2018-02-20
12:01
Hej Rodrigo, Precis som du redan var inne på så beror det på att deklarationen och årsredovisningen avrundas på olika sätt. Detta beror på att Bolagsverket och Skatteverket hanterar det olika. Detta tar vi upp i forumtråden: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/avrundningsdifferens-i-bokslut-jamfort-med-deklaration-... Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-20
08:22
Hej Dan, Du har gjort precis rätt när du har valt konto 2641, debiterad ingående moms på dina inköp men förstår att det kan verka konstigt att moms att få tillbaka ligger som en skuld i din balansräkning. Detta beror på att det är ett konto i kontoklass 2 som heter skulder och eget kapital. Du kan läsa mer om de olika kontoklasserna i Lär dig förstå kontoplanen» Under kortfristiga skulder har man bland annat leverantörsskulder, skatteskulder och momskonton. Det du ska titta på är istället om du har ett positivt saldo eller ett negativt saldo. Har du ett positivt saldo på konto 2641 så innebär det egentligen att du har moms att få tillbaka men det sammanställs först när du gör din momsredovisning och fordran/skuld bokas upp på 2650. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-19
15:55
Det stämmer att den ej fanns från början men hittade ej datumet på den releasen. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-19
14:40
Hej Anna, Om det är Lön 300 eller Lön 600 ni arbetar i kan ni använda er utav löneart 2118 eller ta en kopia på den så att ni kan döpa den till vart ni vill. Denna lönearten är markerad att påverka arbetsgivaravgift och den hamnar i ruta K12/47/65 på kontrolluppgiften. Den är även inställd som en förmån och påverkar därför det skattegrundande beloppet. Vill ni göra några ändringar på den eller kopiera befintliga lönearten 2118 gör ni det under Lönearbete - Lönearter och söker fram 2118, högst upp har du kopiera. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-19
13:44
Hej Annelie, Då provisionen i ditt fall blir en kostnad så hade jag tagit upp det. Jag hade valt att bokföra detta via Kassa- och bankhändelser och där lägger du upp en Ny bankhändelse på det utbetalda beloppet (försäljningen - provisionen). Sen klickar du på Matcha och väljer Övrig insättning och Egen kontering. Väljer ditt försäljningskonto (tex 3051) och fyller i din totala försäljning exkl moms och utan avdrag för provision. Väljer sen ditt momskonto tex 2611 och fyller i belopp. Då bör du få en differens längst ned då vi ej har tagit upp provisionen. Då får du leta fram konto 6050, på en ny kontorad och eventuell moms (2641) om det även var det. Sen kan du klicka på Bokför. Nu har du då bokfört både din försäljning och din kostnad i en och samma verifikation. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-19
13:28
Hej Martina, Om vi börjar med varför fakturan troligtvis har blivit utan moms så är det så att om jag har en norsk kund i eEkonomi så blir fakturan utan moms som standard. Vill jag ha med moms får jag gå in under Försäljning - Kunder - leta fram kunden och Redigera. Längst ned bockar du i rutan Faktura med moms även om kunden är utländsk. Du har nu två alternativ: 1. Låta det vara för den här gången och beräkna din momsredovisning på det beloppet du har fått in. 2. Boka bort den felaktiga fakturan och försöka skicka en ny till kunden och kräva dem på det resterande beloppet. (vilket jag tror blir svårt) Kontrollera inställningen på kunden så att inte samma sak händer igen. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-19
10:12
1Gilla
Hej Fredrik,
Nu har jag läst och sökt på detta ämne och har svårt att hitta rätt bokföringskonto för din transaktion.
Tänker att detta köp av kryptovaluta bör klassificeras som en tillgång tex i kontoklass 13 eller 18.
Rekommenderar dig ändå att kontrollera med Skatteverket om vi inte har nån annan användare i forumet som kanske vet.
Då jag ser att du har en aktiv bankkoppling mot Swedbank i Visma eEkonomi så att denna händelse kommer att komma in automatiskt under Kassa- och bankhändelser får du matcha den enligt följande.
När du klickar på Matcha så väljer du Övrigt uttag och Egen kontering, sen får du då hämta konto 6570 tänker jag för din serviceavgift och även det kontot som du väljer att använda för din valuta.
Vill även länka till vårt foruminlägg Hantering av kryptovalutor i deklaration»
I den tråden länkar sedan Peter vidare till två bra sidor hos Skatteverket där de tar upp hanteringen av virtuella valutor.
Ha en bra dag!
/Cecilia
... Visa mer
2018-02-19
08:13
Hej JP, Det jag tror att Mikael menar är att det är rätt att bokföra skärmarna och datorn i sig på samma bokföringskonto (1220), däremot ska du bokföra dina delkostnader både på räkenskapsår 2017 och 2018 precis så som dina kvitton/fakturor visar. Det tar Mikael upp i hans inlägg/svar från den 3/2 när han skriver. Bokför så här: 2017 Debet 1220 köp av skärmarna 2018 Debet 1220 köp av datorn Han har även helt rätt när han skriver att inköpen ska räknas och bokföras som en helhet. Läser man i boken Redovisa Rätt 2018 skriver de, Inventarier som har ett naturligt samband ska bedömas gemensamt. Vid köp av inventarier som utgör led i en större inventarieinvestering ska bedömningen göras utifrån inventariernas sammanlagda anskaffningsvärde. Vill du ha ytterligare bekräftelse på att det är okej att göra så här hade jag rekommenderat dig att ta kontakt med Skatteverket eller kolla med en revisor. Vill du ha hjälp att hitta en redovisningsbyrå kan du göra det här. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-19
07:30
Hej Henrik, Vi kommer att ta kontakt dig med dig via telefon istället då det är lättare att lösa ditt problem i den kanalen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-14
10:57
Hej Sam, Ibland kan det vara svårt att välja rätt konto och kanske speciellt i ert fall, men jag håller med LW. Ni kan tänka så här: När det gäller inköp av varor/material till firman som ska säljas vidare eller användas i firmans tillverkning bokför du det förslagsvis på 4010 - Inköp material och varor. Det är denna typ av varor som kommer att inräknas i firmans lager i den mån de finns kvar i firman vid årets slut. Övriga inköp bokförs oftast i kontoklass 5, där du bland annat har förbrukningsmaterial och förbrukningsinventarier. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-14
09:13
Hej Mats, Det går jättebra att arbeta med resultatenheter i Visma eEkonomi men först måste du då aktivera funktionen. Detta gör du genom att gå in under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Bokföringsuppgifter och där bockar du i rutan Använd resultatenheter. Nu kommer du att ha ett alternativ under Bokföring i menyn som heter Resultatenheter och där skapar/döper du dina resultatenheter. Du kan läsa mer om detta i Inställningar för resultatenheter» /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
13:10
Hej Sabor, Om det enbart är kvantiteten på olika lönearterna som har använts under året så har jag en utskrift du kan prova. Gå till Utskrifter och Spårning - Skapa egna utskrifter - Välj Ny - Tom utskrift Längst upp till vänster under Register väljer du Lönehistorik och under Beskrivningsfält väljer du Löneart. I kolumnen för fält bockar du i rutan vid kvantitet. Se nu även till att rutan Automatisk uppdatering är ibockad högst upp. Uppe vid fältet Period klickar du på pilen och väljer Annan period, gör ditt urval på hela 2017 och då får du fram en lista med alla de lönearter som har använts under 2017 och vilken kvantitet som har använts på dem. (utan specifikation per anställd) Denna rapport kan du välja att skriva ut till excel, pdf med flera längst ned på sidan. Du kan även spara den så finns den kvar under Egna rapporter i ditt program Hoppas att denna var vad du letade efter. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
