Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Baymax80
MEDLEM

Kontoutdrag SEB

SEB har precis gjort en uppdatering så det går inte längre att kopiera kontoutdrag genom att markera högerklicka och sedan klistra in, utan nu måste man först exportera HELA kontoutdraget till Excel format (vilket KRÄVER att du kan läsa excel filer) för att sedan få markera på nytt och sedan göra om handlingen. Dessutom är SEB:s server väääääldigt långsam på att exportera (tom långsammare än Visma själv) och sedan starta upp Excel (som iaf jag inte alltid har igång i bakgrunden).

 

Någon som har ett förslag eller lösning som inte innebär en kostnad varje månad för att ha en bankkoppling?? Det gick ju på ett par sekunder tidigare så finns ingen anledning att betala för automatisk koppling. För även om det är gratis i Visma, så är det inte gratis i banken.

/Thomas

13 SVAR 13
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Thomas!

 

Jag är tyvärr inte är helt med på vad du menar med att det inte längre går att klistra in kontoutdraget eller vad för typ av ändring som SEB har gjort.

Rent tekniskt ska du som har SEB som bank både kunna klistra in kontoutdraget och importera in kontoutdraget med en CSV fil.

 

För att klistra in kontoutdraget så gör du såhär:

 

1. Logga in på din internetbank och öppna kontoutdraget.
2. Markera hela raden för de transaktioner på ditt bankkonto som du vill kopiera.
3. Högerklicka på de markerade raderna och välj Kopiera.
4. Gå till Visma eEkonomi Smart och ställ markören i rutan med texten Klistra in ditt kontoutdrag här. Högerklicka och välj Klistra in.
Informationen från kontoutdraget klistras in och formatet anpassas till Visma eEkonomi Smart.

5. Välj Lägg till.

 

Är det såhär du har försökt göra?

 

Ett annat alternativ kanske kan vara att importera ditt kontoutdrag med en CSV-fil? I hjälpavsnittet Importera kontoutdrag så visar vi steg för steg hur du gör.

 

Du får gärna återkomma och förtydliga vad det är som har hänt så ska jag göra mitt bästa för att hjälpa dig.

Trevlig helg!

/Tinne

Jag förstår precis vad Thomas menar då jag har samma problem .

Seb har ändrat så att alla transaktioner under ett specifikt datum samlas i en rad 

Typ såhär 

Datum xx-xx-xx

Transaktion 

Transaktion 

Transaktion 

Datum xx-xx-xx

När man kopierar så får man bara med första transaktionen på varje datum

Christer 

Tinne Lestrin
MODERATOR

Tack för ditt förtydligande @C_Sandgren, då är jag med på hur det ser ut.

 

Mitt förslag är att ni istället tar ut en CSV-fil och importerar kontoutdraget.

Såhär importerar ni kontoutdraget till Visma eEkonomi:


1. Gå till Kassa- och bankhändelser.
2. Välj Ny bankhändelse - Importera kontoutdrag.
3. I fönstret som öppnas väljer du Välj fil eller släpper filen i det markerade området.
4. Välj Lägg till.

 

Om något känns oklart eller om ni har fler funderingar är ni alltid välkomna tillbaka till forumet.

Önskar er en fin måndag!

/Tinne

Danella
MEDLEM

Hej,

 

Jag har samma problem som beskrivet i den här tråden att det inte går att kopiera kontourdag längre från SEB, det fungerar bara att importera som CSV fil...

 

Har ni några planer på att fixa så det går att kopiera kontoutdrag igen från SEB? Det står på eran hemsida ch guider att det ska fungera med kontoutdrag från SEB så hoppas ni kan fixa så att det fungerar igen.

 

Mvh Danella

Hej @Danella

Jag har ställt frågan vidare till våra produktspecialister som har testat samma sak här hos oss men då fungerar det. Gör så att du tar kontakt med supporten som kan koppla upp och titta på hur det blir hos dig och så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället. 

 

Välkommen att kontakta supporten

//Tinna

JonasBane
MEDLEM

Hej, 

Jag har samma problem som trådskaparen och de andra. Det fungerar alltså inte att kopiera kontoutdrag från SEBs nya design, utan man måste gå (den besvärliga och tidskrävande) omvägen via CSV. 

Mitt förslag är att ni upprättar en dialog med SEB kring det här och ser om ni kan optimera er applikation för inläsning så att den kan tolka SEB's nya design. 

Jonas

Hilda Kidell
APPLICATION SPECIALIST

Hej @JonasBane 

 

Jag har mejlat dig gällande detta problemet, vi har uppdaterat uppställningen på inläsningen en gång sedan tråden först skapades för att se till att det fungerade till den nya designen. Är det så att SEB ha uppdaterat igen så ska vi göra vårt bästa för att uppdatera uppställningen hos oss igen. Men vänligen svara på mitt mejl så kan vi fortsätta felsökningen. 

 

Ha en fin dag! 

Hej!

 

Det fungerar fortfarande inte att klistra in kontoutdrag från SEB. Kan ni kolla upp det igen? Eller vad är nästa steg för att fixa till det?

 

Mvh,

Danella

Hilda Kidell
APPLICATION SPECIALIST

Hej @Danella Vi har mejlat dig för någon vecka sen och bett om att få in filer för att kunna fortsätta felsöka ärendet. Vänligen svara på det mejlat så ska vi kolla vidare på detta direkt. 

 

Ha en fin dag! 

milo93
MEDLEM

Jag har samma problem med SEB. Jag kan inte spara kontoutdrag som csv file eller klistra i?

Det fungerar visst. Det står tydligt att filen du ska ladda upp är csv. Filen du försöker ladda upp är en excel-fil.

Öppna excel-filen du laddat ner från SEB, alla andra banker exporterar också excel-filer. Spara om filen till csv så är det löst...

 

Hej @sesam01  och tack för ditt svar. Problemet är att jag kan inte spara som csv fil utan när jag trycker på kontoutdrag och sedan spara det sparas som PDF.

Hej @milo93 

 

Tack för att du hör av dig till oss. 

 

Det verkar som om du har någon inställning på datorn som gör att din fil laddas ner i pdf-format. Det du behöver göra är precis som @sesam01 skriver dvs spara om den i csv-format. 

 

Tycker du att det är svårt eller om du inte får det att fungera rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så kan de säkert visa dig. 

 

Ha en fin dag

/Tinna