2023-01-24
15:32
1Gilla
Hej @Soders och @norrebo
Jag har väckt liv i frågeställningen på nytt då jag ser att den gamla tråden har blivit arkiverad när vi flyttade vår önskemålshantering från forumet in i respektive produkt eller tjänst.
Jag är inte helt hundra på alla delar ni ska rapportera i medlemsuppgifterna men mycket av detta kan man få fram från Skatteverkets sammanställning av arbetsgivardeklarationer för flera redovisningsperioder. Bland annat:
-Årslönesummor och antal årsanställda från föregående år
-Avgiftspliktig bruttolön utom förmåner, summerad vid rad 411
-Avgiftspliktiga förmåner, summerad vid rad 412
-Semestermedel som inbetalats till semesterkassan
Detta ska sedan även fördelas på arbetare och tjänstemän.
Det ni inte får fram hos Skatteverket bör ni kunna få fram genom att skapa en egen rapport i Visma Lön under Utskrifter och spårning - Skapa egna utskrifter.
Välj att skapa en Ny klicka på Tom utskrift. Ute till vänster under Register väljer du att utgå från Lönehistorik.
Byt under Typ av utskrift från Tabell till Tabell med delsummor.
Vid Beskrivningsfält valde jag upp AGI i fältkod och även Utbetalningsdatum. Vid AGI i fältkod bockade jag även i rutan Summa.
Under Fält valde jag bara att bocka i Belopp. Här kan ni prova er fram och se vad ni tycker blir bäst för er.
Under period väljer ni Annan period och kan fylla i hela föregående året. Om programmet inte uppdaterar din utskrift så kan ni välja att klicka på Uppdatera för att se hur utskriften ändrar sig.
När ni sedan har fått upp de värden ni vill ha och behöver kan ni längst nere till vänster via Urval välja att se detta enbart på arbetare eller tjänstemän genom att leta fram Anst- Personalkategori i listan och göra ert urval.
Hoppas att detta kan hjälpa er att få fram det ni behöver. Ni får gärna återkoppla i tråden om ni gjorde på något annat sätt så att vi kan hjälpa fler användare att få fram de uppgifter ni behöver.
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2022-12-30
12:28
Hej @Anneli Sv
Det stämmer att vi sedan version 2022.4 har gjort lite förändringar i semesterskuldlistan och detta efter önskemål från användare. Är det så att många har feedback på de förändringar som har gjorts så får vi självklart se över om det är något som behöver ändras ytterligare framåt.
De förändringar som har skett är bland annat som du noterar hur vi väljer att presentera semesterförskottet i utskriften.
Numera påverkar även semesterförskottet arbetsgivaravgiften om man har markerat rutan Visa även förskott vilket den inte gjorde tidigare.
Vill man inte ha med den i beloppet för arbetsgivaravgiften så kan man börja med att ta ut utskriften inklusive förskottsskulden och notera beloppen på den. Därefter tar du ut semesterskuldlistan på nytt utan förskottssemestern så räknas den ej in i arbetsgivaravgift på skuld eller i den totala skulden.
Om man ska eller inte ska ta man med förskottsskulden är upp till var och en.
Man kan välja att tillämpa den så kallade försiktighetsprincipen och inte ta med semesterförskottsskulden alls i bokföringen om man förutsätter att den ändå kommer räknas bort inom 5 år.
Gott Nytt År! /Cecilia
... Visa mer
2022-11-08
08:37
Hej Igen Tomas, Tack för din feedback på vad du saknar i hjälpen. Jag ska kika på det och se om vi kan förändra eller förtydliga detta något. Jag vill även passa på att meddela att vi nu idag släppte version 2022.4 av Visma Lön 300 och 600. I denna version har vi lagt till att man under Personal - Anställda - flik 5 Semester har möjlighet att ge en anställd med semestervillkor 50 en egen procentsats för beräkning av semesterdaglönen. Du kan läsa mer om detta i den skrivna hjälpen: https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/versionsnyheter.htm
Vill ni ladda ned versionen har ni den här: https://vismaspcs.se/support/ladda-ner-och-uppdatera Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2022-10-26
14:11
Hej igen Tomas,
Nu får jag skämmas lite som har missat att uppdatera dig i denna tråd.
I version 2022.21 som släpptes i juni månad gjordes en del förändringar när det gäller detaljhandeln och semesterberäkningar och dessa gällde specifikt hur vi hanterar nettosemester och sparad semesterdaglön.
https://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-600/content/online-help/versionsnyheter.htm
För företag som arbetar med nettosemesterdagar blev det i vissa fall fel vid beräkning av semesterdaglön för sparade dagar i version 2022.2. Värdet för intermittent anställda med semestervillkor 10 eller 50 beräknades till ett för högt värde. Felet är åtgärdat i version 2022.21.
Hjälpen med semesterberäkningar har även den uppdateras kontinuerlig sen dess gällande ändringar som har gjorts. Det kommer även att ske ytterligare nån förändring gällande vad vi i Visma Lön kallar för semestervillkor 50 och när det sker ska jag vara lite snabbare på att uppdatera tråden. Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2022-10-11
16:19
Hej, Detta är inte något som är planerat att komma under 2022. Däremot har vi lyft önskemålet på nytt och kommer se över om det ska få plats i planeringen för 2023.
Vi återkommer när vi har mer information att ge.
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2022-09-08
12:38
4 Gillar
Hej @Monica T
Tack för att du tog dig tid att dela med din åsikt om hur vi kan förbättra Visma Lön!
Vi är medvetna om att detta har varit en efterlängtad funktion.
Utan att lova för mycket kommer vi se över om det finns några saker som går att implementera framöver för att förbättra hanteringen av föräldraledighet.
/Cecilia
... Visa mer
2022-08-22
15:01
Hej @Fd medlem Både våra löneprogram och tillhörande tjänster arbetar vi med för att kontinuerligt förbättra och uppdatera för att få ett så smidigt arbetsflöde som möjligt. Vi har flera kommande releaser och förbättringar som är på gång nu under hösten. Det är tråkigt att du upplever att du inte får ut det du vill utav våra tjänster i dagsläget. Har du ett specifikt problem så hade jag önskat att du tog kontakt med vår support så att vi får möjlighet att hjälpa dig och eventuellt guida dig till att arbeta på bästa sätt. Har du istället något önskemål på produktförbättringar vore jag tacksam om du tog dig tiden att lämna in det önskemålet till oss via din tjänst. Hur du gör beroende på vilken produkt det gäller kan du se i vårt foruminlägg Idéhantering i din produkt.
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2022-05-31
10:41
2 Gillar
Hej Tomas,
Ska försöka ge dig svar på dina frågor och efter bästa förmåga.
Din första fråga är något som vår utvecklingsavdelning håller på och undersöka och den har redan varit uppe internt för diskussion. Så på denna punkten får vi be att återkomma avseende när/om det sker en förändring.
När det gäller punkt två och tre så ska vi här se över och uppdatera den skrivna hjälpen gällande semestervillkor 50 med information om hur vi gör för att värdera semestergrundande frånvaro. När det gäller garantibelopp så får vi även lägga till det i vår hjälp och sen kanske se över hur vi väljer att hantera det vid semesterårsavslut i framtiden.
När det gäller punkt 4 så håller vi på och ser över både hjälp och hantering i programmet avseende denna beräkning och här ber jag dig istället att följa tråden Fel vid omräkning av semesterdaglön för de sparade dagarna så får du en uppdatering när detta är åtgärdat.
Jag vill tacka dig för ditt engagemang och att du tar dig tid att ställa dina frågor i forumet. Vore trevligt att höra andra användare och deras synpunkter på detta avtal och vad de anser om hanteringen av det.
Ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2022-04-29
13:01
Hej @AsaH Detta felt är nu åtgärdat i och med att vi släppte vår senaste version av appen Lön Anställd till iPhone den 25/4. Se till att användaren har version 3.0.9 så ska den faktiskt registrerade tiden synas när ni korrigerar en tidsregsitrering.
Ha en fin helg! /Cecilia
... Visa mer
2022-04-06
15:26
Hej AsaH_
Hanteringen för att justera en redan skapad tidsregistrering ser idag lite olika ut beroende på om man har Android eller iPhone. Arbetar man via iPhone så blir det så att när du går in på en tidsregistrering och vill korrigera/uppdatera denna så visas den schemalagda tiden istället för den faktiskt registrerade tiden.
Detta ska förändras så att du istället ser den tiden ni har registrerat sedan tidigare och vi hoppas få med det till nästa version av appen. När det släppet sker däremot vet vi inte säkert än.
Ha det fint! /Cecilia
... Visa mer
2022-03-18
14:35
Hej, Jag har lyft frågan på nytt och vi kikar på hanteringen utav detta. Vi återkommer i tråden så snart vi har mer information att ge. /Cecilia
... Visa mer
2022-02-17
16:14
1Gilla
Hej, Vi har idag släppt en ny version av Visma Lön Anställd där detta är åtgärdat. Om du nu står i en anställds kalender och trycker på symbolen för skrivaren så kommer du till den anställdes tidrapport så som det ska vara. Ha en fin dag!
... Visa mer
2022-02-17
12:37
1Gilla
Hej, Det finns många olika saker som kan göra att en klarmarkering på en lönekörning tas bort. Det absolut vanligaste är att man har ändrat något av följande:
ett belopp/beräkning på en löneart i löneartsregistret
mall för lönespecifikation under personal - flik 3 lön
ändrat i företagsinställningarna
ändrat något på anställningskortet
när det finns en daglön på lönekörningen
En klarmarkering försvinner när något på lönebeskedet vill räknas om till standard. Tex. kan det försvinna om du har lagt in ett eget à pris på en löneart, vid upplåsning vill då programmet räkna om sig till standard igen. Vi rekommenderar alltid att man tar en säkerhetskopia av sitt företag innan man eventuellt låser upp en lönekörning. Skulle man däremot uppleva att klarmarkering släpper ofta och att det inte bör bero på någon av följande saker jag har tagit upp här så är min rekommendation att man tar kontakt med vår support och att vi kan ta in en säkerhetskopia över bolaget för att kika på varför detta sker och ge oss en möjlighet att förbättra hanteringen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2022-01-26
15:34
Hej UlrikaM,
Tack för din återkoppling, jag ska försöka besvara så tydligt jag kan.