12:22
Hej Fredrik, När du får en faktura där kostnaden ska fördelas på två år så är funktionen periodisera i eEkonomi perfekt för det. Börja med att lägga in din faktura under Inköp - Leverantörsfakturor. När du arbetar med den och har lagt in alla belopp och bokföringskonton så har du knappen Periodisera längst ned till vänster. Där väljer du vilket belopp som ska periodiseras , från och med vilket datum och på hur många månader (i ditt fall 2). Vad som händer nu är att det under Bokföring - Verifikationer hamnar 2 händelser under fliken Kommande periodiseringar. Här får du manuellt välja att klicka på Genomför för att de ska utföras. Du kan läsa mer om detta i »Periodisera en leverantörsfaktura och i »Periodisera en verifikation Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
09:55
Hej mtw, Pacsac har rätt i att du kan ändra landet till Sverige om du vill då det ändå inte syns på fakturan i sig och att den då blir med moms. Däremot är det så att du kan redigera kunden och välja att skapa faktura med moms även till ulandskunder. Gå in under Försäljning - Kunder - leta fram vald kund - välj Redigera - kola längst ned på vänster sida så bockar du i rutan Faktura med moms även om kunden är utländsk. Nu kan du generera en faktura med landsinställningen Norge och få faktura med moms. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
09:36
Hej Mimmi, Oavsett vilket konto (4600,5800, 6800) du väljer att bokföra detta mot så kommer detta enbart påverka dina kostnader på din resultaträkning i ditt årsbokslut. Det som bokförs på konto 4600 kommer du se i ruta R5 (varor, material och tjänster) och väljer du konto 5800/6800 kommer det att synas i ruta R6 (övriga externa kostnader). Precis som tidigaresvar så är det underentreprenören som gör avdrag för den skattefria delen. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
09:07
Hej Dan, Vi har koll på läget och våra produkter är eller kommer att vara GDPR anpassade innan 25 maj 2018 när den nya lager träder i kraft. Du kan läsa mer om detta i »Vanliga frågor om GDPR och »Allt om GDPR Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
08:46
Hej, Idag har du möjligheten att skapa mer än en lönekörning med typen ordinarie lön på samma dag. När du har valt Lönearbete - Lönekörning - Ny så är det enda kravet att samtliga tre översta fälten, Typ av lönekörning, Utbetalningsdatum och Beskrivning inte får vara samma i samtliga fält. I fältet beskrivning kan du även lägga till egna beskrivningar tex timavlönad och månadsavlönad. Det du skriver på beskrivning kommer du sen se när du står i listläget över alla dina lönekörningar. Hade detta hjälpt er? /Cecilia
... Visa mer
2018-02-13
08:18
Hej igen, Det låter bra och du verkar ha koll på läget. Återkom om du får mer problem. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-12
15:11
Hej Christoffer, Jag testade att göra samma upplägg hos mig och sen när detta hade registrerats på en lönekörning så tog jag fram en utskrift på frånvarolistan för samma period. Den hittar du under Utskrifter och Spårning - Utskrifter - Personal - Frånvarolista. Tittar du på den så ser du att din löneart kopian från 3159 inte påverkar den beräkningen. Det kan du även se om du kollar på lönearten under Lönearbete - Lönearter och tittar du på flik 2 Övriga uppgifter så ser du att din nya löneart ej påverkar semestergrundande frånvaro utan påverkar arbetad tid istället. Om du kollar samma saker så tror jag att du ser att din löneart ej ökar på din sjukfrånvaro. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-12
13:18
Hej Anna W, Detta var inte helt enkelt men jag har letat runt gällande detta på lite olika sidor och vad jag kom fram till var att självrisk till privatperson ska faktureras utan moms (annat gäller om det är till företag). "Det är ingen moms (0 %) på försäkringsersättningar och inkomsten från försäkringsersättningar skall redovisas som "Övrig försäljning m.m." i ruta 42 i skattedeklarationen för moms. Momsen avseende de utgifter som krävs för att reparera och ersätta skadade tillgångar är avdragsgill som ingående moms." Alltså att självrisken i sig är en momsfri intäkt och att den kan bokföras på konto 3900, övriga rörelseintäkter. Däremot behöver du då ändra momskoden på det kontot till momskod 42 (0%). Det gör du under Inställningar - Kontoplan - söker fram konto 3900 och klickar på Redigera, byt momskod och Spara. Därefter får du skapa en artikel för självrisken och på den behöver du lägga upp en ny artikelkontering som styr mot konto 3900. Det gör du under Inställningar - Artikelkonteringar - Ny artiklekontering. Döp den förslagsvis till självrisk, välj 0% moms och i fältet för försäljningskonton och Momsfri väljer du 3900 och Spara. Jag kan länka till en del av de trådar och sidor som jag kollade på när jag sökte om detta. Moms och självrisk på försäkringsärende i en enskild firma Redovisningsguiden - självrisk Bokföra försäkringsersättning och ersättning från försäkring Jag rekommenderar dig ändå att dubbelkolla med Skatteverket hur en intäkt gällande självrisk ska påverka mervärdesskattedeklarationen så att jag inte har fattat fel. Om så vore så återkom gärna. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-12
12:29
Hej Helena, Notisen du får upp får du även om det kan finnas en händelse på ett annat år eller om det kan ligga nåt på kassakontot. Jag rekommenderar dig att söka på ett datumintervall som sträcker sig över mer än ditt föregående räkenskapsår som du nu försöker att låsa och kolla även på kassakontot. Om det är så att detta ändå inte fungerar och du inte kommer vidare så ber jag dig att kontakta supporten via chatt eller telefon. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-12
12:15
Hej Elizabet, Semestertillägget kommer genereras även för de två anställda då det är en allmän inställning med dess procentsats i företagsinställningarna. Du har två alternativ på att ta bort detta tillägget på dessa två personer. 1.Om du hämtar upp tillägget även på dem som på alla andra när du gör lönen så kommer du får upp ett belopp på löneart 9109 Semestertillägg betalda semesterdagar. Du kan då på samma lönekörning lägga in löneart 3232 och skriva in det värdet fast med ett minustecken framför. Då nollas beloppet bort från företagets semesterskuldlista. Glöm bara inte bort att bocka ur rutan Skriv ut längst ut på löneraderna för dessa två lönearter så att de inte syns på lönespecifikationen. 2.Du kan då när ni har gjort årets semesterårsavslut gå in på flik 5 semester och klicka in dig där det står Visa sparade dagar. Där har du en ruta med Tillägg utbetalt och om du bockar i den på dessa dagar kommer programmet tro att det redan är utbetalat och klart. Kan något av dessa alternativ kanske fungera för er? Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-12
11:57
Hej Timi, Precis som du skriver så kan du ej redigera fältet namn på dina kunder i eEkonomi. Det du hade kunnat göra är att skapa en kund som enbart heter t.ex. privatperson, kontantkund eller enbart kund i detta fältet och använda den till samtliga engångskunder som är av samma kundtyp (privatpersoner). Ska kunden ha en faktura eller är det snarare så att du enbart ska ge kunden ett betalningsunderlag? Är det så att en faktura ska ställas ut så rekommenderar jag dig att lägga upp dina kunder även med namn och alltså skapa en ny kund per händelse. Anledningen till detta är att inställningarna på kunden styr hur fakturan ser ut. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-12
