2018-05-08
10:38
2 Gillar
Hej Har hittat en text kring krav på kvittotext. Enligt Konsumentverket ska följande information finnas med på kvitton för kontant betalning, det vill säga när kunden betalar med kontokort eller med kontanter: • Datum och klockslag • Artikelnamn • Antalet varor eller tjänster som sålts • Pris • Moms • Företagets namn och organisationsnummer • Butikens adress Att du dessutom kan ha logotypen MUMS med antar jag är helt ok. MVH Rolf
... Visa mer
2019-02-19
09:52
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Nätbutik - bokföra försäljning och avgifter samt retur. Hej! Undrar hur jag bör boka nätbutiksförsäljning samt avgifter och eventuella returer. Har använt konto 1916 för nätbutiksförsäljning, och 6232 för avgifter relaterade till nätbutiken. Rapporten jag får för försäljning kan se ut som följer: Försäljningsbelopp 36652,29 Returer -600 Serviceavgift -769,13 Månadsavgift -345 Moms 25% -61,25 Totalt utbetalt 34976,91 Hur bör jag bokföra ovanstående (vore tacksam för tydligt svar med kontering). OBS! Själva insättningen på mitt företagskonto sker ju några dagar senare och då bokar jag beloppet mot 1916 (kredit)/1940(debet).
... Visa mer
2017-02-27
12:27
1Gilla
Jag hade bara tagit ett vanligt 30-konto, du kan ju göra ett speciellt för detta (döpa om det) om det återkommer då och då och du vill se hur mkt du har fått in på detta.
... Visa mer
2017-02-14
13:18
1Gilla
Tack för svar.
... Visa mer
2016-09-06
19:08
1Gilla
Hej Andreas Jag brukar själv bokföra själva påfyllningen enligt följande: Kredit 1930 Debit 1680 Sedan har jag reggat mitt kort på Mitt SL och där kan jag sedan skriva ut mina resor och på så vis få ut kvitto med momsen specificerad. Detta bokför jag sedan enligt följande: Kredit 1680 Debit 2640 Debit 5800 Hoppas att detta var till någon hjälp. Mvh Theresa
... Visa mer
2016-07-15
08:04
Hej! Du hittar svaret på din fråga i tråden Bokföra faktura från revisor. Ha en fin dag! /Adelina
... Visa mer
2016-06-21
14:03
Tack detsamma och trevlig midsommar du med! Kul att du uppskattar forumet! /Johan
... Visa mer
2016-06-08
09:43
1Gilla
Tackar så mycket för detta Patrik! ~Andreas
... Visa mer
2016-04-26
07:44
Hej, Jag skulle välja 6490 "övriga förvaltningskostnader". //Tina
... Visa mer
2016-04-26
21:32
Tack så mycket Pasac!
... Visa mer
2016-04-18
15:47
2 Gillar
Hej Hanna! Tack för snabbt svar! Insåg att jag kunde ladda ner årsredovisningen som Word dokument & där då ta bort allt som inte behövs, samt lägga till det som revisorn ansåg vara värdefullt. Så, "case closed". 🙂 ~Andreas
... Visa mer
2016-01-24
15:39
1Gilla
Hej Om du inte får igenom klarmarkeringen eller kan gå förbi föreslår jag att du manuellt bokar om dessa fakturor som ligger utanför reskontran till konto 1518 Ej reskontraförda kundfakturor. Då bör den automatiska klarmarkeringen fungera. MVH Rolf
... Visa mer
2016-01-18
18:25
1Gilla
Hej Andreas! Trevligt att du hjälper dina bekanta. Om du har läst in systemsäkerhetskopian, där mallarna bland annat ligger, så ska du gå in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Mallar och plocka upp den mall du vill ha för fakturorna på raden för Fakturor. Du plockar upp mallen med hjälp av pilen som du får upp i kolumnen Mallar.
... Visa mer
2015-12-23
12:27
1Gilla
Hej Anders, Om du inte har något behov av att följa upp transportkostnader under året bakar du ihop hela summan till 5410 som du föreslår. Vill du ha frakten separat fungerar 5710 bra. MVH Kenneth
... Visa mer
2015-12-03
11:50
1Gilla
Hej, 6992 övr ej avdragsgilla kostnader //Tina
... Visa mer
2015-11-18
09:58
Tack så mycket för svar!
... Visa mer
2015-11-12
20:53
Tack så mycket för detta svaret Mats!
... Visa mer
2015-10-27
14:29
1Gilla
Hej! Ett företag behöver inte periodisera inkomster och utgifter som var för sig understiger 5000 kr, så om biljetterna kostar mindre är 5000 kr/st bör inte periodisering vara nödvändig. Läs gärna om detta på Bokföringsnämndens hemsida under punkt 2.4.
... Visa mer
2019-03-29
12:31
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Kundevent. Hej! Jag har fått en faktura från en restaurang som avser hyra av porslin, utkörningsavgift, hyra av personal plus catering av mat för ca 30 personer. Vi anlitade restaurangen för en kundkväll. Hur bokför jag denna faktura? Med vänlig hälsning Jennie
... Visa mer
2015-03-30
14:55
1Gilla
hej igen! Förslagsvis 1630 mot 3740. Så att du får samma belopp på 1630 som på ditt skattekonto. /Anna
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »