Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sälja företagstillgång till privatperson. Hej,Jag köpte under 2013 in en datorskärm till mitt företag (enskild firma) och nu har jag för avsikt att sälja denna för att uppgradera till en nyare. När jag köpte den bokförde jag den som förbrukningsinventarie och skrev av hela beloppet direkt. Hur ska jag bokföra den när jag säljer den? (Antagligen till en privatperson)Anskaffningsvärdet var 4490:- och jag kommer nu att sälja den för runt 2000:-Hälsningar,Anders
det har vi gjort
Hej,Jag tycker det ser bättre ut att den anställde betalar sin räkning och att du ger honom motsvarande pengar. I inget av fallen får ni dra av momsen, så på det viset spelar det ingen roll. Din kontering ser också helt OK ut i båda fallen.//Tina
HejDebet 5410 Förbrukningsinventarier (om laptopen netto kostar < 22 250:-Debet 2641 Ingående momsKredit 1930 Företagskonto (om du betalar med firmans bankmedel)MVHRolf
Hyresfakturan blir en verifikation som hamnar på 2015. Debet 5010 (Hyror) Kredit 2440 (Leverantörsskulder).Betalordern blir en annan verifikation som ska sättas i pärmen för 2016 Debet 2440 (Leverantörsskulder) Kredit 19XX.Tänk på att det är skillnad på kostnad och utbetalning. Kostnaden för företaget kommer i och med fakturan på 2015 men utbetalningen (som i detta fall) kommer 2016. Med kontantmetoden så kommer dessa poster oftast samtidigt utom vid årsskiftet där man ska rensa alla uteliggande poster.