I ett aktiebolag ska ett inköp som ägaren gjort bokas upp som en skuld. Vanligtvis används konto 2893 Skuld till närstående för detta.
Gå in under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation.
I konteringen använder du 2893 i kredit och bokför sedan färdigt mot ett lämpligt kostnadskonto för det aktuella inköpet, samt kontot för ingående moms om köpet innehåller avdragsgill moms.
Ex:
2893 Kredit (Belopp inkl moms)
4000 Debet (Belopp exkl moms)
2641 Debet (Moms)
Har du tagit kort på kvittot med Visma Scanner plockar du upp bilden på kvittot genom att klicka på Koppla bild.
Har du lagt in leverantörsfakturan i programmet går du in under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och aktiverar funktionen Använd reskontrabokning av fakturor. Skapa en manuell verifikation och plocka upp konto 2440, leta upp fakturan i fältet Faktura och välj sedan 2893 som motkonto. Betalt och klart!
Har du inte lagt in leverantörsfakturan i programmet kan du antingen lägga in den och följa stegen ovan eller så bokför du inköpet som en manuell verifikation. Gå då in under Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. I konteringen använder du 2893 i kredit och bokför sedan färdigt mot ett lämpligt kostnadskonto för det aktuella inköpet, samt kontot för ingående moms om köpet innehåller avdragsgill moms.
Ex:
2893 Kredit (Belopp inkl moms)
4000 Debet (Belopp exkl moms)
2641 Debet (Moms)
Ett tips är att aktivera mottagning av e-fakturor. Då får du leverantörsfakturorna inlästa direkt i ditt program och alla uppgifter inlagda med automatik!
Hej @HAK__1,
Givet att du betalat tillbaka pengarna till företagskontot (1930) och att återbetalningen som råkade bli för mycket bokfördes mot avräkningskontot (2893) så kan du vända differensen mot 1930 debet och 2893 kredit 🙂
/Marielle
Hej!
Jag har tittat under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter, men det finns ingen ruta för Använd manuell betalning av fakturor.
Om jag försöker att använda stegen ovan för att skapa en verifikation så är listan Faktura helt tom, trots att det finns obetalda leverantörsfakturor som borde gå att välja.
Hej @ChristianA,
Jag kikade lite snabbt i mitt program och det visar sig att texten har uppdaterats för den rutan. Rutan du ska bocka i under Bokföringsuppgifter heter nu Använd reskontrabokning av fakturor. Jag har uppdaterat forumtråden och ber om ursäkt för att detta inte har uppmärksammats och uppdaterats tidigare.
Bocka i rutan och gå igenom stegen igen så ska det förhoppningsvis fungera för dig 🙂
Mvh,
Marielle
Skulle man inte kunna få lov att lägga till ett konto "Privata pengar" under Inställningar -> Kassa- och bankkonton, som i sin tur kopplas tex 2893
Det hade gett någon mening till "Kvitton"-fliken under Inköp -> Bildunderlag, för ett AB.
Hej @Hedin_,
Tack för din feedback 🙂 Jag förstår att det skulle vara fördelaktigt och vill rekommendera dig att lämna ett förbättringsförslag till våra produktutvecklare. Det gör du direkt i Visma eEkonomi, genom att klicka på Feedback och förslag nere till vänster.
Vi flyttar nämligen idéhanteringen från forumet till våra produkter. Läs mer om det här >
Mvh
Marielle
Hej!
Jag har aktiverat "Använd reskontrabokning av fakturor" men jag får fortfarande inte den här funktionen att fungera.
Jag har obetalda leverantörsfakturor om jag tittar under Inköp, men när jag skapar en manuell verifikation och anger konto 2440 så listas inga fakturor alls i fältet Faktura.
Hej @ChristianA!
Okej, jag förstår! Då rekommenderar jag att du kontaktar oss på telefon för att få hjälp med att kika på vad det skulle kunna vara som felar för dig.
Mvh
Marielle
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.