Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Nja, svar på 1:a är ju att den utdelningen från det ägda bolaget är skattefri om det är ett onoterat bolag.Och svar på 2:a blir då att den i så fall med 20 % om din utdelning ryms inom gränsbeloppet och du äger kvalificerade aktier.Jag förutsätter att ditt bolag inte äger 30 % av ett noterat bolag så då är summeringen; enkelbeskattad utdelning.
Låter som du är på rätt väg tycker jag. Är ju alltid svårt att ge råd i sådana här gränsfall men jag skulle nog sett den som en ren arbetsmaskin. Ha de...
Jag upplevde en gång samma situation som du beskrev. Vi gjorde rättelse i bokföringen som avsåg föregående år. Sedan bokfördes beslutet avs slutliga skatten (som var större än den borde ha varit)och då uppstod fordran som bokfördes på konto 1640, men inget kostnadskonto (8920) var iblandat.Därför ställde jag min fråga - gjorde du rättelse i bokföringen och sedan kom SKV:s beslut om slutliga skatten för föregående år (beslut gällde större belopp än det borde ha varit?). Hur var hela förloppet? Eller upptäckte du fel och rättade bokföringen, sedan skickade du ansökan om rättelse tidigare, innan beslut om slutliga skatten fattades. Och beslutet avs föregående årets skatt som kom var korrekt tack vare din ansökan? Om det var så då innehåller MIkaels svar på din fråga redan förklaring.Du skriver att rättelse avsåg flera inkomstår vilket innebär att tidigare SKV:S beslut om slutlig bolagsskatt var redan bokförda. Som jag förstår har du bokfört hela beloppet på 1640/8920. Stämmer det?
Alla leverantörsskulder bokförs i bokslutet även om du har kontantmetoden. Så om du har en faktura daterad på 2018 men den blir betald 2019 så blir den bokförd på 2018.Löpande under året bokförs kund- och leverantörsfakturor vid betalning om du ställt in kontantmetoden.MvhLovisa