2024-08-16
13:37
Hej! Ursäkta lite sen feedback på ditt svar men angående den sista delen i frågan med att kunna ha "Valt Bankkonto" för "kredit" posten, så är det ju lite vitsen när man använder sig av Matcha i "Kassa & Bankhändelser". Ett utlägg kan ju ha gjorts via olika betalmetoder, t.ex. Företagskort, Kreditkort, Swish, och dessa ligger ju som olika kontonummer i Visma (1920, 1930, 1940....). När man då klickar på matcha i listan över händelser på det aktuella kontot och sedan väljer in ett bokföringsförslag som stämmer överens med utlägget, så är det ju smidigt att konteringen hämtar kontonumret från just det aktuella kontot som händelsen är skapad i. Så som det fungerar med standardförslagen. Med din lösning behöver jag ju skapa 3 likadana bokföringsförslag för varje typ av inköp, ett med varje kreditkonto, och sedan se till att välja rätt. Det vore ju bättre att den smarta inbygda funktionen kunde användas även vid egenskapade bokföringsförslag.
... Visa mer
2024-08-13
13:34
1Gilla
Hej Catarina ScF! Du kan fota underlaget på bildskärmen, för att slippa skriva ut och sedan fota.
... Visa mer
2024-07-22
09:29
Hej @Tomasp
Snyggt att du löste det och tack för att du återkopplade till oss.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2024-07-11
10:19
Hej @Carina !
Beroende på varför du vill vända utbetalningen finns det lite olika sätt att gå tillväga. Jag skickar med olika lösningsförslag som du kan kika på, om inget av dessa hjälper dig vidare får du gärna återkoppla i tråden med lite mer info om vad du vill göra med utbetalningen.
- Om du vill ångra betalningen kan du följa stegen i hjälpavsnittet Ångra matchad bankhändelse.
- Vill du ändra exempelvis datum, belopp eller liknande har vi samlat olika lösningar i Vanliga problem och lösningar - bankhändelser beroende på vad du vill göra.
- Om utbetalningen är en manuell verifikation som du skapat under Bokföring - Verifikationer kan du istället skapa en korrigeringsverifikation för att "vända" utbetalningen. Kika i hjälpavsnittet Skapa en korrigeringsverifikation.
Återkom som sagt med mer information om förslagen ovan inte löser din fråga, så hjälper vi dig vidare därifrån.
Ha en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-07-08
13:26
Hej @Jim Andersson!
När jag tittar på detta har jag lite svårt att följa vad du har gjort i programmet, det ser ut som att det finns dubbla korrigeringar utifrån dina bilder. För att lättare få en bild av hur du har gjort och hur du bäst löser detta så skulle jag vilja att du ringer in till mina kollegor på supporten, så kan du dela din skärm och visa.
Här hittar du kontaktuppgifter och öppettider till vår duktiga support.
Önskar dig en fin dag!
/Tinne
... Visa mer
2024-07-02
16:01
Hej @Pia Larsen!
Det finns inget enkelt sätt att lägga en rabatt på en kundfaktura inklusive moms. Det du kan prova är att räkna ut summan manuellt och skriva i den summan på á-priset.
Ha en fin dag!
/Madelaine
... Visa mer
2024-05-28
12:52
1Gilla
Jag brukar lösa det problemet genom att välja ett urval tex fakturadatum > 220101 om jag vet att inga obetalda skulder finns före detta datum, då går det mycket snabbare.
... Visa mer
2024-05-27
09:29
Hej @paul mwasa
Det är alltid svårt att felsöka i ett forum och speciellt vid problem där programmet upplevs långsamt för det är så mycket som kan spela in. Nätverket, hur mycket information som finns i företaget man arbetar i bara för att nämna några faktorer.
Det finns också vissa tillfällen när vi gör uppdateringar/fixar som släpps till produktionsmiljön där användare som arbetar längre perioder i programmet kan uppleva längre svarstider. Dessa pågår dock i väldigt korta intervaller.
När det gäller meddelandet Ett fel uppstod så är det viktigt att ni, våra kunder, kontaktar vår support när det sker för att vi ska kunna felsöka kring varför det uppstår samt förebygga att meddelandet dyker upp.
Tack för att du hör av dig och ha en fin dag.
/Tinna
... Visa mer
2024-05-08
20:30
Ja, Norge är inte lätt att hantera. Jag har varit i kontakt med grensetjänsten mycket och fått lite feedback där. Eftersom vi inte har så stor verksamhet i Norge har jag valt att använda Visma för faktureringen men fått lägga till en siffra i organisationsnumret då det är en siffra mindre i de norska numren. Sedan har jag fått redigera fakturan i en PDF redigerare innan jag skickat den. Krångligt ja men har funkat hittills. Har också laddat ner en norsk baskontoplan och lagt in de kontona så att jag kan bokföra. Detta är absolut inte efter regelboken men jag har letet efter tips och trix men inte funnit några, Har fått till mig att många redovisningsbyråer inte heller kan Norge och helst inte vill lära sig heller. Lycka till.
... Visa mer
2024-04-18
09:26
4 Gillar
Hej Tinna! Tycker detta är en "no brainer" och har otroligt svårt att förstå att det inte skett något på detta efter drygt 2 år.
... Visa mer
2024-04-11
10:50
Tack för input. Eftersom att vi har flera avdelningar så använder vi res enh i Visma (kostn ställe i ek systemet) för det.
... Visa mer
2024-03-15
12:21
Hej @Per-August
Tack för att du kontaktar oss.
Jag misstänker att du valt anställningstyp Förenklad för den anställda. Då ser du inte fältet för bilförmån. Vilken anställningstyp dina anställda ska ha väljer du under Lön Smart - Anställda, fliken Personuppgifter. Vill du ändra anställningstyp går det fint att följa hjälpavsnittet Byt anställningstyp från Förenklad till Komplett
Vill du se en jämförelse mellan anställningstyperna Komplett och Förenklad kan du klicka här. När vi ändå är i farten skicka jag med dig hjälpavsnittet Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling som jag hoppas och tror kan vara ett bra stöd för dig.
Ha en härlig dag
/Agnes
... Visa mer
2024-03-14
10:13
Hej Det behöver undersökas varför det blir på detta sättet och det går inte enbart att bokföra bort det utan att faktiskt veta vad orsaken är så därför bör du kontakta någon som kan granska detta. /Joachim
... Visa mer
2024-02-27
09:07
1Gilla
Hej @Davor P1 , Tack för ditt önskemål. Som du redan har noterat så finns det ingen motsvarighet till dessa lönearter när det gäller Collectum. Frågan har aldrig tidigare ställts så vi kommer se över detta och ifall det blir fler förfrågningar från andra användare. Så fort vi har mer information så kommer vi uppdatera i tråden. Tack igen och ha en fin dag!
/Cecilia
... Visa mer
2024-02-26
08:15
Hej @Liselott Oldin
När en betalningspåminnelse involverar flera dokument och koden #DOKNR# används, hämtas numret från den senaste av de förfallna fakturorna. Om du anser att #DOKNR# inte ger ett användbart resultat i ditt fall, har du möjlighet att ta bort variabeln från epost-inställningarna för påminnelser.
Särskilt om det är vanligt att du skickar påminnelser för flera fakturor samtidigt och det blir förvirrande eller missvisande med endast ett nummer, kan det vara en idé att ersätta #DOKNR# med en mer generell formulering i texten, som till exempel "Påminnelse om obetald fordran..." och liknande. På så sätt kan du ha en mall som känns lämplig oavsett antalet fakturor som hanteras vid varje tillfälle.
Ha det fint
/Tinna
... Visa mer
2024-02-23
15:44
Hej @Lars B!
Vi får inte riktigt ihop vad för typ av fel det kan vara, så jag skulle vilja be dig att ringa till supporten så får vi undersöka detta närmre. Supporten stänger vid 16:00 idag och öppnar igen på måndag vid 09:00, så ta kontakt med oss när du har möjlighet så ska vi hjälpa dig.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
10:27
Hej igen @Antonia1 och tack för att du återkopplar.
Härligt att du fick hjälp och lyckades lösa det.
Ha en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-23
09:39
Hej @SajmaNaj!
Utan att ha sett lönebeskedet har vi inte riktigt all information vi behöver för att helt kunna avgöra varför konteringen hamnar som den gör. Ett vanligt scenario när konto 7290 konteras i kredit är dock att man har tagit ut mer semesterdagar på det aktuella lönebeskedet än man tjänat in.
Jag tänker att du kan börja med att kika i hjälpavsnittet Bokföring av preliminär semesterskuld och stämma av om det kan vara det som har hänt hos dig.
Om så inte är fallet tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med mina kollegor på supporten, så får de kika på lönebeskedet och gå vidare därifrån med felsökningen.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2024-02-22
15:54
Hej @Louise MoveByNumbers!
Vi skulle vilja kika på detta tillsammans med dig, så en kollega till mig kommer att ta kontakt med dig per mejl och så hjälper vi dig vidare därifrån.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
... Visa mer