I det här inlägget går vi igenom hur du bokför en kundförlust - både konstaterad och befarad.
Kundförlust är en förlust som uppstår när en kund har bristande betalningsförmåga.
Kundförluster kan delas upp i befarade kundförluster och konstaterade kundförluster.
En kundförlust blir konstaterad när det finns starka skäl till att tro att fakturan inte kommer att bli betald. Till exempel om kunden har gått i konkurs eller om Kronofogden gjort resultatlösa utmätningsförsök. Det är först vid en konstaterad kundförlust som du får minska den utgående momsen.
Tips! Det är aldrig kul att hamna i en situation där du har sålt en vara eller tjänst som du inte har fått betalt för. Gör en kreditupplysning på kunden innan för att se företagets betalningsförmåga.
I nedanstående exempel så utgår vi ifrån en faktura på 12 500 kr (inklusive moms) eller 10 000 kr (exklusive moms).
Konto | Debet | Kredit |
1510 - Nedskrivning av kundfordringar | 12 500 | |
6351 - Konstaterade kundförluster på kundfordringar | 10 000 | |
2611 - Utgående moms (byt ut om fakturan hade ett annat momskonto med annan procentsats) |
2 500 |
Konto | Debet | Kredit |
1519 - Nedskrivning av kundfordringar | 10 000 | |
6352 - Befarade kundförluster på kundfordringar | 10 000 |
Konto | Debet | Kredit |
1519 - Nedskrivning av kundfordringar | 10 000 | |
1510 - Kundfordringar | 12 500 | |
6351 - Konstaterade kundförluster på kundfordringar | 10 000 | |
6352 - Befarade kundförluster på kundfordringar |
10 000 | |
2611 - Utgående moms (byt ut om fakturan hade ett annat momskonto med annan procentsats) |
2 500 |
I våra program finns inbyggda funktioner för att bokföra kundförlust, se hjälpavsnitten för respektive program:
Visma eEkonomi - Registrera kundförlust
Visma Administartion - Gör bortskrivning och Hur hanterar jag moms vid bortskrivning av kundförlust?
Vill du lära dig mer om bokföring och hur det fungerar? Spana in vår utbildningsfilm Teori bokföring nedan.
När jag tittar på den här beskrivningen ni gjort så undrar jag lite, för jag är lärd följande:
Kundfordringarna som blir osäkra, bokar man om till 1515:
D1515 / summa / K1510 - då har kundfordringen lagts som osäker. Där ska den ligga.
När man sedan konstaterat kundförlusten, lägger man tillbaka det hela med moms och allt:
K 1515 Summa
D 2611 Moms
D 4010 Nettoförsäljningen
Om man gör som ni beskriver, har man för tidigt tagit bort intäkten och den ska ju inte bort förrän förlusten är konstaterad. Jag tycker ert sätt ger för många moment samtidigt som intäkten tas bort för tidigt. Dessutom blir man förvirrad om man ser ett belopp i kredit på balanssidan under fordringar. Men jag kan ju tänka fel...
Mvh Lena
Hej Lena,
Du är inte helt fel på det men vi ska såklart reda ut dina frågetecken. 🙂
Det du är inne på är att bokföra en osäker kundfordran, det är egentligen ett steg innan befarad kundförlust kan man säga. Det kan till exempel vara att du som säljare få veta att din kund har problem med sin likviditet, för att underlätta bevakningen i bokföringen kan du bokföra bort kundfordran från 1510 till kontot för osäker kundfordran, 1515 - Osäkra kundfordringar.
Däremot så ser förloppet vidare inte annorlunda ut än vad Lisa beskrivit. Skulle alltså den osäkra kundfordran fortlöpa till en befarad kundförlust görs ändå enligt ovan, Konto 1519 - Nedskrivning av kundfordringar krediteras och konto 6352 Befarade kundförluster på kundfordringar debiteras.
Hoppas detta förtydligade lite, du får ha en fin dag!
/My
Jag har bokat en kundfaktura som konstaterad kundförlust (inte manuellt utan med den automatiska funktionen som eEkonomi har), men när jag ska köra årets momsredovisning får jag följande meddelande att kolla upp verifikationen (bifogar bild, jag har fått liknande varningar för alla fakturor jag har bokat som kundförlust för 2021). Jag har EF med kontantmetoden. Hur ska jag göra här?
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle tro att det är för att kontot 6351 inte har någon momskod. Om du kikar i denna länken under rubriken "Jag har en avvikelse på en verifikation för en konstaterad kundförlust" så skulle jag säga att det verkar vara samma varning som du har. Där står även tipset att lägga till momskoden på 6351 så att det inte händer i framtiden.
Om man tittar på avvikelsen så ser man också att det relaterar till just ruta 05-08, vilket indikerar att det är någon momskod som gäller det som saknas.
Ha det fint, hör av dig om detta inte skulle lösa avvikelsen!