När det gäller meddelandet om att senare period är klarmarkerad så är det en upplysning till dig som attestansvarig då man inte kan klarmarkera en tidigare period om senare är klar. Då behöver man först ångra klarmarkering för att göra det i rätt ordning. Precis som du skriver att ni försökte göra. När det kommer till att fel period lyckades bli klarmarkerad har jag två gissningar: 1. Har de anställda möjligtvis inställningen förtroendetid så de slipper registrera arbetad tid och endast avvikelser? Då kan man klarmarkera en period som inte är över än och programmet går över till nästa månad (i ert fall januari) så snart det datumet har passerats oavsett om tidigare period är klarmarkerad eller ej. 2. Använder de anställda mest appen och sköter där både tidsregistreringar och klarmarkerar sin period? För i appen föreslås den perioden vi är på just nu, alltså januari och inte december när jag står i vyn för kalendern?
Annars ska självklart inte programmet klarmarkera fel period för de anställda och detta är något vi gärna hade tittat vidare på i så fall.
Ska vi undersöka det vidare hade jag önskat att du tog kontakt med supporten så att vi kan ta in nödvändigt underlag. Tiderna för december ska inte gå över om de inte är klarmarkerade så där var svaret rätt och då är en lösning att lägga in dem manuellt. Ha en fin dag och ta gärna kontakt med vår support för fortsatt uppföljning!
... Visa mer
2022-01-18
14:21
Hej SamCam71, När det kommer till Handelsbanken har vi alltid haft inställningen i Visma Lön att bankgiro ska anges oavsett vilket filformat du väljer. IBAN och BBAN används framförallt för utländska betalningar och Visma Lön har endast stöd för betalning till svenska konton.
Du kan läsa mer om inställningarna för din bank i den skrivna hjälpen. Har du fått nån annan information från din bank så får du gärna kontakta supporten och dela den med dem. Ha en fin dag!
... Visa mer
2019-09-23
15:13
Hej goGuru, Om du scrollar så långt ned du kan när du är under Försäljning - Kunder ska du se rutan Omvänd skattskyldighet. Kan du möjligtvis ha missat att bocka i rutan Fakturerar enligt regler för omvänd skattskyldighet under Inställningar - Företagsinställningar - fliken Faktureringsuppgifter. Återkom om du inte löser det. Ha en fin kväll! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-23
14:13
Hej Marie J, Det jag direkt tänker på är ifall den anställde är timavlönad och inte har månadslön. Programmet hanterar endast förskottssemester för månadsavlönade. Detta kan du även se om du kikar på lönearten 3223 Semesterlön förskott och på raden beräkningsformel. Du kan läsa mer i den skrivna hjälpen Skillnad mellan förskottssemester och uttag av semesterdagar under innevarande semesterår» Återkom om det inte är så och du inte får rätt på det. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-23
13:51
Hej igen, Tråkigt att höra. Jag dubbelkollar så det ser att du har återkommit i ditt ärende och sen tänker jag att vi har fortsätter komminukationen där istället. /Cecilia
... Visa mer
2019-09-23
11:55
2 Gillar
Hej Anna-Karin Cavallin, I eEkonomi är det fullt möjligt att när som helst byta bokföringsmetod under ett pågående år. Vilket som sen blir mest praktiskt för er är kanske en annan sak. Har ni pratat med Skatteverket om när det är dags att byta och har ni gjort en ändringsanmälan? Annars kanske ni kan läsa mer om det i Byte av redovisningsmetod på deras hemsida. När det kommer till programmet annars så är det rent praktiskt möjligt att byta när som under året. Bytet gör ni under Inställningar - Räkenskapsår och IB - klickar på det valda året och väljer Redigera - flytta markören till Faktureringsmetoden och Spara. Det som händer då när ni har arbetat med kontantmetoden tidigare och nu byter är att eEkonomi gör så att de obetalda kundfakturor som ligger under försäljningsdelen då bokas upp på konto 1510 och det kommer även skapas verifikationsnummer på de händelserna. Från och med den stunden ni byter så kommer då programmet bara börja arbeta efter den nya metoden. Likadant blir det med obetalda leverantörsfakturor som då bokas upp mot konto 2440. Om jag har missuppfattat dig eller om du har fler frågor så bara återkom. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer
2019-09-23
11:18
Hej terapeutenAB, Denna inställning är redan idag möjlig om ni ändrar behörighet på användaren. Om du går in under Inställningar - Behörigheter och på användaren så bockar ni ur rutan Tillgång till Lön. Sen ska er kund som använder eEkonomi Smart ej ha tillgång till lönemodulen. Ha en fin dag! /Cecilia
... Visa mer