avskrivningar att återföra. Lycka till 1
... Visa mer
2021-12-11
11:08
1Gilla
Hejsan. Det blir ändå bokföring av en omsättning men ingen vinst (och alltså ingen moms). En "normal" VMB-försäljning konteras ju som så att hela försäljningssumman bokas kredit 3020 (Försäljning VMV-varor) (kommer inte med på momsrapporten), vinsten bokas däremot kredit 3030 (Positiv VM 25%) samt momsen kredit 2611. Summan av konteringen på 3030 och 2611 debiteras konto 3028 (Positiv VM omföringskonto). Sedan så krediteras lagret men anskaffningsvärdet och motbokas mot kto 4020, kostnad VMB. Krångligt men rätt. I ditt fall så bokar du försäljningen genom att kreditera 3030 med 45 000 kr och betalningen genom att debitera lagerkontot med samma belopp, 45 000 kr. Sedan bokar du bort den sålda bilen ur lagret genom att kreditera lagerkontot 45 000 kr och debitera 4020 med samma belopp. Det blir i ditt fall ingen vinst så kontona 3030, 3028 och momsen skall då inte användas. Du måste även kika i din kontoplan så att dom konton jag uppger stämmer med funktionen. Det kan ju skilja mellan program och kontoplaner. Lycka till!
... Visa mer
2021-12-11
08:11
Isf så är det bara att ta ut dom. Bokas kredit 1930, debet 2393 (2893 om du använde det). Under förutsättning att bolaget inte är på obestånd. Kan vara bra att känna till att fordringar man har på bolaget inte går att ta ut om bolaget är på fallrepet. Åtminstone inte om det finns andra skulder i bolaget. Den listan med fordringsägare är man absolut sist på...
... Visa mer
2021-11-30
17:20
1Gilla
Hm.. Nu ska vi se. Nu vet jag inte vad dina konton heter. Jag kikar på BAS2020 och då har vi 3030 som är positiv VM 25% vilket då blir kredit 10 574,- och sedan har vi momsen, kredit 2611 2 643,-. Lagerkontona är korrekta men vi bokar även upp hela försäljningen 149 900 kr kredit på konto 3020 som är Försäljning VMB varor. Vi motbokar även summan av momspliktig omsättning och moms (kto 3030 o 2611) genom att debitera kto 3028 som heter Positiv VM omföringskonto. Lite meckigt men då blir omsättning och vinst korrekt. Om man kikar på din kontering så har du en total omsättning på 2 643 kronor (kto 3219-kto 3218) . Jag antar att ditt 3218 är samma som mitt 3020 och isf så skall det hamna kredit istället. Sedan så skall omföringskontot debitera samma belopp. Då bör allt funka. Men som sagt, jag känner inte igen dina konton från min kontoplan. Lycka till!
... Visa mer
2021-11-30
17:07
2 Gillar
Den särskilda löneskatten tar du med i bokslutet på skatteberäkningen och underlaget fylls i på första sidan på huvudblanketten.
... Visa mer
2021-11-30
12:04
Hejsan. Du har helt rätt i att det blivit en vinst. Du har gjort en vinst på den bil du säljer, 13 217 kr som då skall momsas med 20%. Inbytet blir ju liksom själva betalningen. Så du krediterar då lager kontot med 136 683 kr, debiterar lagerkontot med 149 900kr och bokar sedan vinsten, 13 217 kr på sedvanligt sätt med moms och så.
... Visa mer
2021-11-26
20:07
Aha. Har helt missförstått dig och trott att du har AB. Då är det ju inga problem egentligen att ”köpa in” dom i firman. Blir initialt som en egen insättning. Möjligen lite varning då jag förstod det som att du inte blir ensam ägare till fastigheten. Sorry och lycka till.
... Visa mer
2021-11-26
15:01
Hejsan. I så fall så bör det inte vara några som helst problem att köpa in dom i AB. Även om det blir lite märkligt om dom monteras i en byggnad (som jag då förutsätter inte ägs av bolaget) och typ blir en del av den byggnaden.
... Visa mer
2021-11-25
07:17
1Gilla
Hm. Har en fråga gällande klassningen av bil. Så vitt jag vet så är Nissan Navara en pick-up och ger då alltså rätt till momslyft om sådan påförts vid försäljningen. Den är ju fyrdörrars vilket inte påverkar momslyftet. Om det sitter en kåpa över flaket så påverkar inte heller det momslyftet. För att det skall räknas som personbil så måste lastutrymmet ha samma luftutrymme och sitta ihop med kupen. Eller som man säger vid rätt till momslyft, lastutrymmet och kupen skall vara åtskilda av en obruten luftspalt, och den kan då vara 0,00001 m.m..... Hm.. såg nu att originalinlägget var väääldigt gammalt... lurigt... Nåväl, min fråga och info är ändå relevant.....over and out..
... Visa mer
2021-11-25
07:12
1Gilla
Intressant fråga och den väcker en fundering hos mig. Jag antar att du har en jordbruksfastighet? Räknas inte då dessa silos som byggnad? Och isf så undrar jag om dom verkligen kan säljas löst så att säga. Men jag antar att det även beror på hur stora dom är. En byggd maskinhall skulle du t.ex. inte kunna sälja över till bolaget utan att fysiskt flytta dom så vitt jag har lärt mig. Lite att fundera på...
... Visa mer
2021-11-25
07:08
2 Gillar
Ett till tips när det gäller konst är Skatteverkets broschyr om moms inom kulturområdet. Täcker det mesta och är bra skriven. Du kan hitta den här: https://www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/blanketterbroschyrer/broschyrer/info/562.4.515a6be615c637b9aa413160.html
... Visa mer
2021-11-25
07:07
1Gilla
Du får dra av pensionskostnader upp till 35 % av din lön vilket är bra att tänka på. Har man stora inkomster och vill betala in stora pensionsavgifter så bör man också tänka på hur det blir när dom skall tas ut. Har mer än en gång varit med om att den pension man får ut är så hög att man betalar marginalskatt, vilket då är väldigt onödigt. Är rätt säker på att pensionsrådgivarna inte tänker på detta, antar att dom även har en viss provision på sin försäljning. Dom brukar inte heller upplysa om att pensionspremien även kostar dom 24,26 % som du redan upplysts om. Och det är en skatt som man får betala oavsett hur bolagets resultat och skatt ser ut i övrigt. Den bygger helt på premien.
... Visa mer
2021-11-22
14:47
1Gilla
Har lämnat det här svaret i en annan fråga men det funkar även här. Men det finns andra fällor och det är då framförallt avdragsförbudet för moms som gäller stadigvarande bostad, Den smittar då även vissa inköp till ditt kontor. Så här skriver skatteverket: Inventarier Skatteverket anser att avdragsförbudet gäller även anskaffning av sådan lös egendom som kan hänföras till bostaden. Lös egendom som kan hänföras till bostaden är sådan inredning eller inventarier som kan anses vara typiska för boende i en normal bostad. Detta innebär att oavsett vilken slags verksamhet som bedrivs i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet gäller detta även sådana tillgångar i byggnaden som exempelvis möbler, köksutrustning, TV-apparater och andra för boende typiska tillgångar. Även om sådana tillgångar, exempelvis kontorsmöbler, används i verksamhet som medför skattskyldighet gäller avdragsförbudet när de är placerade i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet. I verksamhetslokaler som omfattas av avdragsförbudet för stadigvarande bostad kan det finnas inredning eller inventarier som är anskaffade för verksamheten och inte är sådana för boende typiska tillgångar som nämnts i det föregående. Sådan lös egendom bör inte hänföras till bostaden varför avdragsförbudet enligt Skatteverkets mening inte gäller bara på den grunden att egendomen finns i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet. Så det finns lite fler frågor att ta ställning till. Vill du läsa mer så kan du läsa här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.16/323873.html#h-Avdragsforbudet-for-st... Lycka till!
... Visa mer
2021-11-22
14:15
1Gilla
Positiv räntefördelning är ett sätt att omvandla sin inkomst från näring till kapital. Vilket å ena sidan innebär en ganska rejäl skattesänkning och å andra sidan innebär att man tappar SGI-underlag, ATP m.m. då man "bara" får kapitalinkomst av den delen. Det som å andra sidan är bra är att det inte innebär någon uppskjuten skatt utan resultatet är till den delen framskattat och klart. Inga obehagliga överraskningar senare liksom... Och ja, det bygger typ på skillnaden mellan tillgångar och skulder fast rent skattemässigt. Är tänkt att motsvara utdelning i AB...
... Visa mer
2021-11-22
13:25
1Gilla
Både periodiseringsfond och expansionsfond bör framgå av din förtryckta deklaration. Står det inget på den så har du sannolikt inga avsättningar. Du kan även titta på din huvudblankett (Ink1) på baksidan för där står det om du har några underlag för expansionfondsskatt och/eller räntefördelning. Fast den visar bara just det året så det är lite lurigt. Men titta på föregående års förtryckta och sedan på den du gjort klart för 2020 och då på baksidan.... P-fonder framgår av förtryckta samt bilagorna till 2020 års deklaration
... Visa mer
2021-11-22
13:15
1Gilla
Hejsan. Om ni jobbar med VMB så har ni säkert ett lagerkonto för dom bilarna som hanteras med VMB. Du bokför helt enkelt den bilen in i lager med 30 000 kr som värde. Hur du bokför försäljningspriset går inte att svar på utan info om även den var en VMB-bil, vad du isf gav för den när du köpte den. Om det däremot var en ny bil så bokför du så här: 1930 debet 160 000 kr 14xx debet 30 000 kr 30xx kredit 152 000 kr 2611 kredit 38 000 kr
... Visa mer
2021-11-22
11:40
1Gilla
Hallojsan... då gör jag så någon dag när jag har lite mer tid...puuuh...
... Visa mer
2021-11-19
07:41
Efter sista uppdateringen, har nu version 6.0, så hanteras kundlistan märkligt. När jag söker en kund, hittar den och trycker enter så kommer den upp men under "inforutan". Alltså alldeles precis under så att man inte ser den. Något som är jäkligt märkligt och irriterande. För att se kundinforaden så måste jag då rulla upp..
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Byråstöd
2021-11-12
16:24
1Gilla
En avstyckning typ höjer ju egentligen värdet på fastigheten/tomtmarken då du "kostar på" den en åtgärd. Den får då bokas som ett tillägg på det bokade fastighetsvärde du har, kan ibland finnas ett bokfört värde för inköpet. När du säljer den så ingår då avstyckningskostnaden i ditt anskaffningsbelopp för den delen och sänker därmed vinsten och följdaktligen skatten. Om nu den avstyckade delen blir tomtmark (för boende) och tidigare var åker/skogsmark så bör det däremot bli en sänkning av ditt anskaffningsvärde på näringsfastigheten.
... Visa mer
2021-11-12
08:03
3 Gillar
Det är helt ok att ta ut en marknadsmässig hyra för kontor i hemmet, frågan är väl vad den marknadsmässiga hyran är på ett rum, eller del av rum, i en lägenhet. Men skäligt är nog ett bättre begrepp. Du kan absolut använda kontot skuld till närstående för bokningen. Men det finns andra fällor och det är då framförallt avdragsförbudet för moms som gäller stadigvarande bostad, Den smittar då även vissa inköp till ditt kontot. Så här skriver skatteverket: Inventarier Skatteverket anser att avdragsförbudet gäller även anskaffning av sådan lös egendom som kan hänföras till bostaden. Lös egendom som kan hänföras till bostaden är sådan inredning eller inventarier som kan anses vara typiska för boende i en normal bostad. Detta innebär att oavsett vilken slags verksamhet som bedrivs i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet gäller detta även sådana tillgångar i byggnaden som exempelvis möbler, köksutrustning, TV-apparater och andra för boende typiska tillgångar. Även om sådana tillgångar, exempelvis kontorsmöbler, används i verksamhet som medför skattskyldighet gäller avdragsförbudet när de är placerade i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet. I verksamhetslokaler som omfattas av avdragsförbudet för stadigvarande bostad kan det finnas inredning eller inventarier som är anskaffade för verksamheten och inte är sådana för boende typiska tillgångar som nämnts i det föregående. Sådan lös egendom bör inte hänföras till bostaden varför avdragsförbudet enligt Skatteverkets mening inte gäller bara på den grunden att egendomen finns i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet. Så det finns lite fler frågor att ta ställning till. Vill du läsa mer så kan du läsa här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2021.16/323873.html#h-Avdragsforbudet-for-stadigvarande-bostad. Lycka till!
... Visa mer
2021-11-11
14:41
Ah... så var det ju... men lite synd att man inte kan gå via Byråstöd.... tackar tackar...
... Visa mer
2021-11-11
08:15
Jag har i princip ingen kund som använder Visma Ekonomiöversikt och det är ju inte så konstigt när jag själv inte kan använda det och få förståelse för programmets "storhet".... Jäkligt irriterande. För om jag använde det själv så skulle jag ju kunna sälja in det hos kunderna.... liksom....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Ekonomiöversikt
2021-11-11
08:12
1Gilla
Lite sent att fundera på hur du bokför det här kan jag tycka. En första fråga är ju om du uppgett moms på kvittot till köparen? Har du uppgett det så är det ett helt vanligt inköp utan momslyft då säljaren var en privatperson och sedan en försäljning med 20% moms. Det du bör har gjort är en s.k VMB-affär. D.v.s du momsar på vinsten. Men då får du inte uppge någon moms på kvittot avseende försäljningen men du får å andra sidan en högre vinst. Du måste också ha full koll på vilket lager du har av fordon i någon form av förteckning. Då VMB-moms är lite komplex så ber jag dig ta kontakt med någon närliggande redovisningsbyrå som kan hjälpa dig i den här snårskogen av moms, ansvar, garantier och annat. Rekommenderar dig verkligen inte att göra den här sortens redovisning själv då den är lite speciell. Jag har en kund i den branschen och vi har ett komplett bil-lager i en excelfil som är väldigt komplex. Det finns även program men dom är rätt kostsamma. Så kontakta en byrå men kolla så att dom har erfarenhet. Det här är inte så lätt som man skulle kunna önska.... och lycka till!
... Visa mer
2021-11-10
13:19
Beror ju lite på om det är noterat eller onoterat, hur stor del av bolaget man köper och även avsikten med köpet.
... Visa mer
2021-11-05
11:39
1Gilla
När du bokar på det här viset med 4531 för att få rätt redovisning på momsrapporten och 4549 för att nolla bort den resultatpåverkan så är 5910 ett helt utmärkt konto. Initialt så skrevs det om att märka om det kontot för att få rätt redovisning av EU-inköp men det skulle då inte funka om det fanns fler "vanliga" inköp på 5910 under perioden. Detta då dom allra flesta program tar summan av alla transaktion och redovisar på momsrapporten. Så gör du som du skriver här så kan du alltid använda rätt resultatkonto men ändå få rätt på momsrapporten. Det är då bara att byta ut konto 5910 mot det som motsvarar den kostnad som är aktuell. Lycka till och trevlig helg!
