2024-01-12
08:44
Hej Ludvig! Tack för din fråga. Om du menar att ni vill koppla ihop det som en integration till programmet krävs det ett tillägg på er licens (API). Jag har mejlat dig eftersom jag inte kan se ditt kundnummer, så vi kan fortsätta konversationen där om du vill ha hjälp med det. Det går även fint att ringa till vår försäljning och få hjälp med det tillägget. Ha en fin fredag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-11
09:18
Hej Årets resultat är den absolut sista konteringen du gör på året. Så du bokföra klart alla intäkter och kostnader, Gör momsrapporten och när du känner att nu är det inte något mer som skall bokföras så bokför du årets resultat. Så det går med andra ord bra att göra det strax innan du skall deklarera. Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2024-01-10
09:32
1Gilla
Hej Du har helt rätt. Efter samtal med skatteverket så bekräftade dem att man kan inte betala ut friskvård året efter så att säga. underlag för friskvård måste komma in senast i början av december så det hinner gå med i december månads lönekörning. Det anses annars förverkat.
... Visa mer
2024-01-09
16:15
1Gilla
Hej @tomasf Ursäkta att jag bryter in i tråden så här, men gissar att det du reagerar på är inloggningsrutan till företaget som kommer upp direkt vid programstart?
Från och med version 2023.4, vår säkerhetsuppdatering så valde vi att ta bort möjligheten att logga in via Windowsinloggningen som man tidigare kunde och nu gäller enbart lösen och signatur. Detta för att användare och databaser ska hanteras på ett ännu bättre och säkrare sätt. Har du däremot glömt bort vilken signatur och lösen ni har så kan du kika i hjälpen Glömt lösenord för inloggning till Visma Lön. /Cecilia
... Visa mer
2024-01-09
12:03
Hej @Lönetjejen
Jag tänker att om du gör två olika lönekörningar så får du två separata bokföringsunderlag. Arbetsgivardeklarationen blir gemensam förutsatt att det är inom samma löneperiod.
Ha en fin eftermidddag och hör av dig om du har några följdfrågor.
/Tinna
... Visa mer
2024-01-05
23:05
Hej, Jag har samma problem inför årets bokslut i en ideell förening jag är kassör för - flera hundra utestående fakturor för medlemsavgifter över årsskiftet, och de bör som sagt *inte* hanteras så som eEkonomi vill göra automatiskt. Jag är inte heller så sugen på att behöva manuellt göra tre verifikationer per betalning nästa år. Har ni hittat någon lösning till i år? Mvh Patrik
... Visa mer
2024-01-05
11:58
Tack, det löste problemet! Med vänlig hälsning, Helene
... Visa mer
2024-01-04
15:34
Hej!
Med jämna mellanrum ser vi över vilka drivrutiner vi använder i våra produkter, och vi kommer uppgradera.
Detta ligger inte alltid i takt då nya versioner släpps av en drivrutin, samt vi har även äldre system att ta hänsyn till. Det kommer det ske i en kommande version, men kan i nuläget inte säga i vilken. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-01-04
13:46
Hejsan! Vad tråkigt att höra att du har problem med eEkonomi. De senaste veckorna har vi haft vissa enskilda kunder som har haft problem runt nattetid med att logga in i eEkonomi. Här jobbar vi stenhårt för att få bort den driftstörningen och släppte senast igår en fix för detta. Vi har haft ytterligare en generell driftstörning pågående nu gällande att bankhändelser läses in med en fördröjning och jag förstår att detta i kombo upplevs mycket. Vi är givetvis ledsna för det och gör allt vi kan för att åtgärda detta. Du behöver inte oroa dig att programmet är felaktigt eller att arbetsgivardeklarationen skulle orsaka problem i ditt program. Det som vi har haft är alltså att vissa upplever problem med inloggning nattetid och fördröjda bankhändelser. Det låter inte som att ditt problem har blivit löst av fixen igår, därför vill jag gärna att du kontaktar oss via telefon så att vi kan reda ut vad som hänt just dig. Ha en fin eftermiddag. /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
13:19
Hejsan Sofia! Jag ser att vi hade fått en fråga av dig angående detta redan i oktober och jag ber verkligen om ursäkt att det missats. Min kollega Joachim har nu svarat dig i den tråden. Som du kommer se har vi dessvärre inget stöd för detta utan det behöver skötas manuellt. Jag önskar dig en fin eftermiddag. /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
07:31
Hejsan! Tack för din fråga. Det går inte att ändra nummerserie i eEkonomi om du redan har skapat fakturor i ditt program, vilket jag misstänker att du har. Har du inte skapat några fakturor finns en beskrivning här. Varmt välkommen tillbaka om du har fler funderingar. Ha en fin dag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-04
06:56
Hej! Tack för att du ställer frågan i vårt forum. Jag misstänker att de anställda har slutat under året och att programmet tar hänsyn till att de tidigare varit Fora-anslutna. Det går att säga till programmet att inte ta hänsyn till tidigare anslutning vid rapportering genom att gå in på den anställde det gäller. Gå via Personal - Anställda, och välj en anställd det gäller. Klicka på Personalhistorik - Justering. Här kan du bocka i/ur de olika förändringarna som skett under året för att programmet inte ska ta hänsyn till detta nu vid rapportering. Kika om detta funkar för dig och återkom gärna vid fler funderingar. Ha en fin torsdag! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
13:44
Hej! Tråkigt att höra att inte programmet funkar som det ska för dig. Ingen förändring eller driftstörning har skett specifikt för eEkonomi fakturering som skulle kunna påverka det du beskriver. Testa gärna att rensa din webbläsare från cookies eller att prova en annan webbläsare. Kontrollera även att din nätverksanslutning är stabil. Om inget av detta hjälper så vill vi gärna kika på det tillsammans med dig via telefon för att kunna fastställa vad som är fel. Kontakta oss när det passar dig, nummer och öppettider finns på vår hemsida. Ha en fin onsdag så håller jag tummarna att det löser sig snabbt! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
11:27
1Gilla
Hej och stort TACK Ebba! Nu fungerade det fint! Anna
... Visa mer
2024-01-03
10:22
Hejsan!
Varmt välkommen som ny forummedlem. När jag tittar på ditt kundnummer kan jag se att du har valt kontantmetoden som bokföringsmetod i programmet. Kontantmetoden innebär att du väntar med att bokföra en faktura tills den dag du betalar den. Du kan fortfarande registrera fakturan i programmet innan den är betald.
Det innebär alltså att du fick ett verifikationsnummer för de fyra inbetalningar du gjorde igår eftersom du registrerade betalningarna. De nya fakturorna du skapade ligger helt rätt i ditt program och kommer att få ett verifikationsnummer så fort du registrerar dem som betalda. Vill du istället att fakturorna ska bokföras vid registrering är det faktureringsmetoden du ska använda som bokföringsmetod. Faktureringsmetoden innebär att du alltid bokför fakturorna på fakturadatumet, trots att betalning görs vid ett senare tillfälle. Kundfakturorna bokförs mot kundfordringar och leverantörsfakturorna mot leverantörsskulder. När betalningen görs dras kundfordran/leverantörsskulden bort från balansräkningen. Hör gärna av dig om du har fler funderingar. /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
09:36
Oj förlåt det var slarvigt av mig, jag läste nog frågan lite snabbt. Snyggt jobbat att du löste felet själv och tack för att du återkopplade! Bara hör av dig om fler frågor dyker upp. /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
08:15
Hej Lars! På grund av GDPR gör vi rensningar av medlemsregistret varje månad för de som inte har varit inloggade de senaste två åren. Det stämmer att ditt (vad jag gissar) gamla konto inte har varit inloggat de senaste två åren. Vid det senaste utskicket, som gjordes den 8:e december, skickades ett informationsmejl till dig via en annan mejladress än den du använder på användaren @lars_r. Det är alltså inte samma mejladress som du använder på @lars_r-användaren. Av säkerhetsskäl skriver jag inte ut detaljer om ditt gamla konto eller mejladress, men om du vill att jag skickar dina kontodetaljer till dig så att du själv kan undersöka det, gör jag gärna det via mejl. Ha det fint så hörs vi! /Ebba
... Visa mer
2024-01-03
07:52
Hej igen! Jag vill be om ursäkt att ditt svar har dröjt nu över jul och nyår. Hoppas att du har haft det bra. Det går att lägga in kvitto även i Tid Smart:
Välj Tid & kvitton - Kvitton.
Ladda upp kvittot. Du kan antingen dra och släppa en fil (bild eller pdf) eller klicka i rutan för att välja en fil.
Om du registrerar ett kvitto i mobilen har du möjlighet att ta ett foto på kvittot.
Klicka på Registrera för att registrera utlägget.
Fyll i uppgifterna för utlägget. De fält du kan fylla i förklaras nedan.
Klicka på Skicka för att skicka utlägget till den attestansvarige.
Om du har eget attestansvar sparar du kvittot genom att klicka på Attestera. Jag hoppas att jag har tolkat din fråga rätt. Om du har fler frågor är du varmt välkommen att återkomma eller att ringa in till vår programsupport via telefon. Ha en härlig onsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
14:17
Tack för att du förklarade lite tydligare. Jag tänkte inte riktigt på att beskrivningen skulle ut mot kund utan att det var för dig. Jag tar med mig din feedback! Jag är ledsen att upplevelsen är så vad det gäller att skicka in förslag. Jag vill bara att du ska veta att alla förslag vi får in utvärderas och övervägs. Desto fler förslag av samma sort desto större chans är det att vi genomför. Vi är enormt tacksamma för alla typer av förslag vi får in, för det betyder att vi i slutändan kan göra det bästa programmet för er. Vi önskar givetvis att vi hade möjlighet att återkoppla gällande allt men tyvärr funkar inte det som det ser ut idag. /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
14:11
Hejsan! Tack för att du ställer frågan i vårt forum. Jag rekommenderar dig att skapa detta som en manuell verifikation via Bokföring - Verifikationer. Här kan du i din verifikation välja att koppla bildunderlaget som finns. Detta betyder alltså att du kan välja vilket konto du vill. I vår större variant av programmet, eEkonomi Pro har vi funktionen att du kan välja att betala med "annat konto", men genom att göra enligt min instruktion ovan får du samma utfall i slutändan! 😀 Hör av dig om du har fler funderingar. Jag önskar dig en god jul och ett gott nytt år! 🎅 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
13:44
1Gilla
Hi! Thank you for your question. We've seen a few customers accidentally put in the wrong date on the auditor's sign-off. Now, we're not exactly sure what error message pops up for you, but if you've slipped in a date, you'll probably see a message "Information on the signing of the auditor's report is missing." To fix this, just head over to Upprätta årsredovisning - Underskrifter - Revisorspåteckning and wipe out that date. Once you do that, the error message should go away and hopefully this was the issue for you. Regarding your second question, it is difficult to answer exactly what might be wrong. But if it is the first year and a share capital deposit has been recorded during the year, then you need to go to maintenance and fill in the "datum för grundande" . A box will appear under the column for Aktiekapital för förändringar i eget kapital for you to fill in. Take a look and see if this helps you out. Otherwise, feel free to get back to us and we can try again. I wish you a Merry Christmas and a Happy New Year! /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
13:04
Hejsan! Tack för din fråga. Jag har undersökt det lite djupare nu och vi har tyvärr inte en sådan funktion att du kan tidsinställa en prislista eller kampanj. Jag kommer inte heller på ett bättre sätt än vad det redan låter som att ni gör via prisinläsning. Kanske någon annan superanvändare i Administration som har ett grymt tips? 😁 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
11:59
Hej Rickard! Tack för din fråga! Underlagen du mejlar till appen måste vara i något av formaten jpg, jpeg, png, pdf, tif eller tiff. Som du nämner verkar inte detta kvitto vara en bilaga, vilket gör det lite klurigare. Jag testade att ta en skärmdump av ett mejl. När jag gör det får jag formatet png och kan mejla in det utan problem (misstänker att det blir samma via telefonen). Jag förstår att det blir några extra knapptryck, men om du ser det som en förbättring kan du alltid gå in och lämna önskemål i programmet under Feedback och förslag. Hör gärna av dig vid fler funderingar. Jag vill även passa på att önska dig en riktigt god jul och ett gott nytt år. 🎅 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
11:26
Okej, jag förstår. Då vet du det till framtiden att de kan dyka upp lite senare under dagen eftersom det är en del lönebesked ni skickar, men att det inte är något att oroa sig för. Varmt välkommen tillbaka om du har ytterligare frågor eller gunderingar. Jag önskar dig en riktigt god jul och ett gott nytt år! 🎆
... Visa mer
2023-12-22
10:45
Hej Kristina! Jag tänker att du kan lägga in en eller flera lönearter i standardlönebeskedet för den anställde för att detta ska plockas upp automatiskt vid varje lönekörning framåt. Detta görs via fliken Lön - Återkommande lönerader på den anställde. Vi har ingen färdig löneart för just cykelförmån, men du kan kika i löneartsregistret om du hittar en som passar. Det går utmärkt att kopiera en befintlig löneart och göra egna inställningar. När du gör egna inställningar så har du två olika flikar, så att du även kan justera vilket bokföringskonto du vill ska användas. Vi i forumgänget vill önska dig en riktigt fin jul och ett gott nytt år! 🎅 /Ebba
... Visa mer
2023-12-22
10:17
Hej @Anna-Lena6! Som du nog redan märkt så har programmet inte stöd för detta. Vi har undersökt mer internt och det är tyvärr ingen funktion som är prioriterad just nu. Vi tar in din feedback som ett önskemål men jag kan inte lova något. Har du andra funderingar är du varmt välkommen tillbaka. Jag vill passa på och önska dig en god jul och ett gott nytt år! 🎅
... Visa mer
2023-12-22
08:46
Hej! Tusen tack för din feedback, jag förstår att det är frustrerande för både er och kunden. Jag tar vidare detta direkt. Önskar dig en riktigt god jul och gott nytt år. /Ebba
... Visa mer
2023-12-11
22:42
Hej Är det posten på konto 2010 under förändring du menar är en differens. Hela balansrapporten balanserar dock så ser inte att det skall vara något fel mer än att årets resultat eventuellt är bokfört på fel konto 2010 istället för på konto 2019. Summa tillgångar är 56 526,6 och summa eget kapital är -56 526,36 dvs det beräknade resultatet är noll och balansrapporten är i balans. Det jag kan tänka mig eventuellt kan vara det som du anser är fel är att resultatet inte är bokfört mot rätt konto. Kan den teorin stämma? Hur har ni bokfört årets resultat? /Joachim
... Visa mer
2023-12-08
14:41
Hej! Tack för att du lyfter frågan igen. Jag tar det vidare internt men kan inte lova något just nu. Jag förstår problematiken och håller med dig. Jag önskar dig en trevlig helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2023-12-08
11:25
1Gilla
Hej Natasa! Om det bolag de anställda flyttar till är helt nytt går det bra att lägga in semestervärdena genom ingångsvärden. Där kan du skriva in förskottsskulden och hur det har sett ut tidigare. Jag tycker dock det låter som att de har flyttat in till ett befintligt bolag och då är det enligt checklistan som min kollega nämnt ovan. Jag förstår att den är lite klurig och inte besvarar alla dina frågor och jag ska göra mitt bästa för att hjälpa dig vidare. 😀
Gällande förskottsskulden är min rekommendation att du lägger in själva skulden med ett minustecken framför i rutan Avskrivning på fliken 5 Semester för den anställde. När du lägger in ett negativt värde får du upp en återstående skuld som sedan kommer att skrivas av när det är dags.
När det gäller semestertilläggen så finns det en inställning i företagsinställningarna om det ska betalas ut i klump eller vid varje uttagstillfälle. Jag vet inte om jag tolkar din fråga rätt men du kan kontrollera så att det är rätt inställt framöver.
Jag misstänker att du vill nolla värdet på de betalda dagarna och det kan du göra genom en extra lönekörning. Skapa en ny lönekörning och välj extra utbetalning. Här kan du lägga in löneart 3216 Semestertillägg betalda dagar för att nolla ut saldot. Det är viktigt att du plockar bort den kopplade lönearten 3235 så att inte dagarna räknas ner. Högerklicka för att radera den kopplade lönearten. För att det inte ska bli ett värde utbetalt till den anställde lägger du in löneart 3232 med samma belopp som ovan i minus.
När det gäller intjänade dagar så är det som min kollega nämner anställningsdatumet programmet går efter. Eller egentligen första dagen i det pågående semesteråret. Dock hör anställningsdatumet ihop med förskottsskulden så för att den ska räknas av korrekt är det viktigt att ni anger det gamla anställningsdatumet. Ett tips är att lägga in en anteckning på flik 8 Anteckningar om när den personen anställdes i det nya bolaget, om ni vill ha det sparat. Hoppas att du fick svar på dina frågor. Jag önskar dig en fin helg när det är dags! /Ebba
... Visa mer
2023-12-08
11:00
Hej Liselott! Snyggt jobbat att du klurade ut att problemet kom från den nya telefonen. Jag har rapporterat detta vidare internt och kommer att återkoppla till dig om vi har någon mer info eller förslag på vad som kan behöva justeras. Eftersom det funkar via din telefon som också är via samma leverantör funderar jag på om det kan vara något på datorn som ställer till det. Om ni har en IT-avdelning får du gärna höra ifall de har ett förslag till dig. Återkoppla gärna i tråden om ni själva lyckas lösa det. Jag önskar dig en fin helg! /Ebba
... Visa mer
2023-12-08
09:18
Hej Helena Det stämmer att transaktionera behöver räknas om till SEK innan du bokför dessa. Detta för att all bokföring måste ske i SEK. Skulle det uppstå en differens så beror det på att det uppstått en valutakursdifferens mest troligt. Du bokför du upp en eventuell valtuakursvinst eller förlust på följande sätt Vinst
19XX Paypal Debet 3960 Valutakursvinster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär Kredit Förlust 19XX Paypal Kredit 7960 Valutakursförluster på fordringar och skulder av rörelsekaraktär Debet Önskar dig en fortsatt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-12-08
08:56
1Gilla
Hej! Jag hoppar in här med vårt hjälpavsnitt om Zettle som jag hoppas kan hjälpa något. 😀 /Ebba
... Visa mer
2023-11-24
15:01
Hej! Jag hoppar in här i tråden också. Precis som @Lönetjejen skriver så känner inte programmet av att det är en sammanhängande period eftersom det hinner passera 5 kalenderdagar varje gång. Jag misstänker att du får upp både karens och sjuklön för varje ny registrering. Om det är så att personen är sjuk del av dag (fast att det sett till totalen blir 1 dag per vecka) rekommenderar jag dig att registrera det precis så. Det innebär alltså att du räknar ut vad det blir i procent och lägger in det per dag. Hoppas att detta hjälpte dig något. Jag önskar dig en fin helg när det är dags! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-11-20
08:12
1Gilla
Godmorgon! Tack för att du förtydligade. Jag inser att jag missförstod din fråga lite. 😊 I systemkraven, som jag länkat i tråden, rekommenderar vi en fjärrskrivbordslösning. Detta innebär att du kan ha programmet installerat på en hostad server eller en server som inte befinner sig på samma geografiska plats som din dator, men ändå kunna koppla upp dig var du än är. Om någon medlem här i forumet har bra tips på serverlösningar får ni gärna hoppa in i tråden. Annars är ett tips att ta hjälp av en Spirispartner. IT-stöd har exempelvis bra lösningar för detta. Hoppas att detta hjälper dig en bit på vägen! /Ebba
... Visa mer
2023-11-10
13:55
Hej Hasse! Eftersom dina fakturor redan var skapade innan du uppdaterade ditt kundregister så kan du massuppdatera via Försäljning - Kundfakturor. Välj kommandot Massuppdatera. Här uppdateras alltså redan skapade fakturor. Det är viktigt att notera att detta endast gäller fakturor som redan är skapade och inte har skickats ännu. Om fakturan har markerats som Skickad kommer den inte att kunna massuppdateras. Vill du också passa på att massuppdatera ditt kundregister gör du det via Försäljning - Kunder. Här uppdateras alltså dina kunders utskriftsval framåt och det du väljer kommer bli som standard när du skapar upp en ny faktura nästa gång. Det går bra att massuppdatera hur ofta du vill. När det kommer till att samla alla PDF-filer i en enda fil är detta en inställning som du hittar i fakturahanteringen. Du går in under fakturahanteringen, markerar alla fakturor du vill skicka, och klickar på Skicka fakturor. I detta fönster finns en knapp uppe till höger som kallas Inställningar. Här finns en ruta för Dokument med utskriftsval PDF sparas i samma PDF-fil. Du får själv avgöra om du ska ha den i eller inte. Jag hoppas att detta besvarar dina frågor. Återkom gärna om jag har missat något. Trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-11-10
13:02
Hejsan!
Tack för ditt inlägg. För en stund sen hade vissa användare svårt att nå www.vismaonline.com. Detta är nu åtgärdat och det ska funka som vanligt. Hör av dig här igen om du upplever fortsatt problem. Annars vill jag passa på och önska dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-11-10
07:48
Hej @Hedegaard
Tack för att du ställer din fråga i forumet.
Nej, detta är inte ikryssat som standard och så här ser det ut 2023-11-10 när jag går in på ett fakturautkast som skapades 2023-09-13. Som du ser kan du alltid göra en justering för framtida utkast under Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter.
Hoppas detta hjälper dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet.
Trevlig helg!
/Ebba
... Visa mer
2023-11-02
15:22
Hej,
Vi har uppmärksammat att vi har problem just nu med den automatiska matchningen/bokföringen. Följ forumtråden Automatisk matchning/bokföring av bankhändelse fungerar inte för att få information när vi har en lösning på plats.
Ha det gott!
/Jenny
... Visa mer
2023-10-31
14:49
Här går vi igenom hur du bokför semesterlöneskuld och vilken hjälp du kan få i Spiris eller i Lön 600. Vad är semesterlöneskuld?
Semesterlöneskuld är ersättning för sparade och intjänade semesterdagar som den anställde har rätt till. Skulden ökar när den anställde tjänar in semesterdagar och minskar när semesterdagar tas ut.
Du behöver bokföra semesterlöneskulden senast vid bokslutet, men vi rekommenderar att du gör det efter varje lönekörning eller vid månadsskiften. Stäm av med din redovisningskonsult om vad som passar ditt företag.
Underlag till semesterlöneskulden
Låt Spiris lönefunktioner göra jobbet åt dig med automatisk beräkning och bokföring av semesterlöneskulden. Utan detta stöd behöver du själv räkna fram värdet på varje anställds semester manuellt och sedan bokföra - ett tidskrävande arbete som dessutom ökar risken för fel.
Bokföra semesterlöneskuld konteringsexempel
Semesterskuldlistan visar en total skuld på 26 000 kr och en arbetsgivaravgift på 8169 kr.
Konto
Debet
Kredit
2920 - Upplupna semesterlöner
26 000
7090 - Förändring semesterskuld (kollektivanställda)eller 7290 - Förändring semesterskuld (tjänstemän)
26 000
2941 - Beräknade sociala avgifter på upplupna löner
8169
7519 - Arbetsgivaravgifter för semesterlöner
8169
Skriver du ut semesterskuldlistan löpande bokför du förändringen så att konto 2920 alltid visar aktuell semesterskuld.
Bokföra semesteruttag
När en anställd tar ut en semesterdag vänds konteringen.
Konto
Debet
Kredit
2920 - Upplupna semesterlöner
26 000
7090 - Förändring semesterskuld (kollektivanställda) eller 7290 - Förändring semesterskuld (tjänstemän)
26 000
2941 - Beräknade sociala avgifter på upplupna löner
8169
7519 - Arbetsgivaravgifter för semesterlöner
8169
Bokföra semesterlöneskuld med Spiris
När du använder Spiris bokförs både semesterskuld och arbetsgivaravgifter automatiskt varje gång du gör en lönehantering. Du behöver bara:
Nollställa kontona innan du kommer igång
Aktivera automatisk bokföring av semesterskuld
Läs mer om uppbokning av semesterskuld och hur konteringarna ser ut i Spiris.
Bokföra semesterlöneskuld i Lön 600
Med bokföring av preliminär semesterskuld kan du vid varje lönetillfälle boka upp skulden och beräkna arbetsgivaravgift på beloppet. När semester betalas ut minskar den bokförda skulden.
Observera att beräkningen i Lön 600 är preliminär. För exakt uppbokning behöver du manuellt bokföra efter semesterskuldlistan varje månad.
Läs mer om bokföring av preliminär semesterskuld i Visma Lön 600 och hur konteringarna ser ut.
Med ett bra stöd för lönehantering slipper du timmar av manuellt räknande och bokföring – du får automatiska beräkningar och korrekt bokföring av semesterlöneskuld utan att behöva bli expert på semesterlagen eller bokföringsregler.
... Visa mer
2023-10-26
15:25
Vid handel med skrot och vissa metaller mellan momsregistrerade företag gäller omvänd skattskyldighet. Det är köparen som redovisar momsen till Skatteverket.
Omvänd skattskyldighet gäller för:
Avfall och skrot av järn, koppar, nickel, aluminium, bly, zink, tenn och andra oädla metaller
Omsmältningsgöt av järn och stål
Avfall och skrot av galvaniska element, batterier och elektriska ackumulatorer
Bokföra försäljning av skrot och metaller
Den som är säljare ska inte fakturera någon moms men däremot ska det totala försäljningsbeloppet redovisas i ruta 41 i momsredovisningen.
Så här bokför du som säljare inbetalningen:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
3612 - Försäljning av skrot
x
Bokföra inköp av skrot och metaller
Som köpare ansvarar du för att redovisa momsen till Skatteverket genom omvänd skattskyldighet. Denna moms påverkar inte ditt slutliga momsbelopp.
Redovisa inköpet i momsredovisningen i rutorna 23, 30 och 48. Bokför betalningen till leverantören så här:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
4415 - Inköp varor i Sverige omvänd skattskydlighet 25%
x
2647 - Ingående moms omvänd skattskyldighet varor, tjänster
x
2614 - Utgående moms omvänd skattskyldighet 25%
x
Tips till dig med Spiris
Kontrollera att konto 3612 och 4415 är aktiverade
Skapa en artikelkontering och koppla till artikeln för att förenkla din fakturering
Konteringen av intäkten hanteras i Spiris när fakturan bokförs (faktureringsmetoden) eller när fakturan matchas under Kassa- och bankhändelser (kontantmetoden)
Inköp bokförs när du skapar en leverantörsfaktura (faktureringsmetoden) eller via verifikation från Kassa- och bankhändelser (kontantmetoden)
... Visa mer
2023-10-23
09:56
1Gilla
Hej @Monkan26!
Menar du kontot för fordran hos Zettle så ändrar du kontot under Inställningar - Företagsinställningar på fliken Grunduppgifter. Om du vill skapa upp ett separat konto för att lättare hålla koll på kortavgifter och din fordran hos Zettle kan du göra det genom att gå in på Inställningar - Kontoplan - Nytt konto.
Jag vill bara förtydliga att Zettle endast används för din försäljning och att din bankkoppling hjälper dig med dina andra bankhändelser.
Utbetalningen som du får från Zettle kommer i en klumpsumma som kan bestå av flera olika typer av transaktioner som programmet inte kan urskilja per automatik, vilket är orsaken till att du behöver matcha dessa för hand. När det gäller andra typer av bankhändelser som ex. inköp och hyror så hjälper bankkopplingen dig med att bokföra eller ge bokföringsförslag. Zettle och bankkoppling fungerar alltså som ett bra komplement till varandra.
Återkom gärna om jag har missuppfattat din fråga eller om jag kan hjälpa dig med något annat.
Önskar dig en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-10-10
11:02
1Gilla
Hej Carina. Stort tack för att du uppmärksammande oss på detta. Vi har nu gjort en uppdatering av artikeln och lagt till denna informationen. Ha en riktigt fin dag Joachim
... Visa mer
2023-10-06
22:18
2 Gillar
Hej! Tack, bra förklaring! Då vet jag hur jag undviker detta nästa år. Andra kanske inte är lika lyckosamma så den rätta åtgärden vore såklart att rätta upp koden så att den hoppar över att låsa (eller om det nu var låsa upp..) bokföringen om den redan är låst t.o.m. bokslutsdatum. Jag nöjer mig med detta, trevlig helg!
... Visa mer
2023-09-26
16:00
Hej! Som jag nämnde i den andra tråden så jag har tagit detta vidare. Där ger jag dig också ett tips om hur du i framtiden kan lämna förslag direkt i ditt Advisor. Ha en fin eftermiddag och varmt välkommen tillbaka! /Ebba
... Visa mer
2023-09-21
11:12
2 Gillar
Här får du tips på hur du kan bokföra bankavgifter. Alla företag har bankavgifter - ofta dyker de upp direkt i internetbanken och dras automatiskt från ditt konto ett visst datum. Till skillnad från andra kostnader får du sällan en separat faktura eller kvitto för dessa avgifter.
Vad är bankavgifter?
En bankavgift kan vara många olika saker. Oftast handlar det om kostnader för dina banktjänster, som själva bankkontot och bankgirot. Även avgifter för utlandsbetalningar, Swish, transaktionsavgifter, bankintyg och kontokortsavgifter räknas som bankavgifter.
Moms på bankavgifter och banktjänster? När du bokför bankavgifter behöver du inte tänka på moms - de är momsfria.
Hur bokför jag bankavgifter och banktjänster? Oavsett om du använder kontant- eller faktureringsmetoden bokför du bankavgifter på konto 6570.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
200
6570 - Bankkostnader
200
Bokföra övertrasseringsränta Om du övertrasserar bankkontot debiterar banken en övertrasseringsränta. Den bokförs som en räntekostnad på konto 8413.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
100
8413 - Räntekostnader för checkräkningskredit
100
Bokför du i Spiris finns färdiga bokföringsförslag under Kassa- och bankhändelser som hjälper dig att bokföra bankavgifter korrekt.
... Visa mer
2023-09-15
11:34
Tusen tack för att du förtydligade ditt önskemål. Jag kan lova dig att vi tar detta på största allvar och har startat en diskussion internt för hur en framtida lösning skulle kunna se ut. Med det sagt så är det inget jag i dagsläget kan lova kommer men vi är väldigt tacksamma för din idé. Just nu har vi ingen annan lösning i vårt program för hur du kan uppmärksamma dina kunder att de fått ett mejl. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-09-13
15:10
Tusen tack! /Jimmy
... Visa mer
2023-09-08
08:23
Hej!
Tack så mycket för att du delar dina tankar med oss. Det är verkligen uppskattat. Jag vill bara förklara att vi inte tar någon avgift för bankkopplingen, det är istället upp till de olika bankerna att besluta om eventuella kostnader. Jag tror att du pratar om Swedbank i detta fallet. Vi har haft flera kunder som har hört av sig angående deras prisskillnad och vi hör er verkligen. Jag kan berätta att vi håller på att prata med Swedbank om alternativ framåt kring den nya och gamla bankkopplingen.
Priserna för bankkoppling varierar mellan de olika bankerna. Ett bra tips kan vara att kolla runt lite och jämföra alternativ. Vi rekommenderar alltid att ha en aktiv bankkoppling för att förenkla bokföringen, men om du vill kan den också stängas av.
När det kommer till löneprogrammet har vi tidigare fått önskemål om att lägga till fler funktioner, och vi har lyssnat på feedbacken och utvecklat nya funktioner. Jag förstår ditt perspektiv, men vi kommer inte att gå tillbaka till den äldre versionen. Om du tycker att det är knepigt, kan du ringa vår support och be dem förklara funktionerna. Jag lovar att det blir mycket enklare när du väl har fått en bättre känsla för dem! Hör gärna av dig vid fler funderingar. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-09-06
15:00
1Gilla
Hej!
Välkommen som ny forummedlem!
När det gäller kassa- och bankhändelser är matchningen låst till den valuta som finns på ditt konto. Till exempel är ditt EURO-konto begränsat till att endast matcha fakturor som är utställda i EURO. Därför är den arbetsgång du använder just nu inte vad vi rekommenderar på lång sikt.
Vi har hittat en tillfällig lösning för nu, även om den kräver några extra steg.
Eftersom det inte går att göra en direkt överföring mellan två valutakonton i programmet, föreslår vi följande: 1. Skapa en händelse på EUR-kontot för pengar in - matcha den mot överföring mellan dina egna bankkonton och välj kassakontot, det kommer då automatiskt att skapas en minuspost på kassakontot 2. Skapa en händelse på Kassakontot för pengar in - matcha den med mot överföring mellan egna bankkonton, välj USD-kontot, det kommer då automatiskt skapas en minuspost där. 3. Skapa en händelse på USD-kontot för pengar in - matcha den mot kundfakturan i USD. Hör gärna av dig vid fler funderingar. Önskar dig en trevlig eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-09-03
17:39
1Gilla
Tackar för svaret, Det vore toppen om det gick att ordna, för när vi börjar ett projekt så är det oftast i tidsmart något görs först, tex ute hos kund och man tar noteringar och skriver tid. och och senare så kommer man till eekonomi
... Visa mer
2023-09-01
16:00
Hej @Pelpet! Jag förstår att det är mycket att ta in såhär i början 🙂
Har läst igenom din tråd, men ska säga att jag har lite svårt att se hur du har gått tillväga med de tidigare fakturorna. Jag ska försöka förklara så gott jag kan, men om jag har missuppfattat dig får du mer än gärna hojta till så kikar vi på det en vända till.
Jag uppfattar det som att du har fått en faktura från SJ, som SJ sedan krediterade och därefter skickade en ny faktura som du betalade? Om SJ har krediterat den första fakturan så kan du välja att kvitta kreditfakturan mot den första fakturan. Du kvittar en faktura genom att klicka upp kreditfakturan under Leverantörsfakturor. Välj Åtgärder - Kvitta - Välj upp den första fakturan och klicka sedan på Bokför. När du kvittar fakturor så tar de ut varandra. Tänker att detta bör fungera för dig då jag tolkar det som att du inte ska betala den första fakturan.
Återkom om det känns oklart eller om jag har missuppfattat något.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-28
08:06
Hej @salkov
Bara hör av dig om du behöver hjälp så löser vi det tillsammans.
Ha en fin vecka
/Tinna
... Visa mer
2023-08-21
10:54
Hej @Anki Nilsson!
Som första steg så vill jag be dig att kontrollera en extra gång att transaktionen på Skattekontot inte redan är matchad. Om den redan skulle vara matchad så ångrar du matchningen och matchar därefter om den mot händelsen som ligger på Företagskontot.
Om händelsen är omatchad så skulle vi behöva titta på detta tillsammans med dig i din miljö för att fortsätta felsökningen, så slå isåfall en signal till mina kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare därifrån.
Ha en fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-21
08:32
Godmorgon @Flodererconsulting, självklart kan du få hjälp med detta!
Eftersom du har fått klartecken från Nordea att allt ska vara i sin ordning så tänker jag att du får snabbast hjälp om du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så kan ni titta på det tillsammans.
Önskar dig en fortsatt fin måndag!
/Tinne
... Visa mer
2023-08-17
16:37
Hej! När jag tittar på ditt kundnummer så ser jag att du har eEkonomi. Jag misstänker att du endast får upp alternativet kontant betalning för att du har en aktiv bankkoppling. Om det stämmer att du har en aktiv bankkoppling skulle jag föreslå att du tittar om du kan hitta den gamla transaktionen att matcha mot via Kassa och bankhändelser. Om den inte finns där, eller fakturan avser en period innan kopplingen blev aktiv kan du lägga till händelsen manuellt och sedan matcha mot fakturan. Det går säkert att bokföra bort detta manuellt också men det vågar jag inte riktigt svara på, där har @AnnicaL mycket bättre koll eller kanske ett annat tips? 😀 Ha det fint! /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
16:26
Hej @EB Monica! Anledningen till att du får en summa där är för att de lönearterna du får fram har olika beräkningsformler. Du gör inget galet, men det ska heller inte betalas ut något. Här får du göra en manuell justering för att få bort summan. Det funkar som @Lönetjejen säger men jag har också ett annat tips till dig. Högerklicka på ett av snabbvalen i lönebeskedet och välj Konvertera snabbval till rader. På så vis blir löneartsraderna redigerbara, och du kan justera upp/ner summan så att totalbeloppet på lönebeskedet blir noll. Hör gärna av dig om du inte förstår hur jag menar eller har några följdfrågor. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
15:58
1Gilla
Hejsan och tack för svaret.. Inge elektroniska fakturor och sånt i företaget så då är det ju bara att läsa in i den version vi redan kör i .... grymt bra....
... Visa mer
2023-08-17
13:00
Hej @Datasektionen! Tack för din fråga. Det är lite knepigt att ge ett exakt svar eftersom det beror på om det är något vi kan påverka eller inte. Jag förstår att det är svårt för dig att gissa om din fråga handlar om eEkonomi eller Zettle men om du tror funktionen finns i eEkonomi är det till oss. Om det exempelvis en knapp/ funktion i Zettle så är det till dem. Du får gärna lämna din feedback här så kan vi hjälpa dig att avgöra samt att jag kan ta det vidare internt. Jag har full förståelse för att det känns som att du ropar ut i tomma rymden men jag kan lova dig att vi läser igenom och utvärderar allt vi får in. När du lämnar ditt förslag via eEkonomi så går det direkt till vår utvecklingsavdelning. Vi hade såklart önskat att vi kunde återkoppla på alla förslag men tyvärr är det inte möjligt. När vi har funktioner som har varit önskade av många så gör vi ofta foruminlägg och berättar om kommande nyheter. Följ gärna fliken nyheter här i forumet så får du mejl när vi har olika nyheter kring programmet. Tusen tack för ditt engagemang. /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
08:59
Hej! Varmt välkommen till oss i forumet. När du skapar ett schema så finns det en ruta Hantera obetalda raster. Kontrollera hur din inställning ser ut där och bocka ur rutan om den är ifylld. Hör gärna av dig om följdfrågor dyker upp. /Ebba
... Visa mer
2023-08-17
08:38
Hejsan! I Visma Lön dras förskottsskulden automatiskt på slutlönen som du betalar ut via snabbvalet Semester - Ersättning. Du kan också välja att manuellt skriva av förskottsskulden helt eller delvis under Personal - Anställda, fliken Semester genom att ange ett belopp i fältet Avskrivning under Semesterförskottsskuld. Jag själv har aldrig fått frågan du ställer men jag funderar på om du istället ska skriva av skulden manuellt och sedan lägga in tjänstledighetsavdrag på lönekörningen. Det finns olika lönearter för tjänstledighet beroende på vilket typ av avdrag det ska vara. Kika via Lönearbete - Lönearter och sök på tjänstledighet så ska du nog hitta en som passar er. Hänger du med på hur jag tänker? Om någon annan användare har ett annat förslag är det såklart välkommet! 😁 Önskar dig en härlig torsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
12:56
Hej! Nu har jag fått mer klarhet i ditt ärende och ska göra mitt bästa för att förklara för dig. Schablon vid totalentreprenad stöds ej i eEkonomi (läs mer här).
Du behöver redovisa detta som en övrig kostnad manuellt. Beräkna 3 % av det totalt debiterade beloppet och lägg sedan till det på en separat rad på fakturan. Vid Typ av husarbete väljer du Ej husarbete för denna rad. På så sätt kommer inte den här delen att påverka skattereduktionen. De återstående 97 % av totalbeloppet för det utförda arbetet lägger du till på en annan rad och väljer vad det är för typ av arbete. Skattereduktionen för denna rad kommer att beräknas enligt den procentsats som gäller för den valda arbetskategorin.
Om detta 3% belopp måste rapporteras till Skatteverket som en övrig kostnad, lägger du till beloppet i rutan för Övriga kostnader på fakturan. Jag hoppas att detta var svaret på din fråga. Om inte tror jag det är enklast att du ringer in till oss och förklarar mer över telefon, så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
11:06
Hej Mikael! Tack för att du hör av dig till oss via forumet. Jag har ordnat att vår avtalsavdelning kommer ringa upp dig istället så vi kan vi reda ut detta. Jag kommer plocka bort dina kontaktuppgifter från inlägget här för din säkerhet. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
10:41
Hej! Jag har mejlat dig. För att få bokföringshjälp här i vårt forum behöver du ha ett aktivt avtal hos oss. Det går bra att teckna avtal via vår hemsida eller genom att du svarar på mitt mejl. Vi hjälper dig gärna vidare med dina frågor här i forumet när avtalet är på plats. ☀️ Är jag helt ute och cyklar får du gärna svara på mitt mejl med ditt korrekta kundnummer. Ha det fint så hoppas jag att vi hörs! /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
10:19
Hej! Tack för din fråga! Det är en begränsning i programmet att inte kunna registrera resultatenhet på balanskonton. Jag misstänker att anledningen till det är att resultatenheter normalt sett inte används på balanskonton. Jag förstår ditt perspektiv och hur det skulle vara smidigare för er att hantera detta med hjälp av resultatenheter eller kostnadsställen. Jag kommer att ta med din feedback och vill även tipsa om att du kan lämna förbättringsförslag direkt till Visma Lön från ditt program. På startsidan finns en glödlampa för Förbättringsförslag som du kan klicka på. Vi uppskattar verkligen alla typer av feedback och förslag. Ha en fin onsdag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-16
10:15
Ok, tack för tipset! Jag kollar med supporten om de har någon lösning.
... Visa mer
2023-08-16
09:46
Hej! Tack för din fråga! Detta kan dyka upp om du har bocken i kreditfaktura samtidigt som du plockar upp ett bokföringsförslag som har 2440 i kredit. Om du vill använda ett bokföringsförslag med 2440 så är lösningen att du behöver fylla i totalbeloppet innan du bockar i kreditfakturan. Stämmer inte detta alls överens med hur du gör och du fortsatt upplever felet vill vi felsöka via telefon istället. Då är du varmt välkommen att ringa in till oss när det passar dig. Ha en fin onsdag! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
15:32
Hej! Ursäkta att ditt svar har dröjt något men nu har jag ett bra svar att ge dig! 😁 Du kan lägga in deras swiftkod som bankkod och account nr (kontonummer) som BBAN. Inte helt lätt att hitta instruktioner men i vår skrivna hjälp har vi underlag för just detta. Hör gärna av dig om fler frågor dyker upp. Ha en fin eftermiddag! /Ebba
... Visa mer
2023-08-15
15:24
1Gilla
Nu har jag fått lite mer klarhet i hanteringen och ska försöka förmedla det så bra jag kan. 😁 Programmet stödjer ditt andra användningsområde och du kan välja själv vilket sätt som blir smidigast för dig. Alternativ ett är att du använder programmets drag and drop funktion inne via Bildunderlag i eEkonomi. Det är smidigt om du har PDFen på datorn. Du lägger alltså in dina kvitton/ PDFer i eEkonomi när det passar dig och programmet gör sitt bästa för att para ihop detta med dina bankhändelser. Ett annat alternativ är att använda dig av Visma Scanner-appen och slå på funktionen för att kunna mejla in underlag till en unik adress. Du kan välja om underlaget ska hamna i Scanner-appen (där du får kontrollera och godkänna innan det skickas till eEkonomi) eller om det ska skickas direkt till eEkonomi. Vill du att underlagen ska skickas direkt till eEkonomi görs den inställningen i Scanner-appen via funktionen "Skicka direkt till ekonomisystemet". Båda alternativen gör att dina bilder hamnar i Bildunderlag i eEkonomi och programmet kopplar ihop bilden med dina transaktioner (via Kassa och bank) om belopp och datum kan tolkas korrekt. Om programmet inte kan tolka uppgifterna får du själv para ihop bild med händelse. Läs gärna mer här. Hoppas att du blev något klokare! Du är varmt välkommen att ställa följdfrågor eller ringa in till vår support om du vill att vi förklarar igen. 😊 /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
15:46
Hej! Vår avtalsavdelning hjälper dig gärna med din licensnyckel så du kan komma vidare. Du når dem på 0470-70 62 50. Telefontider är måndag-fredag 9-12. Ha det fint! /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
15:18
Hej! I dagsläget är det så att det bokförs direkt mot företagskontot om du inte har bankkoppling. Är det så att du önskar att det bokförs mot 2910 först så tar vi gärna in det som ett önskemål. Önskemål lämnar du enklast direkt i ditt eEkonomi nere i vänstra hörnet - knappen Feedback och förslag. Önskar dig en fin eftermiddag och återkom gärna om du har några följdfrågor. /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
12:53
Om jag vore dig hade jag krediterat enligt instruktionen ovan. Sedan hade jag skapat upp den nya korrekta fakturan och registrerat betalningen precis som du fått den. Det kommer då ligga kvar ett saldo som du sedan registrerar igen när du väl får in det. Hänger du med på hur jag tänker? 😊 /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
12:49
1Gilla
Hej! Så roligt! Jag har mejlat dig, så tar vi den konversationen över mejl. 😃 Gällande ditt leverantörsregister kan du exportera ut det som en Excelfil via Inställningar - Import och export - Import och export av leverantörsregister. Du kommer att få den filen i ett CSV-format, som du antingen kan öppna via Google kalkylark eller Excel. Vill du sedan skriva ut listan går det bra att göra det via Excel/ Google. Ha en fortsatt fin vecka så hörs vi. /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
11:43
Hej @kajsame! Har du en anställd som börjar under ett pågående semesterår så behöver deras semester justeras manuellt om de ska ha någon semester/obetald semester att plocka ut under det aktuella året. Jag är ingen löneadministratör men när jag kikar igenom semesterlagen tolkar jag det som att den anställde har rätt att plocka ut x antal obetalda dagar under det pågående semesteråret beorende på anställningsdatum. Därför blir min rekommendation att du lägger till obetalda dagar på den anställde i anställningsregistret eftersom du redan gjort semesterårsavslut. Om inte någon annan användare här i forumet har någon invändning? 😊 Ha en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
11:23
Hej @simax6! Precis som Carina skriver så funkar det att lägga in som ingångsvärden. Här har jag en bra manual för hur du gör detta i Visma Lön 600. Det låter som att era anställda har semestervillkor 10 i programmet. I länken ovan kan du klicka dig ner till Fliken semester > Semestervillkor 10. Här står det hur du gör med den semestergrundande lönen. Om ni har många anställda som flyttar över hjälper vi gärna till att flytta över era anställda in till Visma Lön 600. Läs mer här om du är nyfiken. Hör gärna av dig om fler frågor dyker upp. Annars önskar jag dig en fin vecka! /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
10:25
Hej @SBJ111! Det låter som att din fråga gäller Visma eEkonomi. Om det stämmer funderar jag lite på om någon behörighet har ändrats i Advisor eller specifikt på din användare i Visma Online. Du skulle kunna börja med att kika i Advisor så du tycker samarbetet ser riktigt ut där. Jag önskar att jag hade en lösning att leverera till dig men detta är aningen klurigt att lista ut via vårt forum. Därför är min bästa rekommendation att du kontaktar oss via telefon så hjälper vi gärna till den vägen. Ha en härlig vecka och varmt välkommen tillbaka. /Ebba
... Visa mer
2023-08-14
09:55
Tack för din svar! Jag ska kontakta med supporten för att ta bort alla mina tvivel Med vänliga hälsningar Veranika
... Visa mer
2023-07-28
15:08
2 Gillar
Ladda din elbil på jobbet - skattefritt!
Riksdagen har nyligen sagt ja till regeringens förslag om ändringar i inkomstskattelagen. Det nya förslaget gör det möjligt för anställda att ladda sina elbilar och andra laddbara fordon på arbetsplatsen utan att behöva betala skatt för den el de förbrukar.
För att kvalificera sig för den skattefria förmånen måste laddningen ske vid en laddpunkt eller ett eluttag som arbetsgivaren tillhandahåller i anslutning till arbetsplatsen. Det gäller för personbilar (klass I), lätt lastbil, motorcykel, moped och cykel.
Lagändringen gäller från den 1 juli 2023 och från och med den 30 juni 2026 kommer de nya reglerna inte längre vara aktiva. Läs mer på riksdagens hemsida.
... Visa mer
2023-07-28
09:49
Hej @Miguel_G! Tack för ditt tålamod! Vi behöver felsöka via telefon vad som hänt istället. Enklast är om du ringer in till oss när det passar, du når oss på 0470-70 62 00. Jag håller tummarna att det löser sig snabbt. Önskar dig en fortsatt skön sommar! ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-07-25
13:44
Hej @Marzena! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum! Om du jobbar i Visma Lön så kan jag rekommendera funktionen Digital signering i programmet. Du hittar den genom att stå i den aktuella lönekörningen och titta uppe i menyn. Du kan läsa mer om tjänsten och vad det innebär här.
Alternativt kan du spara lönebeskeden som PDF på din dator och använda en extern tjänst (som är GDPR-säker) för att lagra och dela filerna. Jag har inget bra tips på vilken tjänst men det har säkert Google! 😃 Önskar dig en fortsatt skön sommar och varmt välkommen tillbaka. ☀️ /Ebba
... Visa mer
2023-07-25
11:45
Hej Den kommer inte hamna under kassa och bankhändelser på nytt utan matchningen av kreditfakturan får ske under kundfakuror. Klicka på fakturan som skall matchas och under åtgärdet väljer man registrera inbetalning/Betalning. Ha det fint Joachim
... Visa mer
2023-07-24
10:39
1Gilla
Hej, Ok, då vet jag och hoppas att det kan vara något ni kan titta på. Lägger in det på "önskelistan" . MVH Petra
... Visa mer
2023-07-24
10:03
Hej @Lillle22! Tack för att du ställer din fråga i vårt forum. Jag sitter själv inte på expertisen och kunskapen som krävs för att svara på din fråga, men jag håller tummarna att någon av våra duktiga medlemmar här i forumet kan hjälpa till.
Ett tips jag kan ge dig är att kika på vår hemsida och undersöka möjligheten att bli utvecklarpartner till oss. Det ingår en hel del förmåner samt tillgång till vår integrationssupport. I länken ovan så scrollar du ner till "Vill du istället utveckla till Visma Lön eller Visma Administration?" för att hitta information som gäller dig. Gäller din lösning för eget bruk så har vi en snabbguide till Visma Administration som eventuellt kan hjälpa. Snabbguiden är en PDF som jag bifogar här.
Önskar dig en fortsatt skön sommar! /Ebba
... Visa mer
2023-07-24
08:36
Hej @Arvid_2! Tack för din fråga! I dagsläget så är det som du säger begränsat till bankhändelser med samma datum och jag har heller ingen workaround till dig. Är det en funktion som du tror hade underlättat för dig så uppmuntrar jag dig att skicka in det som ett förslag till vårt utvecklingsteam. Jag gillar din idé där att du skulle kunna välja flera olika transaktioner och att det blir en verifikation per datum! Du lämnar idéer och förslag via knappen Feedback och förslag i ditt vänstra hörn inne i ditt eEkonomi.
Vårt program erbjuder dock en automatisk matchningsfunktion för fakturor mot betalningar, vilket hjälper till att förenkla processen och minska onödiga moment. Programmet tittar på OCR-numret, betalt belopp och förfallodatum för att matcha fakturor mot betalningar. När både OCR-numret och beloppet stämmer överens med fakturauppgifterna bokförs transaktionen automatiskt. Om det skulle finnas några avvikelser, föreslår programmet en matchning som du kan bekräfta eller ändra manuellt.
Jag förstår att dina transaktioner kanske inte alltid är fakturabetalningar, men jag ville ändå nämna denna funktion för att se om det kan hjälpa något. Om du har några fler frågor är du varmt välkommen tillbaka. Ha en fortsatt skön sommar! ☀️
... Visa mer
2023-06-22
12:27
Hej @Thomas10! Toppen att du har pratat med vår support. Stort tack för att du tog dig tiden att meddela oss så vi kan förbättra detta. Önskar dig en härlig midsommar! /Ebba
... Visa mer
2023-05-26
08:53
Hej @BooABja! Tack för din feedback. Som min kollega nämnde tidigare går det inte att ställa in SEK på svenska fakturor i eEkonomi. Om det inte är ett problem att fakturan och eventuella mejl från programmet blir på engelska, så är din lösning klockren. Tack för att du delar med dig av din lösning här i forumet – det är värdefullt för alla.
Ha en härlig fredag och en trevlig helg när det är dags!
/Ebba
... Visa mer
2023-05-23
13:48
1Gilla
Bokföra gåva till anställd?
Att ge presenter till anställda är ett bra sätt att visa uppskattning. Men vad gäller egentligen? Är det avdragsgillt och vilka gränser finns? Vi går igenom reglerna och visar hur du gör
Gåvor till medarbetare är oftast skattepliktiga, med vissa undantag: jubileumsgåvor, julklappar och minnesgåvor under vissa belopp är skattefria. Om värdet går över gränsen beskattas hela gåvan från första kronan. Tänk på att kostnader för exempelvis frakt eller administrativa kostnader inte inkluderas i värdet.
Presentkort kan vara en bra gåva, men det får inte kunna bytas mot pengar – då blir det skattepliktigt.
För aktuella gränsbelopp och mer information på Skatteverkets hemsida eftersom dessa kan variera mellan åren.
Bokföra gåva till anställd - exempel skattepliktiga gåvor
När du bokför en skattepliktig gåva bokförs hela beloppet som en kostnad. Gåvans värde ska sedan förmånsbeskattas i samband med att lönen till den anställda betalas ut.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
7699 - Övriga personalkostnader
x
Bokföra gåva till anställd - exempel skattefria gåvor
För att det skall vara avdragsgillt och skattefritt så får gränsvärdena för gåvan inte överskridas. Så det är viktigt att kontrollera vilka beloppsgränser som gäller.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
x
7631 - Personalrepresentation, avdragsgill
x
2641 - Ingående moms
x
Tips på fler artiklar:
Julklapp till anställda
Bokföra representation och personalfest
... Visa mer
2023-05-22
11:01
Hej @BertL_! Jag har kikat med mina kunniga kollegor och vi har beslutat att vi behöver felsöka över telefon varför det ter sig så här. Programmet ska inte kunna låsa eller pausa sig själv så vi behöver kika mer på vad som hänt. Jag ordnar att en kollega från vår support ringer dig. Jag mejlar dig först för att stämma av när det skulle passa. Jag hör av mig. //Ebba
... Visa mer
2023-05-22
10:28
Hej @SJ____2! Jag misstänker att ditt ärende kommer lösa sig efter att du har pratat med vår support idag. Om du kör fast igen eller behöver bokföringshjälp så är bland annat @Roffakab och @Joachim E är riktiga fenor på detta och kan säkert hjälpa dig. Ha det fint! //Ebba
... Visa mer
2023-04-13
09:27
Hej @AccountantfromHell_singland!
Jag vill börja med att be om ursäkt för att du har fått vänta länge på ditt svar här. Jag hoppas att du redan har hunnit lösa ditt bekymmer gällande säkerhetskopian. Annars så är det så att du får välja vilket företag du vill återställa lösenordet i. Det stämmer också att du behöver välja en signatur och namn. Rutan för e-post kan du hoppa över.
Gällande att ni inte kan vara flera stycken inne och jobba i Visma Lön så tycker jag det låter lite märkligt. Det kan vara så att ni inte har tillräckligt med licenser. Kontakta gärna vår support så kan de hjälpa dig att kika på varför ni inte kan arbeta samtidigt, det ska nämligen fungera.
I vår molnvärld så går det jättebra att vara flera användare inne i samma företag och jobba samtidigt!
Jag kommer att ta ditt ärende vidare internt som ett förbättringsförslag, jag förstår att det är ett bekymmer för er och håller med om att hanteringen inte är optimal. Du får gärna också gå in via programmet och lämna detta som en idé. Ha en fortsatt fin dag! //Ebba
... Visa mer
2023-03-31
10:00
Ja, nu är det dags igen att ändra momssatsen på reparationer av cyklar, skor, lädervaro, kläder och hushållslinne. Den 1 juli 2022 sänktes momsen på reparationer av ovannämnda varugrupper från 12 procent till 6 procent.
Nu den 1 april 2023 kommer denna momssats återigen att höjas från 6 procent till 12 procent. Detta innebär alltså att för omsättning som sker innan 1 april 2023 gäller 6 procent och efter 1 april 2023 blir det 12 procent.
Skälet till höjningen är att få en mer enhetlig mervärdesskatt. Vill du läsa mer om definitionen av de varor som kan repareras och vilka åtgärden som räknas som reparationer kan du göra det på Skatteverkets hemsida.
... Visa mer
2023-03-28
09:59
1Gilla
Bokföra försäljning och inlösen av presentkort kan ibland kännas krångligt. Det finns två typer med olika momsregler:
Bestämd vara/tjänst (enfunktionsvoucher)
Obestämd vara/tjänst (flerfunktionsvoucher)
Här visar vi hur du bokför båda typerna, steg för steg.
Försäljning av presentkort gällande en bestämd vara eller tjänst (enfunktionsvoucher) Detta gäller när presentkortet bara kan användas till något specifikt, till exempel ett yogapass. Momsen redovisas direkt vid försäljningen eftersom du redan vet vilken momssats som gäller.
Bokföra presentkort - Försäljning av enfunktionsvouchers
Du säljer ett presentkort för 1000 kr som bara kan användas för varor med 25% moms:
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1000
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
200
2421 - Ej inlösta presentkort
800
Bokföra presentkort - Inlösen av enfunktionsvoucher
När kunden använder presentkortet på 1000 kr bokför du bara intäkten (momsen är redan bokförd):
Konto
Debet
Kredit
2421 - Ej inlösta presentkort
800
3000 - Presentkort
800
Försäljning presentkort när det inte är en bestämd vara eller tjänst (flerfunktionsvoucher)
Detta gäller när presentkortet kan användas till olika varor eller tjänster. Momsen redovisas först när kortet används, eftersom du inte vet i förväg vilka varor eller vilken momssats som kommer gälla.
Försäljning av flerfunktionsvouchers
Du säljer ett presentkort för 1000 kr som kan användas på flera olika varor/tjänster.
Konto
Debet
Kredit
1930 - Företagskonto
1000
2421 - Ej inlösta presentkort
1000
Inlösen av en flerfunktionsvoucher
När kunden använder presentkortet för varor med 25% moms redovisas den utgående momsen tillsammans med intäkten.
Konto
Debet
Kredit
2421 - Ej inlösta presentkort
1000
2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%
200
3051 - Försäljn av varor 25% moms
800
Jobbar du i Spiris? Missa inte tipset Bokför försäljning av presentkort.
... Visa mer
2023-03-27
07:43
Hej @Fd medlem Edoff
Skulle du ångra dig är du alltid välkommen att höra av dig till oss.
Ha en härlig vecka.
//Tinna
... Visa mer
2023-03-14
08:19
Hej @AndEng
Det är svårt för oss att ge dig ytterligare råd utan att se hur det ser ut i ditt program så därför behöver du kontakta våra kollegor på supporten.
Välkommen att kontakta supporten
//Tinna
... Visa mer
2023-02-28
13:09
1Gilla
Hej Tinna - en lysande lösning. Tusen tack//Ulf PS Och du hade rätt i din förmodan - jag använder Visma lön 600 DS
... Visa mer
2023-02-27
13:12
Hej igen @anna__44 !
Jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår vad du tycker är fel. Du säger att den inte påverkar december 2022, men säger sedan att när du bokförde betalningen i 2023 Januari så påverkades resultatet 2022? Det för mig låter som att intäkten bokfördes på 2022 trots allt. Jag tänker att jag kan förklara så som jag tolkar situationen och hur man hanterar detta, så får du återkomma om det är så att det inte stämmer.
Det du skriver i nr 1 stämmer ja, helt korrekt gjort. Tar vi sedan nummer två, där du säger att fakturorna gjordes i 2022, men betalades i 2023 och intäkten skall påverka det året så kommer fakturorna fortfarande bokföras som en intäkt samt kundfordran i 2022 eftersom fakturorna är utställda i det året. Så dessa skall alltså fortfarande hanteras precis som fakturorna i nr 1, eftersom man i bokslutet måste hantera alla fakturor som har datum i 2022. Så att de bokfördes upp som intäkt samt kundfordran i 2022 när du bokförde betalningen 2023 är helt korrekt. Så det som är kvar att göra eftersom dessa 2 fakturor inte skulle påverka resultatet i 2022 är att göra precis samma hantering som i nr 1, dvs bokföra mot D3911 och K2990 i 2022s bokslut och bokföra K3911 och D2990 i 2023.
För vad jag förstår från dig så skall även dessa fakturor inte påverka resultatet i 2022 men till skillnad från de andra 12 fakturorna så betalades dessa inte förrän i 2023. Dock så kommer hanteringen alltså inte skilja sig från de andra 12 för dessa 2 fakturorna, eftersom du fortfarande skall göra samma hantering gällande kontona 3911 och 2990. Du skulle alltså inte gjort något annorlunda eftersom det är så programmet fungerar i och med att fakturadatumet är i 2022 även om betalningen kom i 2023.
Hoppas detta gjorde det lite klarare för dig.
Josefine
... Visa mer
2023-02-27
10:07
Hej @Mattias Backman! Det låter som att något har blivit tokigt eftersom du inte får upp rutan där du kan bekräfta att du inte vill prenumerera på inlägget/området. Du nämner dock att du inte får några aviseringar alls, så jag skulle vilja att du börjar med att kika på dina aviseringsinställningar. Gå via "Mina prenumerationer" och "Inställningar för informationsmeddelanden" för att se om allt ser rimligt ut. Om du vill ha hjälp med att gå igenom dina inställningar eller om du vill att jag ska felsöka varför du inte kan ta bort prenumerationer, så kan jag kontakta dig så tar vi det vidare!
Ha det bra så länge och hör av dig och berätta hur det går! 🙂
//Ebba
... Visa mer
2023-02-23
14:35
1Gilla
Snyggt @Khedron Wilk och får be om ursäkt till @MatsEngström att jag inte tänkte på att tipsa om att vi kan ta in det som ett önskemål tidigare. Jag kan inte annat än att hålla med dig i alla punkter du tar upp Khedron. Varje önskemål, stort som litet går våra produktägare igenom och utvärderar. Vi önskar såklart att vi kunde genomföra alla önskemål vi får in. Vi tar med oss feedbacken och ska se över om vi kan bli duktigare på att dela med oss om varför vissa önskemål inte är genomförbara/ prioriterade. Tips framåt! Vi har faktiskt precis satt upp en struktur för att när vi släpper våra nyhetsartiklar här i forumet så ska vi även berätta vilka av nyheterna som varit kundönskemål. Detta har varit efterlängtat. Vi kommer även att i fliken nyheter på respektive produkt att be om input lite då och då på olika funktioner. Har ni fler tips eller synpunkter tar vi tacksamt emot det. Gäller det produktönskemål så lämnas önskemålen i respektive produkt. För eEkonomi så är det längst nere till vänster i programmet Feedback och förslag. Önskar er en fin eftermiddag! // Ebba
... Visa mer
2023-02-22
20:01
Hej @FutureMechanic! Absolut! Du tänker helt rätt. Ett tips är att i beskrivningen ange vad verifikationen avser. Du behöver inte skriva ut något och sätta i din pärm om det inte är så att du själv vill och att det underlättar för dig. Har du fler funderingar så är du varmt välkommen tillbaka. // Ebba
... Visa mer
- « Föregående
-
- 1
- 2
- Nästa »