08:52
2 Gillar
Hej Jan, Milersättning på 18,50 kr/mil är den maximala skattefria ersättningen för 2018 enligt Skatteverket. Jag hittar ingenting på deras hemsida om något tillägg för släpvagn ska utbetalas. Milersättningen avses täcka bilinnehavarens samtliga kostnader för bilen inklusive bensin men inte parkeringsavgifter. Däremot om utbetald milersättning överskrider detta belopp ska denna "bilersättning utöver schablon" jämställas med lön. För den skattepliktiga delen måste då du som arbetsgivare göra avdrag för preliminärskatt och betala arbetsgivaravgifter. Mer om detta kan du läsa om på skatteverket.se Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-09
11:55
Hej, Ja det går bra då de har samma momskoppling med momskod 30 (25%) /Cecilia
... Visa mer
2018-02-07
11:42
Hej, Beloppet som hamnar förtryckt i ruta R43 "Årets beräknade avdrag för egenavgifter" beräknas på R42, max 25% av det. Programmet gör sin beräkning utifrån de uppgifter man har fyllt i under Årsrutiner och Uppgifter för inkomstplanering. Vill du ändra beloppet som programmet har fyllt i kan du göra det under Deklaration/Årsbokslut - Inkomstplanera - fyll i deklarationen och knappen Egna skattemässiga justeringar. Där fyller u i det beloppet du vill ha i ruta R43 längst ned under Årets schablonavdrag för egenavgifter. Välj därefter Fyll i deklarationen som du har längst upp till höger. Du kan läsa mer om detta i hjälpen »Egna skattemässiga justeringar Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-07
08:48
Hej mezo, Din kontering av den manuella verifikationen ser korrekt ut och är precis som vår kollega Victor skrev tidigare i tråden. Då jag ser att du ej har en aktiv bankkoppling mot din bank så kan man radera den omatchade händelsen under kassa- och bankhändelser. Det gör du genom att klicka på det grå krysset i en rund ring som du har längst ut på raden bredvid knappen Matcha. Då får du en fråga om du vill ta bort raden och väljer ja. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-05
10:55
Hej Max, Det beror på hur du har redovisat den arbetade tiden via kalendariet. Om du enbart har använt dig av funktionen med ändra arbetstid och via den har lagt in den arbetade tiden på respektive dag så får du ej dessa timmar specificerade på en egen rad per datum. Däremot om du istället använder dig utav snabbvalet Timlön,övertid och Ob och då lägger in dagens arbetade tid på löneart 1106 så får du en lönespecifikation med varje dags arbetade tid och datum på en egen rad. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-02-05
10:43
Hej Niklas, Då ni idag inte har nån automatisk integration mot WooCommerce eller den här tredje parten som ni använder så blir det nog tyvärr att sköta detta via manuella ombokningar. Jag har även kollat med min kollega Lisa om hon hade nån annan idé men det blir nog på det här sättet ni får lösa det i dagsläget. Tänker att det kanske löser sig nu när ni har upptäckt den felaktiga inställningen med avrundningen i antal decimaler. /Cecilia
... Visa mer
2018-02-05
08:18
Hej Inger, I Visma Lön 600 sköter programmet det automatiskt åt dig. /Cecilia
... Visa mer
2018-01-30
09:01
Hej Jan, Då jag ser att du även har skapat en egen tråd för detta önskemålet så avslutar jag denna diskussion. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-01-29
16:07
Hej Anna-Karin, Om du har varor på lager ska du ha räknat (inventerat) dem den 2017-12-31. Värdet av varorna ska sedan beräknas och bokföras. Det finns olika regler för hur lagervaror ska värderas, beroende på vilken typ av lagervaror det är.Ta reda på vad som gäller för de varor du har i ditt lager. När du är klar med det så jämför du beloppet som finns bokfört på dina lagerkonton med det saldo som du har kommit fram till vid värderingen. Om det finns en avvikelse bokför du den mot 4990 Förändring av lager och pågående arbeten. Grundregeln är att du beräknar lagrets värde till anskaffningsvärdet. Vid beräkningen av anskaffningsvärdet får du använda det pris exklusive moms som betalades vid det senaste inköpet av varan ifråga om det var ett normalpris. Externa utgifter för inköpet, t ex för transport, ska också räknas med i anskaffningsvärde för lagret. För egentillverkade varor är anskaffningsvärdet inköpspriset för råmaterial och halvfabrikat samt externa utgifter, men inte värdet av eget arbete. Om lagrets verkliga värde är lägre än 97 % av anskaffningsvärdet får du istället beräkna lagrets värde till det verkliga värdet. Med verkligt värde menas det belopp exklusive moms som firman skulle få för varorna vid en försäljning. Vill du förvissa dig om att du använder det lägsta möjliga värdet ska du räkna på båda sätten, vilket programmets funktion för lagervärdering också ger stöd för. Vid beräkningen av värdet på lagret måste du använda samma alternativ för samtliga varor som värderas. Antingen använder du anskaffningsvärdet för alla varorna eller också använder du alla varornas verkliga värde. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-01-29
15:54
Hej Annika, Jag vet inte om du känner att du har fått de svaren du behöver utav Göran. Undrar du fortfarande på vilka konton du ska bokföra detta? Och är det både då inköpet utav mopedbil samt hur kostnaden ska läggas på de anställda om och när de ska använda den? Återkom gärna med de frågeställningar du fortfarande funderar över. /Cecilia
... Visa mer
2018-01-29
14:50
1Gilla
Hej Ewa, Programmet ska klara av att slå samman lönerader med samma löneartsnummer. Detta fungerar endast om de har samma löneartsnummer och samma à-pris. För lönearter med belopp räcker det att löneartsnumret är samma. Lönearter för frånvaro kan inte slås samman. Du kan läsa mer om detta i »Utskrifter m m, företagsinställningar Observera att detta endast gäller på utskriften/förhandsgranskningen av lönebeskedet och du ser det ej när du arbetar med den anställdes lönebesked. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-01-29
13:31
Hej THP, Det finns en del mallar och rapportera att ladda ned till Visma Administration däribland en under avsnittet statistik som heter Artikelstatistik webbshop - Fakturerat. Du hittar de rapporter vi har här under »Rapporter att läsa in Där kan du även se ett exempel på hur rapporten ser ut och vad den visar. Hur du läser in en rapport kan du läsa om i »Läs in rapport. Du skulle kunna prova med denna och se om den ger dig vad du behöver eller återkom gärna med mer exakt information på vad det är du vill ha med. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-01-29
09:42
1Gilla
Hej YQ, Det stämmer precis som Lovisa skriver. Om du går in under kassa- och bankhändelser och där väljer du att arbeta med kassakontot. Där har du då en Bokförd händelse som behöver tas bort. Klicka då på raden för händelsen och då får du fram knappen Ångra matchning. När du har gjort det kan du raderar raden med krysset och sen matcha det under företagskontot istället. /Cecilia
... Visa mer
2018-01-29
09:09
Hej Waris, Enklast är då att bokföra detta under Kassa- och bankhändelser. När du står där och har en händelse på 10 kr mer än ditt fakturabelopp gör du precis om vanligt och klickar på Matcha knappen. Sen väljer du Bokföringshändelse Betalning av leverantörsfaktura och hämtar din faktura i rullisten Leverantörsfaktura, när det betalda beloppet är ifyllt så får du ett Belopp kvar att stämma av längst ned. Du väljer då Ny bokföringshändelse - övrigt uttag och som kostnadstyp har du då bankkostnad som färdigt förslag vilket bokförs mot konto 6570. Vill du bokföra detta mot ett annat konto väljer du kostnadstyp egen kontering och kan själv skriva in ditt valda konto. Sen är det enbart att klicka på Bokför. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-01-29
08:51
Hej Weronica, Tyvärr går det ej att ge dig en exakt lista på vilka lönearter som påverkas om du ändrar avtalstiden för företaget i era företagsinställningar. Om man läser i programmets skrivna hjälp gällande avtalstid så står det så här: Avtalstiden är en genomsnittlig arbetstid per månad som bestäms av kollektivavtal. Avtalstiden används för beräkning av timavdrag och timtillägg för anställda med fast månadslön. På fliken Lön i anställningsregistret visas den timlön som automatiskt beräknas genom att månadslönen delas med avtalstiden. Avtalstiden i svenskt arbetsliv varierar mellan drygt 150 till 175 timmar. Avtalstiden är densamma varje månad hela året oberoende av hur många arbetstimmar det är i respektive månad. Om ditt företag inte har något avtal och inte heller tillämpar ett visst branschavtal rekommenderar vi att du väljer 175 timmar som avtalstid. Om inte alla anställda har samma avtalstid, kan du skriva in en Egen avtalstid på fliken Anställning i anställningsregistret. Exempel löneart 1108 - grundtimlön månadsavlönad (Månadslön/Avtalstid)*(100/Aktuell Sysselsättningsrgad) Ha en bra dag /Cecilia
... Visa mer
2018-01-29
08:24
Hej Jonas, Jag tror att du får ditt svar i tråden »Hur bokförs utdelning till ägare med 20% skatt? Som min kollega Per skriver där så bokförs skatten inte i företaget då det är ägarens privata kostnad. Återkom om denna tråden ej besvarar din fråga. /Cecilia
... Visa mer
2018-01-11
07:31
Hej, Om du vill backa/ångra precis allting som du har gjort så har programmet en funktion som heter Omstart av företag och det gör att all information rensas. Hur du gör den och hur det fungerar kan du läsa om i »Omstart av företag Viktigt att tänka på är att även dina kund- , artikel - och leverantörsregister nollas så ska dessa sparas/återskapas så behöver du först ta en export på dem. Hur du gör det ser du i hjälpen »Importera och exportera register. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-01-10
15:21
Hej Daniel, Om du under Åtgärder har valt Försäljning så skapas en verifikation precis som Moa skriver enligt följande: 1220 Kredit 3973/7973 Debet Därefter behöver du skapa en manuell verifikation för att försäljningen (uttaget till dig själv) ska bli komplett. Den kan du då kontera enligt följande: 2013 Debet 2612 Kredit 3973/7973 Kredit När denna bokningen sen är gjord behöver du byta momskod på kontot du valde att bokföra vinsten eller förlusten på. Du får du byta till momskod 06 Momspliktiga uttag 25% detta gör du för att din momsredovisning ska blir rätt. Om du ändå inte får rätt på det hela så kontakta gärna en redovisningsbyrå som kan hjälpa dig med det hela. Du kan hitta en byrå under »Hitta redovisningsbyrå Ha en bra dag! Cecilia
... Visa mer
2018-01-10
09:53
Hej Anna, Det låter korrekt. Du kan läsa mer om hur du Bokför årets resultat och hur man bokar om Föregående års resultat i den här trådarna. /Cecilia
... Visa mer
2018-01-10
09:14
Hej, Så som du har hanterat det i programmet är helt rätt. I ditt fall blir det lite knepigt då du faktiskt fick ett kvitto/underlag på ett högre belopp än vad som sen drogs på ditt konto. Hade det varit tvärtom hade jag kontaktat leverantören för ett nytt kvitto men hur du vill göra nu är upp till dig. Differensen är enbart på 3 öre. Vet inte om nån annan på forumet är duktigt på vad som exakt gäller vid en sån här liten differens. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-01-10
08:32
Hej, Har man en stor insättning under kassa- och bankhändelser går det alldeles utmärkt att matcha detta mot flera kund- och leverantörsfakturor. Skillnaden blir att programmet inte själv kommer föreslå vilken faktura det ska matchas mot då beloppet inte kommer stämma överens med en händelse. Man får då välja att Matcha - som bokföringshändelse väljer du Inbetalning av kundfaktura och sen väljer du faktura i rullmenyn. När man har valt den första så dubbelkollar du betalt belopp och sen klickar man längst ned på knappen Ny bokföringshändelse och kan fortsätta sitt urval i menyerna högst upp. Så här fortsätter du tills hela beloppet är avstämt och då väljer man Bokför. Då du skriver att det är en bankgiroinbetalning som du får i klump så tänker jag att ni kanske kan lösa detta problemet genom att Importera en återrapporteringsfil och på så sätt få de transaktioner som ingår i klumpsumman specificerade. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-01-10
07:36
Hej Carola, Jag mejlar dig all information. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-01-04
12:56
Hej Benny, Valet du gjorde vid SIE importen påverkade då enbart de verifikationer som ligger med i din fil. 2640 användes alltid i lite äldre kontoplaner men numera används konto 2641 vid den vanliga debiterade ingående momsen. I eEkonomi har vi valt konto 2641 som default konto, när du registrerar en leverantörsfaktura. Vill du istället använda konto 2640 får du lägga till en momskod på det aktuella kontot under Inställningar - Kontoplan. Klicka på Redigera till höger och välj kod 48 på raden Momskod - avsluta med att Spara. När du sedan registrerar din leverantörsfaktura ska du inte fylla i något belopp i rutan för moms, du får istället plocka upp konto 2640 på raden under konto och där manuellt fylla i momsbeloppet. Vill du däremot byta konto och låta programmet hämta 2641 istället så kan du under Inställningar - Kontoplan även byta namn på konto 2641. ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-01-04
12:46
Hej Maria, Har du skapat fakturor i ditt eEkonomi på denna försäljningen för i så fall måste du bokföra fakturan som betald först. Därefter kan du boka om beloppet från tex 1930 mot 2013. /Cecilia
... Visa mer
2018-01-04
08:21
Hej Marcus, Detta är ett ärende som inte lämpar sig för forumet ås jag ber en kollega på supporten att kontakta dig. Ha det bra! /Cecilia
... Visa mer
2018-01-03
15:54
Hej Lotta, I lön 600 har vi i version 2018.01 en ny löneart som heter 2130 Förmån, trängselskatt. Den bokförs mot konto 7398 men hanteras på exakt samma sätt. Du kan läsa mer om den i Versionsnyheter Visma Lön 600. /Cecilia
... Visa mer
2018-01-03
14:52
Hej Rolf, När du ska hantera detta i lönemodulen i eEkonomi får du använda den lönearten som heter Förmåner, tabellskatt som bokförs mot konto 7390. Detta kommer då att redovisas i ruta 51- Avgiftspliktiga förmåner på arbetsgivardeklarationen samt ruta 53. Så här står det på Skatteverkets hemsida gällande trängselskatt: Arbetsgivaren ska för varje månad beräkna och redovisa förmånen av trängselskatt i arbetsgivardeklarationen. Förmånen är skattepliktig först den andra månaden efter den då en privat passage skett. Arbetsgivaren ska därmed redovisa förmånen med två kalendermånaders förskjutning. Det vill säga, de privata passager som den anställde gjort med förmånsbilen i januari ska redovisas i arbetsgivardeklarationen för lönemånad mars och som lämnas till Skatteverket först i april. Förmånen ska ingå i underlaget för arbetsgivarens skatteavdrag på lönen i mars. Däremot är det inget som blir förskjutet per automatik utan du som arbetsgivare får först redovisa det på senare lönekörning. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2018-01-03
09:00
Hej Bjornen, När du använder Visma eEkonomi och bokför enligt kontantmetoden så kommer programmet att vid årets slut boka upp dina obetalda kundfakturor som en kundfordran. Detta kommer att ske när du skapar årets sista momsredovisning. Mer om detta kan du läsa om i » Checklista för årsavstämning Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-12-12
11:19
Hej Hanna, I eEkonomi har du enbart en lagerhantering när det är dags att göra sitt årsavslut under Bokföring - Årsavstämmning - Varulager och pågående arbeten. Hur det beräknas/hanteras kan du läsa om i tråden Artiklar & Varulager - eEkonomi När du då konterar din leverantörsfaktura hade jag enbart valt att kontera den enligt följande: 2440 Kredit 7416 2641 Debet 1483,25 5700 Debet 150 4010 Debet 5782,75 (inköp av varor och material) När det sedan är dags att börja sälja dina produkter så måste du först skapa artiklar för dem under Försäljning - Artiklar, först därefter kan du skapa en faktura där du hämtar din valda artikel. Hur du gör det kan du läsa om i »Skapa faktura Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-12-12
10:08
1Gilla
Hej Ola, I tråden Konton vid tjänste -och varuinköp inom och utanför EU får du de konton du bör använda. Där nämns precis som du skriver konto 4535 - Inköp av tjänster från annat EU- land. Om du inte hittar det kontot i ditt eEkonomi kan det vara för att det är ett inaktivt konto och då måste du aktivera det först. Det gör du under Inställningar - Kontoplan - söker konto 4535 och väljer att bocka i rutan Visa även inaktiva konton. Detta kontot har momskod 21 (25%) och fungera då korrekt med kontona 2614 och 2645 vilket konto 5420 inte gör. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-12-12
08:37
Hej ejvor, I eEkonomi blir det komplicerat med VMB varor när faktura ska skapas då programmet har svårt att hantera det. I normala fall så löser man det enbart via en övrig insättning under kassa- och bankhändelser och konterar med de konton du har angett. Behöver du däremot skapa en faktura för att ge till kunden är alternativen att när fakturan har skapats så väljer du att ångra fakturan då kreditera den automatiskt och sen kvittas debetfakturan mot krediten. Funktionen Ångra faktura hittar du under knappen Åtgärder när du har klickat på din faktura i vyn Obetalda kundfakturor. Väljer du detta alternativet så är det okej att kontera den försäljningen mot 3054 - försäljning varor momsfri. Om du vill slippa att skapa en faktura i eEkonomi och sen ångra den så har vi en fakturamall på vår hemsida som du då annars kan välja att använda istället enbart vid försäljning av VMB varor. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-29
15:56
Hej Hasse, I ditt program Visma Enskild firma så får du göra enligt följande för att det ska bli rätt. Börja med att lägga in dina händelser som nya utbetalningar under avsnittet kassabok. För trängselskatt kan du välja utbetalningstypen Bilutgifter och har det ej varit någon moms väljer du enbart att lämna fältet för moms tomt. När det gäller försäkring kan du istället välja utbetalningstypen Övriga utgifter och likadant där lämnar du fältet för moms blankt om ingen moms förekom. Båda dess transaktioner kommer sedan att redovisas i ruta R6 Övriga externa kostnader på NE blanketten. Ha en trevlig kväll! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-29
12:13
Hej Kjell, Nej den funktionen finns ej. /Cecilia
... Visa mer
2017-11-29
12:08
Hej, Om du vill ha programmet Lön 600 kvar med all sin information över företaget så kan du ej installera Visma Lön 300 på samma dator. Det är nämligen inte tekniskt möjligt att installera Visma Lön på samma dator två gånger, datorn kommer enbart ifrågasätta om du vill reparera programmet eller ta bort det. Vill ni ha möjligheten att gå tillbaka och se gammal information så skulle ni kunna installera Visma Lön 600 på en annan dator och på den har ni då en "läsversion" av historiken. Vi kan hjälpa till att flytta anställningsregistret från Lön 600 till Lön 300. Övriga uppgifter i ackumulatorerna läggs in som ingångsvärden. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-29
10:36
Hej, När en kund gör en beställning i din webbshop skickar programmet automatiskt en beställningsbekräftelse till kundens e-postadress. Beställningsbekräftelsen innehåller information om vilka artiklar kunden köpt, kostnad för frakt och betalsätt, beställningens totalsumma och du får även ett beställningsnummer. Dina beställningar kan du sen se i din webshop under menyn Beställningar. När beställningen sen går över till ditt eEkonomi program så syns den under Försäljning - Webshopsorder. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-29
09:04
Hej, När du skriver "Från vår synpunkt som byrå skulle det kunna vara en bra grund för ett kundsamarbete där kundens arbete begränsas till funktionerna för försäljning, inköp och kassa bank " så tänker jag att det problemet löser ni om ni arbetar med funktionen Behörigheter som ni har i menyn under Inställningar och då ställer in slutkundens användare med behörigheten Begränsad. Här kan ni läsa mer om Behörigheter Jag tar dina övriga önskemål vidare och lägger det till utveckling. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-29
08:42
Hej, Har du fått en faktura så tycker jag att du kanske bör välja att bokföra ditt bildunderlag som en faktura och inte som ett kvitto. Däremot i eEkonomi och med kontantmetoden så blir det ingen skillnad på verifikationen som bokförs förutom dokumenttypen på händelsen. Väljer du kvitto så får den dokumenttyp Inköp mot kvitto och väljer du att bokföra underlaget som en leverantörsfaktura så får du dokumenttypen Utbetalning istället. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-23
10:29
Hej Sandra, Då kan du använda dig utav konto 6540 - IT-tjänster. /Cecilia
... Visa mer
2017-11-23
09:48
2 Gillar
Hej LHDD, När du skapar två lönebesked på samma månad och samma anställd i Visma eEkonomi lönebesked så tänker programmet så att den räknar ihop de båda och lägger in en högre skatt på det sista lönebeskedet. Detta kan du justera genom att på lönebesked nummer 2 lägger du till en extra lönerad med löneart Extra Skatt och fyller i de beloppet du vill justera och då med ett plustecken framför (annars vill den dra dettta också) Då blir det både rätt med skatten och arbetsgivaravgifterna. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-23
08:01
Hej, Då du har klistrat in dina händelser under kassa- och bankhändelser är det inga problem att ta bort de du behöver. Ligger händelsen fortfarande som omatchad så har du längst ut på raden bredvid knappen Matcha en grå ring med ett kryss i, klickar du där så får du frågan Vill du ta bort raden? Är det däremot så att händelsen är en bokförd bankhändelse som ska tas bort får du först klicka på raden och får då fram knappen Ångra matchning sedan fortsätter du på samma sätt med att klicka på krysset och kan då radera raden. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-22
13:50
Hej igen, Ursäkta missade nog på mitt första inlägg att ha mitt inventarie registrerat som ett korttidsinventarie. På ett sådant har du enbart precis som du skriver alternativen, redigera eller statistik. Välj då Redigera och sen Ta bort. Och bokför försäljningen manuellt. /Cecilia
... Visa mer
2017-11-22
11:07
Hej Jag har tagit detta vidare med utveckling och så fort jag får ett svar så uppdaterar vi i tråden. /Cecilia
... Visa mer
2017-11-22
10:47
Hej Paulina, Har kikat i lite olika forumtrådar och jag håller med Göran om att så länge ditt företag är momsregistrerat så ska du kunna dra av momsen. Sen hur du bokför leasing har Per Nygvist hos oss skrivit om hur du konterar i tråden Bokföra leasingbil Hoppas du löser det! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-22
09:20
Hej, Om man läser i vår artikel Då ska du låsa din bokföring skriver Gunilla Jaltsén följande: Det finns också föreskrifter om hur rättelser ska göras och att de ska göras i den period felen upptäcks. Det betyder att om du upptäcker ett fel i bokföringen i en månad som är låst ska du bokföra ändringsverifikationen i den olåsta månad som du håller på att bokföra i när du hittar felet. Var därför noga med att månadens bokföring verkligen är klar och gör avstämningar innan du låser. Då upptäcker du lättare eventuella fel innan bokföringen låses. Detta innebär då att du ska rätta denna händelse från juni nu under november månad och enklast är då att skapa en ny manuell verifikation som rättar händelsen. Det kan då se ut enligt följande. Debet 3042 momskod 05 (25%) här byter du momskoden från 05 (12%) Debet 2621 momskod 10 (25%) här byter du momskoden från 11 (12%) Kredit 3041 momskod 05 (25%) Kredit 2611 momskod 10 (25%) Resultat av detta blir enbart att du har valt att flytta ett belopp från 2621 till 2611 och ett annat belopp från 3042 till 3041 utan att momsredovisningen påverkas. Vet inte heller varför det kan ha blivit fel men tänker att det kan bero på en ändring av artikelkontering på nån av din artiklar. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-20
12:54
Hej, Då det verkar som att du har lagt upp ditt inventarie i din inventarielista i programmet under Bokföring - Inventarier så bör du där under välja att klicka på Åtgärder och sen Sälj inventarie. Då skapas det en verifikation automatiskt som krediterar beloppet på ditt inventariekonto och bokar upp förlusten. Du får även en notis av ditt program att inventariet har tagits bort från din inventarielista. För att försäljning, momsredovisning och resultat ska bli korrekt, måste du komplettera med en manuell verifikation där du bokför försäljningen av inventariet. Du kan läsa mer om detta i Inventarier. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-20
12:32
Hej Pierre, Ifall du har valt att lägga upp ditt inventarie i din inventarielista i eEkonomi under Bokföring - Inventarier är det viktigt att du även hanterar försäljningen på det sättet som programmet vill. Hur det fungerar kan du läsa om i »Bokföra försäljning av inventarie Om inte kan du bokföra det så som Mikael har skrivit. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-17
10:40
Hej, Vi har flera produkter som hanterar fakturor online, både Webbfakturering och eEkonomi fakturering. Se information om de båda tjänsterna, Webbfakturering eller eEkonomi fakturering Med båda programmen kan du enkelt föra över uppgifter till din redovisningsbyrå. Via länken HÄR kan du komma till ett demoläge och gå in och kika på de olika tjänsterna. Hoppas att detta gör dig lite klokare annars får du jättegärna återkomma. /Cecilia
... Visa mer
2017-11-17
10:01
1Gilla
Hej Grumpy, Konto 1351 heter lite olika beroende på vilken kontoplan man använder sig utav. Tidigare kallades det kontot för Aktier i börsnoterade företag men numera brukar det benämnas med andelar i börsnoterade företag så det går lika bra oavsett om det gäller aktier eller fonder. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-17
08:52
Hej, När du registrerar tid i Visma eEkonomi Tid via vår hemsida är tanken att du där registrerar din eller dina medarbetares arbetade tid för vidarefakturering till dina kunder. Detta så att du enkelt kan registrera den arbetad tiden när du är på plats för att sedan kunna skapa en rapport och ett fakturaunderlag som du sedan för över till ditt eEkonomi program. Du kan läsa mer om det HÄR När du skriver att du vill kunna stämpla in och ut så är detta en funktion som man vanligtvis använder i kombination med ett löneprogram för att registrera arbetad tid som underlag till en lönekörning. Däremot får du gärna utveckla hur du hade velat göra med noteringar, behöver dessa registreras redan i eEkonomi Tid eller kan ni lägga till det när underlaget har gått över till eEkonomi där en sådan funktion finns? Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-13
16:05
Hej Emilia, Följande har jag hittat när det gäller att bokföra dina utgifter: Stängselmaterial, stallinredning, stallredskap tänker jag kan bokföras mot ett 510X konto Hyra av stall kan du ta 501X, där kan du döpa om ett befintligt konto eller skapa ett nytt När det gäller foder så har vi en tråd sen tidigare, Bokföra försäljning och inköp av hö Sen sista men svåraste frågan gällande hästarnas massage och osteopati behandling vågar jag ej svara på så hoppas att nån annan på vårt forum kan hjälpa dig med den alternativt kontakta en redovisningskonsult. Ha en trevlig kväll! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-13
13:47
Hej silversjo, Du har förstått helt rätt vad/när det krävs att man ska ha ett kassaregister men för att hjälpa övriga forumanvändare vill jag ändå länka till Skatteverkets skrivna hjälp »Kassaregister Vad som räknas till kontant betalning är när betalningen sker samtidigt som varan eller tjänsten levereras, i utvidgad betydelse innebär då detta att betalningen inte behöver ske kontant utan också kan innebära överföring till säljarens bankkonto eller via swish. Jag tänker då att direktbetalning till Klarna ej räknas som kontant betalning. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-13
13:28
Hej Gregor, Om du bedriver en momsbefriad verksamhet så tänker jag att även denna försäljnignen då ska bokföras utan moms. /Cecilia
... Visa mer
2017-11-13
13:10
Hej Emilia, För att kunna hjälpa dig med hur hästarna ska bokföras måste man börja med att bestämma om de ska räknas som en omsättnings- eller anläggningstillgång. Det är då avsikten med innehavet som bestämmer detta. En anläggningstillgång är anskaffad för stadigvarande bruk, alla andra tillgångar är omsättningstillgångar. Tex tävlingshästar och avelsston räknas som ett inventarie (anläggningstillgång) medan föl och unghästar där avsikten är att sälja vidare räknas som en omsättningstillgång och redovisas som varulager. En anläggningstillgång läggs upp som ett inventarie och kan då bokföras mot konto 1292 medans en omsättningstillgång räknas till lager och kan bokföras mot konto 1493. Detta är inte min starka sida men hittade denna text gällande Riksskatteverkets rekommendationer om värdering av lager av hästar. Då du sedan även skriver att du köpte dina hästar privat innan du startade din firma så har du rätt att bokföra kostnader som avser firmans verksamhet under startåret och året före. I 16 kap 36 § inkomstskattelagen står det följande: "När en fysisk person startar enskild näringsverksamhet ska han det första beskattningsåret dra av även sådana utgifter i verksamheten som han haft före starten. Han ska dra av utgifter som han har haft under det kalenderår som näringsverksamheten påbörjas och det föregående kalenderåret om utgifterna är av det slaget att omedelbart avdrag för dem ska göras i en näringsverksamhet." Återkom om du behöver mer hjälp när du har bestämt om de ska räknas som en anläggnings- eller omsättningstillgång. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-09
12:31
Hej, Jag ställer upp svaren på samma sätt som din frågor. 1. När du har valt kassa- och bankhändelser så kan du enbart välja mellan Ny bankhändelse, Klistra in kontoutdrag och Importera återrapporteringsfil då du redan har valt att det är ditt företagskonto di vill arbeta med. Om du istället ändrar på raden vid Konto och där i rullisten väljer kassakontot istället så får du enbart alternativet Ny kassahändelse och bokför då mot 1910. 2. Denna texten: Vi avråder från att bokföra manuellt på detta konto. Vi rekommenderar att du istället bokför transaktionen via Kassa- och Bankhändelser. Vill du ändå bokföra transaktionen manuellt? Den kommer upp varje gång man väljer att bokföra manuellt på något av dina kassa- eller bankkonton så ja det hänvisar i detta fallet till konto 1910 i din manuella verifikation. Vill du ej får fram detta meddelande igen så har du i meddelandet en ruta att bocka i med Visa inte detta meddelande igen. Trots texten går det bra att bokföra det som en manuell verifikation om man trivs bättre med att arbeta via denna vy. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-09
09:15
Hej, För att hjälpa flera som eventuellt läser/följer denna tråd så vill jag börja med att förklara vad avgiftskod är. Avgiftskoden anger vem som ska betala bankens avgift för en betalning. Avgiftskod används bara vid utlandsbetalningar via bank. Beroende på vilket program man har från oss och vilken bank man har så kan det förekomma olika val av avgiftskoder. I eEkonomi har man följande val; avsändaren betalar alla bankavgifter, mottagaren betalar alla bankavgifter eller mottagaren betalar utländska kostnader. Avgiftskoden väljer du under Inköp - Leverantörer - Ny leverantör och avsnittet Utlandsbetalning Hur man vet vad man ska välja bör stå i det avtalet man har tecknat med en leverantör innan man börjar anlita dem. Exempel När en redovisningsenhet får en leverantörsfaktura i utländsk valuta kan det medföra att växlingsavgifter och valutakursdifferenser uppstår i bokföringen. En redovisningsenhet och en leverantör kommer i ett köpeavtal överens om vem som skall stå för de växlingsavgifter och bankavgifter som uppstår när en leverantörsfaktura skall betalas. Det är vanligt att köparen betalar sin banks avgifter och att säljaren betalar sin banks avgifter. Ha en bra dag! /Cecilia
... Visa mer
2017-11-06
14:29
Hej, Jag tror att du kan hitta svaret på din fråga i forumtråden Aktieutdelning- eEkonomi Ha en bra dag /Cecilia
... Visa mer
2017-11-06
13:56
Tack Daniel för att du delar med dig av hur du valde att göra. Ha en bra dag!
... Visa mer
2017-11-06
08:53
Hej, Inne i webshop har du ingen möjlighet till att redigera en lagd beställning. Men inne i eEkonomi under Försäljning och Webshop-order kan du redigera din order och byta kund på den. Har sedan en kund för mycket lagts upp/skapats kan du inaktivera det kundnumret under Försäljning - Kunder - Redigera och där kan du längst ned till vänster välja att Ta bort kunden om det inte finns nån historik och annars väljer du att inaktivera kunden genom att bocka ur rutan Aktiv högst upp. Om du däremot redigerar dina betalsätt i din Webshop så att person/organisationsnummer är ett tvingade fält i kassan så ska ej kunden bli dubbelt upplagd. Detta då matchningen sker enligt följande formel: För privatpersoner: I första hand, Personnummer I andra hand, E-postadress + Förnamn För företag: I första hand, Organisationsnummer + E-postadress I andra hand, E-postadress Om matchningen inte stämmer, så läggs en ny kund upp. Ha en bra dag /Cecilia
... Visa mer
2017-11-01
15:43
1Gilla
Hej, Nu vet jag inte vad du har för telefon men jag provade i min iPhone (iOs 11.0.3). Gick in på www.vismaspcs.se i Safari och letade fram den blanketten som pdf. Då öppnar den sig som download.vismaspcs.se och om du då längst ned trycker på delningsknappen i ditt verktygsfält och där väljer att Skapa en PDF så blir filen skrivbar även i mobiltelefon. Ha en trevlig kväll /Cecilia
... Visa mer
2017-11-01
13:37
Hej, Precis om min kollega Moa skriver så är det svåra frågor du har. Men jag tror att du har rätt att du inte kan använda denna regel som du hänvisar till. Vill du vara på säkra sidan hade jag rekommenderat dig att ta kontakt med en redovisningskonsult eller kolla med Skatteverket. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-11-01
12:50
Hej Johan, Jag gissar och hoppas att jag fick det rätt när jag försökte återskapa detta. Gå in under Utskrifter och Spårning - välj Skapa egna utskrifter Klicka på Ny längst upp till vänster och välj då Kopiera en av programmets standardutskrifter Välj Personal - Frånvarolista Välj din period med datum högst upp genom att i fältet Period välja Annan period och sätt ditt datum Se till att rutan Automatisk uppdatering är ibockad högst upp Ute till vänster under Fält klickar du på plustecknet vid Anställd - Övriga fält och bockar i rutan Kön Markera av rutorna À pris, Belopp, Kvantitet i arbetsdagar, hela arbetsdagar, kalenderdagar, hela kalenderdagar. Se vad du tycker. Vill du få listan sorterad för enbart kvinnor eller män så går du in under knappen Urval längst ned till vänster Leta fram där det står Anst - Kön och ställ dig i kolumnen urval och gör ditt val och vid Ange vid utskrift sätter du en bock. Klicka sedan på OK Då kan du ta en per kvinnor och en per män. Hoppas att detta hjälpte er /Cecilia
... Visa mer
2017-11-01
10:57
Hej Gäller det ett banklån som företaget har tagit kan du göra precis som Karl Wilsborn skriver tidigare uppe i tråden gäller det däremot ett lån som du själv har tagit och gått in med i företaget så använder du konto 2018 istället. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-11-01
09:54
1Gilla
Då din frågeställning gäller programmet Visma Administration och inte eEkonomi så bryter jag ut din fråga till en egen forumtråd. Du hittar den nya konversationen här: Kvitta leverantörsfaktura mot kundfaktura - Administration
... Visa mer
2017-10-30
14:03
Hej, Ja det går bra att föra över siffrorna nu. Ha en bra dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-30
13:01
Hej Laila, Jag vill bara kolla med dig från vilket program det är ni exporterar uppgifterna vidare till Visma Administration? Ha en bra dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-30
12:53
1Gilla
Hej Daniel, I modulen lönebesked i Visma eEkonomi kan du precis som du säger ej välja att lägga in extra skatt eller manuellt välja det beloppet som ska dras utan det hämtas från inställningen på den anställde. Din tankegång är däremot rätt med att om du drar mindre skatt under resterande del av året så slipper den anställde vänta på att få tillbaka skatten av Skatteverket. Det går ändå att lösa i programmet men blir en del arbete för dig. Först när du gör lönen så kommer programmet beräkna beloppet som ska dras i skatt enligt den skattetabell den anställde har. Sen för att justera nettolönen så får du då lägga till en till löneart och då har du tillägg efter skatt. Det man måste tänka på då är att den lönearten styr mot bokföringskonto 7390 och du bör ändra den inställningen till 2710 istället som personalskatt går mot. Detta gör du under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Löneuppgifter. Gör man på detta viset så får den anställde betala mindre skatt under resterande del av året och bokföringsunderlaget blir även de korrekta. Glöm bara inte att ändra tillbaka inställningen på löneart tillägg efter skatt när detta är över. Hoppas du löser det /Cecilia
... Visa mer
2017-10-30
11:31