... Visa mer
2021-11-01
17:46
1Gilla
En av dom viktigaste sakerna med en tjänsteresa är att man jobbar 6 timmar om dagen i snitt. Man skall då kunna bevisa det med t.ex. bokade möten eller annat. I ditt fall så är det då viktigt att frugan är med på dom mötena om det inte skall bli föremål för förmånsbeskattning av hennes del av resan. Vilken position hon har i bolaget eller om hon är anställd är kanske inte så viktig. Men om Skatteverket skulle granska och det är ett gift par som tillsammans åker utomlands, då ringer nog varningsklockorna. Och det får inte vara alltför nöjesbetonat. Ingår mat i boendet så reduceras traktamentet m.m. Men visst, med bra uppbokat och redovisat arbetsschema så finns det ju ändå 18 timmar över varje dygn till vila och/eller rekreation. Och observera att det är i snitt man skall jobba 6 timmar, så en fullbokad besöksdag på 12 timmar ger ju en dag ledigt liksom.. Men det finns som sagt lite att tänka på. Lycka till.
... Visa mer
2021-11-01
17:39
1Gilla
Japp. Fast du skall lägga till kontona jag beskrev, d.vs debet 4531 och kredit 4549. Visst kan du märka konto 5910 som inköp EU men om du då har två inköp under en period som skall in på det kontot så funkar inte det om inte bägge är inköp EU.. Så det är bättre att särskilja på kostnadskonto och "rapportkonto" när det gäller EU-handel och import.
... Visa mer
2021-11-01
07:46
1Gilla
Hur man hanterar momsen beror ju dels på vem man köper in dom av. Är det privatperson så gäller VMB men där kan man om man vill "bryta kedjan" och sälja den med moms. Vilket då i princip ingen gör. Köper man in av företag så beror det på vilken sorts bil men även vilken sorts företagare man köper in av. Är det personbil så är det aldrig moms förutom om säljare är taxiföretag, trafikskola, begravningsbyrå eller bilhandlare då så klart. Som personbil räknas då även lastbilar under 3,5 ton där lastutrymmet sitter ihop med kupen, d.v.s saknar luftspalt mellan dessa karossdelar. Så en skåpbil räknas i det fallet som en personbil, d.v.s ingen moms. Om den då har en totalvikt under 3,5 ton. Men som bilhandlare, vilket då din kund räknas som, så kan man även köpa in bilar genom att överta leasingen från säljaren. Gör man det rätt så köper man istället avtalet och det blir moms på det hela. En leasingbil i ett företag skall man i princip aldrig lösa själv om man nu inte skall behålla bilen länge till. Man bör ha bra kontroll på vilka bilar man bytt/köpt in, hur mycket man gett för dom och vinsten. Annars går det inte att få rätt i bokföringen. Ett sidoordnat register bör upprättas. Funkar med excel men finns säkert även att köpa. Svårt och krångligt? Absolut! Viktigt att göra rätt? Oh ja! Finns det mer kring det här? Japp, man måste kolla upp en hel del som bilförsäljare, tänk på ansvaret man har när man säljer fordonen. Lycka till!
... Visa mer
2021-11-01
07:38
1Gilla
Har han utfört en tjänst så blir han ju liksom typ anställd och skall ha lön.
... Visa mer
2021-11-01
07:34
Tanken med omvänd moms är att det liksom blir samma sak men att man inte behöver betala in någon moms till skatteverket utan köparen hanterar både utgående och ingående moms. Så här t.ex.: Ett inköp på 100 kr bokar du då så här: kredit 2440 100 kr debet 5910 100 kr debet 4531 100 kr debet 2645 25 kr kredit 2614 25 kr kredit 4549 100 kr. Då får du kostnaden och rapporteringen rätt i ett och samma verifikat. Kostnaden blir densamma, 100 kr genom konto 5910 (i det här exemplet) och momsarna tar ut varandra 2614/2645. Det kan dock finnas tillfällen beroende på verksamhet då man får en kostnad genom att man å ena sidan är skattepliktig och får en faktura med omvänd moms men p.g.a av sin verksamhet inte får lyfta hela eller del av den ingående momsen. Gäller t.ex. om företaget säljer byggtjänster men även äger fastighet som innehåller lägenheter. Då får man ändå fakturor med omvänd byggmoms men man får inte lyfta momsen på det som avser lägenheter.
... Visa mer
2021-11-01
07:29
Hm. Då du använt rätt momskonton så borde skatteverket ha reagerat då du saknat inköpet (omsättningen) som även den skall vara med på momsdeklarationen. Och det är ju då bättre att som i ditt fall använda 5910 för själva kostnadsförningen men använda 4531 (inköp tjänster 25% EU) och ett motkonto 4549 (motkonto beskattningsunderlag import/EU) för "statistikrapporten" till skatteverket. Du kan då bokföra kostnaden rätt och ändå få rätt på momsrapporten och resultatpåverkan blir den samma. Ett inköp på 100 kr bokar du då så här: kredit 2440 100 kr debet 5910 100 kr debet 4531 100 kr debet 2645 25 kr kredit 2614 25 kr kredit 4519 100 kr. Då får du kostnaden och rapporteringen rätt i ett och samma verifikat.
... Visa mer
2021-10-28
13:47
1Gilla
Vi upptäckte precis att om man valt att använda konto 2130 för p-fond 2020 (som finns med i programmets kontoplan som ett förslag) så kommer inte det med nästa år på bilagan som beräknar schablonintäkt. Nu upptäckte vi det tack vare att bolaget bara hade en avsättning och det var ifjol så underlaget på bilagan blev noll. Om det hade vare en med flera avsättningar så är jag rätt säker på att det missats och OK-knappen flaggar ju inte för att det saknas underlag (i likhet med många andra fel som den missar). Kan tycka att det borde vara en ganska smal sak att utöka det kontointervall som bilagan hämtar sina uppgifter ifrån. Tydligen är detta känt av Visma men ingen åtgärd än vilket är tragiskt. Och snälla Visma, jag vill nu inte få ett svar som säger att åtgärd inte planeras. Ta då bort kontot som ett alternativ i kontoplanen. Nu måste vi, för att få det rätt, ändra IB manuellt först i Administration (där det går att göra så tack och lov) och sedan hämta över siffrorna igen. Vilket iofs går men inte är så bra då vi nu har ett IB som inte stämmer överens med UB föregående år.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2021-10-26
07:10
3 Gillar
Du bör väl kunna skapa en manuell verifikation som är "tvärtom" med dom belopp som behöver nollas. Då löser du ju problemet. Lycka till!
... Visa mer
2021-10-25
13:59
1Gilla
Om det är avsett för längre boenden så är det ingen moms på hyran och du får inte lyfta någon på om- eller driftskostnader. Är det korta boenden så kan det räknas som hotellverksamhet men det skulle nog inte BRF:en gilla... En sak som man alltid bör se upp men är risken/chansen att Skatteverket vill beskatta dig för bostadsförmån om lägenheten är outhyrd. Detta då du har tillgång till den och alltså har möjlighet att nyttja den. Kan bli väldigt dyrt och att du inte använt den är inget argument. Är den tom och Skatteverket upptäcker det = förmånsbeskattning. Det är en väldigt stor anledning till att det är rätt ovanligt att man köper lägenheter i bolag idag.... Lycka till!
... Visa mer
2021-10-25
13:40
Hm. Är du säker? Google brukar ju vara från Irland när det gäller affärer här i Sverige. Skulle nog även rekommendera att du istället för att använda 5420 (som är programvaror) använder typ 5990 (övrig reklam) eller kanske 5910 (annonsering). Beroende på program så kan du sedan, för att få rätt i momsredovisningen, använda konto 4531 (inköp av tjänst från land utanför EU) om du nu är säker på på att det är Australien. Lägg upp ett motkonto (om det inte finns) som heter 4549 (motkonto beskattningsunderlag import). Då kan du få kostnaden rätt men ändå rapportera korrekt. Du skall så klart även använda 2615 eller 2614 beroende på om det är EU eller Australien. Att ändra momskod på ett "vanligt" konto kan ju ställa till det om du har fler bokningar på samma konto, vilket då är möjligt. Är det däremot så att det är Irland så byter du ut 4531 mot 4535 (inköp tjänster 25% från annat EU-land) Lycka till!
... Visa mer
2021-10-21
16:46
Gränsen på ett halvt prisbasbelopp gäller nog bara själva inventarien. Reservdelar kan kosta hur mycket som helst då det är en reparation. T.ex. en lastbil som måste byta motor för några hundratusen, en kostnad... Skulle nog påstå att det normal är att bildäcken blir en kostnad. Möjligen om bilen köptes utan däck, vilket är ovanligt men möjligt. Då kan man ju se det som en "ombyggnad" att montera däck så att den går att köra. Men reparation är nog mitt förslag. Det man kan göra, och tänka på vid investeringar, är att om man vill ha ett högt anskaffningsvärde. Då låter man säljaren kosta på de reparationer och tillbehör man vill ha på bilen/inventarie som man köper. Har man däremot ett högt resultat och vill bli av med lite skatt då skall man köpa den helt oreparerad. Ta hem den över helgen så att man har den i sin besittningen och sedan lämna in den för reparationer, som då blir kostnader och sänker skatten... Lycka till!
... Visa mer
2021-10-21
14:24
Det är ju precis som du skriver, man får göra avdrag för reparationer om man vill. Och det är klart, köper man in ett renoveringsobjekt och reparerar det så kan man ju tycka att man borde få lägga till det till inköpsvärdet. Skulle nog säga att det helt beror på vad som gjorts. Ett fordon som inte går att använda bör man ju kunna dra av reparationerna på. Har försökt kolla men inte hittat något direkt. Det jag vet (eller åtminstone som jag lärt mig) är att när det gäller fastigheter så är alltid reparationer en kostnad, vilket inte alltid är så kul för det egna kapitalet. En om- ny- eller tillbyggnad är dock i princip alltid en ökning av tillgångens värde. Men det är inga självklarheter och som med så mycket annat inom redovisning så "beror det på".....
... Visa mer
2021-10-21
07:50
3 Gillar
Antar att det är advokaten som utfört ärendet och det här är hans ersättning. Den bör ju vara momspliktig och är klienten en privatperson så är alltihopa en momspliktig ersättning för advokaten. Att försäkringsbolaget betalar en del är ju som en ersättning för klienten. D.v.s advokaten får sin betalning från två håll. Men om klienten är ett momspliktigt företag så skall klienten även betala hela momsen. Men allt det bör ha framgått av den faktura som upprättats av advokaten för att få ersättning av försäkringsbolaget.
... Visa mer
2021-10-21
07:45
1Gilla
Den skall isf bokas mot t.ex. 1240 och sedan bokförs ackumulerade avskrivningar enligt plan på kto 1249.
... Visa mer
2021-10-21
07:42
En nyfiken fråga, som då inte har med din fråga att göra, är varför ni skall bokföra reparationen som tillgång. I likhet med en fastighet så är det bara en ombyggnad som får läggas till på anskaffningsvärdet. En ren reparation får inte, normalt sett, öka en tillgångs värde.
... Visa mer
2021-10-21
07:28
1Gilla
Det beror lite på. I ditt fall så är, vad jag förstått, lastbilen helt avskriven och då kan du göra den bokningen direkt så som du skriver. Men om du har ett bokfört värde kvar så bör du istället göra så här: Först så bokar man upp försäljningen, kör ut momsrapporten så att saldot på 3973 hamnar på den som momsfri omsättning. Sedan nollar man kontona 1240 och 1249 och mellanskillnanden bokar man då mot 3973 igen. Lycka till!
... Visa mer
2021-10-18
07:52
Du bör kunna hantera detta enligt exemplet i bifoga länk och då bör detta vara ett övertagande av avtal. D.v.s det du fått betalt är en överlåtelse av leasingavtal och det blir då alltså en försäljning med full moms. https://www.simployer.se/artiklar/avslut-av-leasing/
... Visa mer
2021-10-18
07:48
1Gilla
Du kan ju bokföra "köpet" av bilen mot egna uttag. Då det är en skåpbil så blir det ju inte heller någon moms som skall redovisas. Så debet 2013 och kredit 3973 (som då inte skall vara märkt som momspliktig omsättning). Men tänk på att du bör ha en extern värdering av bilen. Köper du den för billigt så blir det inkomst av mellanskillnaden.
... Visa mer
2021-10-14
08:49
1Gilla
Det beror nog på en massa faktorer. Är moder och dotter svenska bolag? Hur stor del äger moderbolaget? Vad avser fakturan? Var finns det anställda? Någon generell regel tror jag inte finns utan det är lite som vanligt inom redovisning, det beror på...
... Visa mer
2021-09-29
13:29
2 Gillar
Arbetskläder i en enskild firma är rätt begränsat när det gäller avdrag, även om det nu för tiden kan förekomma. Så se upp med vad du köper, gör du felaktiga avdrag och får en förfrågan så blir det skattetillägg... Dom flesta regler gäller anställda så har du sådana i din EF så gäller dom reglerna men åt dig själv så är det värre. Så här skriver Skatteverket på sin sida: Arbetskläder Du får bara göra avdrag för arbetskläder som inte ses som lämpliga att använda privat. Kläderna ska även ha speciella egenskaper som har ett klart samband med din verksamhet. Det kan till exempel vara arbetsbyxor för hantverkare med särskilda fickor för förvaring av verktyg och insydda knäskydd med mera. Lycka till!
... Visa mer
2021-09-29
13:25
1Gilla
Det är dessutom så att underlagen för p-fond m.m. gäller ditt skattemässiga resultat. Du kan ju ha skattefria intäkter och/eller ej avdragsgilla kostnader. Även om dom inte är så många i en EF... Lycka till!
... Visa mer
2021-09-29
13:14
1Gilla
Först tre frågor; är det ur momssynpunkt person- eller lastbil? Hur långt är leasingavtalet? Den första förhöjda avgiften, betalades den med pengar eller via ett inbyte av en liknande bil?
... Visa mer
2021-09-24
15:43
2 Gillar
Om du gör din skatteberäkning i deklarationen så räcker det. Du får då alltså göra deklarationen innan du fastställer resultatet i bokslutet.. Men det har du säkert koll på. Lycka till!
... Visa mer
2021-09-24
13:19
2 Gillar
Lite svårt att svara på. Det gäller att hålla koll på var man bokför det så att det i bokslutet hanteras som en skattefri vinst. Beror lite på vilket bokföringsprogram du använder men även vilket bokslutsprogram du har. Det blir ju en vinst bland andra men undantas då i beräkningen av skattemässigt resultat. Vilket kan skilja väldigt mycket...
... Visa mer
2021-09-24
12:08
Vinst/förlust på onoterade aktier är alltid skattefri/ej avdragsgill. Oavsett orsak till investering
... Visa mer
2021-09-24
12:04
2 Gillar
Nja. just datorer har ju en väldigt kort livslängd så det är nog inget jag skulle rekommendera. Beror så klart på vad det är får något men gamla datorer är som sagt gamla....
