Swish är ett smidigt komplement till kontanter och andra betalningslösningar oavsett hur du möter dina kunder - och det kommer med flera fördelar. Det är tryggt för båda parter och du får pengarna direkt in på ditt bankkonto utan någon fördröjning.
Ska din kund betala med Swish ställer du enkelt in det under Försäljning - Kunder i Visma eEkonomi. Markera den kund det gäller, klicka på Redigera och välj Swish direktbetalning som betalningsvillkor. En utskriven faktura via programmet gäller sedan som kvitto för din kund.
Du skapar en ny kundfaktura via Försäljning - Kundfakturor. På utskriften av kundfakturan står det då Betalningsbekräftelse istället för Att betala, som vid en vanlig faktura. När du bokför fakturan skapar programmet automatiskt en verifikation som heter Förväntad inbetalning av Swish.
När pengarna finns på ditt Företagskonto går du till Kassa- och bankhändelser för att registrera och matcha händelsen. Har du en aktiv bankkoppling får du in händelsen från banken helt automatiskt, annars finns det andra sätt att få in transaktionen. När händelsen finns under Kassa- och bankhändelser klickar du bara på Matcha, väljer upp bokföringshändelsen Inbetalning från kort eller Swish följt av fakturan det gäller - och sen är det bara att bokföra.
Registrera in- och utbetalningar under Kassa- och bankhändelser »
Swish tar en avgift per mottagen betalning och denna ska såklart bokföras i Visma eEkonomi. Avgiften bokför du momsfritt på konto 6570 Bankkostnader.
Det här tipsets innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 22-07-18
Hej Maria,
Tack för din fråga! Jag la till mer information i inlägget för att förtydliga 🙂
Det finns olika sätt att registrera inbetalningen i Visma eEkonomi. Förutom med en bankkoppling kan du importera ditt kontoutdrag, kopiera och klistra in det eller registrera händelsen manuellt. Här kan du läsa om de olika alternativen och hur de fungerar. Oavsett hur du väljer att få in dina transaktioner följer du instruktionerna i inlägget när händelsen finns under Kassa- och bankhändelser. Dvs, du klickar på Matcha, väljer upp bokföringshändelsen Inbetalning från kort eller Swish följt av fakturan det gäller - sedan är det bara att bokföra.
Ha en fantastisk sommar!
Marielle
Hej @Gunilla-57!
Jag såg att du ställt samma fråga i en annan tråd så jag hänvisar till tråden Inbetalning Swish där du kan hitta svaret på din fråga.
Har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen tillbaka till forumet!
Önskar dig en fin tisdagskväll.
/Agnes
Hej, Jag har en fråga om de som betalar med swish till mig. På dessa kunder har jag ingen adress (och behöver väl inte ta in adress på enligt lag för att skicka en betalningsbekräftelse?). Måste jag ha postnummer (på Betalningsbekräftelsen från Visma) när jag säljer via swish? Om inte hur gör jag när jag lägger till ny kund i Visma och programmet säger att "Postnummer måste anges."? Tack på förhand. Rebecca
Hej @Fd medlem!
Tack för att du skriver in.
Enligt Skatteverket är det krav på att en fullständig faktura ska innehålla kundens namn samt adress (bland annat). När det kommer till förenklade fakturor är det dock inget krav på att ha med kundens adress, förutsatt att minst en av Skatteverkets tre kriterier för förenklade fakturor är uppfyllt. I den här länken från Skatteverket kan du läsa mer om kraven för fullständiga samt förenklade fakturor för att se vad som gäller för just din situation. Är du osäker på vad som gäller för dig rekommenderar jag att du slår Skatteverket en signal så att allt blir rätt och riktigt.
När det kommer till hanteringen i Visma eEkonomi har vi i dagsläget inget direkt stöd för förenklade fakturor då, precis som du nämner, det är ett obligatoriskt fält. Det du kan göra är att skriva i antingen ett bindestreck eller en punkt i fältet för att komma vidare utan en faktisk adress, om så inte behövs. Något att notera är att det du skriver i fältet kommer att synas på fakturan.
Jag vågar inte lova att detta är något vi kommer att titta på att ta fram stöd för inom närtid, men vill du lämna ett önskemål är du varmt välkommen att göra det via knappen Feedback och förslag inne i Visma eEkonomi. Jag skickar med användartipset Idéhantering i din produkt - upplägg och tillvägagångssätt där du kan läsa mer kring tillvägagångssättet för att lämna ett önskemål.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Du är varmt välkommen att återkomma om du har några följdfrågor.
Önkar dig en fin vecka.
/Agnes
Hej,
Jag är helt ny på detta med swish in och utbetalningar. Vad är det för underlag som krävs? Man får ju inget kvitto vid en swishbetalning. Jag kanske är helt dum i huvudet men förstår verkligen inte vad det är för underlag som krävs.
Hej @SBJ111 ,
I vilket steg i hanteringen är det du funderar över underlag? När du skapar fakturan under fliken Försäljning eller registrerar betalningen under Kassa-och bankhändelser, behövs inget speciellt underlag.
Återkom gärna med mer information om din fundering så ska vi självklart hjälpa dig vidare!
Du är också välkommen att kontakta vår support.
/ Hanna
Jag har funnit att jag inte gjort rätt när jag matchat 4 fakturor från kunder som jag registrerat med betalningsvillkor "Swish direktbetalning".
En är från 2020 och 3 är från Januari i år. Jag har matchat dem direkt mellan 1510 och 1580. Hur kan jag göra då för att det ska bli rätt och de försvinner ut systemet?
Hej @Johan A
Välkommen som ny forummedlem.
Jag tolkar dig som om du inte registrerat fakturorna som betalda i Visma eEkonomi utan manuellt matchat inbetalningarna som kommit in via Swish i Kassa- och bankhändelser. Du har alltså inte matchat inbetalningarna mot fakturorna, utan mot “egna” verifikationer?
I så fall behöver du ångra matchningen i Kassa- och bankhändelser och istället matcha mot Inbetalning från kort eller Swish och välja fakturan så blir det rätt i programmet.
I hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt kan du följa anvisningarna som står under stycket Kundfaktura - betald med kort där vi steg för steg skriver hur du ska göra.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin kväll.
/Tinna
Tack för mycket bra tips! Jag kunde ångra matchningen på de inbetalningar gjorda nyligen men hur gör jag med den från 2020 som ligger kvar om Förväntad inbetalning från Swish och nog är bokförd mot inbetalning från Kort och kuponger 🤔?
Hej @Johan A
Kul att du gillade vårt tips. Vi vill gärna kika på hur det ser ut i ditt program innan vi rådgör vidare med dig. Välkommen att kontakta programsupporten så hjälper vi dig gärna.
/Tinna
Hej, Jag har en ny kund som inte använt eEkonomi tidigare och jag ska bokföra hela förra räkenskapsåret nu i efterhand. Han har tagit emot swish-betalningar och till varje finns en liten kvittokopia med löpnr, datum och alla uppgifter som behövs.
Kan jag koppla en bild till betalningen/kvittot på något sätt eftersom han inte gjort några fakturor i eEkonomi?
Hej @Ekonomivision
Det kan du absolut göra och så skönt att ha allt samlat på ett ställe. I hjälpavsnittet Koppla bildunderlag beskriver vi hur du går tillväga.
Ha det fint
/Tinna
Hej!
Behöver man koppla underlag från sin bank för varje swish transaktion som görs? T.ex. vid fika försäljning kan vi få in 100 transaktioner på en dag. Måste varje transaktion ha underlaget från banken? eller räcker det att det är inläst på Kassa- och bankhändelser. I verifikationen kommer ju automatiskt kundens namn och vad de har köpt.
Hej @Fargo3
Denna typ av frågor är svår för oss som programleverantör att besvara men vi har hittat följande information hos Bokföringsnämnden som jag hoppas ska kunna hjälpa dig.
Vad ska användas som gemensam verifikation?
En gemensam verifikation i företag som inte använder kassaregister ska bestå av en kassarapport per kassa och omfatta en dags försäljning.
I den gemensamma verifikationen ska det även ingå sammanställningar över försäljningen mot kontokort och andra elektroniska betalningsmedel. Om inte banken tillhandahåller en separat specifikation över swish-betalningarna kan kontoutdraget från banken användas som sammanställning av dessa betalningar.
Läs gärna mer i länken
https://www.bfn.se/fragor-och-svar/bokforing/swishbetalningar/
Som vi ser det är detta inte något generellt eftersom det beror på om företaget har undantag för kassaregister, vilket går att läsa mer om i Skatteverkets länk nedan.
Hoppas detta hjälper dig och att du får en fortsatt fin dag.
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.