2022-09-16
09:14
Hej @Agnes Ohrling tack för svaret Jag brukade göra som du beskrev men det visade sig att ing balansen inte följde med då Så jag ringde till Visma support och de sa att jag måste importera även ing balansen för det första året. Tex om jag importerar verifikationerna för ett företag som har börjat år 2015, måste jag alltså importera ing balansen för detta år, förutom verifikationerna.
... Visa mer
2022-09-15
12:42
2 Gillar
Det är korrekt, skatt behöver inte dras av på utdelning. Den beräknas när deklarationen med K10an lämnats in.
... Visa mer
2022-09-02
14:38
1Gilla
Tack för hjälpen
... Visa mer
2022-08-29
09:07
1Gilla
Hej igen!
Om du nu har den som ingående balans så betyder det att du använt det kontot i tidigare räkenskapsår. Om du nu gjort det så får du flytta saldot till 2012/2010 samtidigt som du kontrollerar att saldot faktiskt stämmer mot verkligheten, dvs vad du hade som ingående saldo på ditt skattekonto det året.
Ja i och med att det är något som bör likställas som eget kapital/eget uttag så blir det mot 2010/2012 oavsett om det är positivt eller negativt. Om du fortfarande vill hålla koll på vad som gäller skattekontot och vad som gäller eget kapital så kan du som sagt använda 2012 istället för 2010 så att du har ett eget separat konto för detta.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-26
11:23
1Gilla
Hej!
Jag hoppar in i din och Roffakab's tråd för att du skall få svar. Du måste redovisa i din årsredovisning att du tagit beslut om utdelning ja, däremot så redovisar man den inte separat någonstans i ink 2 dvs inte i någon speciell ruta när det gäller utdelning till aktieägare utan det sker i din privata deklaration när den väl deklareras.
Här kan du läsa mer om utdelning i årsredovisningen. Hör av dig om du funderar över något mer.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-08-01
10:52
1Gilla
Hej igen Behruz!
Precis som i en enskild firma så betalar du in din preliminära skatt på ditt eget skattekonto och redovisar din del av vinsten i en bilaga till inkomstdeklarationen.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2022-07-25
07:39
2 Gillar
Hej, Det blir som du skriver, dvs ett inköp av en underentreprenad och en försäljning till kund. //Carina
... Visa mer
2022-07-18
09:44
1Gilla
Hejsan! Jag hittade bra information på bolagsverket som hänvisar till PRV - Patent- och registreringsverket och där fick jag napp. Via sidan för Svensk varumärkesdatabas kan du göra en sökning på varumärkesansökningar och varumärkesregistreringar gällande i Sverige. Man kan även höra av sig till PRV:s kundsupport för information.
Hoppas detta hjälper dig vidare, jag önskar dig en fin dag! /My
... Visa mer
2022-07-18
08:34
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Här kan du läsa om kraven för apportegendom ( dvs när man satsar aktiekapitalet med andra tillgångar än pengar ). Där kan du läsa att det krävs ett utlåtande från en auktoriserad eller godkänd revisor för att det skall godkännas och att tillgångarna måste föras över innan företaget registreras hos bolagsverket. Det krävs alltså en revisor och inte en redovisningskonsult för detta.
Du måste ha något underlag för dessa köpen, precis som för vilken annan affärshändelse som gäller företaget. Så länge det handgjorda kvittot uppfyller kraven för förenklad faktura så bör det vara tillräckligt som underlag, men det kan du alltid dubbelkolla med revisorn du anlitar.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-07-13
10:53
2 Gillar
Hejsan. Då blir det bara konto 3020 som används då det inte blir någon vinst och ej heller någon moms. Och så klart nollar man även lagret, 4020/1465.... Lycka till....
... Visa mer
2022-06-27
15:03
Hej!
Tack för din fråga. Det spelar ingen större roll vilket kostnadskonto du väljer så länge du använder rätt momskod och rätt momskonton. Många föredrar att använda just ett specifikt 4XXX konto för inköp inom/utanför EU för att hålla kostnaderna separat och mer tydliga i resultaträkningen men det är inte nödvändigt så länge man har koll och redovisar det rätt i sin momsdeklaration.
I och med att det är ett inköp utanför EU tjänst så behöver du inte göra något mer än bara bokföra det antingen mot ett konto inom 4XXX, tex 4531 eller mot något annat lämpligt kostnadskonto samt redovisa den fiktiva momsen. Jag vet tyvärr inte vilka konton som 5240/5241 är då dessa inte finns i BAS-kontoplanen men så länge de är rimliga och har rätt momskod kopplat till sig så går det utmärkt. Kanske att du menar konto 5420, vilket i sådana fall funkar fint.
Här kan du läsa om vilka momskoder som bör användas vid inköp tjänst utanför EU.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-06-16
12:22
Hej igen!
Vad bra. Som jag beskrev så är inköp utanför EU lite krångligare hur det bör hanteras, så där får jag hänvisa till Skatteupplysningen för mer hjälp. Där blir ju i sådana fall inköpet hanterat som om du vore en privatperson och Tullverket hanterar importmomsen och det blir en kostnad för företaget. Där finns det inte så mycket vägledning hur det skall redovisas från ditt håll, dvs som inköp utanför EU ändå eller mot 4010 enbart som du skriver. Så för att få bäst svar så är det bäst att kontakta Skatteverket.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-30
14:55
Hej!
Tack för dina frågor. Gällande din första fråga så om du menar om valutakursdifferensen är avdragsgill så stämmer det ja. Bokförs normalt sätt på 39XX/79XX kontogruppen.
Gällande din andra fråga om vidareutbildning så antar jag att du menar om en vidareutbildning inom bokföring räknas som avdragsgill. Här kan du läsa mer om vad som kan vara avdragsgillt eller inte. Generellt sätt så är det inte så många utbildningskostnader som är avdragsgilla utan de flesta kan anses som privat nytta eller grundutbildning. Du kan alltid kontrollera med Skatteverket men jag skulle säga att utbildning inom bokföring har för stor privat nytta för att vara avdragsgill förutsatt att man inte har en verksamhet inom redovisningsbranschen.
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-25
15:04
2 Gillar
Ja, du bokför dessa när du upptäckt felet.
... Visa mer
2022-05-06
09:35
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Om konto 1580 enbart ökar i debet men aldrig minskar i kredit så låter det som att du bokfört själva fordran och försäljningen rätt, men sedan inte bokfört bort fordran vid inbetalningen av detta. Att den ökar månad för månad behöver inte vara felaktigt, men det man får tänka på är att saldot på 1580 skall motsvara vad du för tillfället har för fordran på kontokorts företaget. Om saldot inte stämmer så har nog något blivit felbokfört. Det enklaste sättet att kolla vad som kan ha blivit fel är att ta ut en huvudbok på konto 1580 och jämföra med dina kassarapporter och kontoutdrag och se vad som kan ha blivit fel.
Exempel på hur konto 1580 brukar hanteras kommer nedan:
Vid försäljning
1580 med 10 000 i debet
3XXX med 8 000 i kredit
2611 med 2 000 i kredit
Vid inbetalning med 500 kr avgift
1930 med 9 500 i debet
1580 med 10 000 i kredit
604X med 500 i debet
Ha det fint!
Josefine
... Visa mer
2022-05-02
14:06
2 Gillar
Om senaste årets resultat var en förlust som var större än tidigare års balanserade vinstmedel blir det så. Det går inte att svara på frågan om det är fel eller inte, då behövs mer detaljer.
... Visa mer
2022-04-30
09:39
3 Gillar
Hej igen. För att det ska bli rätt ska du använda 08, då hamnar hyresintäkter i rätt ruta på momsblanketten. Jag beklagar att jag gav fel uppgift tidigare, jag utgick från vad kontoplanen i eEkonomi använder (42) och det är fel! 2611 är det korrekt momskod på.
... Visa mer
2022-04-25
16:39
2 Gillar
Du kan boka debet 2099 direkt till kredit 2091 (balanserat resultat). I samband med det så kan du även boka utdelningen direkt dvs debet 2091 och kredit 1930 Man måste inte mellanlanda på andra konton, men om det går lång tid från beslutad utdelning till att den betalas ut så behöver du boka om den till 2898. Något mer ska du inte göra. Du får absolut inte blanda in några resultatkonton i detta. Förra årets resultat är ju bokfört fg år. När du bokar om eget kapital och utdelning så är det ingenting som påverkar något resultat.
