2019-03-12
08:21
3 Gillar
Hej! Om din redovisningskonsult också jobbar i Visma så har de möjlighet att skicka en samarbetsförfrågan och koppla upp sig direkt mot ditt eEkonomi istället. Om de ska hjälpa dig med något i bokföringen så är det absolut bäst om de hjälper dig i det program som du arbetar i så att det inte blir dubbelarbete. Med vänlig hälsning Lovisa
... Visa mer
2019-01-18
08:14
1Gilla
Ja, säkerligen är det en manuell transaktion eller korrigering på konto 2440 som ställer till det. Svårt att ge exakt instruktion hur det blir avhjälpt om man inte vet vad som blivit fel. Du säger att det ser snurrigt ut så det låter som att det kan vara fler verifikationer som blivit fel och inte bara detta belopp. Om du har någon redovisningskonsult som du brukar ha kontakt med så kan denne logga in i ditt program och lösa det ganska enkelt. Risken är att du snurrar till det mer om vi ger dig felaktiga instruktioner då vi inte sett bokföringen. Mvh Lovisa
... Visa mer
2019-01-17
08:28
Stämmer som Fredrik skriver. Inloggningen finns kvar så att du kommer åt materialet men det kommer inte gå att bokföra i det.
... Visa mer
2019-01-15
08:07
1Gilla
Ja, döp om ett 3-konto som har momskod 42 till Donationer så har du koll på det. Sen klickar du på matcha på kontohändelsen och bokför mot detta konto. Då bedriver du ej momspliktig verksamhet eller kanske blandad verksamhet om du har momspliktig försäljning också. Kan vara bra att tänka på att du inte får göra avdrag för all ingående moms. Mvh Lovisa
... Visa mer
2019-01-14
08:10
1Gilla
Ah! Ja då är det skillnad. Ber om ursäkt. Missade den detaljen! Mitt generella tips är att sätt av till periodiseringsfond om du känner dig osäker på om du kommer att redovisa förluster framöver eller att du vill matcha det mot lön i bolaget ett annat år. I ett AB betalar du en liten ränta på periodiseringsfonder då man kan se det som ett lån från staten. Har du inte behov av att låna pengar så kanske det är bättre att skatta fram det. Du kan bara ta utdelning på fritt eget kapital. Mvh Lovisa
... Visa mer
2019-01-13
12:20
Ja, din slutskatt beräknas på din totala årsinkomst från både anställning och från din enskilda firma. Sätter du av till periodiseringsfond så innebär det bara att du får skatta fram det ett annat år istället. Bra eller dåligt beror på det enskilda fallet. Om du blir sjuk eller föräldraledig eller liknande så kan du de första åren beräkna på vad du skulle fått som anställd men den allmänna pensionen beräknas på det som du faktiskt skattar fram (upp till brytpunkten). Mvh Lovisa
... Visa mer
2019-01-13
12:04
1Gilla
Det är nog bara att boka upp intäkten under kassa- och bankhändelser på ett konto för donationer. Rent skattemässigt så bör du ta reda på hur dessa donationer ska tas upp i redovisningen. Bedriver du momspliktig verksamhet? Är det moms på dessa donationer eftersom "kunderna" på något sätt fått material från din blogg? Du bör både själv googla och ta reda på information om hur detta ska hanteras och även kontakta skatteverket både skriftligt och per telefon och fråga hur det ska hanteras. Därefter är det lätt att bokföra det. Du kan också ta kontakt med en redovisningskonsult som hjälper dig att kontakta skatteverket och ställa de rätta frågorna. Och tolka svaren. Mvh Lovisa
... Visa mer
2019-01-10
09:04
1Gilla
Det beror helt på vad du har för resultat i firman och vilka andra tjänsteinkomster du har och vad du vill skatta fram. Ditt beskattningsbara resultat påverkar sjuklön, föräldrapenning, pension osv. Ett tips kan vara att om du har någon redovisningskonsult som du brukar kontakta att du hör av dig till denne. Då kan man se helheten och ge råd utifrån det. Mvh Lovisa
... Visa mer
2019-01-10
08:54
1Gilla
Samma här! Tycker det fungerar bra. Har alltid bokfört momsen först så det är inget nytt för mig. Restbeloppet blir en kostnad. Ett tips är också att scanna parkeringskvittot och se till att den kopplas till transaktionen för då brukar den oftast läsa in momsbeloppet direkt och sen klickar man på den gröna knappen. Mvh Lovisa
... Visa mer
2019-01-09
08:08
Tjata på Swedbank om detta! Tycker också att det är dåligt av en bank som har många småföretagare till kunder att detta inte är fixat ännu!
