Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej Peter!Om bokföringsperioden är låst så ska man enligt Bokföringsnämnden bokföra en ändringsverifikation på den olåsta perioden som man håller på att bokföra i när du hittar felet.Det går att låsa upp bokföringen i eEkonomi under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter, men det är inget vi rekommenderar då vi följer bokföringsnämndens rekommendation gällande låsning av bokföring. Här kan du läsa mer om låsningen: Då ska du låsa din bokföring.Ha en trevlig dag!/Adelina
Hej Henrik,Jag håller med om att det inte är helt klart vad som gäller och att mycket handlar om tolkningen av lagtexten. Det jag hittat när jag sökt efter mer vägledning är ett referat där ARN gett säljaren rätt då det framgick att priset var exkl moms i form av att texten "Mervärdesskatt tillkommer" fanns med på offerten. Jag hittade detta referat genom att besöka www.arn.se, gick in under Referat och vanliga fall - Länk till ARN:s referat - Sök i vår databas över vägledande beslut från ARN. Här sökte jag på "Offert" och fick upp denna sida. Klickar man in sig på ärende 1991-4619 kan man läsa följande:"I den skriftliga offert som bolaget lämnade till makarna N på deras begäran angavs att priset för det erbjudna arbetet var "nto" 36 500 kr. Nederst på offerten finns i tryckt text angivet "Mervärdeskatt tillkommer". Enligt nämndens mening har bolaget härigenom på ett tillräckligt tydligt sätt gjort klart för makarna N att den lämnade prisuppgiften inte inkluderade mervärdeskatt."Är det fler av våra användare som använder sig av offerter så är vår rekommendation alltid att man till privatpersoner fakturerar inklusive moms. Genom att välja en prislista som är just inklusive moms på kundenkan man undvika manuella fel. Är det så att man vill tydliggöra momsen ännu mer på offerterna har vi en färdig offertmall för nedladdning i vår programhjälp.
Vid bokslutet bokför du så att saldot på ingående och utgående moms blir 0,differensen (din momsfordran) bokför du i debet på konto 1650 momsfordran.
Hehe, va det så enkelt.. 🙂Tack för snabbt svar!
Checksiffran i numret stämmer inte, du måste kontakta leverantören för att få korrekt OCR-nummer.