2025-01-20
15:31
Hej Då förstår jag. Det blir inte 25% fel utan det är just de fakturor som avser 2025 som påverkar relationen. Då kör jag så.
... Visa mer
2025-01-15
23:49
Ja precis, jag är nog också lärd så och har gjort så tidigare att samtliga utgifter kopplat till ett förvärv av en anläggningstillgång räknas med i anskaffningsvärdet och därmed det avskrivningsbara beloppet. Håller med, visste inte exakt vad som gällde med arbetskläder innan, men har ändrat uppfattning nu och vi får bearbeta rutinen efter det till kommande köp av arbetskläder. Tack för svar!
... Visa mer
2025-01-02
22:28
Tusen tack för snabbt svar! Angående fråga 2 är det som du säger, det gäller slagavgift och provision. Problemet är att det ofta handlar om exempelvis flyttlådor med böcker, att räkna ut kostnad och momskostnad per vara skulle innebära ett tröttsamt merjobb. Men jag tar den frågan med Skatteverket. Ha det fint!
... Visa mer
2024-12-11
15:19
Hej @AccountantfromHell_singland Tjänsten har alltid varit utformad som den är idag med två alternativ: Alt 1: Antingen säljer man fakturan med regress (ni som kund tar kreditrisken) då får du en regress 30 dagar efter förfallodagen på fakturan. Vi fortsätter driva fakturan tills vi får tillbaka pengarna och då för vi över pengarna till er. Alt 2: Du säljer fakturan utan regress och vi tar kreditrisken /Hilda
... Visa mer
2024-11-29
11:37
In liten tilläggsinfo är att just friskvårdsbidrag då är just friskvårdsbidrag. D.v.s den anställde får ett bidrag för en egen kostnad mot uppvisande och inlämnande av kvitto. Det finns även skattefri personalvårdsförmån där det då inte finns någon egentlig gräns för kostnaden. Den stora skillnaden är då att det är bolaget som tecknar ett avtal med t.ex. ett gym där den/dom anställde/anställda kan gå och träna. Och man kan ha bägge varianterna så vitt jag vet. Det går att läsa om bägge varianterna här: https://www.skatteverket.se/foretag/arbetsgivare/lonochersattning/formaner/personalvardsformanmotionochfriskvard.4.3016b5d91791bf546791431.html?q=skattefri+personalv%C3%A5rdsf%C3%B6rm%C3%A5n
... Visa mer
2024-11-27
13:44
Det är lugnt. Förstår det. Skulle du inte få svar så kan vi ta kontakt som inte är så öppen...
... Visa mer
2024-11-27
09:11
Hej @AccountantfromHell_singland
Tack för ditt inlägg och för att du delar med dig av dina tankar kring Fora-försäkringen och hur löneberäkningarna påverkas. Vi har diskuterat din fråga internt och vill gärna förstå mer om dina funderingar.
Som du nämner är det viktigt att använda rätt lönearter för att undvika större kostnader för företaget. Vi vill försäkra oss om att vi förstått din fråga korrekt: Är det specifikt funktionen för att märka upp lönearter som "hänförliga till annan månad" i Lön 300/600 som du syftar på, eller finns det andra aspekter av bokslutsbilagorna för löneskatt som du tycker bör förändras?
Vi skulle uppskatta om du kunde ge oss lite mer detaljer om dina önskemål och hur du ser att vi bäst kan stödja dig i detta så att vi kan ta detta vidare på ett bra sätt. /Tinna
... Visa mer
2024-11-27
07:55
Hej Som AccountantfromHell_singland tidigare skrev så skall den tidigare erlagda första förhöjda avgiften vara bokförd tidigare så den behöver inte bokföras nu då det inte kommer påverka något De 40 000 är nettobeloppet utan moms men totala beloppet inkl moms är 50 000 och den negativa posten är på - 50 000 så de tar ut varandra. De poster som blir summan 9068 kr är de markerade posterna plus moms på de beloppen. Joachim
... Visa mer
2024-11-26
15:41
Enligt BAS2022 så bör det vara kto 7411, Premier för kollektiva pensionsförsäkringar. Ser att några anser att det skall vara kto 7412 men enligt BAS så är det avsett för "Premier för individuella pensionsförsäkringar" vilket jag tolkar som vanlig tjänstepension. Fora får man väl ändå anse vara kollektiv försäkring tycker jag.
... Visa mer
2024-11-26
15:35
Beror ju sannolikt lite på belopp men jag skulle nog välja typ 5170, d.v.s rep underhåll ägd fastighet.
... Visa mer
2024-11-26
13:45
Hejsan. Nej det gäller avgränsbar del av verksamhet. Men behöver inte lägga ner resten av verksamheten och du säljer ju verksamheten bedriven i den lokalen. D.v.s avgränsbar.... Här kan du läsa en hel del om vad skatteverket anser rent rättsligt: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/393943.html Lycka till!
... Visa mer
2024-11-21
09:27
Hej 1. Du bokför försäljningen/Insättningarna bokör du via Bokföring > Verifikationer > Ny verifikation. Du kan göra en kontering av det totalt insatta beloppet per dag på följande sätt. 2013 eget uttag Debet (Försäljningsbeloppet) 3054 försäljning varor momsfri Kredit (Försäljningsbeloppet) 2. Sedan kan du föra över den totala försäljningssumman för samtliga dagar till företagskontot och bokföra den insättnignen mot konto 2018 egen insättning. 1930 Bank debet (Insatt belopp) 2018 Egen insättning Kredit (Insatt belopp) /Joachim
... Visa mer
2024-11-19
11:18
Intressant att se ett eget gammalt svar som är felaktigt så vitt jag kan bedöma det. Men det är å andra sidan inte länge sedan jag fick samma info när jag ställde frågan till en större informationssäljare. D.v.s att man bokför avgiften i det bildade bolaget och som ej avdragsgill. Man bör istället, precis som Merdini skriver, lägga till den till tillgångsvärdet i moderbolaget på samma sätt som man lägger till courtageavgifter vid inköp av andra aktier/andelar. Däremot håller jag inte med om att den är skattemässigt avdragsgill då försäljning av onoterade aktier varken är skattepliktig eller avdragsgill och avgiften bör helt enkelt bara räknas som en del av anskaffningen... Någon skatteeffekt blir det ju inte av vare sig vinst eller förlust....
... Visa mer
2024-11-13
09:00
1Gilla
Hej Det mest korrekta och enkla är att fortsätta bokföra det månadsvis. /Joachim
... Visa mer
2024-11-08
16:25
Nja... Sedan några år så är det ju omvänd moms även vid import så vitt jag vet. Finns även konton för det som heter 4545 vid 25% moms och då hamnar det på rad 50. Sedan bokförs även den omvända momsen kredit utgående moms kt 2615, rad 60 i momsrapporten och ingående kto 2645.... rad 48 som alla annan ingående moms. Du redovisar allt detta när du får datum från tullverket. Idag så skall du, åtminstone som momsregistrerad, inte betala någon moms till Tullverket utan endast tull. Momsen redovisas idag som omvänd... på samma sätt som vid inköp från EU men med andra konton.... Finns lite att läsa här: https://www.skatteverket.se/foretag/moms/kopavarorochtjanster/inkopfranlanderutanforeu/kopavarorfranlanderutanforeu.4.361dc8c15312eff6fd37208.html?q=moms+import Lycka till..
... Visa mer
2024-11-05
08:54
Hej Du kan i e-Ekonomi periodisera den ena av hyresbetalningarna när du registrerar fakturan. Se bild nedan.
/Joachim
... Visa mer
2024-11-02
12:56
Tackar så mycket 🙂
... Visa mer
2024-11-01
13:16
Beror som sagt var på vad det är för utlägg. Om det är kostnader som du haft för t.ex. din egna resa så blir det en del av hela uppdraget och du tar du ut samma momssats som på ditt övriga uppdrag. Precis som Joachim skriver. Om det däremot är ett utlägg för en resa som avsåg kunden själv så har du i princip sålt en resetjänst och skall då fakturera samma momssats som du har på kvittot.
... Visa mer
2024-11-01
11:39
Om du köper in tjänster från personer/företag i sverige så skall dom ha F-skattsedel. Om dom inte har det så skall du innhålla skatteavdrag vid betalning... Om du köper från personer/företag från utlandet så skall du ju hantera omvänd moms om säljaren har företag och du lämnar ditt vat-nummer.... Men här finns det nog många som gör fel, medvetet och/eller omedvetet...Näthandel är rätt stökigt och svårt att kolla....
... Visa mer
2024-11-01
11:32
1Gilla
Tack för detta @AccountantfromHell_singland.
... Visa mer