... Visa mer
2019-01-02
12:35
2 Gillar
Det är felaktiga momskoder på de två senaste bilderna. På konto 2645 ska det vara kod 48. På konto 5900 ska det i detta fall vara 21. Jag skulle framöver tipsa om att lägga dessa inköp på eget konto, typ skapa ett konto som heter 5901 och döpa till reklam EU och koppla till ruta 21. De två översta bilderna verkar också vara tjänster och inte varor. Borde också hamna i ruta 21. Du har även missat den omvända momsen på dessa. Mitt tips är om du har någon redovisningskonsult som kan koppla upp sig på din bokföring och justera detta och se till att du har konton för dessa ändamål så är det allra bäst. Lätt att det fortsätter att bli fel annars. Mvh Lovisa
... Visa mer
2019-01-02
09:26
Det spelar ingen roll vad det är för dokumenttyp. Min enda kommentar är att missa inte att styrelsearvode ska hanteras som lön och sociala avgifter och avdragen skatt ska hanteras. Inte alla små föreningar som är registrerade som arbetsgivare och inte så vanligt att man därför ger en ersättning på detta sätt. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-12-21
10:37
Du når mig på lovisa.ljungvall@revidera.se 🙂
... Visa mer
2018-12-21
10:33
2 Gillar
Inga problem. Jag hjälper dig gärna. Vi sitter i Fiskebäckskil. Jag jobbar nästan uteslutande i Vismas program och har möjlighet att logga in på kundens bokföring. På det sättet är det lätt att hjälpa till lite löpande när frågor dyker upp och bokslutet går då snabbare och lättare. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-12-21
07:28
Om du har betalt genom banken så matchar du bankhändelsen mot de konton de angett. Om du betalt utlägget privat så kan du göra en manuell verifikation och då blir motkontot egen insättning. I just handelsbolag så kanske du har ett eget konto för dina insättningar och uttag. Kolla kontona som börjar på 20. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-12-21
07:24
2 Gillar
Hej! När du står i momsrapporten och får upp detta felmeddelande, klicka på posten så tror jag att det står Åtgärder. Klicka där och välj ändra momskod. Ta bort momskoden på denna post. Med ovan info så kan du nog lösa problemet själv alternativt meddela din byrå som loggar in och fixar till detta. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-12-20
10:31
2 Gillar
Alla kundfakturor kommer automatiskt att bli bokförda när du gör momsrapporten och du måste deklarera och betala all moms nu i februari. I samband med bokslutet får du periodisera intäkterna till rätt år. Använd ett 29-konto i kredit mot 30-konto i debet. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-12-12
08:44
2 Gillar
Klicka på periodisera så får du upp en ruta där du fyller i under vilken period den ska periodiseras. Sen kan du gå till manuella verifikationer och när du klickar på pilen vid ny verifikation så står det periodisering. Klicka där och bokför. Detta gör du alltså efter årsskiftet.
... Visa mer
2018-12-10
08:35
2 Gillar
Stämmer bra men istället för att periodisera det manuellt så klicka på knappen "Periodisera" nere till vänster på själva verifikationen. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-12-04
08:03
3 Gillar
Jag måste dock påpeka att Pia inte skrivit något om moms. Det är inte alltid moms på utbildning så jag skulle inte ta för givet att det är moms. Kolla kvittot noga och finns inget specificerat så är det inte moms. När det gäller just utbildning så kan det vara lite snårigt. En anledning till att de inte skrivit din företagsadress kan vara att den inte är för företagare. Behöver dock inte vara så men bara en tanke. Här finns lite mer info om utbildning: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/inkomstdeklaration/avdragforforetag/utbildning.... Om det är bolagets kostnad så kan du matcha betalningen mot 7610. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-12-04
07:24
3 Gillar
Gör rätt från och med nu. Finns inget krav på uppdelning men ser ju bättre ut på rapporterna om det ligger på rätt konto. I årsredovisningen hamnar allt under omsättning iaf 🙂
... Visa mer
2018-12-03
15:10
1Gilla
Gå till Inställningar - Företagsinställningar och sen flik två igen. Under autoinvoice har det nu kommit upp en ny ruta. Bocka i den. Det står: "Aktivera scanningstjänsten och få pappersfakturor och mejlade fakturor från leverantörer inlästa elektroniskt. Läs mer om tjänsten och pris här." Jättebra tjänst tycker jag! Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-12-03
09:50
1Gilla
Som Mikael skriver, ingen rättelse på fg års årsredovisning. Om du har en diff på fg år i BR i eEkonomi så bör du rätta till eEkonomi så att året stämmer mot inlämnad årsredovisning. Dessutom påverkar inte ett förskott resultaträkningen. När eEkonomi stämmer lås bokföringsåret så att du inte råkar bokföra något där igen! Om du har kontakt med en redovisningsbyrå så kan det vara bra att be om hjälp för det är lätt att snurra till det när man gjort lite fel. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-11-30
08:12
Tillägg: Enda undantaget är hyror där momsen tas upp i samma månad som betalning sker.
... Visa mer
2018-11-16
08:18
2 Gillar
Jag skulle göra som så att jag bokför den i samband med betalning bara. Alltså under kassa- och bankhändelser. Om denna faktura kommer varje månad skulle jag tipsa om att lägga upp ett bokföringsförslag med kontona som Mikael nämner, dock skulle jag byta ut konto 2510 mot 2514 som är löneskatt för att förenkla avstämningen i bokslutet. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-11-15
09:36
2 Gillar
Precis som ovan skriver. Du ska inte välja förhandsgranska utan välj något alternativ på den gröna knappen. Det är först när fakturan bokförs som den får ett fakturanummer.
... Visa mer
2018-11-15
09:31
Enskild firma eller aktiebolag? Är det Fora eller nån bank som är leverantören? Jag vågar inte svara dig förrän jag vet svaret på ovan 🙂 Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-10-22
07:47
För att ha en mobil är en privat kostnad. Egentligen är hela en privat kostnad om det är ett privat abonnemang men om du bara gör avdrag för halva fakturan så har skatteverket en uppförsbacke att bevisa att den inte används i företaget. Jag har flera kunder som haft granskning på detta genom åren och kunder som dragit av hela fakturan har skatteverket dragit av hälften av avdraget som företaget gjort så detta är lite av praxis av skatteverket. Om det är så att du har en verksamhet som du använder telefon väldigt mycket så skulle du kunna göra avdrag för kanske två tredjedelar och motivera det. Det skulle kunna gå för då hamnar det också på skatteverket att motbevisa och det blir uppförsbacke för dem. Viktigast är nog att du erkänner att man använder den privat också men att det är en mindre del. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-10-22
07:38
2 Gillar
Ja, håller med ovan men jag skulle nog kanske ta det på 6090 ändå som är övriga försäljningskostnader. Det spelar inte så jättestor roll egentligen. Du blir inte hängd vilket konto du än väljer 🙂
... Visa mer
2018-10-22
07:30
Om du har ett företagsabonnemang så kan du dra av för hela kostnaden, gäller även den anställde. Då gör det inget att du använder den lite privat om det bara är fast kostnad. Ringer du privatsamtal utomlands, säljer privat på blocket, donerar pengar i melodifestivalen och liknade så kan du bara bokföra den delen mot eget uttag. Är det ett privatabonnemang så kan det vara svårare om det inte är så att du även har en mobil till privat. Här bör du göra en värdering av privata nyttan och företagets nytta. Vanligtvis godkänner skatteverket avdrag för halva fakturan. Då bokför du halva faktura mot eget uttag. Den anställde utgår jag från har ett företags abonnemang? Du avgör om du vill betala för den extra surfen för den anställde, om du t ex vill att han ska vara anträffbar. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-10-19
07:49
4 Gillar
Hej! Eftersom denna bokning inte påverkar resultatet så kan du göra en ombokning per 170101 och en för 180101. Välj datum 170101 som verifikationsdatum och bokföringsförslaget som heter "Omföring av ingående balanser på kapitalkonton" Du ser då kontosaldona på detta datum och kan tömma de beloppen så att det står 0 ute till höger på alla konton utom 2010. På 2010 lägger du differensen när övriga konton blivit 0. Sen gör du samma per 180101. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-10-19
07:21
2 Gillar
Hm, i detta fallet om bolaget (mot förmodan kanske) lyckas stoppa betalningen på banken så kan han ju ha kvar den gamla fakturan och välja Åtgärder - Skicka om betalning istället när han fått leveransen. Dessutom kan man ändra förfallodatum också. Så det finns ingen anledning att skapa nya fakturor i detta fall. 🙂 Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-09-27
06:46
1Gilla
Hej! 1 och 3 kan du matcha mot varandra genom att bokföra bägge mot konto 1684. Nummer 2 får du bokföra enligt kvittot. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-09-25
08:59
Programmet stämmer av mot reskontran. Eftersom du bokfört fakturan manuellt så stämmer det inte mot reskontran och du får upp en varning. Så själva bokningen är korrekt men du har inte använt reskontran. Varför gör du inte dina fakturor i eEkonomi? Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-09-21
13:12
Skaffa ett företagskort så är det löst. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-09-17
06:53
1Gilla
I nästa steg får man även bedöma varje app om den är för privat bruk eller om det hör till företaget. Så det är tyvärr ingen förenkling att köpa ett presentkort utan lättast att bokföra de appköp du behöver för ditt företag. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-09-13
15:02
Ja, så kan det vara. Lite osäker men om du avslutar firman innan så bör det gå att bokföra årets resultat nu. Jag har läst igenom Vismas checklista för årsavstämning tidigare och den är rätt bra och tar upp de vanligaste kontona som ska stämmas av men det står också i avstämningen att alla balansposter ska gås igenom och stämmas av och det har jag sett att många företagare inte helt förstått hur en avstämning går till. I ditt fall när firman ska avslutas så bör det inte vara några obetalda kundfordringar eller leverantörsskulder, momsskulder/fordringar bör regleras, eventuella inventarier får lösas ut eller säljas osv. Så det ska inte finnas några andra balansposter än eget kapital. Du kan även tömma företagskontot. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-09-13
07:38
Om det inte finns någon verksamhet kvar i bolaget, ev tillgångar avyttrade och alla skulder betalda så kan du väl boka upp årets resultat. Efter denna bokning borde således det totala egna kapitalet vara 0. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-09-07
08:00
Det ser inte korrekt ut. Om du har kontakt med någon redovisningsekonom som hjälper dig med bokslut och deklaration så skulle jag tipsa om att be om hjälp för detta. Jag känner iaf att jag skulle vilja se underlaget innan jag svarar på hur det ska bokföras. Om du gör såna här inköp ofta kan du få hjälp att lägga upp mall för det. Mvh Lovisa Ljungvall
... Visa mer
2018-08-14
07:34
1Gilla
Den moms du dragit av för den delen som är kvar måste återföras. K1720, K2641 och resterande D5615. Om det är mycket pengar och om den avbryts för att du köper loss bilen (om det nu är en bil men det utgår jag från??) så kanske det som hamnar på 5615 ska tolkas som inköp av anläggningstillgång tillsammans med eventuell annan köpeskilling. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-08-10
09:04
1Gilla
När det gäller eEkonomi så blir det inte helt rätt om du gör som ovan förslag! Antingen så är det småpengar så du struntar i att göra rättelse på kvartal 1 och då kan du godkänna denna momsrapport så kommer posterna med detta kvartal istället. Alternativ 2 är att du väljer åtgärder på momsdeklarationen för kvartal 1 och väljer Ångra. Därefter gör du en ny momsrapport för kvartal 1 och går även in på skatteverket och rättar den som den ser ut nu. Därefter gör du momsrapport som vanligt för kvartal 2. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-08-07
07:43
Ok! Jag förstår hur du menar men jag har aldrig haft detta problemet och jag bokför åt många kunder i programmet. Jag trycker alltid bara på enter och då kommer alltid restbeloppet upp på differensen. Kan inte svara på vad som görs fel men det bästa är om du antingen ber Visma koppla upp sig eller om du har något samarbete med en redovisningsbyrå som kan hjälpa dig. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-08-07
06:50
2 Gillar
Hej! Kan det vara så att ovanför dessa rader så finns en liten ruta att bocka för där det står "Ange belopp inklusive moms". Som standard är inte denna förbockad vilket är märkligt men om du klickar i den och gör verifikationen efter det så tror jag att du får ihop det. Denna ändring som du gör sparas så detta behöver du inte göra varje gång. Har hänt mig ett par gånger i början men har inte haft något problem med detta på sista tiden. Jag har inte heller helt fattat hur man ställer in automatkonteringen på momsen men ett tips är att använd den! Jättebra! Fyll bara i 3041 och enter enter så ska verifikationen stämma med moms. kontrollera mot underlaget så blir det en extra kontroll. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-06-25
17:27
1Gilla
60 kr kan du ta i lagstadgad påminnelseavgift. Mvh Lovisa Ljungvall
... Visa mer
2018-04-14
12:15
2 Gillar
Jag tror inte alls att det är något fel. De är högst troligt obetalda per 171231 och blir sedan betalda i januari? Jämför saldot i huvudboken på 1510 i bokslutet mot lista "Obetalda kundfakturor". De ska stämma mot varandra. Även om du bokför enligt kontantmetoden så ska alla fordringar och skulder upp på bokslutsdatum. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-04-11
06:26
2 Gillar
Jag tror svaret ligger i Khedrons tillägg! Leverantörsfakturan är daterad 2017 och betalningen 2018. Då tas den upp som kostnad och momsförd på 2017 helt korrekt och betalningen går mot leverantörsskuld. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-04-03
06:59
1Gilla
Hej! Det räcker med ursprungsfakturan från leverantören för att momsen ska vara avdragsgill. Du blandar ihop begreppen lite. Påminnelseavgiften från leverantörer är alltid avdragsgilla men för att få momsen avdragsgill så bör du ha ursprungsfakturan. Så det du har är helt ok för att få göra avdrag. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-04-03
06:52
Håller med Mikael. Antingen inte bokföra alls eller så blir det bara bokföring på eget kapital fram och tillbaka. Om du vill bokföra något så skulle jag göra nedan: K2012 D2013 Men det har alltså egentligen ingen betydelse för ditt resultat. I en enskild firma beskattas du bara för ditt resultat. mvh Lovisa
... Visa mer
2018-03-07
07:57
1Gilla
Snyggt! Och helt korrekt!
... Visa mer
2018-03-07
07:23
1Gilla
Hej! Jag skulle rekommendera dig att skapa ett konto som heter 5421 som du döper till tjänster EU eller liknande. Koppla kontot till ruta 21 i momsdeklarationen. Momsen räknar du ut genom att ta gånger 0,25. Lägg momsen i kredit på 2614 och i debet på 2645. Då blir det korrekt i momsrapporten sen. Konto 4056 som föreslås ovan är kopplad till inköp av varor från EU så det blir inte helt rätt i momsrapporten då. Märkligt nog så finns det inget konto i baskontoplanen som från början är kopplad till ruta 21. Om du istället väljer att använda konto 5420 så kan du manuellt på varje verifikation lägga till momskoden 21 på kontot. Men det är ju viktigt att i så fall tänka på detta varje gång det är en EU-faktura för vanligtvis kanske man även lägger Vismas kostnader på detta konto och det är ju inte EU. Hoppas du blir hjälpt av detta 🙂 Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-03-01
08:25
1Gilla
Haha, det låter bra! Du är alltid välkommen att höra av dig. Vi jobbar främst i Vismas digitala program vilket gör att man inte behöver sitta på samma ort 🙂 mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-28
12:24
2 Gillar
Vismas program är bra när man vill göra mer själv. Dock är det bra att ha ett bollplank med en byrå när man fastnar. Gör man fel så ligger det kvar och kan leda till att man fortsätter att göra fel. Jag antar att byrån också använder Vismas program och kan hjälpa dig direkt i programmet. Bokslutet blir lättare och bättre för dig när programmen kommunicerar med varandra. En inkomstdeklaration för aktiebolag kan du inte göra ytterligare avdrag i utan den ska bygga helt på bokslutet. Därför är just bolagsdeklarationer väldigt lätta. I en enskild firma däremot sker ju de flesta avdragen och dispositionerna i deklarationen. I en enskild firma är det mer fokus och arbete i deklarationen medan i ett aktiebolag ligger det mesta arbetet i bokslutet och deklarationen är det inte mycket jobb med. Lycka till framöver! Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-28
10:50
1Gilla
Ja, vad bra att du har en konsult som hjälper dig med bokslutet! Om du gör deklarationen själv så är mitt tips att kontrollera siffrorna på förstasidan så att det stämmer med skatteberäkningen i bokslutet. Tre punkter som är vanliga: Skattemässigt resultat Underlag för löneskatt på pensioner Eventuell fastighetsskatt Om konsulten hjälpt dig att göra bokslut i Visma så bör du ha alla kopplingar rätt på kontona och då ska det gå smidigt att deklarera och ovan punkter ska komma med automatiskt på rätt ställen. Sen kan jag i och för sig tycka att deklarationen ingår i bokslutsarbetet så att din redovisningskonsult lätt kan få ut den och vet då också att det blir korrekt inför nästa år. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-28
10:03
2 Gillar
Hej! Själva deklarationen är enkel och jag tror säkert att du skulle klara det själv om bokslutet är helt korrekt. Bokslutet skulle jag rekommendera att du ber någon kunnig kolla igenom så att det inte missas något. Det är så mycket att tänka på. Det kan vara värt att lägga ett par tusenlappar på. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-26
18:13
1Gilla
Man kan hantera det som Mikael skriver men i detta fall jag skulle tipsa om att istället bokföra kostnaderna som du gjorde först och få med dem som leverantörsskulder så att de blir betalda enligt dina vanliga rutiner. Därefter kan du fakturera kunden och lägga på full moms (istället för den lägre på resor, kunden gör ju ändå avdrag för det). Du skulle kunna koppla försäljningen till konto 3500 som är vidarefakturerade kostnader om du vill ha lite mer koll på det. Eftersom kostnaderna för resan är ställd till dig så är det mest korrekt att du gör avdraget för den momsen och sen fakturerar ny moms till kunden. Om du hanterar detta endast som utlägg som Mikael skriver så ska kunden ha originalkvittot och göra momsavdrag enligt det underlaget och du ska varken göra momsavdrag eller momspåslag på din faktura avseende resan. Det blir krångligare förfarande för både dig och kunden. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-26
17:54
Ett tips är att du skulle kunna lägga till momskod direkt på konto 1790 i verifikationen så kommer det med i momsrapporten. Då behöver du inte boka fram och tillbaka på intäktskontot. Men det stämmer helt som Annica skriver. Skönt att redovisningskonsulten hanterat det rätt iaf 🙂 Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-26
17:43
1Gilla
Hej! Det finns oändligt massa olika verksamheter och alldeles säkert flera musiker med enskild firma ;-). När du lägger en kostnad på ett 4-konto så hamnar det precis som du skriver som ett varuinköp som är nästan direkt kopplat till försäljning. Så jag håller med dig om att man kanske inte bör lägga det där även om det inte skulle bli några repressalier om du gjorde det. Övriga kostnader kan du lägga på allt mellan 5000-6999. I din deklaration hamnar allt i samma ruta så i det stora hela så kan du lägga det precis vart du vill. Konto 5400 är förbrukningsvaror och jag skulle tipsa om att skapa ett konto som heter kanske 5401 och döpa det till noter för din egen skull. Då har du själv koll på vad du har för kostnader för detta. Du skulle kunna skapa fler konton som 5402 osv också för liknande kostnader om du vill hålla koll på det själv och kunna jämföra mellan åren. Lycka till framöver! Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-26
17:23
1Gilla
Helt ok att göra så här. Ett annat tips hade varit att du kunnat fylla i momskoden direkt på konto 1210: 20 (25 %). Då hade du sluppit omföringarna 🙂 Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-23
08:13
1Gilla
Stämmer att det inte är förtryckt men det står som övrig upplysning. I pappersdeklarationen står det på de vit-gulrandiga sidorna som man alltid ska gå igenom vid upprättande av deklarationen. Det kan vara andra grejer som en egen företagare också måste tänka på i deklarationen så dessa ska kontrolleras. Stämmer som jag tidigare skrev om pensionsbolagen att de inte alltid har det rätt men om man anser att KU inte stämmer mot det som betalats in så är rådet att kontakta försäkringsbolaget innan man tar upp egna siffror. Min erfarenhet som redovisningskonsult är att där företagaren har sin pensionsförsäkring så kan det hända att hen även har en sjukvårdsförsäkring och/eller olycksfall mm så slinker den med på samma konto i farten. Har man autogiro så kanske man inte alltid har specifikationen när man bokför och ser inte att det är andra delar på försäkringen. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-23
08:00
1Gilla
Info från pensionsmyndigheten: Avdragsgillt sparande för enskild näringsverksamhet. Till skillnad mot vanliga löntagare kan du som har inkomst av aktiv näringsverksamhet betala in och göra avdrag för privat pensionssparande. Avdrag för privat pensionssparande kan göras med upp till 35 procent av inkomsten från näringsverksamheten. För att du ska kunna göra avdrag måste ditt pensionssparande ske i en pensionsförsäkring eller på ett pensionssparkonto. Avdraget får uppgå till högst 10 prisbasbelopp, det vill säga högst 455 000 kronor (2018). Källa: https://www.pensionsmyndigheten.se/foretagare/for-dig-som-har-enskild-firma Men det stämmer att du alltid ska vara observant när du ska fixa en pensionsförsäkring. Var tydlig med vilken bolagsform du har så att det inte blir fel. Det händer ibland att försäkringsbolag/banker inte är observanta på detta. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-23
07:31
1Gilla
Hmm, nu blandar du in aktiebolag... I en enskild firma ska du ha en privat pensionsförsäkring och det är max 35 % i avdrag där.
... Visa mer
2018-02-23
07:24
1Gilla
Spännande! Ja, konto 2014 brukar vara egna försäkringar=eget uttag. Men jag kollade ett par enskilda firmor jag har i eEkonomi och kan inte hitta att detta kontot finns på dem, varken aktivt eller inaktivt. Men å andra sidan har jag inte deklarationsmodulen i det programmet så möjligtvis är det något konto som tillkommer då?! Jättebra med allt som går automatiskt men det är också viktigt att hålla koll så att det inte görs fel avdrag. Kolla alltid att avdraget stämmer mot uppgifterna som skatteverket har. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-23
07:19
1Gilla
Vad menar du? Det räknas löneskatt på pensionsinbetalningen om det är det du syftar på? Det är isf 24,26 % men det tas också bara upp i deklarationen.
... Visa mer
2018-02-22
15:03
2 Gillar
Som eget uttag. Sen tar du upp avdraget i din inkomstdeklaration. Uppgifter om belopp kommer upp i specen till inkomstdeklarationen så att det inte missas. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-21
14:39
Hemtelefon bör du inte göra avdrag för i företaget. Om du drar av halva mobilfakturan i bolaget och halva tar du privat med motiveringen att du använder telefonen i din verksamhet så får skatteverket en uppförsbacke att motbevisa. De flesta företag har angett sitt privata nummer om de inte har ett företagsabonnemang. På kundfakturor, i kontakter med skatteverket mm mm. Det gör ju att man som småföretagare är tillgänglig dygnet runt till skillnad mot en anställd (i vissa fall iaf). Detta gäller främst vid fastprisabonnemang men det har ju de flesta numera. Att få avdrag med halva telefonkostnaden ser jag inte heller som något problem då telefonen slits så pass mycket mer när du använder den både dagtid och kvällstid. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-16
12:48
1Gilla
Hej! Ett privatabonnemang som du använder både i tjänsten och privat brukar skatteverket godkänna att du drar av halva kostnaden och momsen i företaget. För att göra det lätt så skulle jag fortsätta att betala fakturan privat och göra en manuell verifikation per år och göra enligt nedan: Telefon, avdrag halva fakturan 300 kr/månad * 12 (verifikationstext) K2018 3600 D2641 720 kr D6212 2880 kr Om du vill vara riktigt noggrann så kan du söka på alla betalningar du gjort till telebolaget under 2017 och skriva ut och ha som verifikationsunderlag. Tycker inte att du då behöver skriva ut varje faktura. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-13
07:39
1Gilla
Hej! Förstår inte helt vad du menar men eftersom du anger 2098 så gissar jag att du har ett aktiebolag? Jag brukar dock inte använda 2098 alls utan lägger det balanserade resultatet på 2091 istället. Om du har beslutat om utdelning så kan du generellt boka så här och det ska stämma mot resultatdispositionen i ÅR och årsstämmoprotokollet!: - Töm 2099 - Beslutad utdelning i kredit 1930 om du tagit ut pengarna (annars 2893) - Töm 2098 också om det finns något där - Lägg mellanskillnaden på 2091 Viktigt att du har koll på att du tar ut rätt utdelning och att det görs kontrolluppgifter på utdelningen så du får med det i din privata deklaration. Jag skulle rekommendera att ha en kontakt med en redovisningsbyrå som hjälper dig med årsbokslut och de formalia som behövs kring det. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-13
07:28
1Gilla
Ja,du får avdrag för milersättningen genom att du bokför den som kostnad (på vilket konto du vill nästan, 4600, 5800 eller liknande). Din underentreprenör tar upp detta som en omsättning och yrkar avdrag för den skattefria delen. Jag tror att du blandar ihop det lite. Om du är ute och kör i tjänsten så kan du göra avdrag för dina körda mil med 18,50 kr per mil. De milen kan du lägga på 5618. I detta fall så är det ju inte du som kört. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-02-01
13:18
1Gilla
Du måste använda korrekt registreringsdatum i årsredovisningen. Detta är en av de få saker som bolagsverket verkligen kontrollerar. Om det är så att du bokfört bara aktiekapitalet innan registreringsdatum så skulle jag ångra den verifikationen och istället lägga aktiekapitalet som ett IB på 2081 och 1930. Mitt tips är också att ta hjälp av en redovisningskonsult för att stämma av att bokslutet och årsredovisningen är korrekt innan den skickas till bolagsverket. En redovisningskonsult kan koppla upp sig direkt i ditt program så du kan fortsätta att göra det mesta av arbetet själv. Mvh Lovisa
... Visa mer
2018-01-30
12:11
2 Gillar
Korrekt!
... Visa mer
2018-01-23
10:52
1Gilla
Hej! Du bör ta fram en balansrapport för 2016 från enskilda firman och använder dessa siffror som IB. Om det inte är så många poster så kan du nog bara använda dig av NE-bilagan från din deklaration. Diffen som du får när du lagt in ingående balans på fordringar och skulder är eget kapital. Du behöver inte dela upp det på insättningar och uttag utan du kan lägga det på 2010 och det bör stämma mot eget kapital på NE-blanketten. Bra konton att använda: 1518 Manuella kundfordringar, används när du byter program 1930 Bankkontosaldo 2448 Manuella leverantörsskulder (saldo läggs i kredit) 2650 Momsskuld (saldo läggs i kredit om det är en skuld) Kan vara fler konton, det får du kolla på balansräkningen från förra programmet alternativt NE-bilagan. Om du behöver hjälp med bokslut och deklaration i enskilda firman så kan jag gärna hjälpa dig. Kan vara bra att säkerställa att det blir korrekt. Hjälper dig också att komma igång ordentligt så att du använder programmet på rätt sätt. Mvh Lovisa Ljungvall
... Visa mer
2017-10-31
17:31
2 Gillar
Kunden ska betala inklusive moms. Momsen blir en kostnad för kunden.
