Hej!
Tack för din fråga. Det är inte helt enkelt att svara på denna frågan tyvärr, då även vägledningarna från Skatteverket är lite tvetydiga kring det. Om man tex läser på vägledningen för inköp varor inom EU så kan man se att de tar upp frågan angående felaktigt debiterad moms ( som tex när man inte angett VAT nummer och säljaren tagit ut ett annat lands moms ) inte är avdragsgill och att man ändå skall redovisa hela inköpet som inköp inom EU med fiktiv moms. Däremot står det inte samma sak på vägledningen för inköp tjänst inom EU, vilket gör det klurigare. Det som står är att huvudregeln är att man som köpare skall redovisa momsen ( dvs fiktiv moms ), vilket man kan tolka att man skall redovisa detta oavsett om man angett sitt VAT-nummer eller inte. Så det bästa är att kontrollera med Skatteverket när sådana tillfällen uppstår för att få det redovisat korrekt.
Detsamma gäller för din andra fråga, då det även där inte står tydligt hur man skall hantera det förutom samma som för inköp tjänst inom EU.
Det är därför det står olika på olika ställen, då det blir en sorts tolkning över hur man bör hantera det. Det absolut korrekta vore att kontakta leverantören om en ny korrekt faktura, vilket är vad vi ger råd kring i vår artikel. Detta betyder dock inte att Bokio säger fel, i och med att vägledningen för inköp av varor inom EU anger att man skall redovisa fiktiv moms oavsett om köpet hanterats rätt eller inte. Det finns sätt att argumentera för att det både alltid bör redovisas som ett inköp inom/utanför EU oavsett och även att bara redovisa det som en kostnad när VAT nummer saknas.
Det finns dock tyvärr inget enkelt svar som du märker, utan det är något som man får hantera och be om råd från Skatteverket om situationen skulle uppstå. Det bästa är som sagt att försöka förhindra att det händer och alltid ange sitt VAT-nummer i största möjliga mån.
Ha det fint, hoppas detta hjälpte dig lite framåt.
Josefine
... Visa mer