Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

archen
NY MEDLEM

Bokföra inköp från aliexpress

Hej,

Sedan 1 juli 2021 har aliexpress och postnord ingått avtal så man betalar allt till säljaren på aliexpress. Ingen tull eller momsfaktura kommer längre från postnord vid import. 

Hur ska jag bokföra inköpen för att det ska bli rätt? 

Säg att jag köpt en vara för 500kr. 

Tack på förhand

4 SVAR 4
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

Tack för din fråga. Om Aliexpress tar hand om hela proceduren så blir tull och importmoms en kostnad för ditt företag. Du kan bokföra allt mot ett 4XXX konto för inköp utanför EU, alternativt dela upp det så att frakt och tullkostnaden hamnar mot ett 57XX konto och varans kostnad mot ett 4XXX konto. Rimligtvis så bör inget redovisas till Skatteverket i och med att Aliexpress blir den som förtullar varan, men det kan du alltid dubbelkolla med Skatteverket.

Ha det fint!

/ Josefine

Som jag lärt mig så omfattas idag även import (inköp utanför EU) av omvänd moms. Så om allt är rätt hanterat och om du är momsregistrerad så får du idag ingen momsfaktura från posten/tullen.  https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranlanderutanforeu/kopavarorfran...

Istället så skall du, på samma sätt som med inköp från EU, bokföra detta på rätt konto så att det hamnar på momsrapporten som import av varor, beräkna moms enligt den momssats som varorna skulle haft i sverige vilket oftast är 25 % och boka den dels debet på 2645 för att lyfta den och dels kredit på 2615 (fast där måste du kolla så att kontot hamnar på rätt momsrad i momsrapporten). Skulle det vara så att du i just det är inköpet inte får lyfta moms men är momspliktig i övrigt (du kan ju ha s.k. blandad verksamhet) så får istället för konto 2645 använda annat lämpligt konto. Dock ej samma som inköpet för då blir underlaget fel. Finns lite mer trix. Lycka till!

Hey Josefine,

I would like to understand this in more detail. Aliexpress has entered into an agreement with Skatteverket and is now charging the Swedish VAT on all purchases. I believe that an AB should book the VAT amount separately so it can be deducted on the VAT report. 

Please see the below Invoice for my recent business purchase. I paid 25% Swedish VAT (EUR 11.95), even though the supplier is in China.

aliexpress invoice.png

Which accounts should I use to book the purchase and VAT?

Hi!

Thank you for your question. If you have the right to bookkeep the Swedish VAT depends if you are considered a company or a private person in the buy ( if you showed your VAT number to your company. ) For me it looks like the company has used the OSS system, which is only for when you're considered a private person. I'm basing that on the sentence here: "raising this invoice in accordance to laws.... " which to me sounds like they used the OSS system, otherwise they would have said something about Sweden. If you had given them your VAT number then they would have treated it as a sale between two companies in EU, and not put any VAT at all. Then the VAT is a cost for you, so the whole thing should be bookkept as a cost, and no VAT since VAT in the OSS system is not something a company can deduct. 

My advice is that you contact the company and see if they handled the sale as a sale to a private person, or maybe the Skatteverket has som advice for you, but it does look like the sale is handled through the OSS system.

Have a nice day!

/ Josefine