Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jocke - JP Ekonomiservice
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

drag and dropp outlook till chrome

Hej

Om jag har en bild eller PDF som jag vill lägga till som bildunderlag i eekonomi som jag fått via mail i outlook så kan jag mellan outlook och safari bara dra och släppa, denna funktion funkar inte mellan outlook och chrome.

Är det någon som vet om de är en inställning i chrome som måste göras?

 

// Jocke - JP Ekonomiservice
15 SVAR 15
Mikael Östergren
UTFORSKARE

Hej,

Jag testade med Microsoft Edge och eEkonomi som App (gjord från Edge, se mitt inlägg om detta) båda fungerar med drag och släpp från Outlook (vilket jag inte testat och blev glatt överraskad att det fungerar! Nu slipper jag släpa dem via en mapp 😋)

 

Info från Edge/Om,

"Version 88.0.702.0 (Officiell version) dev (64 bitar)
Den här webbläsaren har möjliggjorts tack vare Chromium Open Source Project och annan programvara med öppen källkod."

 

Drag och släpp: Det fungerar inte heller med Mozilla Firefox. Men som sagt, fungerar utmärkt med Edge (som i senaste versionen bygger på samma motor som Chrome, dvs Chromium). Så vill man ha Chrome-kompatibilitet så är det nog Edge som gäller.

 

Mvh,

Hej

Kör Chrome på mac, version 87.0.4280.88 (Officiell version) (x86_64). i denna så funkar tyvärr inte drag and drop, från outlook, version 16.43 (20110804). Testade nu även att dra och släppa en PDF från Adobe Acrobat, version 2020.013.20064, på tre sidor, detta gick heller inte till Chrome utan man var tvungen att dra och släppa dem på skrivbordet först och sen till e.ekonomi.

 

Dessa funktioner funkar super i Safari, version 14.0.1 (15610.2.11.51.10, 15610)

 

Kan någon från Visma Support kommentera detta så vore det super bra!

// Jocke - JP Ekonomiservice

Hej! 

Jag ville bara flika in här så du inte tror att vi glömt bort din tråd. Jag och mina kollegor ser över detta och har skapat ett ärende på det, jag kommer återkoppla till dig här så vårt jag har mer information. 

Ha en fortsatt trevlig onsdag sålänge! 🙂 
/My 

Detta går lite i linje med Windows, där deras egen bläddrare (Edge) fungerar men inte andra.

Det finns spaltkilometer med google-frågor på varför inte Chrome på OSX fungerar som den ska med drag och släpp.

Sökte lite bara för att stilla min nyfikenhet. 2019 gjorde Microsoft en commit på kodändring som möjliggjorde drag och släpp i Chromium (motorn som Edge och Chrome använder). Verkar dock inte som om Google plockade upp detta och stoppade in i Chrome. (ref https://www.windowslatest.com/2019/02/28/drag-and-drop-support-to-chrome-for-attachments-from-outloo...)

Edge finns för OSX, så du skulle kunna testa att installera denna och prova dra och släpp. Stöket med Edge är om man inte gillar den försatta sökmotorn Bing, men det går att sätta om till Google om man vill.

Hej på er! 

Jag vill bara uppdatera tråden med den information vi kommit fram till i ärendet gällande detta. Detta är tyvärr inget som vi supportar eller lägger någon aktiv utveckling på/ testar innan släpp. Detta är alltså något som kan fungera från vissa webbläsare men också som i ert fall inte fungera i andra. Det vi istället rekommenderar och som vi supportrar fullt ut är att ni använder funktion att mejla underlaget in till programmet. För att mejla bildunderlag går ni via funktionerna till appen Visma Scanner. I denna app finns en mejladress man kan använda och mejla bildunderlagen till, bildunderlaget läggs då automatiskt in under Inköp - Bildunderlag. På den bifogade länken finns mer information vid intresse. 🙂 

Trevlig helg! 
/My 

Jag får både edge och chrome att dra och släppa filer i e-ekonomi. Har alla tillägg inlästa i båda webbläsarna.

Det kanske skulle vara något att testa. 64 bitar windows 11

Hej @Ekonomikontoret On-line ,

 

Jag har testat här på mitt håll och det fungerade att dra och släppa filer via Chrome även för mig. Jag ska kika med teamet lite mer angående detta och ifall det finns någon ny uppdatering här. Jag återkommer nästa vecka. 

 

Önskar dig en fin påsk!

 

/Agnes 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂

Hej

Tror ni är inte är riktigt med på bollen om vad som händer. De hela handlar om drag-and-dropp från mailen direkt in till chrome och eekonomi.

Att drag-and-drop in i eekonomi från ex skrivbordet fungerar aldeles utmärkt men det är från outlook in till Chrome och eekonomi som inte fungerar. Detta har även era teckningar sett när ni vart uppkopplade. 

@My Janhall Vilket ärendenummer har du på detta ärende.?

// Jocke - JP Ekonomiservice
Ekonomikontoret On-line
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Jo det funkar bra med Chrome & Edge- no problem .

Läs in vissa tillägg i din webbläsare så funkar det.

Eller uppdatera till Windows 11, riktigt bra fönsterindelning man väljer fönsterstorleken och skärmen delas upp automatisk när man jobbar i en stor skärm med felera program öppna samtidgit, slipper 2 st skärmar.

Glad Påsk på er ALLA i e-ekonomi.

@Ekonomikontoret On-line Då får du gärna berätta vilka tillägg det ska vara. Jag sitter i Mac miljö... 

När de gäller fönsterstorlek så sitter jag med en 49" skärm så motsvarar tre skärmar, inte där felet är och inte det detta ärende handlar om heller utan det är drag and dropp från Outlook till safari. Supporten har själv sett det när det vart uppkopplade så felet finns.

 

Bifogar med en video

 

// Jocke - JP Ekonomiservice
Ekonomikontoret On-line
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej , Jocke 

Det brukar funka bättre i Mac med att dra och släppa filer. Testa att uppdatera din webbläsare.

Jag vet inte när det gäller macen men ska kolla upp tilläggen jag brukar bara uppdatera windows så fungar det har gamla tillägg.

Men ser att allt är riktigt bra tänk i Windows 11 med edge, har börjar använda  edge  webbläsaren mer än Corme.

Jag återkommer med någon kund som använder mac, så ska jag se om det funkar droppa in bifogade filer från outloook.

Glöm ej att uppdatera "outlook" testa så kan du utesluta vart felet sitter. Det är nog en uppdatering bara som släpar.

 

Ha en Glad Påsk.

 

 

@Ekonomikontoret On-line Felet sitter tyvärr inte I versioner och att de ej är uppdaterade, (Chrome 100.0.4896.127 Senaste versionen släpptes 29/3-2022, Outlook for Mac 16.60 Senaste versionen släppes 12/4-2022, MacOS Monterey 12.3.1 senaste versionen släpptes 31/3-2022).

// Jocke - JP Ekonomiservice

Hej på er!

 

Jag tolkar det som om ni vill kunna drag and droppa direkt från er mejl in till Visma eEkonomi. Vi har fått ytterligare uppdatering från teamet angående detta och det är tyvärr inget som vi i dagsläget kan garantera att det ska fungera för alla som använder Outlook och Visma eEkonomi. Om det i vissa fall har fungerat att drag and droppa från Outlook in till Visma eEkonomi via Chrome så kan det bero på att vi gjort en uppdatering kring bildunderlag som då anpassar sig till Outlook i er specifika situation. Detta är inget som vi kan garantera utan det är i så fall mer undantag än regel. 

 

Som ni säkert redan vet så fungerar det fint att drag and droppa direkt från filerna i datorn, eller skrivbordet, in till Visma eEkonomi i webbläsarna.  

/Tinna

 

 

Morgon @Tinna Gunnarsson 

Tycker hela ståndpunkten om detta ämne är lite galet från er sida 🤔

Ni rekommenderar att man jobbar i Chrome eftersom ni säger att det är den enda "webbläsaren" ni kan garantera att era system fungerar fullt ut i.

 

Sen skriver ni att ni inte kan garantera att saker fungerar med Outlook/Chrome som visar sig fungerar med ex Outlook/safari där denna funktion fungerar klockrent. Dessutom fungerar denna funktion även i Windows miljö och mellan Outlook/Edge. 

 

Så åter till Outlook/Chrome och att det inte fungerar där måste ni se över och få det att fungera, om inte undersöka om det är ett tillägg som behövs?

// Jocke - JP Ekonomiservice

Hej Jocke,

 

I dagsläget är drag and drop mellan Outlook (mejlprogram) och eEkonomi ingen funktion som vi aktivt utvecklar/har utvecklat och således inget som vi kan garantera fungerar. Precis som min kollega Tinna beskriver kan det i vissa fall fungera om vi gjort en uppdatering kring bildunderlag som då anpassar sig till Outlook för varje användares specifika situation. 

Om det fungerar med olika tillägg i webbläsaren är inte heller något som vi vet eller kan svara på då vi som nämnt inte aktivt valt att utveckla den här funktionen. Om det är något ni saknar i programmet kan ni skriva in det som ett önskemål i eEkonomi. 

 

Ha en fin dag!

 

/ Hanna B