Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Hotellfaktura och restaurangnota - eEkonomi

Hej,
Jag har en fråga angående en hotellfaktura samt restaurangnota.

Jag har en faktura för hotellrum som vi har hyrt för musiker som har spelat på ett event som vi har arrangerat. Jag har tidigare fått höra att jag kan bokföra det på konto 6500 "övriga externa tjänster".Stämmer det eller finns det något lämpligare konto för det?

Jag har även faktura för restaurangnota som vi betalat för musikerna. Fakturorna är uppdelade där den ena är för  mat och den andra för dryck. Hur bokför jag respektive faktura?
Faktura mat: TOT 3062KR. moms: 328,07. 12%
Faktura dryck: TOT 728KR. moms 25%: 125,6kr. moms 12%: 10,71kr. TOT MOMS:136,31
Det är 9 personer som ätit och druckit.

Tacksam för svar..
1 SVAR 1
CONTENT PRODUCER

Re: Hotellfaktura och restaurangnota - eEkonomi

Hej!

1. Du bör absolut kunna använda konto 6500 för detta. Även konto 5800 är vanligt att använda vid kostnader för hotell.

2. Om det ska bokföras som representation bokförs det som är avdragsgillt på konto 6071 Representation, avdragsgill och det som ej är avdragsgillt på konto 6072 Representation, ej avdragsgill. I tråden Bokför extern representation hittar du information om hur du ska gå tillväga. Jag rekommenderar du att du kikar här hos Skatteverket, längst ner kan du fylla i beloppen för att ta reda vad som är avdragsgillt och inte samt hur mycket moms du kan dra av.

Ha en bra dag!

/Moa