We use cookies to collect information on your interaction with our website and combine this with the data you provide us to build a profile so we can show you content tailored to your interests. By accepting, you allow us to collect and process your personal informationas described here.
Med automatiska förslag får du snabbt specifika sökresultat eftersom möjliga matchningar föreslås vartefter du skriver in ordet.
Visar resultat för
Sök istället efter
Menade du:
Här hittar du processer och tips i Visma eEkonomi
Håll dig uppdaterad genom att prenumerera på Användartips och få ett mejl varje gång det publiceras något nytt. Du kan även prenumerera på etiketter genom att klicka dig in på etiketten du vill bli uppdaterad kring innan du väljer att prenumerera.
1. Logga in i forumet
2. Klicka på de tre prickarna uppe till höger
3. Välj Prenumerera.
Vad innebär Brexit?
Storbritannien lämnade EU den 31 januari 2020 och från och med 1 januari 2021 började nya avtal och regler att gälla.
Detaljerna i det nya handelsavtal som ska gälla mellan EU och Storbritannien förhandlas fortfarande. Vi kommer att följa utvecklingen för att anpassa Visma eEkonomi därefter.
Från den 1 januari 2021 hanteras kunder med adress i Storbritannien på samma sätt som andra länder utanför EU. Det innebär bland annat att handel med Storbritannien inte längre tas med i den periodiska sammanställningen och att kunder i Storbritannien inte omfattas av reglerna för MOSS.
För dig som handlar med Storbritannien Allt som du fakturerar med fakturadatum t.o.m. 2020-12-31 redovisas enligt reglerna för handel inom EU och allt som du fakturerar med fakturadatum fr.o.m. 2021-01-01 redovisas enligt reglerna för export. Denna omställning görs automatiskt i Visma eEkonomi. Det enda du behöver tänka på är att du sätter korrekt fakturadatum på din faktura och att Nordirland är ett undantag. Läs mer om det nedan.
Om din kund är baserad i Nordirland har du möjlighet att inne på kundkortet i Visma eEkonomi markera rutan Kunden är baserad på Nordirland (reglerna i EU:s Protokoll om Nordirland gäller) för att få rätt inställning. Fakturering av varor till Nordirland För Nordirland gäller särskilda regler och handel med varor kommer även i fortsättningen att räknas som handel inom EU, medan försäljning av tjänster ska räknas som export till land utanför EU. Fakturerar du varor till kunder som har sin adress i Nordirland så behöver du ändra landskoden i momsregistreringsnumret på kunden till XI, i Visma eEkonomi. Landskoden ändrar du under Försäljning - Kunder. Markera den kund det gäller och välj Redigera. I rutan för Momsregistreringsnummer fyller du i landskoden, dvs XI, följt av kundens momsregistreringsnummer.
Fakturering av tjänster till Nordirland
Försäljningen av tjänster räknas som export till land utanför EU och du behöver inte tänka på att göra några ändringar.
OBS! Tänk på att landskoden XI enbart ska fyllas i då du säljer varor. Vid försäljning av tjänster ska du fortsatt använda dig av landskoden GB. Vid försäljning av både varor och tjänster till samma kund behöver du skapa olika fakturor för dessa, då en faktura inte kan innehålla både varor och tjänster. Det är viktigt att du kontrollerar att du har rätt landskod ifylld på kunden innan du skapar nästa faktura, för att säkerställa att landskoden motsvarar det som du ska fakturera.
För att hålla dig uppdaterad kan du prenumerera på det här inlägget. Vi uppdaterar här så snart vi har mer information.
Logga in i forumet
Klicka på de tre prickarna uppe till höger i det här inlägget
Välj Prenumerera.
Den här artikelns innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs.
När du använder dina privata pengar för att betala inköp som gjorts till företaget bokförs detta som en egen insättning i företaget. Du ökar då det egna kapitalet i företaget.
Det här inlägget riktar sig till dig som haft en gammal bankkoppling till SEB, utan möjligheten att skicka betalningar från Visma eEkonomi till banken. Din bankkoppling med SEB slutade att fungera 2022-02-28 och du får inte längre in ditt kontoutdrag automatiskt. I den nya kopplingen till SEB finns flera nya smarta funktioner, t ex automatisk överföring av betalfiler mellan företagskontot och Visma eEkonomi och uppackning av klumpsummor som består av flera händelser. Läs mer om Bankkoppling »
Aktivera bankkoppling
Vill du aktivera bankkopplingen igen kan du göra det under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Klicka på kontot du vill starta en bankkoppling för och välj Aktivera bankkoppling. Du skickas nu vidare till banken där du kan sätta upp ett nytt avtal.
För dig som arbetar med Rot och Rut i Visma eEkonomi är det nu till årsskiftet dags att exportera ut filen där du kan ansöka om skattereduktion för fakturor. Du exporterar filen för skattereduktion under Inställningar - Import och export - Skapa fil till Skatteverket för ROT- och RUT-arbeten - Ny export.
Har du fakturor skapade över två år och du vill ansöka om skattereduktion för fakturor skapade både under 2021 samt 2022, så behöver du göra två st exporter. Alltså en fil för fakturor skapade under 2021 och en fil för de som är skapade under 2022.
Om du har fakturor över två år så möts du av följande meddelande:
Fakturerar du avtalsfakturor, eller fakturor med samma typ av varor eller tjänster med ett regelbundet intervall? Då är funktionen Återkommande faktura något för dig!
Året börjar lida mot sitt slut och kanske har du redan nu börjat se över de fakturor som ska skickas iväg innan årsskiftet?
Ett tips är att använda dig av funktionen Betalt Direkt där du säljer dina fakturor direkt i programmet och får betalt redan nästa dag. Då behöver du inte vänta till nästa år för att hantera betalningen! Du slipper även risken att behöva jaga en kund som inte betalar i tid och kan fokusera fullt ut på din verksamhet. Säljer du en faktura får du nämligen hjälp med eventuell påminnelse- och inkassohantering.
För att aktivera Betalt Direkt går du till Appar och tillval i programmet. Om en faktura går att sälja informerar programmet dig om det när du skapar kundfakturan. Är du inte aktiverad för tjänsten får du besvara några frågor om ditt företag innan du kan sälja fakturan. Tjänsten är kostnadsfri att aktivera och det finns inte heller några fasta avgifter. Du betalar endast för de fakturor du säljer och du ser kostnaden som tillkommer direkt på kundfakturan.
Läs mer om Visma Betalt Direkt »