Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Felmeddelande för avskriven t.o.m. datum

Får felmeddelande när jag ska spara efter att uppdaterat tidigare avskrivningar.
Går ju inte att ändra enda sättet är att Avbryta
avskrivning.png

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Det verkar ju som att programmet reagerar på att datumet i fältet Avskriven t.o.m är senare än datumet för Helt avskriven, detta är svårt att se via bilden du bifogat. Skulle behöva se hur det ser ut om du klickar på Specificera tidigare avskrivningar, ser att det finns ett utropstecken där och det verkar vara detta som datumet Avskriven t.o.m krockar med på något vis. 

Återkom gärna med en bild på Specificera tidigare avskrivningar så ska jag kika på det igen! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Ja det är nåt datum som den inte gillar. 
Jag provade att lägga in ett IB så att redovisat värde blev noll men det hjälpte inte och på sätt och vis är det ju rätt. 
Man skulle vilja lägga in en IB på inventarien på nåt sätt före Avskriven t.o.m datumet. Som tex när man skapade den.

Spec tidigare år.png

Då är jag med dig. Vi har en kanonbra skrivet hjälpavsnitt som jag tycker du ska börja med att läsa, Specificera tidigare avskrivningar och kika under Exempel. Här beskriver vi hur dessa värden ska beräknas och registreras även om anläggningstillgången är avskriven färdigt. Det är alltså så att du ska lägga till information om tidigare avskrivningar för de senaste tre räkenskapsåren och om historiken för anläggningstillgången går längre tillbaka än så, anger du de ackumulerade avskrivningarna för tidigare år som ingående balans på det första året som går att specificera.

Jag tror och hoppas detta kommer hjälpa dig en bra på vägen! 🙂 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Jag läste igenom det innan jag postade här och jag kanske har missförstått något. Jag gjorde enligt bilderna men resultatet blir samma fel. Jag misstänker att det beror på att den redan var helt avskriven när jag lade in den.
Föreg avskrivn 1.pngFöreg avskrivn 2.pngFöreg avskrivn 3.png

Det som du ska lägga in under Specificera tidigare avskrivningar är de ackumulerade avskrivningarna för tidigare år som ingående balans på det första året som går att specificera.
Men jag ser också nu när jag återskapade hela ditt förlopp hos mig att du lagt in en nyttjande period på 5 år. Detta stämmer inte riktigt överens med perioden mellan ditt Anskaffningsdatum och datumet i Avskriven t.o.m, jag tror därav det är detta du behöver ändra för att få bort felmeddelandet. Eftersom du har ett anskaffningsdatum 2010-09-09 och den är avskriven t.o.m 2015-12-31 så har nyttjandeperioden varit ca 5 år och 4 månader, det är detta du behöver ange i fältet för Nyttjandeperiod och då bör programmet inte reagera på datumet längre. 

Hör av dig om det fortfarande inte skulle lösa sig efter denna ändring! 🙂 
/My