Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Hanna Bergqvist CONTENT PRODUCER ‎2024-02-15 11:47 )
  • 13 Svar
  • 0 gilla
  • 10144 Visningar

I ett aktiebolag ska ett inköp som ägaren gjort bokas upp som en skuld. Vanligtvis används konto 2893 Skuld till närstående för detta.

 
Kvitto 

Gå in under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation

I konteringen använder du 2893 i kredit och bokför sedan färdigt mot ett lämpligt kostnadskonto för det aktuella inköpet, samt kontot för ingående moms om köpet innehåller avdragsgill moms.

Ex:

 

2893 Kredit (Belopp inkl moms)

4000 Debet (Belopp exkl moms)

2641 Debet (Moms)

 

Har du tagit kort på kvittot med Visma Scanner plockar du upp bilden på kvittot genom att klicka på Koppla bild

 
Leverantörsfaktura 

Har du lagt in leverantörsfakturan i programmet går du in under Bokföring - Verifikationer.  Skapa en manuell verifikation och plocka upp konto 2440, leta upp fakturan i fältet Faktura och välj sedan 2893 som motkonto. Betalt och klart! Notera att detta endast fungerar om du arbetar med faktureringsmetoden. Använder du kontantmetoden behöver du registrera fakturan som betald mot ett kassa-eller bankkonto och sedan bokföra om beloppet mot konto 2893. 

 

Har du inte lagt in leverantörsfakturan i programmet kan du antingen lägga in den och följa stegen ovan eller så bokför du inköpet som en manuell verifikation. Gå då in under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. I konteringen använder du 2893 i kredit och bokför sedan färdigt mot ett lämpligt kostnadskonto för det aktuella inköpet, samt kontot för ingående moms om köpet innehåller avdragsgill moms.


Ex:

2893 Kredit (Belopp inkl moms)

4000 Debet (Belopp exkl moms)

2641 Debet (Moms)

 

Ett tips är att aktivera mottagning av e-fakturor. Då får du leverantörsfakturorna inlästa direkt i ditt program och alla uppgifter inlagda med automatik!

 

Kommentarer
HAK__1
UTFORSKARE

När jag skulle göra en utbetalning för ett utlägg så råkade jag betala ut för mycket. Kan jag skicka tillbaka differensen till företagskontot? 

Dvs

2893 - K <differensen>kr

1930 - D <differensen>kr

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @HAK__1

Givet att du betalat tillbaka pengarna till företagskontot (1930) och att återbetalningen som råkade bli för mycket bokfördes mot avräkningskontot (2893) så kan du vända differensen mot 1930 debet och 2893 kredit 🙂 

/Marielle

ChristianA
NY MEDLEM

Hej!

 

Jag har tittat under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter, men det finns ingen ruta för Använd manuell betalning av fakturor.

 

Om jag försöker att använda stegen ovan för att skapa en verifikation så är listan Faktura helt tom, trots att det finns obetalda leverantörsfakturor som borde gå att välja.

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @ChristianA

Jag kikade lite snabbt i mitt program och det visar sig att texten har uppdaterats för den rutan. Rutan du ska bocka i under Bokföringsuppgifter heter nu Använd reskontrabokning av fakturor. Jag har uppdaterat forumtråden och ber om ursäkt för att detta inte har uppmärksammats och uppdaterats tidigare. 

Bocka i rutan och gå igenom stegen igen så ska det förhoppningsvis fungera för dig 🙂 

Mvh,
Marielle

Hedin_
MEDLEM

Skulle man inte kunna få lov att lägga till ett konto "Privata pengar" under Inställningar -> Kassa- och bankkonton, som i sin tur kopplas tex 2893

 

Det hade gett någon mening till "Kvitton"-fliken under Inköp -> Bildunderlag, för ett AB.

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @Hedin_,

Tack för din feedback 🙂 Jag förstår att det skulle vara fördelaktigt och vill rekommendera dig att lämna ett förbättringsförslag till våra produktutvecklare. Det gör du direkt i Visma eEkonomi, genom att klicka på Feedback och förslag nere till vänster.

Vi flyttar nämligen idéhanteringen från forumet till våra produkter. Läs mer om det här >

MarielleWestberg_0-1648048753180.png

Mvh
Marielle

 

 

ChristianA
NY MEDLEM

Hej!

 

Jag har aktiverat "Använd reskontrabokning av fakturor" men jag får fortfarande inte den här funktionen att fungera.

 

Jag har obetalda leverantörsfakturor om jag tittar under Inköp, men när jag skapar en manuell verifikation och anger konto 2440 så listas inga fakturor alls i fältet Faktura.

 

Marielle Westberg
CONTENT PRODUCER

Hej @ChristianA!

Okej, jag förstår! Då rekommenderar jag att du kontaktar oss på telefon för att få hjälp med att kika på vad det skulle kunna vara som felar för dig. 

Mvh 
Marielle

Powerlina
NY MEDLEM

Hej!

 

Jag har en fråga angående detta. Jag har bokfört köp av produkter till företaget som olika utlägg som ja gjort med privata pengar, men tänkte vänta med att föra över pengar från mitt företagskonto till privata konto. Är det okej att vänta några veckor från att man bokfört utläggen till man registrerar överföringen i kassa? Eller hur är reglerna där? 

 

Khedron Wilk
CHAMPION
(uppdaterad av Khedron Wilk ‎2024-02-13 15:16 )

@Powerlina, borde fungera tycker jag.

 

Helt ok att företaget så att säga "lånar" av sin ägare på både kort och långt tid. Bara det syns i den ekonomiska redovisningen.

 

Bara du har bokfört själva inköpet så att det framgår av bokföringen att företaget har en skuld till dig ståendes på tex 2893 Skuld till närstående eller annan form av avräkningskonto. Därefter kan det teoretiskt gå hur lång tid som helst till du betalar ut pengarna till dig själv (tar dem från kassan eller betalar ut från bankkonto). Dock, så fort du gör det måste du så klart bokföra den nya transaktionen, att skulden är borta.

//En glad bokföringsamatör

 

PS. Komplettering i efterhand: Vet inte om du har ett AB eller är enskild näringsidkare ("enskilt företag". Har man ett enskilt företag kan det vara lite förvirrande i början med att i mentalt hålla isär ens privata ekonomi och företagets ekonomi - eftersom det på sätt och vis är samma pengar. I ett AB är det av naturen tydligare. Säg gärna till om du har följdfrågor om hålla isär egna pengar, företags pengar, kassa, bankkonton etc, så försöker vi tillsammans reda ut det. DS.

Powerlina
NY MEDLEM

Tusen tack för svaret! Jag har ett AB så de är lätt att hålla isär pengarna. Jag har nu bokfört köpen, men kommer inte göra någon överföring av pengar förr än jag fått in lite mer pengar till företaget.  

Khedron Wilk
CHAMPION
(uppdaterad av Khedron Wilk ‎2024-02-15 10:42 )

Som sagt, så länge skulden (de outbetalade pengarna) syns i bokföringen så helt ok. Du kan skjuta på det länge. Men se upp så att det inte blir för stor skuld. Jag har själv gjort privata inköp till mitt företag som jag sedan dröjt med flera månader med att betala ut.

 

Lite överkurs - med min ursäkt om du redan har kolla på detta:

Tänk dock på just det att det är en skuld så fort själva inköpet har skett, om det är till företaget.

Att skjuta på utbetalningen på privata inköp till företaget räddar tillfälligt företagets likviditet, eller tillgängliga medel, men det påverkar fortfarande företagets ekonomiska balans.

 

Håll kontroll så att de sammanlagda skulderna i företaget alltid är mindre än hälften av aktiekapitalet. För så fort du har mindre än halva aktiekapitalet kvar så måste du upprätta en så kallad kontrollbalansräkning och det vill du inte hålla på med om du slipper.

 

Som sagt, med ursäkt om du redan förstod detta. Har dock sett hur andra företagare inte haft tillräckligt bra koll.

 

Oavsett - lycka till med din bokföring och företagande!

 

//En glad bokföringsamatör

 

Powerlina
NY MEDLEM

Jättebra informatik taaack!! Jag är väldigt ny med allt och mycket man ska ha koll på så nej det hade jag för tillfället glömt. Tack snälla för de, jag började närma mig de siffrorna så då ska ja verkligen inte överskrida det. Tusen tack!