... Visa mer
2017-10-31
12:12
2 Gillar
Men den har inget VAT-nr så då kan man inte ta upp det som försäljning till eu. Nu har ju Annika skrivit flera gånger att kunden inte har något VAT-nummer. Försäljningen hanteras som en vanlig svensk försäljning med moms. Ingen periodisk sammanställning och bara i ruta 5 på skattedeklarationen precis som all annan försäljning. Mvh Lovisa
... Visa mer
2017-10-31
11:54
1Gilla
Hej! Du måste fakturera med moms då kunden inte har rätt till momsavdrag. Det är samma sak som att sälja till en privatperson om de inte har ett VAT-nr! 🙂 Hoppas detta hjälper dig! Mvh Lovisa
... Visa mer
2017-10-30
07:11
1Gilla
Hej! Raden med momsen går inte att ta bort men däremot kan du ta bort momsbeloppet i rutan lite högre upp och då försvinner raden med 2641. Hoppas du förstår vad jag menar 🙂 Mvh Lovisa Lungvall
... Visa mer
2017-10-27
10:59
2 Gillar
Hej! Gör en manuell kontering på detta under Bokföring - Verifikationer. Enligt ditt exempel: K2018 17000 D5800 17000 Jag antar att du menar att det ska synas i resultaträkningen och det gör det efter denna kontering 🙂 Mvh Lovisa
... Visa mer
2017-10-24
12:21
3 Gillar
Hej! Jag brukar bokföra insättningar eller utlägg man gör på 2018 och tar man ut pengar så bokför jag det mot 2013. I praktiken så spelar det egentligen inte någon roll vilket av dessa konton du använder. När bokslutet är klart så tömmer man alla egetkapital-konton (2013, 2018 samt 2019 är de vanligaste) och lägger differensen på 2010. Omföringen görs 1 januari på nya året. Detta kan du med fördel be din redovisningskonsult att hjälpa dig med i samband med att bokslutet är klart. Mvh Lovisa
... Visa mer
2017-10-18
20:57
1Gilla
Om man har privatpersoner som kunder så pratar man oftast om pris inklusive moms. För att räkna ut momsen får man då räkna baklänges. På fakturan står ofta varav moms när man säljer till privatpersoner. När man säljer till företag så pratar man alltid om pris exklusive moms eftersom att köparen troligtvis gör avdrag för momsen. Då fakturerar du det ni kommer överens och lägger på aktuell moms, i ditt fall 6 %. Mvh Lovisa
... Visa mer
2017-10-17
11:21
2 Gillar
Hej! Det är 6 % på nettobeloppet som är moms Nu har du bokfört 6 % på 300 kr istället för 6 % på 282 kr. Du måste räkna baklänges och det blir då 5,66 % på bruttobeloppet om det är 6 % i moms och i detta fall skulle det bokförts enligt nedan: D1931 300 kr K2631 16,98 kr K3043 283,02 kr Kolla gärna på underlaget från Zombie Escape för där bör det stämma med min beräkning. Mvh Lovisa
... Visa mer
2017-10-14
08:16
1Gilla
Om hon har kvittot och det inte är någon specad moms så är det ingen. Tror att det beror lite på vårt man reser.
... Visa mer
2017-10-13
15:21
3 Gillar
Ett litet tillägg på detta. Man får inte dra momsen som specificeras på kortfakturan utan det är underlaget, alltså kvittot, från leverantören som gäller. Kortfakturan är att likställa med Babs och den får man inte heller använda som momsunderlag. Det är inte alltid leverantören rapporterar in rätt moms till kortföretaget. Flygresor har sällan moms och i detta fall ska Elin lägga allt som kostnad på förslagsvis 5800. Mvh Lovisa Ljungvall
... Visa mer
2017-10-09
16:38
1Gilla
Hej! Det saknas momskod på kostnadskontot 6991. Om du vill använda ett standardkonto så tror jag att 4056 är rätt inställt. Det ska vara momskod 20 på kostnadskontot. Jag tror även att du kan gå in på varje transaktion och lägga till rätt momskod på konto 6991. Sen så är det inte momskod 20 på 2614 så det måste du också ändra. Är lite osäker på det exakta koden men tror det är 30 (!?). Mvh Lovisa Ljungvall
... Visa mer
2017-09-29
06:50
2 Gillar
Hej! Det är inte så svårt egentligen. Om du tar det du fått in på bankkontot i debet och så tar du mäklararvodet i debet också på lämpligt konto, typ 6590 eller liknande. Då blir ju summan 1,2 miljoner i debet och du kan bokföra resten precis som du skrivit. D1930 D6590 (lite osäker på om det möjligtvis finns mer lämpligt konto) K1113 D1119 K1133 Med vänlig hälsning Lovisa
... Visa mer
2017-09-20
19:35
3 Gillar
Ja, du behöver inte skriva ut något ur programmet utan det som finns där arkiveras där! Mvh Lovisa Ljungvall
... Visa mer
2017-09-19
15:03
2 Gillar
Eller 5090 tycker jag är ett bra konto
... Visa mer
2017-09-08
11:34
2 Gillar
Varför ska du skriva ut allihop om du redan skickat dem med Autoinvoice? De arkiveras i programmet enligt de arkiveringskrav som finns. 🙂 Mvh Lovisa
... Visa mer
2017-09-04
11:41
2 Gillar
Du måste kolla vilket konto du har lagt dina insättningar på? Jag gissar att det ligger på 2893? Isf bokför du K1930 och D2893. Var noga med att saldo på 2893 inte blir + dvs en fordran på dig.
... Visa mer
2017-09-04
11:38
2 Gillar
Hej! Beslut om utdelning tas från balanserat resultat. Är beslutet taget på årsstämman? Isf kan du tömma konto 2099, kreditera 1930 med beslutad utdelning (om du ska ta ut hela på en gång annars bokför rest mot 2893 i kredit) och sen lägga mellanskillnaden på 2091. 2091 ska sedan stämma mot resultatdispositionen i ÅR. Mvh Lovisa
... Visa mer
2017-09-03
19:44
1Gilla
Hej! Du har bara rätt att göra avdrag för svensk moms. Så i detta fall kan du inte få avdrag för momsen låter det som. Är det så att du köpt kursen i ditt eget namn istället för i bolaget? Viktigt att du anger ditt momsregistreringsnummer när du köper från utlandet för ditt företags räkning. Då slipper du momsen och det blir istället så kallad omvänd moms som du redovisar i den vanliga skattedeklarationen. Mvh Lovisa Ljungvall
... Visa mer
2017-08-31
21:15
Om du vidarefakturerar kan du dra av en del av momsen! Det var en dyr middag, är det något mer än en måltid?
... Visa mer
2017-08-31
20:35
Nej, det förstår jag när det inte heller är avdragsgillt längre. En rekommendation är att du bjuder på en kanelbulle nästa gång bara för det är avdragsgillt fortfarande
... Visa mer
2017-08-31
20:27
Förstår hur du menar. Det finns en del regler kring utläggshantering och jag testade att söka på "utlägg och vidarefakturering" på skatteverkets sida. Man fick upp en liten sammanfattad förklaring. 2 saker i din fråga gör att detta inte uppfylls som utlägg. Den sista punkten att kvittot ska behandlas som ett utlägg i din bokföring innebär att du inte får kostnadsföra kvittot från början och inte heller dra av momsen. Du ska då heller inte fakturera moms till kollegan. För att få dra av momsen bör man ha originalkvittot och det är ju bara en av er som har det. Så rent praktiskt så blir det så mycket lättare att hantera det som en försäljning. Det finns flera fall som kan verka missvisande i resultatrapporten men det är inte fel att fakturera det. Till exempel om du har personal som du får lönebidrag för så läggs bidraget som en övrig intäkt och inte som en minskad lönekostnad. Det kan också kännas lite fel men så är det. Mvh Lovisa Ljungvall
... Visa mer
2017-08-31
19:52
3590 tycker jag att du kan lägga det på. Det bör inte nettoredovisas. Det blir fel att ta upp ett kostnadskonto som omsättning
... Visa mer
2017-08-28
07:16
Hmm, det var en annan som hade liknande fråga här förut och jag bara undrar varför du bokfört 2488 kr om det bara dragits 2487,50 kr?? Bokför du kvittot som en manuell verifikation? Det bästa är om du bokför händelsen under Kassa- och bankhändelser för då blir det rätt belopp från början :-). Mvh Lovisa
... Visa mer
2017-08-25
09:29
1Gilla
Haha! Ja, det var mycket respons du fick :-D. Det är tiden som är det väsentliga så länge timpenningen är rimlig. Tror att vi har liknande timpenning alla tre eftersom vi är småföretagare allihop. Timpenning i branschen ligger på mellan 500-700 kr i timmen för löpande bokföring skulle jag uppskatta. De större byråerna kan ta mer. Det handlar om vem som kan leverera bäst tjänst till förmånligaste pris. Du får nog kontakta var och en av oss om du vill ha offert. Nvh Lovisa
... Visa mer
2017-08-25
09:18
Ok! Det avräkningskonto du har i ett AB är 2893. Du kan inte bokföra ditt privata konto i bolaget utan du använder dig av avräkningskontot 2893. Precis som Tomas skriver nedan så tycker jag det är klokt att be om hjälp redan nu och komma i fas för att sedan kunna göra det löpande själv i den mån man vill. Har man bra rutiner är det väldigt smidigt i Visma eEkonomi och jag har ett flertal kunder som mejlar mig när de är osäkra på någon post eller om de vill att jag ska stämma av inför en momsredovisning. Är man insatt i bolagets bokföring löpande så blir ju bokslutet självklart lättare :-). Om du mejlar mig ditt excelblad så kan jag göra en snabb koll och ge dig ett ungefärligt pris/tidsåtgång för att hjälpa dig. Tror nämligen att vi kan lösa en del väldigt smidigt! Min mejladress är lovisa.ljungvall@revidera.se. Mvh Lovisa 0523-459952
... Visa mer
2017-08-25
08:55
Hej! Jag kanske kan hjälpa dig. En grundläggande fråga, är det ett aktiebolag eller en enskild firma. Behöver veta det innan man kan svara på resterande 🙂
... Visa mer
2017-08-23
18:31
1Gilla
Man kan göra på fler sätt. Om det är så att du skickar den via fil till banken för att betala den så kan det vara en fördel att få in den i leverantörsreskontran. Använd då bolaget som du ska betala till som leverantör. Det som står på inbetalningskortet om det finns. Sen lägger du in den som vanligt. Jag vet ju inte vad det är för försäkring men se till så att du har koll på vilka skattemässiga regler som gäller för försäkringen så att det inte hanteras fel i bokslutet sen. Om det är så att du manuellt betalar fakturor så kan du likväl bara bokföra den när pengarna dras från kontot. Det är en fördel att göra på detta sätt om det handlar om en pensionsinbetalning. Mvh Lovisa Ljungvall
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »