2020-10-20
07:30
3 Gillar
Precis som Roffakab skriver så bokar du upp en skuld i 23xx-gruppen. Det som är viktigt här för att man skall få lyfta momsen är att den är levererad och avtalet är undertecknat. För många år sedan så brukade även Skatteverket kolla att det fanns ett äganderättsförbehåll i kontraktet för att det skulle vara giltigt, vet faktiskt inte varför. Det bör då också finnas ett avbetalningskontrakt för att det skall bli rätt. Har kunden kontantmetoden och dessutom bara fått en faktura som han avbetalar så får man inte lyfta momsen direkt utan det blir vi varje delbetalning (förutom om man kommer till bokslutsdatum då hela tas upp som leverantörsskuld)... Så det finns lite saker som bör vara korrekta för att du skall kunna göra som det är tänkt... Lycka till!!
... Visa mer
2020-10-19
10:21
Visma Bokslut är inte en nätverksinstallation och skapar inga sådana filer. Därav min fråga. Det du skriver stämmer inte! Så kolla igen...
... Visa mer
2020-10-14
17:20
Du bör kunna välja nummerserie för fakturor i programmet så att den startar på rätt. Sedan är det bara att hålla tungan rätt i mun och göra allt i rätt ordning. Men en fråga; har du alltså gjort en manuell bokföring och har faktureringsmetoden? Om inte så kan du ju bokföra de fakturor du har när dom betalas, så som man skall göra med bokslutsmetoden.
... Visa mer
2020-10-11
13:39
2 Gillar
Det du bör göra är att ändra räkenskapsårets startdatum till 2019-12-27. Inte lägga upp ett nytt år.
... Visa mer
2020-10-07
17:42
Kanon, då törs jag installera det programmet. Kan tycka att det överhuvudtaget är rätt svårt att förstå vad som hör till vad på nedladdningssidan. Vilka versioner kräver vad och nu det här med SQL och olika serveroperativ... puuuh.. måste läsa på innan jag uppdaterar all in...
... Visa mer
2020-10-07
09:09
1Gilla
Där bör du kunna ändra till rätt startdatum som då är samma sak som registreringsdatum enligt bolagsverket...
... Visa mer
2020-10-05
16:28
Bokslut är ju inte ett serverprogram utan installeras lokalt så det stämmer inte.....
... Visa mer
2020-10-05
13:47
I helgen så uppdaterade jag samtliga program och i nästan alla fall till den senaste versionen. Men en sak som fortfarande får mig att tveka är att det på nedladdningssidan, under punkt 4 "Ladda ner Visma Bokslut version 2020.2" och som en egen fetstilsmarkering står: " Jobbar du i nätverk måste du uppdatera servern före arbetsplatsen. Om du arbetar med Visma Byråstöd - tänk på att checka in dina uppdrag innan du uppdaterar!" Det får mig att fundera över varför jag skall uppdatera servern före arbetsplatsen i ett lokalt installerat program. Har det någon koppling till dom nya SQL-databaserna eller var? Jag har haft kontakt med en mycket trevlig kvinna/tjej via chatten men vill ändå lyfta fråga och få det helt bekräftat att jag inte ställer till något när jag uppdaterar. Är texten helt enkelt felplacerad?? Att jag inte uppdaterade alla program till senaste versionen beror på att jag måste få koll på det här med SQL och serveroperativ.... puh...
... Visa mer
2020-10-05
10:24
Aha.. du har det programmet. Även där så bör man ju kunna justera räkenskapsåret, utifall man skapat året med fel datum. Nu vet jag att det programmet inte tillåter så mycket utan att det är väldigt styrt men om inte annat så bör supporten kunna hjälpa dig att få till rätt räkenskapsår. Du skall vilket som inte skapa ett till år utan justera detta så att det blir korrekt. Lycka till!
... Visa mer
2020-10-05
08:14
I Visma Administration så kan du alltid ändra uppgifterna för räkenskapsår. Så där skall du ange datumet för bolagets registrering enligt Bolagsverket som startdatum. Annars blir det fel i årsredovisningen. Sedan så kan du bokföra aktiekapitalet som ett tillägg till första verifikatet, funkar om du inte låst perioden. Annars så får du bokföra det nu men med rätt datum så att den hamnar först. Egentligen så skall en bolagsbildning bokföras i flera steg. Men i de flesta fall så bokar men det bara direkt. Lycka till!
... Visa mer
2020-09-21
08:54
1Gilla
Antar att du då lagt upp marken i anläggningsregistret, eller? Om det är så du gjort så går det alldeles utmärkt att dela upp en tillgång. Åtminstone när det gäller övriga tillgångar, det har hänt oss några gånger där fordon fördelats mellan chassi och påbyggnad vid byte av chassit. Om det är fallet så markerar du tillgången, går till "kommando" och väljer "dela tillgång". Bör funka. Återkom annars och lycka till!
... Visa mer
2020-09-21
07:55
3 Gillar
Dom här är lite luriga men som du ser på fakturan så är den första förhöjda avgiften 68 900 kr + moms vilket då blir dom 86 125 kr som redan bokats. Så man får ta bort den delen från fakturan. I övrigt så är ju uppläggningsavgiften (som är momsbelagd) lurig. Har letat men inte hittat om man då lyfta fulla momsen på det eller om reglerna för personbil smittar. Skulle tro att det smittar så att man även får lyfta halv moms på den vilket jag då gör i svaret. I det här fallet så blir det då så här: K 2440 8 715,- D 5615 7 225,- D 6570 618,- D 2641 872,- Men är som sagt var osäker på momsen på uppläggningsavgiften. Sedan så har vi ju det det här med det uppbokade första förhöjda som skall bokas om till kostnad med under samma tid som leasingen. Det blir då debet 5615 och kredit 1720, belopp beror på avtalstid.
... Visa mer
2020-09-18
12:38
1Gilla
Dels så bör du ha fått en faktura eller spec. Du skall alltid ha ett underlag och bankerna brukar skicka sådana. Kontomässigt så blir det oftast 6570, bankkostnader. Vet inte hur det funkar med matchning men så här gör vi. Lycka till!
... Visa mer
2020-09-18
12:28
1Gilla
Momsfordringar brukar finnas på 1650 och momsskulder 2650, även om det hanteras olika. Så kolla på 1650 istället. Lycka till!
