2021-04-12
13:06
Hej Lars,
Inne i Visma eEkonomi trycker jag på ?-tecknet - ikonen som ser ut som ett litet hus och sedan kan jag välja forum. Nästa samma väg som du vill gå. Prova gärna och berätta för mig vad du tycker. Skulle det vara så att det inte fungerar hos dig så rekommenderar jag att du hör av dig till supporten för i den kanalen har vi möjlighet att koppla upp och se hur det ser ut hos dig.
Ha en fortsatt fin vecka! /Tinna
... Visa mer
2021-04-12
11:21
Hej David!
Funderat lite på varför det inte fungera som du önskar i ditt eget bolag men i Övningsbolaget och jag har landat i att det måste nästan saknas ett försäljningskonto eller liknade i din artikelkontering och det är säkert därför programmet plockar 3051 på alla artiklarna. Gå in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Kontonummer och säkerställ att det ser korrekt ut - du kan alltid jämföra med Övningsbolaget :).
Vad gäller din andra fråga så fungerar det såhär:
När du gör ett inköp av en artikel så konteras inköpet enligt den artikelkontering som du har på din artikel. Så när du köper in underartiklarna, som ingår i din paketartikel, så löser det sig fördelningen själv genom att du lägger in de artiklar du köpt in på din leverantörsfaktura och då konteras det enigt konteringskoden som finns på artikeln i fråga.
Hoppas du får det att fungera nu men annars är du alltid välkommen att höra av dig! /Tinna
... Visa mer
2021-04-09
14:21
Hej Sebastian,
Vi har dessvärre inte så mycket information eller erfarenhet av likande ärenden men jag kan tänkta mig att du skulle kunna hantera det som en form av kreditfaktura och att du sedan bokför utbetalningen som du gjort mot mot den kreditfakturan. Men eftersom det rör sig som så pass stora summor rekommenderar jag att du vänder dig till din redovisningskonsult. Han/hon ser dessutom hur uppbokningen är gjord och kan hjälpa dig på bästa sätt.
Hoppas det löser sig! /Tinna
... Visa mer
2021-04-09
10:45
Hej Annika,
Det finns inte någon utskrift i Visma Administration som matchar dina önskemål i dagsläget utan de rapporter som finns i programmet idag är mer fokuserade på inköpen i kronor, dvs inte baserat på artikelnivå.
Om du vill finns möjligheten att beställa en rapport från någon av våra samarbetspartners och då kan du få en skräddarsydd rapport helt efter dina egna önskemål. Du hittar kontaktuppgifter till våra partners på vår hemsida.
Önskar dig en fortsatt fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-04-08
11:31
Hej TeaLouice,
Har du i Visma Administration en överbetald leverantörsfaktura dvs. ett minussaldo på fakturan - Fliken Betalningar så kan du betala bort saldot genom att göra ytterligare en betalning så saldot blir noll. Detta gör du lämpligen inne på fliken Betalningar - Ändra betalstatus. Bokföringsmässigt så kommer programmet att kreditera 1930 och debitera 2440.
/Tinna
... Visa mer
2021-04-08
11:30
Hej Malin,
När du ska betala ut slutlönen och det finns komptimmar som ska utbetalas så gör du det genom att använda snabbvalet Tidbank - uttag av komp - komptid i pengar.
När lönekörningen sen är klar kan du gå in i anställningsregistret och markera rutan Har slutat och slutlön är utbetald.
Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig! /Tinna
... Visa mer
2021-04-08
10:40
Hej David,
Kolla vilken version av programmet du har installerad, jag provade i version 2021.0 och får det att fungera. Dubbelkolla även att du verkligen har tomt i fältet kontkod - fliken huvuduppgifter på huvudartikeln och om du testar i Övningsbolaget så ta gärna en helt ny faktura om du provat fram och tillbaka några gånger. När jag har testat har jag förhandsgranskat en fakturajournal där jag i utskriftsdialogen valde att markera detaljerat bokföringsunderlag.
Prova igen så håller jag tummarna för att det slår igenom som du önskar. /Tinna
... Visa mer
2021-04-07
10:51
Hej,
Rent generellt brukar det vara så att det måste vara textrader, så ett tips är att göra om dem till textrader. Om det inte löser problemet så rekommenderar jag att du kontaktar supporten så kan vi titta närmare på ditt specifika fall då det kan skilja sig mellan olika mottagare.
Välkommen att höra av dig! /Tinna
... Visa mer
2021-04-07
10:43
Hej David!
Om du inte lägger någon konteringskod på huvudartikeln så tänker jag mig att det ska fungera som du önskar. I Visma Administrations hjälpavsnitt Arbeta med paketartiklar kan du läsa mer under stycket kontering av paketartiklar. Testa gärna i Övningsbolaget om du inte vill prova i ditt skarpa bolag.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-04-07
09:20
Hej Linda!
Vi har just nu ett problem i programmet gällande detta. Du kan läsa mer i forumtråden Problem vid skapandet av Rut-fakturor där du även hittar en workaround som du kan använda tills vi har löst detta.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-04-07
08:37
Hej Haneen,
Jag är inte riktigt med på vad du menar i ditt sista inlägg. Tycker att @AnnicaL har hjälpt dig både med händelserna och med kontonummer. Behöver du mer hjälp får du gärna utveckla lite.
Välkommen att höra av dig! /Tinna
... Visa mer
2021-04-06
13:55
Hej på dig!
Det ligger inte någon begränsning i programmet gällande detta och med hjälp av en kollega har vi testat samma sak här hos oss och då fungerar det. Nu ska vi bara få det att fungera även hos dig och det tror jag att vi löser bäst med hjälp av mina duktiga kollegor på supporten.
Har bett en kollega slå dig en pling så hoppas jag ni löser det tillsammans!
/Tinna 🙂
... Visa mer
2021-04-06
11:15
Hej Jesse,
Ser att ingen har svarat på din fråga och själv har jag letat efter ett bra svar att ge dig men utan något klart och tydligt resultat. Vågar faktiskt inte svara på din frågan utan vill att du ställer den till din redovisningskonsult som säkert kan hjälpa dig och ge kloka råd över hur du tänka kring redovisningen.
/Tinna
... Visa mer
2021-04-06
10:09
Hej Feffe!
Programmet är, som du märkt, väldigt strikt och känner av om ett fakturanummer har används även om det var för länge sedan. Det känns som om du behöver se över din nummerserie under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Nummerserier. Det nummer som står vid fältet faktura är det nummer som din nästa kundfaktura kommer att få.
Så skulle du behöva ändra för att komma vidare så är det här inne du gör din ändring. Om du vill ha ett extra par ögon och leta efter varför detta hänt är du välkommen att höra av dig till supporten så kan vi kika på det tillsammans. Det är ju skönt om du slipper hålla på och ändra nummerserier i onödan.
/Tinna
... Visa mer
2021-04-06
09:52
Hej!
När du köper ett program med en grundlicens har du rätt att installera programmet på mer än en dator om det är samma användare som använder programmet på båda datorerna. Ett exempel på detta är ensamföretagaren som har en dator på sin arbetsplats och en dator hemma.
Du kan läsa mer om detta i hjälpavsnittet för Visma Administration Kan jag installera programmet på flera datorer?
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-04-01
12:45
1Gilla
Hej Mimmi,
När du gör ett inköp bokför du det på ett inköpskonto i klass 4xxx och lagerförändringen bokför du på ditt lagerkonto som är i klass 1xxx med ett konto för lagerförändring i klass 4 som motkonto.
Bokför du såhär så får du flera fördelar: Du kan när som helst gå in och se hur mycket utgifter du har haft för materialinköp i saldot på ditt inköpskonto och hur lagret har förändrats i saldot på ditt lagerförändringskonto.
Lagervärdet beräknas på inköpspriset och fraktkostnaden som varje enskild artikel registrerades med vid inleveransen. Lagervärde = (Inköpspris + Fraktkostnad) x antalet artiklar i lager
Vet inte om du använder tillvalet Lager i Visma eEkonomi men tror att detta är något som skulle passa dig utmärkt då du får mycket draghjälp av programmet. Programmet håller reda på varje enskild artikel och vilken inleverans den ursprungligen hörde till - räknar fram och bokför lagervärdet.
Du kan läsa mer om detta i hjälpavsnittet Lager.
Glad Påsk! /Tinna
... Visa mer
2021-04-01
11:55
Hej!
Vill bara stämma av en sak med dig så vi inte missförstår din fråga. Tänker du på texterna som du hittar under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Företag - E-posttexter? Och du skulle vilja ha möjlighet att koppla dem på olika kundkategorier samt göra korrigeringar i samband med att du skickar mejlet?
Återkom gärna och bekräfta så ska jag undersöka saken närmare.
Glad Påsk! /Tinna
... Visa mer
2021-04-01
08:42
Hej Urban,
I programhjälpen * Ansök om rot-/rutavdrag kan du läsa om hur du ska gå tillväga för att skapa filen till Skatteverket. Kanske har du redan gjort detta massor av gånger men eftersom vi inte har så mycket information att felsöka efter så tänkte jag att det kan vara en bra början att du kikar i instruktionen.
Du skriver att fakturorna är delbetalda och det är lite svårt att veta om du menar att kunden har betalt hela sin del eller om du menar att kunden endast har delbetalat sin del av fakturan. Det är först när kunden betalat hela sin del av fakturan som du kan ansöka om pengar från Skatteverket. Du måste alltså registrera kundens betalning i programmet för att det ska fungera att skapa filen.
Om detta inte hjälper vill jag att du återkommer, gärna med lite mer detaljer såsom felmeddelande så ska vi nog kunna lösa detta tillsammans.
Glad Påsk! /Tinna
* Länk uppdaterad av moderator
... Visa mer
2021-03-31
10:32
Hej Bert,
Svår fråga tycker jag och visst, i slutändan är det ju lite som du skriver, det underlättar alltid om man bokför transaktion för transaktion. Vi har inte så mycket information att ge dig ytterligare men om någon annan här i forumet har möjlighet att tipsa Bert om ett bra arbetssätt att hantera detta så är ni mycket välkomna att flika in i tråden. Om ingen känner sig manad rekommenderar jag att du ställer frågan till din redovisningskonsult eller liknande.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-03-31
08:53
Hej,
Någon sådan funktion finns inte i programmet men jag tänker att i och med att du har Visma Administration 2000 så skulle ni kunna arbeta med paketartiklar, så att ett paket innehåller 100 stycken av de meter som ni köper in. Detta bidrar i och för sig i att ni får fler artiklar att hålla reda på i programmet men i övrigt kanske det skulle fungera?
I hjälpavsnittet arbeta med paketartiklar kan du läsa mer om hur paketartiklar fungerar i programmet.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-03-30
10:19
Hej,
Precis som du skriver så bokför du det som en egen insättning på 2018 och precis som Roffakab skriver så är det inget måste att ta ut pengarna men om du vill göra det så gör du ett via ett eget uttag.
Det du har bokfört är ännu alltså ingen kostnad utan en egen insättning som blir en kostnad först när/om du gör ett eget uttag.
Har du följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig! /Tinna
... Visa mer
2021-03-30
07:56
Hej,
För att endast registrera traktamente så skapar du en tidregistrering precis som vanligt men anger inte några timmar. Sedan väljer du endast Resa i registreringen samt skriver in att det ska vara ett halvt traktamente.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-03-29
16:44
Hej,
Hittade denna länk hos Skatteverket som beskriver hanteringen kring drivmedelsförmån.
Återkom gärna om jag har missuppfattat din fråga så tar vi det en vända till.
Trevlig kväll! /Tinna
... Visa mer
2021-03-29
13:08
Hej,
Utskriften löner i en period är en av mina favoritutskrifter i programmet men den tar med all utbetald lön i den valda perioden och du kan inte göra något urval på den gällande t. ex. påverkar Collectum.
Funderade på om du skulle skriva ut en ackumulatorlista på bruttolön, skattegrundande men även där blir svårigheten att du inte kan göra urval på just pensionsgrundande belopp.
Kontrollera med den som bett dig ta fram utskriften om det räcker med löner i en period skulle nästan gissa på det.
/Tinna
... Visa mer
2021-03-29
11:46
Hej!
Då ringer du mina duktiga kollegor på supporten. Känns som om du och jag missar något men jag är övertygad om att mina kollegor löser det.
Välkommen att höra av dig! /Tinna
... Visa mer
2021-03-29
09:18
Hej Marielen,
Gör så att du tar kontakt med mina kollegor på supporten och då har vi möjlighet att koppla upp och kontrollera hur vi kan hjälpa dig på bästa sätt. Typiskt att det händer när du har som mest att göra men förhoppningsvis kan vi lösa det smidigt tillsammans. Välkommen att höra av dig! /Tinna 🙂
... Visa mer
2021-03-26
14:04
Hej,
Har du, @CarinaEsp, möjligen lite kompletterande info att ge till Alex så vore det mycket uppskattat.
Trevlig helg! 🙂 /Tinna
... Visa mer
2021-03-26
14:03
Hej Jenny
Som jag tänker så bokför du inkurans på t.ex. 1451 och om du inte har kontot upplagt i ditt program så får du börja med att aktivera det. Inställningar - Kontoplan - Nytt konto eller så gör du en kopia av bokföringskonto 1450 (som finns i ditt bokföringsprogram Visma eEkonomi Smart) samt döper det till inkurans.
Du bokar kontot för inkurans i kredit mot det konto du har upplagt för lagerförändring i debet - kontot jag använder heter 4990 Lagerförändring. Är du osäker på vilket konto som gäller för dig kan det vara bra att slå en pling till din redovisningskonsult så ni båda är överens om hur du ska bokföra.
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-03-26
14:02
Hej SunOsun,
Börja med att kontrollera med Skatteverket hur du ska hantera detta och återkom sedan så är det lättare för någon att svara dig. Det är svårt att ge råd innan vi vet hur Skatteverket ser på saken.
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-03-26
13:58
Hej Lena,
Jag tror att vår artikel Digital bokföring vs papper - spara tid och slipp onödiga utskrifter som jag tror ska svara på dina frågor.
Ha en härlig helg! /Tinna 🙂
... Visa mer
2021-03-26
08:45
1Gilla
Hej Thomas51,
Det senaste året har vi verkligen ställts inför många nya frågeställningar och funderingar. Någon exakt svar på din fråga om "vad gäller när en anställd stannat hemma då hustrun har symtom, men båda visade sig vara friska" hittar inte jag. I första hand behöver du kontrollera med ert kollektivavtal och få råd om vad som gäller hos er och det kan även vara vettigt att bolla frågan med försäkringskassan som säkert fått frågan många gånger senaste året.
Hittade ett par länkar som kan vara bra att kika på: Har en anställd rätt till sjuklön i väntan på covid-test?, Närstående med ej bekräftad Corona symptom. Vad gäller för mig? och Vilken ersättning kan jag ansöka om i väntan på provsvar?
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-03-24
12:06
Hej!
Med verkligt värde menas det belopp exklusive moms som firman skulle få för varorna vid en försäljning.
Lägsta värdets princip bör alltid tillämpas vid lagervärdering. Den innebär att det värdet som är lägst, antingen anskaffningsvärdet eller det verkliga värdet, används som grund för värderingen. Om anskaffningsvärdet visar sig vara lägre än det verkliga värdet beräknas varulagret enligt 97-procentsregeln. Avdraget på tre procent kallas inkurans och är en värdeminskning av varor på grund av exempelvis skador och teknisk eller modemässig föråldring.
Du bokför avdrag för inkurans i kredit på ett eget konto, till exempel 1451 Inkurans lager.
Frågor eller funderingar? Du är alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig. /Tinna
... Visa mer
2021-03-24
10:44
Hej!
Visma Tid Smart är ett webbaserat tidsregistreringsprogram vilket gör att du kommer åt programmet via din webbläsare och du behöver inte göra en installation av programmet på din dator. Detta ger dig friheten att arbeta från din dator, mobil eller Ipad och du kan enkelt rapportera och ha full tillgång till uppgifter även om du är på resande fot.
På vår hemsida kan den som är nyfiken läsa mer om alla fina funktioner i Visma Tid Smart samt prova gratis i 14 dagar.
/Tinna
... Visa mer
2021-03-24
08:47
Hej Ann,
Vi har ett fint användartips där min kollega Anna beskriver hur du hanterar löneväxling för pension i Visma Lön.
Har du följdfrågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra duktiga kollegor på supporten.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-03-23
14:36
Hej!
Jag tänker att det är bäst om du börjar med att höra med Skatteverket hur du ska tolka deras information och tar reda på vad som gäller och vilka regler som du behöver ta hänsyn till. Återkom gärna så kan vi säkert reda ut hur du ska hantera det rent bokföringsmässigt. /Tinna
... Visa mer
2021-03-23
14:30
Hej Marcus,
Lägger du in ett nettoavdrag i lönemodulen i Visma eEkonomi så bokförs det i kredit på 2790 och du behöver själv göra en ombokning om du inte vill ha det så. I våra löneprogram Lön 100/300/600 får du lite mer draghjälp och där bokas avdragen flera steg för att till sist bokföras som en övrig personalkostnad på konto 7690. Vill du ha det så även i Visma eEkonomi så får du boka detta manuellt men du först behöver du aktivera bokföringskontot 7690 övriga personalkostnader.
Är du lite nyfiken på våra löneprogram har du möjlighet att läsa mer om dem på vår produktsida för löneprogrammen och här kan du även ladda hem en kostnadsfri demo.
Ha en fin eftermiddag! /Tinna
... Visa mer
2021-03-23
09:19
Hej Ammi,
I hjälpavsnittet Omstart av företag kan du läsa om hur du gör för att starta om ditt företag samt vad du bör tänka på innan du gör det.
Uppstår det några frågor eller funderingar på vägen är du alltid välkommen att höra av dig till supporten eller till oss här i forumet.
/Tinna
... Visa mer
2021-03-23
08:52
Hej Gustav,
Bokföringsförslagen underlättar ju en hel del så detta måste vi kunna lösa åt dig. Är det lika tomt om du går in under Inställningar - Bokföringsförslag? Kontrollera vad som finns här och bocka i visa även inaktiva om du av misstag har råkat inaktivera bokföringsförslagen. För att aktivera ett bokföringsförslag så klickar du på redigera, markera aktivt - spara. Det finns ingen möjlighet att du råkat radera bokföringsförslagen som finns med i programmet som standard så jag hoppas och tror att de ligger som inaktiva. Löser inte detta sig gör jag gärna ett nytt försök att hjälpa dig.
Ha en fin dag! Tinna
... Visa mer
2021-03-22
14:44
Hej Fredrik,
I tråden Försäljning och inköp av aktier har vi samlat information som jag tror och hoppas kan vara ett stöd för hur du kan bokföra försäljningen. Sprang även på tråden Köp av aktier utomlands skriven av dig när du köpte aktierna och i den finns även en del länkar som kan underlätta för dig.
Vad gäller delbetalningen så har jag inte så mycket information om hur du kan hantera detta men jag antar att du kommer upprätta någon form av skuldbrev eller likande. Vad jag kan se så bokför du i Visma eEkonomi och då har vi tråden Bokföra försäljning med avbetalningsplan
Även Skatteverket vill skicka med en lite länk till dig som bland annat behandlar avdrag för kapitalförlust. Många länkar men jag tror som sagt att de kommer hjälpa dig.
/Tinna
... Visa mer
2021-03-18
11:59
Hej Ben,
Nu har vi bollat din tråd igen och som programmet fungerar idag, och som du redan vet, så har vi inget stöd för det du önskar utan du får hantera det manuellt. Visst kan du göra som du skriver dvs. skapa ett bokföringskonto i kontoplanen för hålla koll på din försäljning men du kommer behöva sköta värderingen manuellt.
Hoppas du hittar ett sätt som fungerar för dig - lite spännande det där med bitcoin...
/Tinna
... Visa mer
2021-03-18
08:54
Hej Bree,
Din sista fråga bör du nog ställa till Skatteverket så det inte blir några missförstånd.
Vänliga hälsningar Tinna
... Visa mer
2021-03-17
10:43
Hej!
Dessa kostnader bokar du mot 1930 så balanserar din verifikation.
Roligt att vi kunde lösa det ihop 🙂 /Tinna
... Visa mer
2021-03-17
10:14
Hej igen!
Bra att du kollade upp hur du ska hantera det. Såhär har jag tänkt och tolkat svaret du fick från kompisarna på Skatteverket: Försäljning av tjänsten hanteras som av tjänst 6% moms och inköpet som ett inköp av tjänst från annat EU-land och då kan du kontera detta såhär:
Debet 1930 Företagskonto (hela beloppet som betalades ut till dig)
Kredit 3043 Försäljning av tjänst 6% momskod 05 (din totala försäljning minus moms)
Kredit 2631 Utgående moms på försäljning Momskod 12 (6%)
Debet 4537 Inköp av tjänst från annat EU-land momskod 21 (Administrationstjänsten)
Kredit 2614 momskod 30 (25%) Samma belopp som på 2645
Debet 2645 momskod 48 (25%) Samma belopp som på 2614
Debet 6570 Bankavgifter ingen momskod
Hoppas detta kan underlätta för dig och att du får en finfin onsdag! /Tinna 🙂
... Visa mer
2021-03-16
13:51
Gör det och så hoppas jag att någon i samma situation kan ge dig några riktigt bra tips,
Ha en fin dag! /Tinna 🙂
... Visa mer
2021-03-16
10:55
1Gilla
Hej Craig,
Ser att ingen har svarat på dina frågor i och i ärlighetens namn så har jag själv inte så mycket erfarenhet i ämnet men tror att du kan få svar på din andra fråga i vår tråd Kostnader samt värde av kapitalförsäkring.
Hoppas den kan vara till hjälp för dig. /Tinna
... Visa mer
2021-03-15
15:40
Hej!
För att vi ska kunna hjälpa dig kommer du först behöva kontrollera med Skatteverket om hur du ska hantera själva utbetalningen.
Det som gör det svårt för oss att svara är att du säkert har vissa kunder i Sverige men i och med att det är den danska tjänsteleverantören som gör en utbetalning till dig så bör det kanske konteras som en försäljning i ett annat EU-land. För att allt ska bli korrekt så behöver du därför höra med Skatteverket vad som gäller och även ta reda på om det är moms inblandat på avgiften för tjänsten. Bankavgifterna bokför du på 6570 och där blandar du aldrig in momsen.
Tror vi får börja så här och så är du välkommen att höra av dig när du fått svar från Skatteverket.
Har vi någon redovisningskonsult med erfarenhet av liknade bokföring så välkommen att hoppa in i tråden 🙂
/Tinna
... Visa mer
2021-03-15
13:26
1Gilla
Hej Richard,
När det gäller dina egna kostnader för resor och bilersättning för dig själv som företagare så kan du skapa ett eget konto i kontogruppen 58xx. Skulle det gälla en av dina anställda så väljer du istället lämpligen 7331 för den skattefria delen.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-03-12
13:08
Skönt! Tack för din återkoppling och trevlig helg /Tinna
... Visa mer
2021-03-12
11:42
1Gilla
Hej Caroline,
Mig veterligen så brukar man inte bokföra en förändring av taxeringsvärdet men för säkerhets skull kan du alltid höra med din redovisningskonsult vad hon rekommenderar. Hängslen och livrem är bra!
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-03-12
11:28
1Gilla
Hej Maria,
Jag tänker att det nog kan vara bra att särskilja dessa kostnader och hade själv kostnadsfört dem mot ett konto i kontoklass 65xx. Härligt att få hjälp av en inredningsarkitekt!
/Tinna
... Visa mer
2021-03-12
10:43
Hej,
Det är ingenting som finns i integrationen mellan Visma eEkonomi och Izettle idag och det är inte så mycket vi kan styra över från vår sida, utan jag rekommenderar att du hör med Izettle gällande en utvecklingsmöjlighet för detta. Till vidare får du hantera det manuellt även om det självklart alltid känns bäst att ha allt samlat på ett ställe.
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-03-12
10:08
Hej Tojo,
Om du går in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Försäljning och fliken 3 Dokumentinställningar så misstänker jag att det kan ha smugit sig in i bock framför "Föreslå senaste fakturadatum på ny kundfaktura".
Hoppas min teori stämmer men har jag fel så hör gärna av dig så får vi klura ut varför det blir så.
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-03-11
13:10
Hej igen!
Nej den teorin stämmer inte riktig 🙂 Läser du beräkningsformeln för semestervillkor 10 så ser du att semesterdaglönen räknas enligt:
((Semestergrundande lön+Semestergrundande rörlig lön+Värdering av frånvarotimmar)*Semesterlön%)/Betalda semesterdagar=Semesterdaglön
Så det är inget krav att den anställda tvunget måste ha det ena eller andra semestervillkoret "bara" för att de ska ha provision. Erfarenhetsmässigt så är det vanligast att tjänstemän har semesteravtal 20 men jag hade nog ändå velat att du kollade upp det med ert avtal även om du skriver att just dessa anställa inte är fackligt anslutna. Även din arbetsgivarorganisation kan säkert vara behjälplig.
Om du vill testa hur de olika semestervillkoren fungerar i praktiken kan du använda Övningsbolaget för att se hur det val du gör faller ut.
Lycka till! /Tinna
... Visa mer
2021-03-11
11:07
Hej Marikka,
På sidan Byte från annat löneprogram finns all information som jag tror att du kommer att behöva. Du kommer att kunna få hjälp med att konvertera in anställningsregistret men lönearter kommer du inte att få med dig utan du får hitta motsvarade eller ändra i befintliga så de passar er verksamhet.
När en konvertering är klar behöver du registrera all aktuell och relevant information från det gamla löneprogrammet. Då finns funktionen ingångsvärden. Det hittar du under Arkiv- Inställningar- Ingångsvärden. Där får du sedan fylla i information om de anställda som exempelvis utbetald lön, förmåner, semester, komp, sjukskrivningar mm.
Har du ytterligare frågor eller funderingar är du alltid välkommen att höra av dig antingen här i forumet eller till mina kollegor på supporten. /Tinna
... Visa mer
2021-03-11
10:40
Hej!
Har full förståelse för att detta är ett problem för många av er och vi håller på att se över möjligheterna till en förändring. Den lösning vi rekommenderar är att ångra matchning på händelserna där det har blivit fel och sedan redigera och matcha om korrekt. Om du absolut inte vill det finns möjlighet att boka om med en manuell verifikation som rättar hela beloppet men kolla först med din redovisningskonsult hur detta i så fall ska bokföras.
/Tinna
... Visa mer
2021-03-11
10:38
1Gilla
Hej Britt-Marie,
Den lösning som du fått av Roffak är den vi rekommenderar och vill du göra på något annat vis är det nog bäst att du hör med din redovisningskonsult. Saknar du redovisningskonsult och vill ha hjälp att få kontakt med någon som använder våra program så kan du hitta en via vår hemsida och sidan Hitta redovisningsbyrå
Hälsningar Tinna
... Visa mer
2021-03-11
10:02
Hej Louise!
Tänker att du skulle kunna få bra hjälp av utskriften Ackumulatorlista som du hittar under Utskrifter - Övrigt. Markera Annan period så är du fri att välja datumintervall och klicka sedan på knappen Urval. Vid Ackumulator väljer du Arbetad tid timmar - Klickar sedan på Välj flera - Klicka i Övriga ackumulatorer som du vill se. Vid Namn - Anst väljer du upp vilken anställd som är aktuell och klicka sedan på OK.
Frågor eller funderingar? Du är alltid välkommen att höra av dig till oss i forumet eller till våra duktiga kollegor på supporten.
/Tinna
... Visa mer
2021-03-11
08:11
1Gilla
Hej på er!
Jag håller med Carina om att det ibland nästan är bättre att förklara innebörden med egna ord precis som hon har gjort här men jag skickar även med en liten hälsning från programhjälpen som beskriver
beräkningar för de semestervillkor som finns.
Nu när du vet vad dessa innebär hoppas jag det blir enklare för dig att göra ett val.
/Tinna
... Visa mer
2021-03-10
08:28
Hej Sabine,
Detta blir svårt för oss att hjälpa dig med även om vi gärna vill. Kanske kan du höra med redovisningskonsulten som ni använde vid tillfället om de har något sparat?
Hoppas det löser sig.
MVH Tinna
... Visa mer
2021-03-08
15:54
Hej Lotta,
Svår fråga tycker jag men programmässigt så kan du periodisera i efterhand så länge du inte har låst din bokföringsperiod. Så här periodiserar du en verifkation i Visma eEkonomi och så här periodiserar du en leverantörsfaktura
Är det en faktura/verifikation från november som du vill periodisera bakåt i tiden samtliga månader från november - augusti?
Är hyran momspliktig och i så fall hur ofta redovisar du moms?
Funderar på om anledningen till att du vill göra denna korrigering av bokföringen enbart beror på att du vill ansöka om omsättningsstödet? I så fall skulle jag vilja råda dig att börja kolla med Skatteverket så du inte lägger ner en massa tid på korrigeringar i onödan.
Trevlig kväll! /TInna
... Visa mer
2021-03-08
09:22
Hej Andreas,
Det är nog bäst att du ställer den frågan direkt till Skatteverket så allt blir rätt och riktigt redovisat.
Ha en fin vecka! /Tinna
... Visa mer
2021-03-08
09:19
Hej Nataly,
Det kan vara svårt att få ihop bokföringen ibland men du behöver berätta lite mer om vad som har blivit fel och vad du ska bokföra så är det enklare att ge dig råd om hur du ska gå tillväga.
Välkommen att höra av dig! /Tinna
... Visa mer
2021-03-04
12:55
Hej!
Detta kan hanteras lite olika mellan olika åkare skulle jag nog säga men på åkeriet som jag känner till hanterar man det såhär:
Först och främst har man skapat ett eget konto för uppföljningens skull och valt att döpa kontot till 1670 Avräkning Bring. Detta för att enkelt kunna särskilja från ordinarie konto för kundfordran 1510.
Sedan har man valt att boka upp allt redan när avräkningen inkommer för att endast göra en bokning mellan 1670 Kredit mot 1930 Debet när själva utbetalningen sker.
I konteringen du själv föreslår (under avräkning ankommer) har du lagt momsen på debet men både den och försäljningskontot ska konteras i kredit.
I konteringen (under utbetalning sker) känns det som om du har lagt in belopp inklusive moms på ditt 40-konto vilket inte känns korrekt. Beloppet borde istället vara 13000 kr minus momsen och landa 10400 kr.
Det är onekligen lite rörigt att få ihop och eftersom detta är en kontering du kommer ha nytta av varje månad så rekommenderar jag att du vänder dig till en redovisningskonsult som kan hjälpa dig med hur du ska hantera det.
Hoppas ni tillsammans hittar ett sätt för att hantera detta på bästa sätt. /Tinna
... Visa mer
2021-03-03
13:02
Hej!
Fråga 1. Planerar sälja alla tillgångar (inkråmet) till bolaget. Hur bokförs detta?
Svar: När den enskilda firman säljer tillgångarna eller inkråmet som det även kallas till aktiebolaget så överförs tillgångarna genom att du krediterar tillgångarnas/inkråmets skattemässiga värde i den enskilda firman och gör motsvarande dvs. debiterar samma belopp i aktiebolaget.
Eftersom jag inte riktigt vet vilka tillgångar du ska sälja så skickar jag med två trådar som jag tror gör att du hänger med på hur du bokföra - Försäljning av inkråm när företaget upphör och Bokföra köp av inkråm
Fråga 2. Sedan göra ett bokslut i enskilda firman och avregistrera denna. Hur bokförs detta? Har ingen periodiseringsfond eller expansionsfond i firman att ta hänsyn till.
Svar: När du har avvecklat din enskilda firma ska du avregistrera de funktioner som du haft som företagare hos Skatteverket. I Skatteverkets checklista på skatteverket.se kan du som har enskild näringsverksamhet se vad du behöver göra när du har bestämt dig för att avsluta ditt företag.
Det finns en hel del information på nätet som jag tror och hoppas att du kan ha nytta av. Skatteverket har en sida som heter avsluta enskild näringsverksamhet där du får tips och delvis hjälp med bokföringen. I ditt fall kommer du, vad jag förstår, att sälja inkråmet till ditt aktiebolag men jag rekommenderar ändå att gå kikar på det som Skatteverket skriver. Här finns både en checklista, ett inspelat webbseminarie samt möjlighet att boka in sig på ett webbseminarie.
/Tinna
... Visa mer
2021-03-03
11:58
Hej,
Precis som du skriver under stycket EU-kund så kan du skapa en faktura gällande EU-kund och matcha mot inbetalningen samt manuellt kontera mellanskillnaden på 6570.
Se till att alltid utgå från ditt kontoutdrag under Kassa och bankhändelser. Du anger Datum, eventuell referens och markerar rutan Utlandsbetalning. Fyll i beloppet som inkommit på banken i SEK. Välj valuta i menyn Utländskt belopp och Valuta och fyll i beloppet. Du kan även lägga in en bankavgift, om du haft det. Programmet räknar ut eventuell kursdifferens.
Men vad det gäller fiktiva kunder så vet jag att vi har haft detta på tapeten tidigare men då rörde frågan kassaregister och fiktiva kunder och jag vet faktiskt inte om hanteringen är densamma. Vill ändå slå ett slag för NilsJohans svar i tråden Kan jag lägga upp en fiktiv kund (privatperson) som jag använder vid bokföring av all försäljning till privatpersoner? Mer info än så har vi faktiskt inte gällande fiktiva kunder så det är något du själv behöver kolla upp med Skatteverket eller med en insatt redovisningskonsult.
Vad gäller det du skriver under försäljning utanför EU så är det viktigt att du lägger in korrekt land på kunden i Visma eEkonomi för att momsen ska bokföras korrekt. Så långt är vi med dig men resten av hanteringen vågar jag faktiskt inte svara på, det är en ny fråga för vår del. Jag förstår att du ber om tips från andra användare i vårt forum, det är kanon men skulle du inte få svar på detta så är min rekommendation att du kontaktar din redovisningskonsult för att reda ut vad som är tillåtet och inte. När du fått svar på detta är du så välkommen att återkomma, då kan vi självklart visa dig hanteringen i Visma eEkonomi PRO utefter vad ni kommit fram till.
/Tinna
... Visa mer
2021-03-03
10:56
Hej!
Bara så att jag är med på hur det fungerar hos er innan jag svarar. Är ditt företag någon form av underleverantör och kör på uppdrag av Bring? Eller hur fungerar det? Återkom och berätta lite mer om hur flödet/ert samarbete hänger ihop så hjälper vi dig gärna med hur du ska hantera detta sen.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-03-02
13:09
Hej,
Om det ska vara moms på försäljningen (vilket kanske är ganska ovanligt vid försäljning av en begagnad kontorsstol) så blir det en avvikelse på momsrapporten eftersom du använder ett försäljningskonto (3973) som saknar momsrapportkod. Momsrapportkoden är det som styr i vilken ruta försäljningen ska redovisas i momsdeklarationen och eftersom du har ett konto som redovisar momsen och tar upp momsen i momsdeklarationen så behöver även själva försäljningen rapporteras i momsdeklarationen.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-03-02
13:03
Hej Johan,
Ser att du inte har fått svar på din fråga och det har varit svårt att hitta rena jämförelser mellan en ombildning från enskild firma till aktiebolag vs att starta ett nytt aktiebolag men jag delar helt enkelt med mig av den info som jag hittat.
På verksamt.se hittade jag en del information om byte av bolagsform - hur det påverkar dig och din verksamhet, vad du bör tänka på både rättsligt och ekonomiskt. Här finns även länkar för den som väljer att avveckla sitt företag - tänker att den kanske är användbar för dig främst om du väljer att skapa ett helt nytt aktiebolag.
Hos skatteverket.se hittade jag länken Ombilda enskild näringsverksamhet till aktiebolag. Här finns lite tips och regler som du behöver förhålla dig till vid en ev. ombildning om det blir aktuellt.
Det finns en del information på andra hemsidor också men jag har svårt att avgöra hur tillförlitliga dessa källor är. Läs på lite till och slå gärna en signal till din redovisningskonsult som har bättre insyn i just din bokföring och därmed hur de olika alternativen kommer påverka dig ekonomiskt och rättsligt.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-03-01
12:01
Hej Josefin,
Såhär tänker jag: Paypal-fakturan verkar vara korrekt eftersom försäljningen är momsfri då den är till USA. Däremot har du inte skrivit något om en eventuell avgift till Paypal men om en sådan är inblandad kan du bokföra den på t ex 6064 - factoringavgifter.
Jag kan se att du använder programmet Visma eEkonomi och om du vill kan du skapa en faktura i i ditt program, när du gör en faktura så anger du att kunden är från USA och då konterar programmet automatiskt korrekt och sen är det ju bara att registrera inbetalningen under Kassa och bankhändelser precis som vanligt.
1. Lägg upp kunden under Försäljning - Kunder, fyll i alla obligatoriska uppgifter och lägg in USA som land.
2. Har du redan skapat artikel som gäller försäljningen kan du hoppa över detta steg. Annars går du till Försäljning - Artiklar - Lägg upp ny artikel, här lägger du in uppgifter som din artikel samt Artikelkontering. Artikelkonteringen avgör hur försäljningen bokförs och eftersom det finns färdiga förslag till detta hade jag rekommenderat att välja konteringen Tjänst 25% moms (Förstod det som att det normalt är 25% moms på din tjänst). På denna artikelkontering finns ett konto upplagt för försäljning utanför EU så det hanteras korrekt när fakturan skapas.
3. Skapa kundfakturan, gå via Försäljning - Kundfakturor. Välj kunden i listan och lägg till alla uppgifter tillsammans med artikeln som gäller försäljningen. Eftersom du lagt in att kunden är från USA så känner programmet automatiskt av hur momsen ska hanteras när du skapar fakturan. Du kan skapa fakturan som PDF eftersom denna inte ska skickas ut till kund igen.
4. Registrera inbetalningen under Kassa och bankhändelser. Du kan gå efter beskrivningen i vårt skrivna hjälpavsnitt Jag har betalat en utländsk faktura. Hur registrerar jag den som betald? och finns det en avgift från paypal så registrera du det som en Ny bokföringshändelse och gör en Egen kontering så du själv kan välja konto att bokföra avgiften mot.
Du kan också kontera detta manuellt, det finns inga krav på att du ska skapa en faktura eftersom du redan har gjort det via Paypal men för enkelhetens skull hade jag själv lagt upp det i Visma eEkonomi.
I vårt populära användartips Bokföra försäljning beskriver min kollega My hur du hanterar detta på bästa sätt.
Ha en strålande dag! /Tinna
... Visa mer
2021-03-01
10:42
Hej Maggan,
Jag är inte riktigt med på hur du menar för oftast kanske man säljer fakturorna till finansbolaget och då registrerar du bara fakturorna som betalda i ditt program och eventuellt gör avskrivning på den delen som eventuellt finansbolaget tog av summan. I ditt fall funderar jag på om ni har kommit överens med finansbolaget om en klumpsumma och att ni sedan fakturerar kunden per månad? För mig är det lite nytt att man säljer fakturorna innan man har skickat ut dem men återkom gärna och berätta lite mer om hur ert flöde är så är det lite enklare att hjälpa dig. Vad ingår i "Hela beloppet" och vad är det som du får en faktura på från finansieringsbolaget?
/Tinna
... Visa mer
2021-02-26
12:12
Hej,
Först måste man bestämma vad som är avsikten med innehavet. Är det en finansiell anläggningstillgång tex. aktier i dotterbolag eller om det ska anses vara en omsättningstillgång. Värderingsreglerna är lite olika beroende på vad det ska klassas som.
Finansiell anläggningstillgång Nedskrivning ska enligt 4 kap. 5 § ÅRL göras om aktierna på balansdagen har ett lägre värde än anskaffningsvärdet och värdenedgången kan antas vara bestående, nedskrivning, allmänt. En finansiell anläggningstillgång får, enligt samma paragraf, skrivas ner till det lägre värdet även om det kan antas att värdenedgången inte är bestående. I dessa fall bokförs tex. en nedskrivning i kredit mot 1318, 1328 osv Motkonto kan vara 8070, 8170 osv.
Omsättningstillgång Omsättningstillgångar/lagertillgångar ska enligt 4 kap. 9 § ÅRL värderas enligt lägsta värdets princip. Huvudregel är att alla aktier/andelar ska värderas var för sig enligt principen om post-för-postvärdering i 2 kap. 4 § ÅRL. I dessa fall vid nedskrivning av kortfristiga placeringar i aktier/andelar enligt lägsta värdets princip krediteras konto 1890 Nedskrivning av kortfristiga placeringar och debiteras konto 8370 Nedskrivningar av kortfristiga placeringar. Så det beror på om det antas var en finansiell anläggningstillgång eller omsättningstillgång.
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-02-26
08:23
Hej jb,
Tänker att du borde kunna göra den bokningen du föreslår men innan du gör det vill jag att du kontrollera så varje kontosaldo skulle stämma om du gör den bokningen. Stämmer 1930 mot ditt bankkonto, stämmer 1630 med ditt Skattekonto på SKV och stämmer 2518 mot vad som faktiskt har skett i verkligheten? Ja i så fall kan du göra den bokningen tänker jag. Det är också viktigt att du i så fall inte har hunnit ångra matchningen i första steget du fick av mig ovan.
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-02-25
09:54
Hej Monica,
Förstår att det kändes frustrerande men skönt att det till slut löste sig för dig. Det är svårt för mig att svara på vad det berodde på och jag kan inte se att vi hade någon rapporterad driftsstörning.
Upplever du att detta händer igen är du välkommen att höra av dig till oss eller följa fliken kända fel så får du ett mejl om vi har några problem i programmet eller tjänsten.
För att få mejl om pågående incidenter behöver du först logga in i forumet, gå till önskat område och sedan klickar du på de tre prickarna uppe till höger och väljer Prenumerera. När incidenten är löst plockar vi bort den från listan.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-02-24
09:20
Hej Lotta,
Vi har en instruktion som heter Hantera ej levererad e-faktura/e-order som du kanske redan sett men jag vill ändå slå ett slag för den om någon annan läser tråden. Just i detta fallet när du redan har skickat om din faktura hos InExchange så du kan prova en annan lösning och så hoppas jag att det fungerar.
Om din faktura inte är journalförd kan du prova att gå in på den och långt ner till höger vid fältet Utskriftsval ändra till Skrivare. Skulle fakturan vara journalförd behöver du ta kontakt med mina kollegor på supporten så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-24
08:03
Hej Gabriel,
Det låter som om programmet har hängt sig lite och när det händer kan du prova att raderar alla rader på din verifikation och sedan lägger upp den på nytt. För att radera markerar du raden och sedan trycker du på ikonen med en soptunna på.
Hör gärna av dig så jag vet hur det går för dig.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-24
07:58
Hej Tommy,
När alla avvikelser är registrerade i lönekörningen ska du skriva ut lönebesked, utbetalningslista och bokföringsunderlag. Du kan även skapa utbetalningsfil och SIE-fil för bokföringsunderlaget.
Först måste du se till att alla lönebeskeden är klarmarkerade och att lönekörningen är låst. Sedan klickar du på knappen Gå till utskrift/utbetalning under Lönearbete - Lönekörningar. De inställningar du gjort i anställningsregistret och i företagsinställningarna påverkar vilka valmöjligheter som finns för utskrifter och utbetalningar.
Klicka på knappen Skriv ut / skapa fil för att skriva ut bokföringsunderlag och för att skapa SIE-fil för bokföringsunderlaget.
Önskar dig en fin onsdag! /Tinna
... Visa mer
2021-02-24
07:49
Hej Martin,
Detta är inget du ställer in själv i eEkonomi utan du behöver vända dig till Sellos support som i sin tur kommer kontakta vår support för integrationer och tillsammans kolla på ditt ärende.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-24
07:46
Hej Ann,
Det är ju lite samma sak här. Det fackliga avtalet får tala om för dig vad som gäller och när du fått information om hur du ska ändra semestervillkor så finns det en guide även för detta. I hjälpavsnittet för Lön 600 i avsnittet Byte av semestervillkor/semesterperiod kan du läsa om hur du hanterar ett eventuellt byte i av semestervillkor i ditt löneprogram samt små tips på vad du ska tänka på.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-23
15:26
Hej,
Det är lite rörigt att reda ut när man inte ser siffrorna men som Annica skriver, försök att håll i sär de olika händelserna eftersom det egentligen blir 2 transaktioner för varje händelse som sker mellan ditt företagskonto, ditt skattekonto och andra inblandade konton. Skilj mellan in- och utbetalningar från företagskontot till ditt skattekonto likväl som du ska skilja på när Skatteverket drar pengar från ditt skattekonto för betalning av f-skatt andra händelser som ska bokföras. Massor att hålla reda på och jättejobbigt innan man får rutin. Har full förståelse för hur du känner.
För att reda ut ditt fall kanske det är enklast för dig att korrigera det som blivit felaktigt bokfört från början och sedan bokför enligt Annicas anvisningar. Har du bokfört via Kassa och bankhändelser så kan du göra enligt följande:
1. Gå till Kassa och bankhändelser - leta upp händelsen som gäller den minskade inbetalningen (D2518 och K1930) - klicka på den och Ångra matchning. En korrigeringsverifikation skapas automatiskt som nollar bokningen.
2. Matcha händelsen på nytt för att visa överföringen från ditt företagskonto till skattekontot, gå via stegen i vårt skrivna hjälpavsnitt Matcha skatt- och bankhändelser.
3. Bokför sedan f-skatten enligt Annicas instruktioner.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-23
13:52
Hej Mattias,
Förstår att du klurat på denna frågan och att du tycker att det är svårt att veta vad som är mest korrekt. I forumtråden Bokföra inköp av konsulttjänst besvarar Tina en liknade fråga och när jag läser om det så tycker jag att det känns som om även du bör använda ett konto i klass 46xx och inte i klass 65xx.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-23
10:43
Hej Evelina,
Bokföringskonto 1181 Används för ny-, till- och ombyggnader av byggnader, byggnadsinventarier och markanläggningar som inte är färdiga så det låter som ett bra val tycker jag. Att det redovisas som vinst i resultatrapporten får du berätta lite mer om för där hänger jag inte med dig. Tänker att det har att göra med vilket motkonto du använt till konto 1181. 1181 är ett balanskonto som du ser i balansrapporten och i resultatrapporten ser du resultatkonton i klass 3-8.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-23
10:04
Hej!
I detta fall gör du såhär i Visma eEkonomi: Gå till Försäljning - Kundfakturor - Fliken Alla kundfakturor. Gå in på fakturan du ångrade och under Åtgärder väljer du Kopiera. Sedan får du manuellt komplettera fakturan med projektnummer.
Det finns ingen möjlighet att komplettera redan fakturerade underlag från Visma eEkonomi Tid utan du får hantera detta manuellt.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-23
08:24
Hej Ann,
Hör med ert fackliga avtal vad de rekommenderar. De borde måna om hjälpa dig att hantera det på korrekt sätt även om den anställda tillfälligt inte kategoriseras som arbetare under tiden för sitt vikariat.
Det låter ju dessutom som om han ska hoppa in ibland som montör under tiden så jag tänker mig att de gärna ger dig tips om hur detta ska hanteras.
I programhjälpen för Lön 300/600 finns avsnittet Löneutbetalning efter byte från timlön till månadslön eller tvärtom och här har vi noga beskrivet hur du hanterar ett byte mellan löneformer.
Hoppas du får stöd och råd av ert avta hur ni ska hantera detta och har du några följdfrågor är du alltid välkommen att höra av dig.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-23
08:12
1Gilla
Hej Marie!
Ville bara säga skönt att du kom på det och tack för att du återkopplade.
Hoppas du får en fin tisdag! /Tinna
... Visa mer
2021-02-22
16:56
2 Gillar
Hej igen,
Här kommer information som jag hoppas kan underlätta för dig. Det finns en inställning under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mina sida/internettjänster - Digitala fakturor och dokument - Knappen fler inställningar. Här kan du stänga av påminnelsen enligt önskemål. Lessen att jag inte kände till denna väl dolda hemlighet men nu vet vi båda hur det fungerar.
Önskar dig en fin kväll! /Tinna
... Visa mer
2021-02-22
09:38
2 Gillar
Hej Marie,
Jag kan se att du arbetar i Visma Administration. Kan det möjligen vara så att du har ändrat nummerserie under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Nummerserier för inbetalningsbuntarna? Det låter lite som om det skulle kunna vara så och då gäller det att du inte har valt ett buntnummer som du redan har använt tidigare. Lite svårt att reda ut här i forumet men gör så att du hör av dig till mina duktiga kollegor på supporten så får ni kika på det tillsammans.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-22
09:28
Hej!
Som programmet ser ut idag har du ingen möjlighet att stänga av den funktionen.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-22
08:47
Hej Pathil,
I instruktionen Ny mobiltelefon och tvåstegsverifiering kan du läsa om hur man vanligen går tillväga vid byte av mobil. Har du varken tillgång till din gamla mobil eller din engångskod behöver du ta kontakt med mina kollegor på supporten så hjälper de dig gärna.
Välkommen att höra av dig! /Tinna
... Visa mer
2021-02-18
10:39
Hej Ben,
Du har ingen möjlighet att skapa ett nytt bankkonto och sedan välja upp Bitcoin som valuta i Visma eEkonomi (se bilden nedan). Programmet saknar helt enkelt stöd för Bitcoin och du kan därför inte heller skapa ett bankkonto utan bank och hantera det på så vis.
Hoppas kunna ge dig mer positiva besked i en annan fråga. /Tinna
... Visa mer
2021-02-18
10:06
Hej,
Rapporten Projekttransaktioner i Visma Administration är precis som du skriver jättebra och man får med sig mycket. I Visma eEkonomi behöver du ta ut flera rapporter men du skulle kunna skriva dem till csv och sedan bygga ihop rapporterna i Excel så det blir som du önskar. Lite pilligt men det kanske ändå skulle fungera?
Vi har även en tråd med önskemål där en annan kund önskar kunna skapa rapporter som går över räkenskapsåren. Gå gärna in och följ tråden Skapa rapporter som ej följer räkenskapsåret.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-17
09:22
1Gilla
Hej Lisa,
Precis som Carina skriver så väljer du vilka tillägg och//eller avdrag som ska ingå i den retroaktiva löneberäkningen och så kollar programmet på vilka av dessa lönearter som du har använt från den dag löneförhöjningen börjar gälla och fram till den dag du lägger in den nya lönen i anställningsregistret.
Hoppas du är med på min förklaring och annars får du gärna skriva till oss igen.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-17
08:48
Godmorgon Lena,
Då kan du använda dig av funktionen Digitala fakturor och dokument. I länken finns både skriven hjälp och filmer som beskriver hur detta fungerar. Har du följdfrågor eller funderingar så är du självklart välkommen att höra av dig till mig eller till supporten.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-02-15
11:18
2 Gillar
Hej Jan,
Nej det spelar inte så stor roll men själv hade jag valt 2890.
Ha en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-02-15
11:10
Hej!
Har du en olåst lönekörning där den anställda ingår så får du meddelandet "Det finns olåsta lönekörningar för den anställda" när du ska skapa arbetsgivarintyget. Om du vill testa och inte vill göra det i ditt riktiga företag rekommenderar jag att du öppnar övningsbolaget och testar där. Då kan du låsa och greja utan att något blir förändrat i ditt skarpa företag.
Önskar dig en fin dag! /Tinna
... Visa mer
2021-02-12
13:54
Härligt att det fanns en lösning i djungeln av alla frågor och svar 🙂
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-02-12
12:46
1Gilla
Hej Katsven,
Skönt att du upptäckte det innan du skickat in momsdeklarationen. När det har blivit fel på fakturor så är det alltid bäst att kreditera fakturan och skapa om den på nytt för att du ska få ett korrekta underlag. När det är gjort så tar du bort den felaktiga verifikationen för momsrapporten och till sist skapar du en ny momsrapport.
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-02-12
11:53
1Gilla
Hej Lotta,
I vårt användartips Tips om bilförmån finns ett stycke gällande detta.
Om en anställd har två förmånsbilar samtidigt ska den anställde förmånsbeskattas för det sammanlagda förmånsvärdet.
I Visma Lön kan du bara välja en förmånsbil på den anställde i anställningsregistret.
Lättast är att ha en av bilarna i bilförmånsberäknaren i anställningsregistret.
Kopiera sen löneart 2101 och använd den lönearten för den andra bilen. Förmånsbeloppet måste läggas in direkt på den kopierade löneartens beräkningsformel. På den anställdes standardlönebesked under Personal - Anställda, Lön lägger du in den nya lönearten för den bilen.
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-02-12
11:50
Hej Ann,
Precis som du skriver fungerar programmet så att om det inte finns ett saldo på kontot den hänvisar till så skrivs det inte ut någon 0 eller - För att få det som du önskar så behöver du klicka på Redigera knappen på noten och sedan istället för formeln skriver du in 0 eller ännu bättre är om du skriver 0//#B2124# så ligger formeln kvar nästa år.
Se bifogade bilder.
Trevlig helg! /Tinna
... Visa mer
2021-02-11
11:22
1Gilla
Hej Michael,
Vi håller på att se över inlägget Bokföring av slutlig skatt och f-skatt i Visma eEkonomi och kommer uppdatera det framöver.
/Tinna
... Visa mer
2021-02-11
10:49
Hej igen,
Vad bra att du hade bilen inlagd som ett inventarie i Visma eEkonomi. Då behöver du börja med att utrangera inventarie och för det har vi en instruktion som heter Åtgärder för anläggningstillgångar. Du ska klicka där det står Utrangera anläggningstillgång. Då kommer programmet hjälpa dig och boka bort bilen från inventarielistan.
Jag har suttit och jobbat med ditt ärende och tycker att du skulle behöva höra med din redovisningskonsult gällande vilka konton du ska använda och hur du ska hantera saker som man behöver kunna för att sköta sin redovisning t ex avskrivningar av inventarier mm. Redovisningskonsulten ser hela din bokföring och kan ge råd utifrån helheten och vad som är bäst för dig.
Här har du bokfört bilen som en dator och jag vet inte om du kanske borde börja med att boka om till ett konto för bilar? Du har även förslag på att använda kontot 2351 Fastighetslån men det känns inte rätt. Jag är inte själv redovisningskonsult men mån om att din bokföring ska bli korrekt och därför vill jag att du hör av dig till din redovisningskonsult och reder ut hur du ska hantera detta.
Behöver du sedan hjälp med hur du ska hantera det i programmet är du varmt välkommen att höra av dig igen för jag vill gärna hjälpa dig men just nu är det ganska rörigt med dina konton.
Vänliga hälsningar Tinna
... Visa mer