/ Josefine
Hej,
Föregående år bokförde jag en befarad kundförlust manuellt, dvs inte med funktionen som ligger i eEkonomi. Nu är det dags för nytt bokslut och jag vill bokföra kundförlusten som konstaterad. Försökte med funktionen i eEkonomi och konteringen blir då:
2611 Debet
1510 Kredit
6351 Debet
Bra så, antar att jag bara behöver göra en manuell bokning också på 1519/6352 för att nollställa IB på 1519?
Problemet är momsredovisningen. Har läst i tidigare diskussioner att man ska lägga till momskod 05 på 6351, men gör jag det i det automatiska bokningen så läggs det till ytterligare en rad med moms, dvs det blir dubbelt. Är det det faktum att bokningen av den befarade kundförlusten gjordes manuellt och den konstaterade med funktionen i programmet som ställer till det? Någon idé om hur jag löser det?
Hej @Barbro13!
Orsaken till att du får detta är troligtvis för att du har en inställning för automatisk momsberäkning. Du behöver tillfälligt slå av den för att kunna lägga till momskoden i efterhand på 6351.
Det har inget att göra med den manuella bokningen, utan detta är något du behöver göra när du registrerar en konstaterad kundförlust och ska ändra på verifikationen i efterhand.
Du bockar ut automatisk momsberäkning via Inställningar - Företagsinställningar, fliken Bokföringsuppgifter, bocka ur Använd automatisk momsberäkning.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har några andra funderingar.
Önskar dig en fin tisdag!
/Tinne
Hej,
Jag har en fråga relaterat till ovan. Om man har en kundfaktura som redan är delvis betald, men där vi nu fått veta att kunden ej kommer att betala resten, ska man då gå tillväga på samma sätt som ovan, dvs direktbetala-> bortskrivning -> konstaterad kundförlust (6351)?
På kontoplan är 6351 kopplad till 25% momskod, och antar att detta då blir rätt?
Tack på förhand!
Mvh
Helena
Hej!
Tack för din fråga. Så länge det uppfyller kraven för att vara en konstaterad kundförlust så kan du hantera det på samma sätt. Här kan du läsa om hur man gör det i Visma Administration, som du även hittar längst ner i detta tipset. Om du har rätten att göra en nedsättning av den utgående momsen vid kundförlusten så stämmer det att du använder momskoden kopplad till 25% förutsatt att intäkten är 25% moms på.
Ha det fint!
Josefine
Hej,
Det kanske är jag som inte kan tänka nu, men i alla exempel ovan kan jag bara se att man bokar bort ett visst belopp som kundförlust, inte en specifik faktura. Hur får jag bort fakturan från listan över kundfordringar om jag bara bokför beloppet som osäker och/eller förlust? Jag vill ju att fakturan ska "se betald ut".
Jag var inne på att markera den som betald via direktbetalning, men då får jag inte till det där med momsen...
Tack på förhand!
Hej @Anna Fält!
I hjälpavsnittet Gör bortskrivning så visar vi steg för steg hur du går tillväga i programmet samt hur du hanterar momsen.
Kika på detta och återkom om något känns oklart så hjälper vi dig vidare.
Jag hoppas att du får en fin midsommar och helg! 🙂
/Tinne
Hej!
Jag har en fråga. Jag har två kundfakturor som är bokade enligt nedan.
Faktura 1.
6352 D 20933
1519 K 20933
(Denna fakturan är med omvänd moms)
Faktura 2.
6352 D 8705
1519 K 8705
(Denna fakturan är med moms. Ink moms 8705, ex moms 6964, Momsbelopp 1741)
Denna fakturan är felbokad från början för det första. Det är väl ex moms man bokar upp på 6352.
Vilket fall som, så har vi fått en utbetalning på faktura 2 på 1 940,41:- Detta är allt vi kommer få ut. Vi kommer ej få något på den andra fakturan. Min fråga är då. Hur bokar jag upp detta så det blir rätt? Jag tänker att jag måste flytta från 6352 till 6351, allt utom det jag fick utbetalt.
Hade varit tacksam om någon kunde vägleda mig rätt 🙂
Mvh Therese!
Hej
jag skulle behöva lite ytterligare information för att kunna besvara detta.
1. Förmodar att summan på 8 705 kr även finns bokförd på 1510 kundfordringar sedan tidigare.
2. Bokför ni enligt kontant eller faktureringsmetoden?
3. Finns kundfakturan kvar som obetald i eEkonomi?
Återkom med denna information också så kan jag ge dig konteringen hur den fakturan, inbetalningen skall hanteras.
/Joachim
Hejsan!
Ja precis, den är nedskriven sedan innan. Låg dom obetald.
Jag gick in nu på fakturan & valde betala direkt. Använde nedskrivnings rutan, valde konto 6351. så nu försvann beloppet på fakturan också. Gick sedan in på verifikationen & vände 1519 & 6352. Så nu är 1519 tomt.
Det ser rätt ut hos mig så här?
Vad hade du för förslag annars?
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.