Hej! Det lättaste är att du tittar på din verifikation i slutet av 2012 där du bokförde kostnaden. Sen 2013 är det egentligen bara att vända på den verifikationen. Exempel: Om du i december 2012 gjorde en verifikation 2910 kredit 125 919 7010 debet 125 919 så gör du i januari en omvänd verifikation 2910 debet 125 919 7010 kredit 125 919. Det som händer är att 2012 har du ökat dina lönekostnader och bokat upp en skuld på 2910. 2013 betalar du ut lönen och ökar då upp kostnaden på 7010. Med den omvända verifiikationen bokar du bort kostnaden 7010 och skulden på 2910. Vilket gör att löneutbetalningen i januari inte påverkar några lönekostnader 2013. Hoppas att du är med på hur jag menar, annars får du återkomma så förklarar jag ytterligare!
Hej! Egentligen blir verifikationen likadan oavsett om du har redovisat momsen eller inte. Du bokför själva överföringen till ditt skattekonto precis som vanligt ex 1930 mot 1630 om det är de konton du brukar använda. När du sen redovisar momsen kommer din fordran på 1630 minska eftersom du då redovisar momsen.
Hej Emma! Jag rekommenderar dig att höra med föreningens revisor hur du ska hantera renoveringen i bokföringen. Normalt brukar man bokföra om-/till- och nybyggnation på samma sätt som när man köper en ny byggnad. Om värdet på huset är bokfört på 1110 så använder du detta konto även för renoveringen. Då kommer värdet att öka samtidigt som beloppet kommer skrivas av under flera år. Är det däremot fråga om reparation eller underhåll brukar kostnaden dras av direkt i bokföringen. I dessa fall ökar man inte det bokförda värdet på byggnaden.
Den del som överstiger den egentliga kostnaden kan du boka upp mot konto 1684 - Kortfristiga fordringar hos leverantörer. När pengarna återbetalas bokar du sedan bort beloppet på kontot.