... Visa mer
2020-09-18
12:27
1Gilla
Jag kan ju inte eEkonomi men det borde ju finnas en funktion för eventuella avgifter och där borde det gå att lägga det. Om inte annat så kan du ju göra en manuell bokning med debet banken och kredit skuld till kund... borde finnas bland 24xx-kontona. Lycka till!
... Visa mer
2020-09-18
12:25
4 Gillar
Om du använder jobbmobilen privat så har jag inte sett någon diskussion om förmån och/eller fördelning av själva abonnemangskostnaden. Däremot så skall du skatta på den merkostnad som eventuella privata samtal orsakar företaget. Å andra sidan så har då inte jag hört om något sådant fall men allt är ju möjligt. Gränsdragningen är ju svår och beroende på abonnemang så är spårbarheten av privata samtal svår. Kan nog säga att dom flesta kör på och tar problemet den dan det kommer, vilket då kanske är aldrig. Och kommer det så är det vilket som inte så mycket pengar och sannolikt för en begränsad tid.
... Visa mer
2020-09-18
12:21
1Gilla
Liiiiite svårt att hitta på ett gemensamt arbetssätt gällande dessa fakturor när man (åtminstone inte jag) förstår vari problemet ligger. Men det löse sig säkert. Dock så är informationen från er väldigt viktig, kanske då framförallt till dom som inte har ett samarbete.
... Visa mer
2020-09-16
10:45
Hejsan och tack för ditt svar. Som jag förstod det så blev det inte helt rätt i eEkonomis reskontra med obetalda fakturor. Det jag även har funderat på är att det väl borde finnas ganska många webfakturaanvändare som inte samarbetar med någon byrå men som använt programmet kanske mycket p.g.a den lämpliga hanteringen av ROT och RUT. Där är det ju viktigt att sånt följer med så att man kan söka ROT och RUT även på sånt som dels kanske inte var inbetalat före migreringen eller sånt som är inbetalat men man ännu inte fått från Skatteverket. Jag skulle tro att det kan finnas ganska många "aktiva" reskontror och den stora frågan då är om användaren förstår det.
... Visa mer
2020-09-14
16:33
Jo, hade idag ett väldigt trevlig samtal med en kille från er (jag å namn liksom) angående migreringen mellan programmen. En av de förvånansvärt få "issues" som dök upp var det här med obetalda fakturor. Rekommendationen från er är då att inte föra över sådana och initialt så tänkte jag att det nog inte är så vanligt att kunden "sköter om" sin reskontra själv. Vilket naturligtvis kan vara fallet i stort men vi har iaf någon kund som gör det och anledningen är egentligen rätt logiskt (och något som ni nog inte tänkt på skulle jag tro). Många som använder programmet är, åtminstone i vårt fall, hantverkare. Dom söker ROT-pengar vilket funkar utomordentligt i webfaktura men då måste man ju även sköta om sin reskontra där, vilket i sin tur innebär att det finns obetalda fakturor som i sin tur skall följa med över till eEkonomi. Bäst, och till viss del enklast, vore det väl om man under en, förhoppningsvis, kort tid körde bägge programmen tills alla ROT-pengar kommit in men det skulle väl orsaka härdsmälta både hos användaren och våra lokala program. Skulle tro att det vore bra om ni kunde kika på problemet med obetalda fakturor och se om det inte går att få till, för risken är att det blir några stycken som det är aktuellt hos.... Gäller väl förövrigt även de som inte har programmet i ett samarbete, vilket jag förutsätter är några stycken då webfaktura i mångt och mycket var ett väldigt bra program. Over and out from Hellsingland....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Byråstöd
-
eEkonomi
-
Samarbetstjänster
2020-07-11
19:33
Sitter med en deklaration där kunden äger ett fåmansbolag. Under året så har han gjort en fondemission, en nyemission och såld en andel av aktierna. Allt detta gick bra. Men när jag skulle lägga in att han köpt tillbaks en del av aktierna så går inte det. Då kommer det upp en ruta som säger "Du kan inte registrera händelser efter en avyttring det aktuella året". Så hur katten skall man göra då? Det är ju absolut sånt som kan hända men programmet tillåter alltså inte det... Väldigt märkligt tycker jag.
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt
2020-07-11
19:28
Generellt sett så skall man ju idag inte ha med sånt som inte finns.. t.ex. då inga anställda. Vilket då inte gällde förut. Och skall man vara krass så blir det rätt mycket man kan skriva om man tar med sånt som inte finns i bolaget... Men nu vet jag inte om det funkar i den digitala varianten men samma problem kan ju uppstå i den "normala" varianten och då brukar man kunna låsa det genom att ändra typ till text istället för tal...
... Visa mer
2020-06-05
07:05
4 Gillar
Hm... intressant fråga som skapar många frågor. Om det var en tävling, d.v.s inte ett lotter så skall väl, så vitt jag läst tidigare, det hela beskattas som lön. D.v.s värdet av vinsten. Spontant så borde det vara så att inköpet till er hanteras som vanligt beroende på varifrån varan kommer. Sedan så säljs ju varan och då bokas den som vanligt, men då det inte kommer in några pengar så bokförs debetsidan som en lönekostnad med tillhörande avgifter. Nu gissar jag bara, men med min info som grund och en viss logik. Hittade även det här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/inkomster/tavlingsvinster.4.7459477810df5bccdd4800015166.html Vilket går i min riktning.. men jag skulle nog definitivt kolla med någon specialist... Eller göra som dom brukar göra, D.v.s varan "försvinner" och inget bokas. Inte rätt men absolut lätt....
... Visa mer
2020-06-04
07:49
1Gilla
Japp, och tänk på att du inte får ta upp djuren till lägre belopp än 85% av produktionsavgiften. Vilket då är ett värde som Skatteverket brukar fastställa (och ofta ganska långt ifrån verkligheten)
... Visa mer
2020-03-23
16:21
Normalt sett så bokför man den debet typ 6352 (Befarade förluster på kundfordringar) och kredit 1519 (Nedskrivning kundfordringar) och då med nettobeloppet, d.v.s ex moms...
... Visa mer
2020-01-29
13:34
Hejsan. Du har ju ganska stora friheter när det gäller lagervärdering och i grunden så skall den ju vara kurant (säljbar) för att utgöra en tillgång. Så du kan ju ta upp den för att sedan skriva ner den till ett tänkt värde. Så gör jag bl.a på en bilfirma där vi alltid måste gå igenom begagnatlagret som ibland (ofta) står lite för länge och inte kan säljas till anskaffningsvärdet...
... Visa mer
2020-01-28
07:35
1Gilla
Du kan läsa vad som gäller rent moms- och avdragsmässigt här: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/utlaggochvidarefakturering.4.3aa8c78a1466c58458747aa.html Lycka till!
... Visa mer
2020-01-28
07:34
Du kan kontakta någon närliggande redovisningsbyrå. Kostar så klart pengar men god info kostar. Lycka till!
... Visa mer
2020-01-28
07:31
Låter som en bra ide, bör vara något problem med IB eller annat . Lycka till!
... Visa mer
2020-01-28
07:29
1Gilla
Hejsan. Förstår problemet och antar att bolaget kanske inte tål en kostnad på det beloppet. Men då hela är inköpt och den, som jag förstår det, är säljbar som den ser ut så skulle jag nog lägga hela anskaffningsvärdet i lagret. Om den nu, åtminstone i teorin, är säljbar i det skick den är och till ett pris som är på samma nivå eller högre som tillverkningskostnaden.
... Visa mer
2020-01-28
07:24
2 Gillar
Vi gör precis om Lovisa och lägger idag både löneskatt och eventuell fastighetsskatt på kto 2510 för att kunna hantera den totala skattefordran/skulden korrekt i årsredovisningen. Man skulle kunna önska att kontostyrningen följde det baskonto man valt. Det skulle även vara bra vid 0831 bokslut och momsen. Då kunde man knyta samtliga momskonton till 2650 och 2650 skulle då vara uppmärkt mot baskonto 1640 vid fordran och 2650 vid skuld och summan av de konton man då kopplat till 2650 hamnar på rätt sida i balansräkningen. Men som sagt, så funkar det tyvärr inte.
... Visa mer
2020-01-27
19:41
2 Gillar
Beror lite på vilket program du använder men normalt sett så krediterar du isf 1110 och debiterar 1119 vilket blir noll. Bör väl omnämnas i årsredovisning/årsbokslut att denna helt avskrivna tillgång har utrangerats.... Lycka till!
... Visa mer
2020-01-27
19:36
1Gilla
Hmm.. Använder själv inte eEkonomi så jag kan tyvärr inte hjälpa dig. Men så mycket har jag förstått att eEkonomi bygger lite på att du som användare kanske inte kan så mycket utan söker stöd i den automatik som finns. Kolla vad hjälpen säger om p-fonder, bokslut och deklaration så kanske du får fram hur du skall göra...Lycka till!
... Visa mer
2020-01-27
15:03
Hejsan. Alternativ 1 har jag gjort någon gång men det råder väl en fråga kring vad som är räkenskapsmaterial och som då skall sparas i 7 år. Vilket i sig ställer till det då man enligt lagen även skall kunna komma åt sådant material. Det är ju rätt mycket i ett löneprogram som man kanske inte skriver ut och frågan är vad man borde skriva ut och vad som räknas som räkenskapsmaterial. Alternativ 2 funkar ju så sådär då jag inte kan ta en säkerhetskopia nu och det är ju inte säkert att jag gjort någon sådan tidigare heller. Man jobbar ju sällan så. Alternativ 3 har ju samma bekymmer... ingen säkerhetskopia. Generellt sett så har ju Lön 600 vissa programtekniska brister. T.ex. det att man inte kan ha två företag igång samtidigt. Besvärligt för mina anställda när dom sitter och gör lön och en annan kund ringer. Öppnar man då nästa företag så stängs det förra och man funderar hur långt man hade kommit då....
... Visa mer
2020-01-24
16:27
1Gilla
Hejsan. En balansräkning visar bolaget/företagets ställning vid ett specifikt tillfälle. Alla balansräkningar innehåller därför som minst på IB (ingående balanser) och UB (utgående balanser). Uppställningar är uppifrån och ner; anläggningstillgångar, omsättningstillgångar, eget kapital, långfristiga skulder, kortfristiga skulder. Summan av anläggnings- och omsättningstillgångar blir lika mycket som summan av eget kapital och lång- och kortfristiga skulder. Och eget kapital är skillnaden mellan tillgångar och skulder. Har du mer tillgångar än skulder så har du ett positivt eget kapital vilket är bra (och för pedagogikens skull så visas detta som negativa tal i en balansräkning men det är för att det typ ses som en skuld till ägarna). Har du mer skulder än tillgångar så blir det egna kapitalet negativt vilket då inte alls är bra. Så IB skall under året alltid vara detsamma och det på samtliga konton. UB förändras allt efter under året för att till slut fastställas i bokslutet och vips så blir dom siffrorna IB nästa år som genom ett trollslag. Om man vill få ut något från sin bokföring och kanske göra mer rätt så tycker jag att bland det bästa man kan göra är att gå en kurs i att förstå balans- och resultaträkning. Lycka till!
... Visa mer
2020-01-24
16:12
2 Gillar
Fast du gör det i bokslutsarbetet, inte under löpande år.
... Visa mer
2020-01-24
15:09
1Gilla
Rent spontant och med tanke på att du har AB så bör detta kunna ses som egenupparbetad utvecklingskostnad. Oavsett om det är vara eller inventarie så skulle nog jag anse att du inte får lägga den vare sig i lager eller som inventarie utan helt enkelt måste kostnadföra den. Möjligen om du väljer att göra din årsredovisning enligt K3, då skulle man kanske kunna aktivera åtminstone vissa delar av kostnaderna. Men en följdfråga till, hur mycket pengar pratar vi om att du lagt ner. Tid är orelevant i det här fallet, möjligen om du tagit ut lön för arbetet men det betvivlar jag ju....
... Visa mer
2020-01-24
08:16
Det händer inta alls så ofta att ett kundföretag hos oss återigen anställer och det då efter att ha varit utan löner i några år. Men då drabbas man av det faktum att de nya versionerna inte kan konvertera de gamla och man sitter där utan att kunna göra något annat än att skapa helt nytt. Man tappar all information om dom tidigare anställda, vilket i sig kan vara ett problem ur arkiveringssynpunkt och när det gäller regler om lagring. Jag kan inte heller se, åtminstonde inte så vitt jag vet, vilken version jag har. Har inte heller hittat någon lista som säger vilka versioner som kan uppgradera vilka. Och sist men inte minst så får man, om man som vi använder byråstöd, lägga upp hela det nya företaget utanför byråstöd, ta en backup och sedan läsa in den. För det går inte att radera allt i byråstöd, hur man än gör så hittar den delar av den gamla versionen som inte går att uppgradera.... Så vi har ett litet problem minst sagt......
... Visa mer
2020-01-21
19:58
1Gilla
Nu har jag aldrig bokfört en samfällighet men däremot delägare i samfälligheter (skogsägare) Momsen brukar bara vara en information om att man får lyfta ett visst belopp. Inget som, åtminstone inte vad msn kan se, påverkar själva avgiften. Så jag antar att det i samfälligheten bokas som kostnad sin helhet. Dvs även momsen. Men nu gissar jag bara. Du bör nog kolla på nätet eller om du köper någon frågetjänst hos typ BjörnLunden eller annan. Dom har säkert en bok om inte annat. Lycka till.
... Visa mer
2020-01-21
10:17
1Gilla
Hmm. Förstår vad ni är ute efter även jag inte vet varför. Men det kanske är för att kunna delge delägarna deras momsandelar. Antar att ni inte har så där förskräckligt mycket transaktioner på ett år och då kan ju endera föra noteringar separat på papper eller i excel. Ett annat alternativ är ju att ni har kontot "vägunderhåll" och sedan "vägunderhåll momsdel" som nästa konto. Då kommer dom bredvid varandra i resultaträkningen och så länge ni inte måste "kleta till" kontoplanen med momskonton på alla kostnader så är det ju en ganska bra lösning. Då ser man ju enkelt momsen i resultaträkningen.
... Visa mer
2020-01-20
18:44
2 Gillar
Om du använder K2-principer så skall du använda den skattemässiga. Har du K3 så blir det komponentavskrivning men latent skatt, ett konsultvänligt elände som någon snillrik person har hittat på.
... Visa mer
2020-01-20
18:42
1Gilla
Kan du ju absolut göra men det är ju lite onödigt kan man tycka. Om du vill ha koll på det så kan du lägga upp två st 90xx-konton där du bokför momsen både debet och kredit. Då får du rätt belopp på respektive kostnadskonto men slipper se beloppen i resultaträkningen då 90xx-konton inte visas där. Men du kan alltid skriva ut en kontoanalys eller huvudbok för dom kontona och se beloppen. Nu är det inte alla program som tillåter 90xx-konton av någon anledning men går det så är det en bra ide.
... Visa mer
2020-01-15
10:51
3 Gillar
Hm.. frågar du mig så borde du bokföra den som momsfri intäkt då du inte levererat någon momspliktig vara eller tjänst. Så brukar man t.ex. göra med presentkort som inte blir inlösta....
... Visa mer
2020-01-07
09:53
2 Gillar
Efter lite chatt med supporten så är det nu fixat... over and out...
... Visa mer
2020-01-06
07:54
Uppdaterade Byråstöd på servern igår och så även på min arbetsstation (övrig personals kvar att fixa). På plats idag igen så uppdaterar jag lön på servern och sedan på min arbetsstation. Startar Byråstöd och får då upp att antal användare överstiger det antal jag har i min licens. Det fick jag inte igår och jag har helt plötsligt bara 1 (en) användare i min licens enligt programmet... Vad har hänt? Någon mer som råkat ut för detta?... I morgon kommer personalen och det är ju kul om dom kan jobba liksom....
... Visa mer
2020-01-01
14:05
1Gilla
Helst så skulle du begära en ny faktura för dom har ju faktiskt gjort fel. Men jag kan förstå problemet med det. Egentligen så skall du då hantera detta som de EU-inköp det är, d.v.s ta totalbeloppet, redovisa det som inköp EU, lägga på utgående och dra av ingående moms. Och precis som du skriver så får du då inte lyfta den moms dom lagt på. Även detta är väldigt märkligt då denna av dig redovisade EU-handel inte kommer att redovisas som EU-handel av dom och alltså inte mötas i systemet... Vi brukar nog redovisa det som vanligt inköp och inte lyfta någon moms då det, åtminstone hittills, varit små belopp. Men det är ju då egentligen inte rätt.... Lycka till!
... Visa mer
2020-01-01
13:59
1Gilla
I och med att du skall få tillbaks beloppet du betalat, åtminstone som jag fattar det, så skulle jag boka hela fakturan mot leverantörsfordringar typ 1684 eller något sånt. Inte lyfta moms eller något annat. Och sedan helt enkelt kvitta den när pengarna kommer åter. Lycka till!
... Visa mer
2020-01-01
13:57
2 Gillar
Var tvungen att kolla vad FTI betydde och det är då en avgift till Förpacknings- och Tidningsinsamlingen. Bör spontant bara gå på samma konto som varorna du köpte och jag antar att det är moms även på den. Lite på samma sätt som det är moms på reklamskatten typ....
... Visa mer
2019-12-10
08:02
1Gilla
Det verkar som om det är en leasing utan någon första förhöjd hyra så då hamnar den inte alls i balansräkningen utan bokförs som hyra inventarier löpande i resultaträkning. Det blir varken skuld eller tillgång när man hyr. Fördelen då är att man inte alls påverkar soliditeten vilket ibland kan vara bra. Om det hade varit aktuellt med en första förhöjd hyra så hade den hamnat i balansräkningen men så verkar det inte vara. Lycka till!
... Visa mer
2019-12-10
07:56
1Gilla
Hm. Om du fått moms på fakturan från tullen så bör det vara så att du, enligt dom, köpt varorna som privatperson. Har du rätt köpare på fakturan? Nu är väl det inte så mycket att göra något åt. Men i och med att du betalat så får du lyfta momsen, nettot blir däremot en fordran så länge, tills du fått delarna. Lycka till!
... Visa mer
2019-12-06
08:39
1Gilla
Det är viktigt att du ändå uppger bilförmånen på rätt sätt när du gör nettolöneavdrag. Vet inte hur man gör det i eEkonomi men i Lön 600 finns den funktionen.
... Visa mer
2019-11-28
13:47
Oooh. Å jag som tyckte att Byråstöd "ställde till det" med sin mappstruktur i början. Men där heter dom i alla fall som kundnumret.. Det är ganska ofta man vill spara ner dokument i en kundmapp från andra program och det är även ganska ofta man vill öppna det kunddokument från ett annat program. Där borde ni nog verkligen tänka om och bli mer praktiska. Anledningen till dessa uppenbart krångliga mappnamn kan man verkligen fundera över och jag fick nu ännu ett argument till att behålla Byråstöd. Synd bara att det inte längre utvecklas då det tydligen är så att Advisor har låååångt kvar....
... Visa mer
2019-11-28
10:16
För att förmånsbil skall vara lönsamt så bör man alltid ha ett stor privat behov av den och åka rätt mycket. Annars blir det väldigt dyra mil...
... Visa mer
2019-11-28
09:14
Hmm Problemet då kan väl vara om det är stora belopp på 2611,2641 och dom då "blåser upp" balansräkningen genom att hamna på olika ställen. 2611 är ju en skuld och 2641 en fordran som då egentligen skall bokas netto som skuld eller fordran. Sedan är ju frågan om det är det som är missat. Du skriver att ni missat att skicka in den vilket är en helt annan sak. Siffrorna kan ni ju se ändå och då är det bara att göra den manuellt hos skatteverket.se men det är kanske det som är problemet?
... Visa mer
2019-11-27
14:47
1Gilla
Nu har jag kollat och min tes är helt korrekt och det är så Skatteverket vill ha det. Skulle det inte funka i Vismas program så har Visma helt enkelt fel. Det skulle absolut gå i Visma Administration men det kan ju vara så att automatiken i eEkonomi ställer till det... Lycka till!
... Visa mer
2019-11-27
07:58
1Gilla
Hmm. Gör du så där så blir det iofs rätt vad gäller resultatpåverkan men du redovisar egentligen fel till Skatteverket även om det blir rätt på momsrapporten. Även om det kan verka konstigt så tror jag att man skall kontera så här: Bokföra förskottsbetalning från kund 1930 debet - 125 000 kr 2611 kredit - (25 %) 25 000 kr 2420 kredit - 100 000 kr Bokföra bort förskottsskuld till kund 3001 kredit - 100 000 kr 2420 debet - 100 000 k Du får då iofs momsdiff både vid rapporteringen av förskottet och vid bortbokningen. Men rent konkret så blir det ändå rätt. Du skall ju redovisa momsen vid inbetalningen men du har inte haft någon omsättning och du skall redovisa omsättningen vid bortbokningen men momsen är redan redovisad. Brottas själv med det här tänket då man alltid vill att momsdeklarationerna skall stämma men Skatteverket bryr sig inte om det längre så vitt jag vet. Jag kan kolla mer efter kl. 10 då BL öppnat. Det är en rätt intressant fråga som kan vara bra även för oss att vet....
... Visa mer
2019-11-25
15:59
Innebär Visma Sign isf att man t.ex. skulle kunna skicka över ett dokument innehållande alla lönebesked via den tjänsten och det då skulle kosta 10 kr? Isf. så är det ju helt ok kan jag tycka då just godkännande av lönebesked även det är en faktor som ställer till det nu med GDPR.
... Visa mer
2019-11-25
15:57
1Gilla
Det är fortfarande en förmånsbil så det är då de reducerade beloppen som är aktuella.
... Visa mer
2019-11-25
13:12
2 Gillar
Med tanke på reglerna om penningtvätt så är ju underlag a och o... så kan inte kunden skaka fram sådana, dels underlag från banken (vilket bör gå att beställa men kostar pengar) och dels faktura/underlag för transaktionerna så är det nog ingen mening att ens börja. Blir iofs säkerligen oren revisionsberättelse men om du är redovisningskonsult så har ju även du ett ansvar så det bör ju även tåla en eventuell granskning från Skatteverket..
... Visa mer
2019-11-25
11:04
4 Gillar
Problemet med SL-kortet är att du även kan åka privat med det och då skall du med all säkerhet ha förmån för det också. Nu blir ju det ändå fördelaktigt om du åker med SL även privat då du helt plötsligt bara betalar skatteeffekten, d.v.s typ 30% av vad kortet kostar... Skillnaden mot hur det blir om du köper en bil är att du då kan skriva en körjournal och visa att bilen inte används privat. Så vitt jag vet är det inte möjligt att få en redovisning av alla resor som skett med SL-kortet men om det skulle gå så borde det rent teoretiskt kunna ses som en körjournal om du samtidigt kan uppge till vem du åkte och varför och alla resor då var i tjänsten. Men det är min egen lilla teori.. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-25
10:57
2 Gillar
Hejsan. Bra där, inte alltid man tänkt på det och hamnar i lite problem. Bokföringen blir som jag skrev. Din kostnad bokförs debet 5010 som vanligt. Din försäljning av hyror blir då 3912 ( min kontoplan iaf) och med momsrad 08 (omsättning frivillig skattskyldighet). Momsen blir samma som vanligt 2611 (eller 2610 som en del använder). Det blir ju som så att du typ köper in hyror som du sedan säljer vidare. Framförallt då hyresavtalet står på dig. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-25
08:45
4 Gillar
Du skall fakturera i SEK om det är din redovisningsvaluta och kunden är svensk. Att du betalat i EURO när du köpte in vara saknar betydelse. Du skall även lägga på moms och hantera försäljningen som vilken försäljning som helst, om du säljer den inom Sverige då såklart. Var du köper in vara är ur den aspekten inte viktigt. Om du skulle importerat den från land utanför EU gäller samma sak. Där bör man dock ha koll så att det inte dyker upp någon tullfaktura som man borde tagit med i varukostnaden... Lycka till!
... Visa mer
2019-11-25
08:31
2 Gillar
En annan möjlighet är att boka upp upplupna kostnader som möter beloppet. Vilket som blir mest rätt vete katten men jag skulle nog tycka att förskott är det bästa. Då får du boka omsättning och kostnad varje gång som pengarna nyttjas vilket ger en bättre redovisning av ditt flöde. Och som jag tolkar det så blir detta ett förskott som skall momsas i sin helhet. Dina inköp bör väl vara 25% moms i sin helhet som det ser ut. Isf så bokas förskottet kredit 2420 och moms 2611. Sedan så tror jag att du, konstigt nog, skall redovisa denna moms helt utan någon omsättning. Och sedan när du levererar tjänsten, d.v.s i ditt fall får en kostnad som du betalat så debiterar du 2420 och krediterar lämpligt omsättningskonto. Men ingen moms. Det här kan komma att leda till frågor från Skatteverket men troligen inte. Som framgår av bifogad länk så skall man som omsättning redovisa vad man levererat och på rad 05-08 redovisa moms på förskott. Märkligt men sant....https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/deklareramoms/fyllaimomsdeklarationen.4.3a2a542410ab40a421c80004214.html Dock så kan det bli skillnad om du har olika momssatser på det du levererar.... Lycka till!
... Visa mer
2019-11-25
08:17
1Gilla
Du bokför hyran som vanligt på 5010. Hyresintäkten bokar du som intäkt 3911/3912 beroende på om det är moms eller ej. Och där är det viktigt att tänka på en sak, om det är moms på hyran du betalar så får du bara lyfta den om du själv tar ut moms av dina "underhyresgäster". Och du får bara ta ut moms om din hyresgäst är momspliktig. Intäkten skall då vara med på din momsdeklaration rad 08 vilket är viktigt. Lokalhyra är i grunden alltid momsfri men man har rätt att använda frivillig skattskyldighet om hyresgästen är momspliktig. Så den delen beror lite på hur din och dina hyresgästers verksamhet ser ut. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-25
08:10
3 Gillar
Rent spontant så bör patientavgiften vara en privat kostnad. Åtminstone om du gått till den vanliga sjukvården vilket jag tolkar detta som. Men du kan läsa lite om det här: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/halsoochsjukvard/privatvard.106.233f91f71260075abe880009828.html?q=l%C3%A4kemedel Läkemedel är nog även det privat. Fast att ha typ ipren eller alvedon på jobbet åt personal skulle jag nog tycka är ok... kan inte hitta något som reglerar det dock. Sjukgymnast bör vara ok enligt det här: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/halsoochsjukvard/forebyggandebehandling.4.7459477810df5bccdd4800014763.html?q=sjukgymnast Gym är ju ok både som friskvård (du betalar själv och får ersättning max 5 000 kr/år) men även som skattefri personalvårdsförmån. Finns lite matnyttigt här att läsa: https://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/personalvardmotionochfriskvard.4.7459477810df5bccdd4800014540.html Ortopedisk inlägg till sko är däremot med all säkerhet en privat kostnad. Om det nu inte är anpassat till en skyddsko som du måste ha i jobbet. D.v.s typ en med stålhätta... Lycka till!
... Visa mer
2019-11-25
07:57
3 Gillar
Vid leasing så kan man väl säga att leasingavgiften ersätter avskrivningen som kostnad, så nej, ingen avskrivning. Bilen skall inte heller upp som tillgång. Däremot så skall den eventuella första förhöjda avgiften periodiseras. Den bokas upp som tillgång på 1790 och kostnadsförs jämt fördelat under leasingtiden som leasingavgift. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-15
13:40
hm.. är det appstore som är köpare så bör du ha deras VAT-nummer och redovisa det som försäljning tjänst EU med omvänd beskattning samt lämna Periodisk sammanställning. Är däremot appstore bara en kanal och du säljer direkt till t.ex. en privatperson i EU så skall du använda det s.k MOSS-systemet. D.v.s du skall vara momsregistrerad i köparens land och redovisa moms där. Men jag antar, och hoppas, att appstore löser den delen åt dig vilket borde framgå av den redovisning du får från dom vilket är, antar jag, någon form av självfaktura? Och isf gäller det första om appstore hanteras från t.ex. Irland...
... Visa mer
2019-11-15
13:34
1Gilla
Om du fått en skattefordran så kan den ligga på kto 2510 men som då bör hamna på tillgångssidan i årsredovisningen. Detta kan du styra i bokslutsprogrammet om du har ett sådant. Om du inte har ett sådant så kan du boka om fordran till kto 1640 (skattefordringar) och när du sedan får tillbaks skatten från skatteverket in på skattekontot så bokar du debet 1630 och kredit 1640... Lycka till!
... Visa mer
2019-11-15
13:31
Nu är det här inget svar på din fråga vilket jag ber om ursäkt för men lönedelen i eEkonomi är inte ett löneprogram utan mer ett sätt att få fram lönebesked. Så har du några anställda och vill ha stöd vid t.ex. semesterlöneberäkning så bör du köpa ett riktigt löneprogram, typ VismaLön600.
... Visa mer
2019-11-15
07:37
1Gilla
I så fall så är det lager som det skall bokföras som. 14xx-serien. Om dom skall monteras så kan du använda det för råvaror. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-14
15:11
1Gilla
Det beror inte bara på beloppets storlek utan även den ekonomiska livslängden. Skatteverket brukar anse att ett större inköp av inventarier som har ett samband och en livsläng längre än tre år skall aktiveras, d.v.s bokas som tillgång. T.ex kontorsmöbler köpta på samma tillfälle. Sedan så är gränsen rätt flytande och det är svårt att ge ett generellt råd utan att veta vad det är som inköpts.
... Visa mer
2019-11-09
16:02
1Gilla
Om inköpet sker som privatperson så blir det tull, moms och sånt som kan påläggas på privatpersonen. Om man sedan säljer den varan till sitt bolag så blir det ett inköp från privatperson och alltså inget momslyft eller annat. Att ursprunget är utanför EU saknar så vitt jag kan förstå helt betydelse. Man får väl se upp så att det inte blir ofta och så att man inte tjänar pengar på det för då bör det bli näringsverksamhet för ägaren.
... Visa mer
2019-11-06
10:34
1Gilla
Var tvungen att testa och du har helt rätt. Av någon anledning så funkar inte pilarna. Fast om jag trycker bakåt så hamnar jag i slutet vilket också är märkligt... Något för supporten att ta tag i...
... Visa mer
2019-11-06
09:15
Finns det någon anledning till att du jobbar med oattesterade fakturor? Är det någon annan som lägger in dom och/eller någon annan som sköter betalning? För om inte så kan du markera rutan "Markera registrerad leverantörsfaktura som attesterad" under företagsinställningar/Inköp. Vi jobbar som så att en registrerad faktura är attesterad för betalning, annars registrerar vi den inte... men vi är å andra sidan ett litet företag där 1 max 2 sköter betalning av fakturor.
... Visa mer
2019-11-06
07:58
Du debiterar lånekonto och krediterar typ 2013. Och en helt annan sak. Om du efter avslutet av firman har en underskott kvar i deklarationen så kom då ihåg att dra av det som förlust av kapital. Men det görs då i ditt fall i din deklaration för 2020, d.v.s den deklaration som du gör 2021. Man gör det den första deklarationen efter sista taxeringen man haft för den enskilda firman. Och avslutar du med ett positivt resultat så kan jag rekommendera att du gör avsättning till egenavgifter med rätt belopp, inte max belopp. Det finns en knapp för det i dom flesta program och även på skatteverkets egna har jag för mig. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-05
18:55
2 Gillar
Att göra ett korrekt avdrag för sent och då även lyfta momsen för sent är inga problem egentligen. Frågan är väl dock om du har någon avdragsrätt och momslyft på "förfriskningar". Men rätt till ersättning från bolaget har du absolut. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-05
18:52
1Gilla
Om du själv behåller/köper inventarier/lager så måste du betala marknadsvärde och även då momsa sakerna. Så är allt avskrivet så blir det vinst och moms. Men du får sälja dom åt någon annan (dock ej närstående) för hur lite du vill. Se bara till att du får ett kvitto på affären...... Lånet bokar du som en egen insättning då du övertar betalningsansvaret. Och har du inte avregistrerat dig för moms och f-skatt än så rekommenderar jag att du gör det. Du blir inte avregistrerad förrän Skatteverket utfört det och dom kan inte backa datum och dom kan ha väääldigt mycket att göra nu. Så se till att det är gjort före 191231. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-03
09:57
Hejsan. Då du skriver om matchning så antar jag att du använder eEkonomi. Du bör se till att frågan hamnar i den gruppen då den automatik som det programmet innehåller "ställer till det " lite för hur du kan/skall göra. Själv så använder jag Visma Administration och där är det här inget problem då det är i princip helt manuellt... Lycka till
... Visa mer
2019-11-03
08:54
1Gilla
En sak som en utställd faktura fixar är att visa var pengarna kommer ifrån och vad du sålt. Som byrå så skulle jag endera kräva en upprättad faktura eller en så kallad egenfaktura där betalar utställer en avräkning på vad som betalas och varför. Det är väl framförallt reglerna om penningtvätt som gör det nödvändigt. I övrigt så har ni ju rett ut det mesta. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-03
08:48
Anser personligen att framförallt byggbolag skall likvideras. Konsumenter har 10 års reklamationsrätt så jag skulle aldrig rekommendera någon att köpa ett sådan bolag. Vill du bli av med bolaget snabbt så skall du avsluta alla abonnemang, rensa allt så att det bara innehåller pengar och aktiekapital, möjligen skatteskuld men då skall det finnas likvida medel till det. Och har du då bråttom så kan jag rekommendera en snabblikvidation. Då får du eget kapital minus typ 9-10 000 kr beroende på vilken aktör du säljer till. Och välj en seriös aktör så att du är garanterad att allt går rätt till. Du får alltid vad du betalar för. Använder själv Bolagspartner i Lund, kanonbra men det finns fler därute som är bra. Har du inte bråttom så kan man likvidera själv men det tar tid och kostar även det pengar då det krävs en likvidator som skall ha betalt. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-03
08:43
I och med att du säljer varan så är varuinköp det mest korrekta kontot. 1470 används mest vid bokslut och då för att ta upp pågående, ännu ej färdiga och fakturerade arbeten. Så jag skulle använda 4010 i det här fallet. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-03
08:41
1Gilla
Kan nog tycka att du helt enkelt skall minska beloppet på konto 5800 med rabatten. En sådan engångshändelse och dessutom erhållen rabatt finns det ingen anledning att särredovisa. Konto 4730 är dessutom i 40xx-gruppen, d.v.s direkta kostnader och hamnar alltså "fel" rent företagsekonomisk. Boka mot 5800 så blir det mer korrekt. Lycka till!
... Visa mer
2019-11-01
07:48
1Gilla
Du kan bokföra den på samma konto som du bokfört själva skyltkostnaden då den kan anses vara en del i totala utgiften. Som reklam om du valt det eller som inventarie om det kostade mycket. Lycka till!
... Visa mer
2019-10-24
12:30
1Gilla
Att kunden i butik inte behöver uppge några personuppgifter kommer sig av att handlaren har ett certifierat kassaregister som är anmält till skatteverket och han/hon lämnar alltid kvitto. Men om din försäljning sker via nätet så blir ju inte betalningarna kontanta, om dom nu inte betalar via Swisch som jag tror räknas som kort/kontant. Och ett kundregister är ju bland det värdefullaste en butik kan ha. Där har du, förhoppningsvis, nöjda kunder som redan handlat och som antagligen är mottagliga för direktreklam via mail eller annat. Mycket lättare än att jaga nya kunder hela tiden. En helt annan sak när det gäller kvitton är att om du handlar själv för över 4 000 kr så måste du ha ett kvitto med uppgifter om ditt företag som köpare för att få lyfta moms. Det är det inte många som känner till... Lycka till!
... Visa mer
2019-10-23
06:10
1Gilla
Och det resultat som bokförs på 2099/2091 är bokfört resultat, vilket då inte alls behöver vara samma som skattemässigt resultat.
... Visa mer
2019-10-18
11:13
1Gilla
Har man både köpta, begagnade varor och skänkta varor till försäljning så skulle nog jag däremot använda VMB till bägge varianterna. Har man bara skänkta varor så vete katten. VMB avser ju begagnade varor vilket det då gäller även om inköpet är noll...
... Visa mer
2019-10-17
06:08
3 Gillar
Ett positivt eget kapital är i balansräkningen negativt. Logiskt va? Du har helt rätt i att bolaget då har en skuld till dig, vilket är bra i enskild firma och nödvändigt i aktiebolag. Det är inget som du skall eller behöver "rätta till" utan bara bra. Det visar att du satsat pengar i företaget och byggt upp lite eget kapital, vilket är kanonbra på både lång och kort sikt. Bra jobbat och lycka till i fortsättningen!
... Visa mer
2019-10-16
13:50
4 Gillar
Ett jäkla gissel det där, vi har själva råkat ut för det. Precis som du skriver så ger programmet ingen möjlighet till förlängning av avskrivningsperiod och det varnar inte heller för att man har inventarier som ej längre skrivs av. Använder aldrig restvärde av den anledningen utan förlänger avskrivningsperioden istället så att det stämmer efter vägen. Skulle tipsa om att ta en säkerhetskopia och sedan testa det som Carina tipsar om, d.v.s ändringar under kommandon. Då kan du alltid gå tillbaks om det blir tokigt..Lycka till!
... Visa mer
2019-10-16
08:28
3 Gillar
Du skall alltid bokföra alla transaktioner som sker på ditt bankkonto. Var på en ekobrottsinfo för många år sedan och på den tiden så körde vi ofta med typ obokade diffar som vi rättade sedan. Vi använde i princip inte OBS-konto alls. Hur som helst så fick jag då lära mig att om vi som byrå underlåter att bokföra en affärshändelse (transaktion) så är vi medskyldiga till ett begånget ekobrott. Så efter den kursen bokför vi allt, vet vi inte vad det är så blir motkontot 1799 eller vad du nu kallar OBS-kontot. För då har vi inte gjort fel och det vill vi ju inte göra.....
... Visa mer
2019-10-15
09:44
4 Gillar
Kan vara lurigt att sälja aktier till anställda. Kan anses vara lön om värdet är högre än köpeskillingen så det finns lite att tänka på. Lite att läsa om det här: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2014.6/321435.html#h-Formanligt-forvarv-pa-grund-av-tjansten Lycka till!
... Visa mer
2019-10-14
12:03
Sie-import brukar bara lägga till, inte skriva över. Det ställer till det lite. Har du lyckats få fram vad som fattas och vad som eventuellt redan finns?
... Visa mer
2019-10-11
09:16
Om du inte gör en ombildning, utan säljer över verksamheten så krävs inte värdering mellan enskild firma och aktiebolag. Dessutom så behöver du inte ta moms på det om du skriver ett enkelt avtal om verksamhetsöverlåtelse och då även uppger att "moms ej skall på påföras men om det påförs genom myndighetsbeslut skall även den erläggas" typ... En ombildning är lite annorlunda och kräver lite kunskap för att göra... Använder själv inte eEkonomi utan Visma Administration så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med bilden då eEkonomi har rätt mycket automatik som jag inte kan... vill kunna... Lycka till!
... Visa mer
2019-10-11
08:28
Om du gör en ombildning så förs ju alla tillgångar över till bokfört värde, i det här fallet noll. Du får även sälja över tillgångar från enskild firma till aktiebolag för bokfört belopp, det behöver inte vara marknadsvärde sådana gånger. Just enskild firma och aktiebolag är relativt enkelt att hantera så här. Lycka till!
... Visa mer
2019-10-11
06:53
2 Gillar
Och gamla underskott bokförs inte på något sätt utan hanteras i bokslutsprogram/skatteprogram/deklaration när det gäller aktiebolag och skatteprogram/deklaration när det gäller enskild firma. Och om du gör om bakåt så påverkar inte det heller någon bokföring utan allt görs i deklarationer. Lycka till!
... Visa mer
2019-10-10
06:23
2 Gillar
Skulle nog tro att det blir ett väldigt kort straff isf... ;-)..... Sådana här gånger är det rätt bra att ha en fordran på sitt bolag, då gör det ju liksom inget. Skulle nog tro att dom möjligen skulle påpeka det men troligtvis inte ens det. Fast har man många sådana här misstag och i samband med en massa övriga fel så har det nog betydelse i helhetsbilden. Men du kan nog simma lugnt om du rättar det så här....
... Visa mer
2019-10-10
05:35
Det kan ju även vara så att byrån exporterat alla verifikat, inte bara bokslutsverifikaten. Märkligt iofs men absolut möjligt. Det går även att göra i t.ex. Visma Bokslut. Kolla med byrån så att dom inte gjort fel... Lycka till!
... Visa mer
2019-10-10
05:33
1Gilla
Hm. När du skriver återköp så menar du alltså att du lämnade tillbaks prylen och fick pengarna åter? Men att dom då gick till ditt privata konto. Har jag förstått det rätt då? Dels så är 5410, förbrukningsinventarie helt rätt. Köper man mycket dataprylar så kan man ha ett särskilt konto om man vill men 5410 är helt rätt. När det gäller återbetalningen så beror det ju lite på vad du har för bolagsform. Har du enskild firma så kan du dels backa köpet, d.v.s kreditera 5410 och 2641 samt debitera 2013 när du får pengarna och sedan debitera 1930 och kreditera 2013 när du för över pengarna till företagskontot. Har du aktiebolag så blir det egentligen lite knivigare. I och med att pengarna gick in på ditt privata konto (om jag nu tolkat det här rätt) så skulle skatteverket antagligen anse att det är lön. Men om du har lite fordringar på bolaget så kan du alltid boka det mot det kontot, oftast 2393 skuld aktieägare. Och har du inte det så skulle nog jag göra så ända, dels så kan man ju alltid motivera det mot skatteverket, om du nu skulle ha oturen och få en koll och dom då bryr sig i en så liten summa, men oddsen att det skulle hända är försvinnande liten. Lycka till!
... Visa mer
2019-10-08
11:28
Du kan ju egentligen göra lite som du vill men oftast så tar man det i deklarationen. Personligen så kan jag tycka att det är praktiskt att göra det löpande med underlag för beloppen som du bokför som kostnad.
... Visa mer
2019-10-08
11:03
1Gilla
Lite speciellt med enskild firma. Så här står det bla: Egen fastighet – enskild firma En fastighet som till övervägande del (mer än 50% av ytan) används som bostad är skattemässigt en privatbostadsfastighet. Används minst 50% i näringsverksamheten är fastigheten en näringsfastighet. Om du har en näringsfastighet drar du av alla kostnader i näringsverksamheten. Det är kostnader för el, vatten, värme, avlopp, reparationer, räntor, försäkring, fastighetsskatt, mm. Samtidigt måste du skatta för bostadsförmån, om du bor där, med ett belopp som motsvarar marknadsmässig hyra. Om du använder fastigheten till övervägande del som privatbostad och har ett särskilt avgränsat utrymme för näringsverksamheten får du dra av en rimlig del av kostnaden för värme, vatten, avlopp, el, mm. Normalt görs proportioneringen efter ytan. Du får inte dra av någon del av fastighetsavgiften eller fastighetsförsäkringen. Reparationer i lokalen och räntor får du bara dra av om de är direkt knutna till näringsverksamheten. En sak till som man bör tänka på är att om man har lokalen i sin stadigvarande bostad så får man inte lyfta moms på kostnader som normalt finns i en bostad. T.ex. dator, skrivbord m.m drabbas då. Går att läsa om här om man inte har något bättre för sig. Lycka till! https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2019.7/323873.html
... Visa mer
2019-10-08
06:19
Hm. Undrar om Mihaelas kommentar hamnat fel. Mikael har ju inte skrivit något här....
... Visa mer