2024-02-29
13:08
ah... Antar att du dock menar 5 person eller 6 250 kr var om du skall upp i 25 000 kr. Ett nybildat bolag som det här får då saldot på bankkontot och aktiekapital som ingående balanser numera. Det är ju så att bolaget formellt sett bildas när man skriver stiftelseurkunden. När bolaget sedan registreras hos Bolagsverket så startar räkenskapsåret och därmed bokföringen. Och då man satt in pengarna innan bolaget registreras så blir det ingående balanser. Den avgift som man betalar för bolagsbildningen till Bolagsverket blir en del av anskaffningskostnaden för bolaget och läggs då till på ägarens blankett K10 och den skall inte bokas upp i bolaget. Den är en privat kostnad, typ courtage om vi pratar aktier i depå hos banken. Åtminstone resonerar jag så och det är även så om ett bolag bildar ett dotterbolag. Nu är det tydlige så att man gör lite olika och det här är nog en fråga som inte många tänker på och vissa anser att man får bokföra den i bolaget men då som ej avdragsgill kostnad... Men där håller inte jag med men även jag har ju fel ibland... Lycka till!
... Visa mer
2024-02-29
12:48
Vi gör ingen ombokning av den till något annat konto utan vi låter det ligga kvar på 1630. Det är ju en skatteskuld och summan av underskottet på Skattekontot och skulden som är hos Kronofogden är egentligen samma sak. Så någon ombokning behövs inte. Man får helt enkelt lägga ihop dom två saldona när man stämmer av konto 1630 som då innehåller summan av dessa. Lycka till!
... Visa mer
2024-02-28
15:34
Du skall absolut inte bokföra den på något konto i resultaträkning då det här är en skuld, och inte en kostnad, vilket då t.ex. konto 6062 blir. Vi låter alltid skulden ligga kvar på 1630 då det är en skatteskuld och inget annat. Det är ju bara att summera dom två kolumnerna vid avstämning av saldot. Rent redovisningsmässigt så har det löpande ingen betydelse att konto 1630 ligger negativt (även om det då ligger bland tillgångarna), det har bara betydelse i årsredovisning och om man skall räkna nyckeltal. Att tillgångskonton ligger minus och kanske skulder plus i den löpande bokföringen gör inget så länge det är korrekt rent värdemässigt. Flytten i årsredovisningen bör ditt bokslutsprogram klara av.
... Visa mer
2024-02-28
12:58
En sak till som påverkar är ju om ni är en ideell skattefri förening eller är skattepliktig.. Är ni skattebefriade så blir det ingen skatt oavsett...
... Visa mer
2024-02-28
12:56
Du har även VMB-reglerna att tänka på. Om du köpte dessa bilar av privatpersoner så får du inte lyfta någon moms och normalt sett så skall du sedan bara momsa vinsten. Men VMB-reglerna har även en begränsning om man "ändrar funktion" på varan man köpt och där kan Skatteverket vingla lite enligt min erfarenhet. En bil är dock, enligt mig, alltid en bil. Du får då lyfta full moms på de reservdelar du köper men reparationerna påverka inte vinsten som blir skillnaden mellan försäljning och inköp. Finns att läsa lite om det här hos skatteverket. Se även till att bilarna är avställda när du reparerar dom. Idag kan man få bilförmån för flera bilar då det är dispositionsrätten som beskattas, inte själva användandet.... och till sist, du får ta ut full moms på försäljningen om du vill vilket är lite enklare än att hantera VMB-moms..... Lycka till!!
... Visa mer
2024-02-28
09:47
1Gilla
I det här exemplet så köper alltså AB1 10% av aktierna i AB2. Bokförs kredit 1930 och debet 13xx (beror lite på kontoplan men det här blir andelar i andra företag, inte koncern och inte intresse då det är bara 10%). Betalningen skall ju inte in i bolaget då aktierna säljs av ägaren till bolaget och då är det ju inte bolaget som skall ha pengarna, utan säljaren. Vill man göra kapitaltillskott till ett bolag och dessutom bli ägare så är en nyemission istället att föredra. Det blir då samma sak i köparen men då skall pengarna sättas in i bolaget som gör nyemissionen. I det här fallet AB2. Viktigt att hålla reda på vem som säljer vad och även ta hänsyn till vad som är avsikten. Lycka till!!