... Visa mer
2022-04-12
08:18
Hej Beruz!
Detta har vi inte så mycket erfarenheter av men jag tänker att mig att om du slår en signal till Arbetsförmedlingen så kan de säkert antingen hjälpa dig med goda råd eller hänvisa dig till någon som vet. Skattevkeret kanske också har information som kan vara matnyttig.
Jag hittade två artiklar som kanske kan vara lite intressanta också. Den ena är från verksamt.se och den andra heter Ta in en praktikant och är skriven av vår marknadsavdelning. Tror inte att du får ett solklart svar på din frågeställning men lite vägledning är ju aldrig fel.
Lycka till och ha en fin dag
/Tinna
... Visa mer
2022-03-31
11:30
Hej!
Tack för din fråga. Jag skulle säga att du fortfarande bör registrera dig för moms trots detta, men det är bäst att du kollar detta med Skatteverket istället. Det kan också kanske komma krävas att du momsregistrerar dig i ett annat land, beroende på hur dropshippingen är upplagd. Detsamma gäller för dropshipping frågan i och med att det är svårt att ge ett generellt svar där tyvärr. Det är ett snårigt ämne och beror på vilka länder det gäller och hur allt hanteras. Mitt tips är att ta hjälp av en konsult för att få råd kring hur detta bör hanteras korrekt för dig i bokföringen. I denna länken så finns lite matnyttig information kring dropshipping som vi har samlat.
Kanske någon användare i forumet som har erfarenhet av just denna sortens dropshipping som vill dela med sig av sina tips?
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-23
11:23
2 Gillar
Den omedelbara åtgärden är att upprätta en kontrollbalansräkning, KBR, för att se om det finns tillgångar som är undervärderade i balansräkningen. Detta moment är ett krav enligt ABL. Om bolaget har revisor ska KBR granskas av revisorn. För att rädda bolaget behöver intäkter genereras genom ökad försäljning, eller genom att aktieägare lämnar ett aktieägartillskott som ökar det bundna egna kapitalet. Ett aktieägartillskott kan göras med pengar eller andra tillgångar som är av nytta för företaget. Kanske så du menar med att sätta in fler inventarier. För att få en korrekt värdering råder jag dig att samråda med en revisor eller redovisningskonsult.
... Visa mer
2022-03-21
12:12
1Gilla
Hej!
Tack för din fråga. Det går bra förutsatt att momsen faktiskt har återbetalats/betalats till det privata kontot och bara missats att bokföras. Har det inte det så behöver man först kontrollera varför saldona fortfarande finns kvar på 1650/2650 och hur den in/utbetalningen från Skatteverket bokfördes tidigare om det nu hände på företagskontot. Detta för att du behöver då korrigera utifrån hur det felaktigt bokfördes i tidigare år så att alla saldon stämmer på dina bokföringskonton.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-21
11:16
Hej!
Tack för din fråga. Normalt sätt så behöver man bokföra upp sin försäljning för varje dagsförsäljning för att få det på rätt period och enligt bokföringslagen. Däremot i och med att du har kontantmetoden så bör du rimligtvis kunna bokföra mot utbetalningarna enligt den regeln, men det kan vara bäst att dubbelkolla detta med Skatteverket eller Bokföringsnämnden då jag inte riktigt kan hitta något kring när detta är okej eller inte. Om man gör per utbetalning så är det viktigt att separera avgiften och försäljningen och inte kvitta dessa mot varandra. Säg att försäljning egentligen är 10 000 men avgiften är 1 000 så utbetalningen blir alltså 9 000. Då bör man bokföra följande:
1930 debet 9 000
30XX kredit 8 000
2611 kredit 2 000
60XX debet 800
2641 debet 200
Om man bokför upp försäljningen när det väl sker, dvs varje dagsförsäljning för sig så bokför man först upp fordran mot ett 158X konto och försäljningen, sedan vid utbetalningen så minskar man fordran och bokför eventuell avgift men hanterar inte försäljningen då. Dvs följande vid försäljningen:
158X 10 000 debet
30XX 8 000 kredit
2611 2 000 kredit
Utbetalning
1930 debet 9 000
158X kredit 10 000
60XX debet 800
2641 debet 200
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2022-03-14
13:56
1Gilla
Utdelning från noterade aktier är i aktiebolag skattepliktiga och skattas med aktuell vinstskatt i bolaget. Den stora skillnaden mellan innehaven blir dock vid försäljning. Vinst och/eller förlust på onoterade andelar är ju skattefri resp. ej avdragsgill. Vinst på noterade andelar skattas även det med aktuell bolagsskatt medans en förlust endast får kvittas mot vinster på noterade andelar. Så köper du andelar i noterade bolag för låt säga 100 000 kr, säljer dom sedan för 50 000 kr, så påverkar den förlusten inte övrigt resultat. Den hamnar i en sk "aktiefålla" som följer med bolaget tills den dag man gör vinst på noterade andelar, då får man kvitta mot den gamla förlusten. Så det gäller att hålla koll på dom förlusterna något som man oftast för göra själv. Det är inget som Skatteverket har koll på.. Lycka till!
... Visa mer
2022-03-09
08:31
1Gilla
Hej igen.
Inga problem. Ja det gäller även inventarier. Så både varor, inventarier och vissa tjänster som man tar ut beskattas i både AB och EF. Här finns lite mer information på Skatteverket som kan hjälpa dig, bland annat en film.
Ha en fin dag!
/Tinna
... Visa mer
2022-03-07
10:41
2 Gillar
Hej!
Tack för din fråga. Varför man använder dessa konton är främst för när man har inköp som skall kostnadsföras direkt, så att man i resultatrapporten lättare kan se vilka inköp inom och utanför EU man haft, samt att få det korrekt med momskoder. Det går dock utmärkt att använda 1241 så som du beskriver, dvs kopiera och välja momskoder själv så att man kan använda det kontot vid inköp inom och utanför EU. Tänk dock på att när det gäller inköp utanför EU så bokför man inte upp den fiktiva momsen förrän man fått det statistiska tullvärdet, vilket man kan få från tullverket. Så själva inköpet bokförs mot valfritt konto, utan fiktiv moms.
Så de konton du angivit i ditt andra exempel är kostnadskonton man använder vid inköp utanför EU, där man inte hanterar fiktiva momsen förrän när man får reda på det statistiska tullvärdet. Då bokför man mot tex dessa konton nedan:
4545 momskod 50 (25%) debet 10 000:- (beskattningsunderlaget)
4549 ingen momskod kredit 10 000:-
2615 momskod 60 (25%) kredit 2 500:-
2645 momskod 48 debet 2 500:-
Detta är för att beskattningsunderlaget inte är inköpet, utan det är även andra avgifter som tillkommit vid importen och man kan därför inte veta det faktiska värdet förrän varan är importerad. Du kan läsa mer om inköp inom och utanför EU här. Så de 45XX kontona är för inköp utanför EU, inte inom EU och är två motkonton som används för att beräkna och bokföra fiktiva momsen och skall alltså inte påverka resultatet i och med att det är i debet och kredit.
Ha det fint!
/ Josefine
... Visa mer
2021-09-24
12:04
2 Gillar
Nja. just datorer har ju en väldigt kort livslängd så det är nog inget jag skulle rekommendera. Beror så klart på vad det är får något men gamla datorer är som sagt gamla....
... Visa mer
2021-08-23
15:30
2 Gillar
Ja, förutsatt att du har bokfört den korrekt på konto 2645. Om du tittar på verifikationen som momsredovisningen skapar ser du precis vad som hänt på de olika kontona vid momsredovisningen, vilka som nollställts och vart saldot har flyttats. Saldona från 2641 och 2645 ska båda hamna i samma ruta, 48.
... Visa mer
2021-08-20
14:44
2 Gillar
Hej. 1. Japp. Eget kapital är ju i ett AB i grunden aktiekapitalet och alltså en skuld till ägaren/ägarna och skall då vara minus. Sedan kommer ju då vår ”pedagogik” där ett positivt resultat blir minus i balansräkningen, men man får se även det som en skuld till ägare i form av outtagen vinst. 2. Som du ser så är aktiekapitalen i det här fallet positivt vilket innebär att det egna kapitalet blir negativt. Så japp, helt korrekt deklarerat om än ologiskt. Men det här är inte så lätt som reklamen vill få en att tro. Lycka till!
... Visa mer
2021-08-05
12:52
3 Gillar
Många tror att man måste ha pengarna kvar på företagskontot som motsvarar aktiekapitalet. Men man får använda alla pengar. Köper man inventarier eller lagervaror så blir dom tillgångar och påverkar i första läget inte resultatet och då ej heller eget kapital (som då är summan av aktiekapital och ansamlade resultat), eget kapital skall ju då uppgå till minst 50 % av aktiekapitalet för att bolaget inte skall vara på obestånd. Betalar man t.ex. hyra för pengarna så blir det en kostnad och påverkar därmed eget kapital. Men som sagt, man får absolut använda pengarna på företagskontot, men tar man ut dom för eget bruk så blir det lön eller utdelning, vilket då skattas och hanteras på lite olika vis. Lycka till!
... Visa mer
2021-07-09
08:40
1Gilla
Hej!
1: Nej, inte dra av båda.
När du i en enskild firma har resor till och från arbetet bokförs de normalt sett inte utan du gör det avdraget i ruta R22 i NE-bilagan.
Detta ska inte blandas ihop med tjänsteresor - till exempel när du kör i arbetet till en kund. De kostnaderna bokför du som resekostnader.
2: Jag har nog aldrig stött på att man kan välja att bokföra även kostnaderna för resor till och från arbetet som du är inne på i fråga 2. Kanske att någon annan här i forumet har något tips!
Lättast är att kontrollera med Skatteverket. De har två väldigt bra broschyrer för enskilda firmor: Bokföring, bokslut och deklaration – del 1 (SKV 282) och Bokföring, bokslut och deklaration – del 2 (SKV 283).
... Visa mer
2021-07-08
10:14
Oklart - jag förstår inte riktigt fakturan. Kanske bör du kika med företaget du fått den av så att inget missas.
Ha det fint!
/Moa
... Visa mer
2021-06-16
09:10
Hej!
Tack för din fråga. Det är lätt att missförstå, men det är inte alltid som det första exemplet utan man kan hantera förmåner på lite olika sätt beroende på hur man vill hantera skatten m.m. Ditt andra exempel du visar kallas bruttolöneavdrag/bruttolöneväxling, det första är bara redovisning av förmånen utan att hantera på något sätt med något avdrag. Det finns även nettolöneavdrag/nettolöneväxling som ett sätt att hantera förmånen. Det bruttolöneavdraget gör är att man minskar bruttolönen med hela eller delar av förmånen, och minskar på så sätt skatt och arbetsgivaravgifter för arbetsgivaren. Så båda sätten är helt korrekta, bara olika sätt att hantera förmånen. Om du vill läsa mer om de olika sätten att hantera förmåner så kan du läsa mer om det här: Förklaring bruttolöneavdrag och här finns bra info om det innan de går in på programdetaljer: Video om lönehantering
Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!
/ Josefine
... Visa mer
2021-05-14
11:24
Hejsan!
Jag har inte helt lätt för att förstå underlaget du skickat med måste jag säga. Du får gärna tillge lite mer information om vad underlaget innebär tillsammans med siffrorna så ska jag försöka hjälpa dig.
/My
... Visa mer
2021-03-08
14:38
Hej En svår fråga kanske men ändå 🙂 "Arbetsmarknadsförsäkringar är en grupp av försäkringar för anställda som bland annat omfattar livförsäkringar, försäkringar mot arbetsskador och pensionsförsäkringar." Kan bifoga källan om det behövs Om jag tar pensionsförsäkring så bokför jag det på 7571 varje månad och sedan i slutet av året: 1930 k 7411 d 2514 k 7533 d Min fråga: Hur är det med livsförsäkringar och försäkringar mot arbetsskador? Hur bokförs de konkret? Jag antar att även här bokför man på kontot 7571 varje månad, eller? Behöver man bokföra något mer förutom 7571 i så fall?
... Visa mer
2021-03-08
14:38
Hej En svår fråga kanske men ändå 🙂 "Arbetsmarknadsförsäkringar är en grupp av försäkringar för anställda som bland annat omfattar livförsäkringar, försäkringar mot arbetsskador och pensionsförsäkringar." Kan bifoga källan om det behövs Om jag tar pensionsförsäkring så bokför jag det på 7571 varje månad och sedan i slutet av året: 1930 k 7411 d 2514 k 7533 d Min fråga: Hur är det med livsförsäkringar och försäkringar mot arbetsskador? Hur bokförs de konkret? Jag antar att även här bokför man på kontot 7571 varje månad, eller? Behöver man bokföra något mer förutom 7571 i så fall?
... Visa mer
2021-02-18
11:22
Hejsan!
Det beror helt enkelt lite på och är inte helt lätt att svara på från mitt håll just nu men på Skatteverkets sida Vinstmarginalbeskattning av begagnade varor med mera kan du läsa mer om när detta får tillämpas, det kan därför vara bra att börja där tycker jag.
Ha en fin dag!
/My
... Visa mer
2020-12-22
16:43
Hej!
Precis som Annica så rekommenderar jag att du är noga med att skilja på dessa båda affärshändelser. När det gäller att bokföra på ett 14-konto istället för ett kostnadskonto så hade jag nog inte gjort det själv för att jag vill ha bättre koll på de faktiska kostnaderna. Mitt råd till dig är att hålla dig till de konton som Annica tipsar om förutsatt att din egen redovisningskonsult inte säger något annat.
/Tinna
... Visa mer
2020-12-04
13:31
1Gilla
Hej Lena! Tack för att du tog din tid för att skriva allt det här, jag känner att jag måste skriva ut texten om kontoklassen för att spara den som lathund, samt kolla lite mer på andra kontoklassen som finns. Men det är bra att bokförare/redovisningskonsulter kommer behövas framöver också om jag förstått det rätt. Trevlig helg!
... Visa mer
2020-12-02
16:08
1Gilla
Du funderar på hur du får fram beloppet till B8 och B16 också, det ska vi såklart kika på. 🙂
I filmen så nämner dem bas.se och deras kontoplan, det är ett bra råd att börja där. Gå till bas.se - Kontoplaner, här kan du ta fram kontoplaner som PDF för dig som upprättar förenklat årsbokslut bland annat. På denna PDF visas rader kopplade till kontona, raderna visar alltså vilka konton som tillhör vilken ruta i det förenklade årsbokslutet. Till exempel så funderade du på konton till rutan för Övriga skulder (B8) och kollar jag i PDF:en så är det kontoklass 1700 som påverkar den rutan. När det gäller konton till Övriga fordringar visar PDF:en kontoklass 2900 som påverkar B16.
När jag går igenom broschyren du fick länkad av mig så kan jag inte se fler typer av dessa undantag, men med risk för att vara tjatig så vill jag ändå slå ett slag för den igen. Det är verkligen en bra läsning och förtydligande på vad som gäller om du känner dig osäker under tiden du upprättar årsavslutet.
/My
... Visa mer
2020-11-24
11:40
1Gilla
Anledningen till varför det står olika belopp på kontona är att i verifikation 2 så är korttransaktionerna, det har inte hunnit registreras alla överföringar för månaden i kontoutdraget och därför är det mindre summa än i verifikation 1, tror jag. Jag gissar att det är så men har kanske helt fel. 🙂
... Visa mer
2020-11-23
17:19
2 Gillar
Den enskilda firman betalar ingen egen skatt, det är du som privatperson som gör det för firmans inkomst. Därför är det du personligen som betalar den preliminära F-skatten och det är också därför 1630 är fel för en enskild firma. Egentligen behöver F-skatten inte bokföras i firman, BAS-kontoplanen innehåller t ex inte längre kontot 2012. Men om man vill kunna stämma av för moms och F-skatt tycker jag själv att det är behändigt att fortsätta att använda 2012.
... Visa mer