Hej Emil, Det låter som att funktionen med bildunderlag hade varit något för er. Ni kan välja att fota/scanna in kvitton på de utlägg som era medlemmar gör med hjälp av någon av våra appar Visma eEkonomi eller Visma Scanner. Hur det funkar kan du läsa om i Bildunderlag Då hamnar dess bildunderlag under Inköp - Bildunderlag och som Ej kopplade bilder. På så sätt missar du inte att ni ska föra över pengar till dessa medlemmar. När detta sedan ska bokföras så kan du välja att göra det under Inköp - Bildunderlag - Ej kopplade bildunderlag och klicka på bilden och då kan du välja att göra det som ett inköp mot kvitto. Däremot kan du då enbart kontera det från ett bankkonto och vill du boka det direkt mot 2820 så får du göra detta som en manuell verifikation istället. Gå då till Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation och längst ut till höger får du då en flik då du kan välja att koppla din bild. Hoppas att detta kan vara något för er /Cecilia
... Visa mer
2017-10-30
10:31
1Gilla
Hej, Grundregeln är att avskrivningar sker under tillgångens ekonomiska livslängd med årliga belopp som motsvarar den ungefärliga värdeminskningen. Avskrivningstiden får inte vara längre än den ekonomiska livslängden och bestäms när tillgången anskaffas. Det är alltså den förväntade livslängden för bilen som ligger till grund för avskrivningstiden inte åldern. En bil (som är köpt för över ett halvt prisbasbelopp 22 400 kr) brukar ha en avskrivningsperiod inom 5 år. Konto 2017 funkar lika bra som 2018 Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-27
09:01
Hej Emil, Du kan ha mer än ett bankgironummer inlagt i eEkonomi. Ett kan man lägga in under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter och det andra kan man lägga under Inställningar - Företagsinställningar - Övriga uppgifter - Använd alternativt bankgironummer på fakturautskrift. Däremot kan du ej välja att lägga ett bankgironummer specifikt på en kund. Det man kan göra är att vid de tillfällen kommittéerna skickar sina fakturor får de först lägga in sitt bankgiro på fliken övriga uppgifter och spara eller så får de lägga till detta som en textrad direkt på fakturan. Jag rekommenderar dig att lägga in detta i den undersökning vi har just nu gällande fakturamallen i eEkonomi. Den hittar du här »Undersökning om fakturamallen i eEkonomi Ha en trevlig helg /Cecilia
... Visa mer
2017-10-23
09:56
Hej Johan, Vi har massvis med bra integrationslösningar till ditt program eEkonomi och flera partners när det kommer till Tid/Projekt. Vilka kan du se här: https://vismaspcs.se/integrationslosningar Jag hoppas att du kan hitta något som kan passa. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-23
09:40
Hej Moi Tran, Nu när du redan har skapat en kontantnota och krediterat den så är nästa steg att skapa en ny faktura på kunden och denna gången med betalningsvillkor kortbetalning, vilket är det betalningsvillkor vi rekommenderar att man använder med Swish. Då bokas det upp en förväntad inbetalning från betalkort (1580 istället för 1510) och när du då ska matcha din händelse så gör du det genom att välja alternativet Inbetalning från betalkort istället för inbetalning från kundfaktura och precis som vanligt kan du sedan välja din faktura i rullisten. Hur det fungerar med Swish du läsa om här i »Registrera inbetalning via kortbetalning Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-23
07:12
Hej Daniel, Ursäkta att svar har dröjt men har letat runt och vi har en del trådar här på forumet gällande skulder mellan moder- och dotterbolag men är osäker på om nån besvarar just din fråga. Hoppas att denna tråden däremot kan hjälpa dig. https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/hur-ska-jag-i-dotterbolag-bokfora-skuld-till-moderbolag I annat fall så rekommenderar jag dig annars att ta kontakt med en redovisningskonsult. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-06
08:51
Hej Imran, Vill man ändra, lägga till eller ta bort en användare som har tillgång till en tjänst så som eEkonomi så gör man det på sidan Mina tjänster och Användare. För att komma hit så måste du först logga in på vismaspcs.se Hur man gör kan du läsa här i »Licenser och användare I ert fall såg jag att ni har ett aktivt samarbete med en byrå så du har ej den möjligheten att själv redigera detta under Mina tjänster. Därför rekommenderar jag dig att kontakta din redovisningsbyrå istället och ta det med dem. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-04
12:17
Hej, Programmet hjälper dig så att din bokföring blir rätt om du skapar delkrediten från originalfakturan. Gå in under Försäljning - Kundfakturor - Alla kundfakturor och leta upp originalfakturan. Klicka på raden med fakturan och under knappen Åtgärder väljer du Kreditera. Nu har du möjlighet att ändra beloppet och skapa en kreditfaktura till kunden på det beloppet du tänker återbetala. När du sedan har återbetalat beloppet till kunden får du inte missa att bokföra även krediten som utbetald vilket du även kan göra under Åtgärder och Inbetalning. Då kan du skapa en ny periodisk sammanställning under Bokföring - Periodisk sammanställning och skicka in till Skatteverket. Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-10-04
09:01
Hej Lotta, Det bör räcka att bokföra det så som du gör enligt verifikationen med insättningen från Svea ekonomi AB. Om du väljer att redovisa kundens köp i iZettle som ett kontantköp blir händelsen dubbelt bokförd, både en gång när försäljningen från Svea Ekonomi kommer in och en gång när du ska matcha din dagskassa från iZettle. Måste kundens köp redovisas i dagskassan då du bokför enligt kontantmetoden och enbart redovisar dina affärshändelser när pengar kommer in? Vet inte om jag är fel ute men behöver du inte enbart redovisa kontant och kortköp i dagskassan ej när det går via Svea ekonomi? Kanske finns det nån annan på forumet som har kännedom gällande reglerna om dagskassa. Återkom gärna med mer information annars Ha en fin dag /Cecilia
... Visa mer
2017-09-12
11:59
2 Gillar
Hej, Jag gissar att du vid bokningen och betalningen av flygbiljetten lade in detta som en leverantörsfaktura i ditt eEkonomi under Inköp - Leverantörsfakturor. Vid avbokning och återbetalning från SAS har du nu två alternativ. Lägg in en kreditfaktura från SAS under Inköp - Leverantörsfakturor - Ny leverantörsfaktura. Glöm då inte att bocka i rutan Kreditfaktura. Nu har du då en faktura att matcha din inbetalning mot under Kassa- och bankhändelser. Matcha din inbetalning direkt under Kassa- och bankhändelser genom att klicka på Matcha och som Bokföringshändelse väljer du då Övrig insättning och vid Inkomsttyp väljer du Egen kontering. Nu får du hämta samma kostnadskonto som du använde vid uppläggning av den första fakturan. Sen kan du klicka på Bokför. Hoppas att du löser det.
... Visa mer
2017-09-12
11:17
1Gilla
Hej Sofia, Enligt Redovisa Rätt bokförs ett företags utgifter för anlitande av firmor för packning, lagring och transport i samband med flytt av tex. kontor eller lager inom kontogruppen för externa tjänster. Anlitande av transport/flyttfirma för rena transporttjänster redovisas som en fraktkostnad. Gruppkonto 5700 Frakter och transporter borde kunna passa. Kostnaden bör räknas som avdragsgill men detta kan du dubbelkolla med Skatteverket om inte någon av våra andra medlemmar har något att tillägga. Kika gärna på vår artikel »Avdragsgilla kostnader för företagare. Hoppas detta svaret hjälpte dig.
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »