Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hej! Inköpet skulle du kunna bokföra med en manuell verifikation mot konto 2893 - Lån till närstående personer i kredit. När du privat sedan får tillbaka pengarna från företaget bokas beloppet från konto 2893 bort genom att användas i debet mot exempelvis 1930 om det är ditt företagskonto. Jag tror inte det finns något specifikt konto för just inköp av mat. Förbrukningsmaterial konteras mot konto 5460 och maten skulle du kunna skapa ett nytt konto för, exempelvis 5491.
Kontot för betalade leasingavgifter ska inte ha någon momskod alls. När det gäller de flesta inköp så redovisar man endast den avdragsgilla ingående momsen (halva momsbeloppet vid leasing av personbil) som bokförs på konto 2640/2641. Man behöver inte redovisa själva inköpsbeloppet på samma sätt som man gör vid försäljning.
Hej! För att registrera bonusen kan du använda 4732, Erhållna mängdrabbatter, bonus. Momsen registrerat i kredit på ditt vanliga konto för ingående moms.
Det låter som att utlägget kan avse så kallad stämpelskatt. Den bokförs på konto 6990 alternativt 6991.
Hej Pia! I det här fallet har din leverantör dragit av 25 öre på fakturan, alltså något som räknas som en intäkt. Konto 3740 är ett intäktskonto men när du själv fakturerar och drar av öresavrudning använder du samma konto fast i debet. Jag antar att det är varför det är lite förvirrande. Lättast tycker jag det är att ställa upp verifikationen och vänta med öresavrudningen till sist. Debet- och Kreditkolumnen ska balansera så det gör det enklare att avgöra var öresavrudningen ska hamna. Med dina siffror skulle en verifikation se ut såhär: 2440 kredit 656,00 6530 debet 525,00 2641 debet 131,25 3740 kredit 0,25
Awesome