... Visa mer
2021-09-23
08:03
1Gilla
Är det här en licens som du måste betala varje år för att få uppdateringar eller så? Så som jag lärt mig så får man bara boka t.ex. programlicenser som tillgång om dom är särskilt framtagna för företaget och man liksom äger dom. En licens på ett gängse program är, enligt min erfarenhet, alltid en kostnad och skall då kostnadsföras och den bör då även periodiseras över den tid den gäller. T.ex. Vismas Byråpaket som jag använder betalar vi hela i förskott men periodiserar den då över hela tiden så vi påverkar bara året vi betalar den med den del som avser det året... Skulle nog vilja påstå att det borde vara så i även i ditt fall. D.v.s om du betalar hela så påverkas både årets och nästa års resultat... Lycka till!
... Visa mer
2021-09-23
07:48
Tack!
... Visa mer
2021-09-23
07:43
2 Gillar
Dels så kan ju Skatteverket å ena sidan anse att du skall lägga upp dessa som inventarier då dom verkar höra ihop (beror ju på beloppet). Å andra sidan så är väl den ekonomiska livslängden kortare än 3 år om dom är gamla (vilket då gäller även om beloppet är högre). Å tredje sidan så kan det ju vara så att du i bolaget vill ha tillgångar, beror ju på hur det ser ut med eget kapital (tänker då på om du t.ex har ett aktiekapital på 25 000 kr som då sannolikt blir förbrukat. Men då påverkas du även av försiktighetsregeln, d.v.s tillgångarna skall vara värda det som dom är bokförda till, inga övervärderingar alltså... Lätt? Absolut inte!. Men så är det ju i vår värld. Lycka till!
... Visa mer
2021-09-23
07:35
2 Gillar
Det som verkar saknas för dig är ett protokoll från en extrastämma per 200420. Din ordinarie stämma var ju 200401 och då fastställde du resultat och samlat fritt eget kapital. Sedan på extrastämma så tog du utdelning. Så det verkar inte vara några problem med det. Vi brukar bara använda 2099 och 2091 nu för tiden. Man kan använda 2098 men det trasslar ju till det sådana här gånger. Jag skulle ha bokat det som så att på årsstämmodagen, 200101, skulle jag debiterat 2099 så att det blev noll, jag skulle även på samma sätt nollat 2098 och bokat hela det beloppet på 2091. Sedan så skulle jag bokat utdelningen per 200421 genom att krediter 2091 med utdelningsbeloppet. Du behöver inte/skall inte ändra något i årsredovisningen så vitt jag kan se av det du skrivit då den liksom var rätt. Bokar du så här så har du salderat fritt eget kapital på 2091, bokat utdelningen och allt är ok... Men visst bör du ta hjälp av en redovisningskonsult tycker jag. Det verkar ju även som om du måste ha revisor. Beror iof på varifrån det höga resultatet kommer. Men du har ju iaf en balansomslutning som överstiger 1 500 000 kr så frågan är väl om omsättningen är över 3 000 000 kr. Men börja med en konsult så löser det sig.Lycka till!
... Visa mer
2021-09-20
13:17
Kompletterar detta med en annan sak som är irriterande. Om bolaget tagit en utdelning på extrastämma efter bokslutsdagen men före upprättande av årsredovisningen så har man tidigare gärna lagt till den uppgiften i resultatdispositionen, d.v.s minskat beloppet tillgängligt för utdelning med den utdelning som då redan tagits. Detta går inte att göra i den digitala varianten. Efter en hel del mailväxling med bl.a Bokföringsnämnden så vet jag att man får göra så, men att man tydligen inte tagit med den i taxonomin, som då styr hela den digitala årsredovisningen och dessutom begränsar densamma.
... Visa mer
2021-09-20
10:06
2 Gillar
Moms skall redovisas när man betalat eller levererat. Är momssatsen känd så skall man även redovisa moms på rena förskott.... Bör vara samma regler som för enfunktions- och flerfunktionsvoucher (presentkort).. Lycka till!
... Visa mer
2021-09-20
08:33
2 Gillar
Jag ser att du fått väldigt bra svar redan men vill lägga till en "varning". Det finns stor risk att du påförs bostadsförmån om du köper in en fastighet att ditt bolag, detta då du har dispositionsrätten till bostaden. Att den är under renovering brukar inte heller ha någon större betydelse för Skatteverket och att du sannolikt redan har en bostad brukar inte heller spela någon roll. Renovering och försäljning av småhus förekommer sällan i Sverige, mycket på grund av skattereglerna. Det finns ju rätt många tv-program som visar hur man i andra länder kan köpa in och renovera både småhus och lägenheter men jag förutsätter då att deras skatteregler är helt annorlunda mot för våra. Här är det knappt lönsamt om det blir näringsverksamhet. Tyvärr skulle jag vilja säga... Lycka till iaf...
