Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Vid betalning via pp eller iz sker en direktbetalning vilket gör att du kan klumpa ihop en dags betalningar till ett belopp, konto 19.. debet, (där pengarna kommer in)Momsen i klump, konto 2610 kredit, (utg moms)Fördela resterande på respektive försäljningskonton, konto 3... kredit (beroende på vilken typ av försäljning det gäller)
Hej,Jag vet inte om jag förstår dig rätt, men eftersom det är en hyreslägenhet som du inte har rätt att lyfta momsen för så får du betala 23 457,- till städfirman och sedan debiterar du försäkringsbolaget 23 457,- inkl moms. Eftersom ni inte har avdragsrätt för moms ska försäkringsbolaget betala er hela beloppet (minus eventuell självrisk) ochni får tillbaka samma belopp som ni har betalt.Om ni som företag till vissa delar är momsredovisningsskyldiga kan det vara bra att informera försäkringsbolaget om det. //Tina
Toppen, tack så mycket!!
Inbetalning Bank konto 1930 D. 1.000,-Ränteintäkt, kundfordringar konto 8313 K.400,-Övriga intäkter (momskod 42) konto 3990 K. 600,-
Enligt god redovisningssed skall du för in Inbetalningar och Utbetalningar senast dagen efter händelsen. Därför är det bra om du kan köra in händelserna på konto 1950 och 1951 varannan dag, sätt upp ett motkonto där du för in beloppen tills du fördelar dom, detta måste göras efter varje månad.