... Visa mer
2024-02-27
11:59
Hejsan och tack för snabb respons. Nja. Med tanke på att i i bokföringen fyller i Aktiekapital och saldo på bankkontot manuellt som ingående balanser, vilket då är helt enligt bokföringsnämndens uttalande, så accepterar inte programmet det. Tidigare så bokade man in aktiekapitalet som en första transaktion men så är det inte numera. Vilket är logiskt då aktiekapitalet sätts in på kontot innan räkenskapsåret börjar och om man tittar på ett registreringsbevis för ett aktiebolag så är det ofta bildat en tid innan registrering skett. Så i ett nybildat bolag skall aktiekapitalet ligga som en ingående balans... vilket då inte bokslutsprogrammet accepterar... om man nu inte gör som jag löste det, genom att manuellt lägga in ett föregående år på 1 dag....
... Visa mer
2024-02-26
17:18
2 Gillar
Nja. Du skrev i ditt svar till Roffakab ett exempel så här: debet 6991 kredit ? och sedan debet 2991 och kredit 2018.... Där hänger jag inte med riktigt. Om du sätter in pengar i firman så debiterar du t.ex 1930, bankkontot och krediterar 2018, eller 2013, vilket man nu föredrar. Tar du ut pengar så debiterar du 2013 och krediterar bankkontot 1930, Om du gör ett utlägg, d.v.s köper en sak som firman skall ha men med egna pengar, så har du kvittot som underlag för händelsen och bokför den debet 5410 eller vilken kostnad det nu skall vara debet 2641 om det är momslyft kredit 2018, eller 2013 om man så vill... Lycka till!!
... Visa mer
2024-02-26
17:08
1Gilla
Att skilja mellan 2013 och 2018 har normalt sett bara betydelse om man sätter in stora belopp för att skapa sig utrymme för räntefördelning. Så länge som man har en normalt in och utflöde så räcker det bra med 2013 för både insättningar och uttag. Men det funkar ju precis lika bra med 2018 om man så vill då eget kapital blir precis lika....
... Visa mer
2024-02-26
16:43
En nyfiken och helt annan fråga är vilken typ av utbildning som detta avser och vilken företagsform du har. Grundutbildningar är t.ex. aldrig ok. Vidareutbildningar i vissa fall och i vissa bolagsformer. Snåriga regler....
... Visa mer
2024-02-26
16:41
Hm.. För att bokföra en kostnad så måste det ju även finnas en kostnad, d.v.s ett underlag och en betalning. Ett eget utlägg, d.v.s. du har betalat en sak som skall användas av företaget bokförs då med debet den kostnad det nu är, eventuell moms och kredit 2013. D.v.s den enskilda firman får en "skuld" till dig, dessa skall alltid bokföras i eget kapital i enskild firma... Tar du sedan ut din fordran så blir det debet 2013 och kredit t.ex 1930.
... Visa mer
2024-02-26
16:36
Jo. Vid digital inlämning av årsredovisning så protesterar programmet mot att aktiekapitalet ligger som ingående balans. Sannolikt för att det inte finns något föregående år i ett nybildad bolag. Jag har nu löst det genom att i grunduppgifter lägga in ett föregående år på en dag som då är dagen före räkenskapsårets start. Tycker väl att det är märkligt att man måste kringå en funktion när man gör rätt. Enligt BFN så skall aktiekapitalet i ett nybildad bolag ligga som ingående balans och inget annat. Detta då bolaget bildas när man skriver stiftelseurkunden och räkenskapsåret startar när bolaget registreras. Logiskt när man väl tänker på det... Men det tycker inte programmet om, vilket då är irriterande.... och protesten är ju dessutom felaktig....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2024-02-12
14:20
1Gilla
Håller helt med dig där. 25% påslag och det är inte VMB-moms....
... Visa mer
2024-02-12
14:04
1Gilla
Det finns en väldigt bra bok som hanterar ombildning till AB från EF som nästan är nödvändig för att göra rätt... Den finns hos Björn Lunden Information (om man nu får nämna dom här) och kostar som E-bok inte mycket... väl värt.. minst sagt...
... Visa mer
2024-02-12
14:02
1Gilla
Bra fråga där CarinaEsp. 12% moms är det ju på livsmedel, restaurangbesök, hotell och konstverk som konstnären säljer själv... Så frågan är även vad det är för slags vara och av vem den köpts in?
... Visa mer
2024-02-12
14:00
1Gilla
Risken med att inte ha ett separat företagskonto är att om du åker på en skatterevision, vilket kan hända vem som helst då det ofta är slumpmässigt urval, och det finns många insättningar på ditt privata konto, så finns det en risk att Skatteverket anser att det är näringsverksamhet. Då är det upp till dig att bevisa att insättningarna inte har något med firman att göra, vilket kan vara svårt. Det finns också en risk att du missar en inkomst som skall vara med... vilket Skatteverket inte tycker om. Om du missar en utgift så är det dock inget dom bryr sig i. Men just inbetalningar kan ställa till det. Finns ju fall där man startat insamlingar som privatperson där Skatteverket då anser att det skall beskattas.... försäljning av arvegods kan bli näring m.m..... Men du behöver ju inte ha ett, ibland kostsamt, företagskonto. Bara ett särskilt som du använder till firman.... och för över ifrån när och om du tar ut en "lön"..... Lycka till!
... Visa mer
2024-02-11
08:39
2 Gillar
Nja. Det som händer då är att kto 4056 får ett belopp som, i det här fallet när inköpet var på 1 200 kr, uppgår till 1 470 kr. 2614 blir ju 300 kr och 2645 30 kr, mellanskillnaden, 270 kr har du då lagt på kto 4056. Men då uppstår en momsdiff för konto 4056 kommer ju med på momsrapporten (rad 20) som ett underlag till den utgående moms som även den redovisas på momsrapporten (rad 30) och då är från kto 2614. Vi hade tidigare en egen lösning men sedan några år så innehåller kontoplanerna kto 4549 som heter Motkonto beskattningsunderlag import. Det saknar helt koppling till momsrapporten och gör bokföringen mer korrekt. Så jag bokförde då dessa 1 200 kr kredit 1930 och debet 4056, sedan bokade jag 300 kr på kto 2614 och 30 kr på kto 2645. Sedan bokade jag även 1 200 kr kredit på kto 4549 och nollade då ut resultatpåverkan. Sedan debiterade jag kto 5410 1 200 kr då det här var en förbrukningsinventarie. För att få momsrapporten att stämma så måste man i sådana här fall använda kto 4549, man får dessutom kostnaden på rätt ställe då det här inte var ett varuinköp till arten utan en förbrukningsinventarie. Intressant i det här fallet blev då att kunden hade ingen omsättning, bara några få inköp, men fick ändå betala in moms p.g.a skillnaden mellan beräknad utgående moms och vad som är avdragsgillt. Moms är fantastiskt..... Vi hade tidigare en kund som bedrev sålde byggtjänster i samma firma som han hade hyreshus. När han lejde för reparationer i hyreshusen så vara alla fakturor med omvänd byggmoms. Men då det ibland avsåg lägenheter så fick han inte lyfta någon moms alls på dom kostnaderna. Kostnaden hamnade ju dessutom helt fel när man bokade dom inköp byggtjänster. Det var ju ibland ombyggnad och ibland rep fastighet. Så kto 4549 är fantastiskt. Det innebär ju även att om man har en kund som bara säljer tjänster, aldrig varor, men handlar diverse inventarier och annat från EU, iof får saldon i kontogrupp 4xxx, men med kto 4549 så blir summan där noll och kostnaderna hamnar rätt.... Ser sällan eller aldrig frågor/info om detta så jag tyckte att en info kunde vara bra. För er som läser det här och redan använder kontot så här så är det bra, för er andra så blir livet lite bättre. Lycka till!
... Visa mer
2024-02-11
08:25
Du har helt rätt... var nog lite för trött igår. Egenupparbetade immateriella tillgångar får endast aktiveras i K3. Materiella tillgångar som är egentillverkade får man aktivera i K2. Går att läsa en hel del är under rätt rubrik: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324714.html#h-Anskaffningsvarde-for-tillverkade-tillgangar
... Visa mer
2024-02-10
16:05
Tänkte dela med mig av det jag råkade på idag. En kund med blandad verksamhet får då lyfta endast 10% av den ingående momsen. Han har då gjort ett varuinköp från Tyskland med omvänd moms. Dagens quiz är då hur den skall bokföras? Jag har löst det men är nyfiken på vilka lösningar andra använder, inklusive Vismas egna support.....
... Visa mer