... Visa mer
2021-09-15
10:51
Har en kund som tidigare hade enskild firma där han fick betalt i Bitcoin. Struligt som fasen och hela växlingsfasen till SEK beskattades privat som kapital. När han bildade AB så slutade han med Bitcoin som betalmedel. Googlade och kan väl konstatera att jag inte hittade något svar. En fråga, av många, är hur man värderar tillgångar i Bitcoin när det är bokslut? Dom finns ju liksom inte även om dom hanteras och jag skulle gissa att t.ex. en revisor skulle bedöma dom som så osäkra att värdet blev noll i bokslut. Det finns ju liksom ingen "riktig" valutamarknad för detta då det inte är en valuta. Bara ett betalsätt som används av en del. Ingen garant i form av stat eller annat som garanterar fortlevnaden.... Så tyvärr, inget svar men många frågor ...
... Visa mer
2021-09-15
10:33
1Gilla
Hejsan. I så fall så kan du boka som du skriver, även om jag under min tid i branschen bara använt 5410 när det gäller förbrukningsinventarier.. Finns ju ingen anledning att skilja på dom i övrigt. Sedan så har du ju även då frågan om bolagets egna kapital tål en kostnad på 80 000 kr... eller om det blir förbrukat... Lycka till!
... Visa mer
2021-09-14
14:31
1Gilla
Det allra viktigaste är att du ha en extern värdering på det som bolaget köper. Så att du kan bevisa att bolaget inte betalat överpris. Viktigt ur skattesynpunkt. När det gäller bokningen så beror det på om inventarierna typ hör ihop. Då vill skatteverket att man lägger alla som tillgång... men som sagt, viktigast är värdering...
... Visa mer
2021-09-07
13:21
3 Gillar
Du bokar precis som Carina skriver men då i föregående års bokföring. När du tar ut pengarna så motbokar du då bara på det konto som du bokade upp skulden på. Lycka till!
... Visa mer
2021-09-07
07:51
3 Gillar
En sak som du absolut bör tänka på i det fallet är att du då tar fullt ansvar i ditt bolag för dom tjänster/varor som din blivande kund säger. Och du bör även se till att din försäkring täcker dessa ansvar. Personligen så skulle jag nog inte rekommendera en sådan lösning då en bolagsbildning går fort och dom kan komma igång inom några veckor. Dom får ju dessutom jobba och sälja tjänster i sitt företag även utan F-skatt så länge dom inte fakturerar/tar betalt för det är vid det tillfället man måste ha F-skatt.
... Visa mer
2021-09-07
07:47
1Gilla
Om du vill ta ut den ersättningen så gör du det i år och bokför den i år. Detta förutsatt att föregående års bokslut är klart och inlämnat. Det som kan vara lite lurigt är ju att du då egentligen hade fel resultat i det bokslutet, det skulle ju ha varit lägre p.g.a din reseersättning som är en kostnad som avser det året. Och om du då hade minusresultat och kanske låg på gränsen för förbrukat eget kapital så är det ju bättre att inte ta ut denna som en ersättning som avser föregående år. För ditt bokslut var ju bevisligen inte korrekt. Men som sagt, är det små pengar och ditt resultat var ok så kan du ju köra det i år men med text att den avser föregående år. Lycka till!
... Visa mer
2021-09-07
07:24
2 Gillar
Helt rätt. Man får alltid "bryta kedjan" som man brukar kalla det. Säljer man till företag så är det ju en fördel för köparen om man inte använder VMB då det inte blir någon avlyftbar moms på en VMB-vara. Man får inte uppge moms på ett kvitto vid försäljning av en vara som är VMB-beskattad. Så om vi tar exemplet med ett inköp för 1 000 kr och ett VMB-utpris på 1 500 kr så blir ju säljarens netto 1 400 kr. (1500minus 1000 i inköp och minus 100 kr i moms. Det man då kan göra istället om köparen är ett företag är att man tar dessa 1 400 kr och lägger på moms istället. D.v.s man säljer den för 1 750 kr ink moms till ett företag. För dig som säljare blir det samma netto i intäkt, 1 400 kr men för köparen så blir varan 100 kr billigare då han får lyfta momsen som då är en vanlig moms. Jag har haft kunder som inte klarat av/ haft lust att ha koll på inköpen så dom har sålt allt med vanlig moms. Funkar ju helt ok även det bara man lägger på tillräckligt och det är dessutom helt enligt reglerna. Lycka till!
... Visa mer
2021-09-02
16:01
3 Gillar
Hej. Om du köper in varor, begagnade, av privatpersoner och skall använde VMB och dessutom håller reda på inköpspriset på varje vara så bör du bokföra inköpet till lager. Enligt min kontoplan i Administration 2000 så heter det kontot 1465. Vilket du helt rätt använt. En försäljning bokar du så här: 1930 1500 deb 3020 1500 kredit 3030 400 kredit 2616 100 kredit 3028 500 debet 1465 1000 kredit 4020 1000 debet Detta då som sagt enligt min kontoplan. Din kontering av försäljning balanserar ju inte då du saknar motkontot (3030), du skall endast redovisa vinsten, i ditt fall 500 kr ink moms, vilket då blir 400 kr i omsättning och 100 kr i moms. Lycka till!
... Visa mer