2019-09-12
13:40
1Gilla
så jobbigt var det inte... Jag bytte ut den kladdlapp jag bokförde på när väl fakturan kom. Det var ju ingen moms att ta hänsyn till
... Visa mer
2019-09-04
17:53
Hej Peter! Precis som AccountantfromHell_singland skriver ovan låter det som att något på fel sida. Det borde inte bli dubbelt. Det jag funderar på är hur du gjorde när du scannade in kvittot. Om man bokfört något i eEkonomi och scannar in kvittot i efterhand ska man endast gå på verifikationen och välja Koppla bild. Då kopplas endast bilden i efterhand till en redan skapad verifikation. Kan det vara så att du valde t.ex Inköp mot kvitto på bilden och bokförde samma inköp via bilden också? I så fall behöver den ena händelsen nollas/vändas så att du endast har en händelse. Skicka gärna skärmdumpar på hur händelse 1 och 2 (med kvittot) ser ut så ska vi försöka bena ut det åt dig 🙂 Ha det gott! /Sofia
... Visa mer
2019-09-03
13:32
Tack!! Det för låter bra. Ja, jag vet att det inte är optimalt som vi gör nu men det är en tillfällig lösning för i år. Men uppkommer behovet igen så ska jag nog få vår förening att hantera det annorlunda. Tack igen 🙂
... Visa mer
2019-09-10
14:47
Absolut men jag undrar även lite hur det då blir om det blir som det blev för oss (väldigt bra meningsuppbyggnad här tycker jag....). Om jag nu jobbar med ett bokslut, sparar t.ex. genom att trycka Esc lite då och då och programmet sedan gör en ny sparning när jag stänger ner (vilket jag antar att det gör) och då något går fel och det blir en tom, som det blev för oss... Vi vet ju inte varför det blev så här men den version vi öppnade dagen efter var tom...
... Visa mer
2019-08-28
12:47
1Gilla
Okej, ja det är en bra sak att tänka på. Det hade givetvis förenklat det en aning. Tack för svar!
... Visa mer
2019-08-28
12:34
Rör inte 2440 eller 1510 med manuell bokföring. Dessa konton är till för reskontran ifall du jobbar så.
... Visa mer
2019-08-26
14:06
1Gilla
Jaha, du menar momskod 21 inköp av tjänster från annat EU-land (25%)? Yes, den har jag bokfört från många gånger. Köper regelbundet tjänster från andra länder inom EU. Tack för påminnelsen. Den är lite klurig första gången man gör den.
... Visa mer
2019-08-26
13:40
Hej BAS_Gunilla, Under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Semester - Dubbelklicka på villkor 40 har du möjlighet att reglera om du vill att semestertillägget ska betalas ut i samband med uttagstillfället eller inte. Vill du inte ha tillägget i en klump markerar du inte rutan. I programhjälpens avsnitt Semesterberäkning semestervillkor 40 kan du läsa mer om hur IF Metall hanteras i programmet. Ha en fin eftermiddag! /Kristina
... Visa mer
2019-08-22
11:29
1Gilla
Japp, helt rätt av Mikael. Ditt inköp från Facebook bör du göra så med information om ditt VAT-nummer så att fakturan från dom är utan moms. Det blir då ett inköp av tjänst EU 25% för dig och skall då bokföras enligt dom reglerna. När du sedan fakturerar det vidare så blir det en helt vanlig försäljning för dig med moms på hela rubbet. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-21
05:52
5 Gillar
Tänk bara på att om du betalar mer är 4 000 kr så skall det framgå av kvittot att bolaget är köpare. Det är gränsen för förenklad faktura och påverkar även rätten till momslyft..
... Visa mer
2019-08-20
12:29
1Gilla
Ja svenskt bolag. Tack för hjälpen. // Maria
... Visa mer
2019-08-20
14:03
Hej Greg1111, Gå in på verifikationen och klicka på Kopplade bilder - välj Ångra koppling - då hittar du den under Inköp - Bildunderlag - gå till verifikationen igen och klicka på Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Har du ytterligare funderingar gällande detta så är du välkommen att kontakta oss på supporten. Ha en fortsatt fin dag! /Annelie
... Visa mer
2019-08-15
12:22
I det fallet så rekommenderar jag nog att du går till en redovisningsbyrå och får hjälp så att allt blir rätt. När du skriver revisor så undrar jag även om det är en revisor du menar, vilket då en ekonomisk förening skall ha och ibland måste ha... Men det låter som om du måste ta in lite hjälp, åtminstone initialt. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-14
12:33
1Gilla
just det)))) tack
... Visa mer
2019-08-16
05:43
Det var så lite så. Fick just reda på, för att komplicera det lite till, att ibland så kan det vara av Ebay.... Den digitala handeln är inte alltid så lätt minst sagt.. Lycka till iaf!
... Visa mer
2019-08-15
05:31
Frågeställningen började med just balanskonton så därav utvinklingen och jag kan väl tillägga att de gånger en kund handlar en enstaka gång med EU så lägger vi inte upp dessa konton. Men frekvent handel absolut och definitivt när det gäller vår kund med omvänd byggmoms och egen fastighet....
... Visa mer
2019-08-14
07:45
1Gilla
Hej Ingemar, Om du går in under Utskrifter - Reskontra - Leverantörsreskontralista - välj Reskontradatum 2018-12-31 - under Urval går du till Fakturadatum och skriver intervallet så här: 180101..181231. Då kommer du att se de fakturor som har fakturadatum under 2018. Ha en fin dag! /Annelie
... Visa mer
2019-07-31
08:27
Tack för svaret. Det ska jag göra.
... Visa mer
2019-07-18
07:06
1Gilla
Hej papasmurph, Det låter inte som den bästa av upplevelser som du har haft. När jag tittar på ditt kundnummer ser det inte riktigt ut som om din Redovisningsbyrå (finns en konsult upplagd på ditt kundnummer) har riktigt rätt förutsättningar för att vara inne i ditt Visma eEkonomi. På den här länken, Aktivera samarbete i Visma eEkonomi, kan din redovisningsbyrå läsa om hur de ska gå tillväga för att allt ska fungera.. Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig. /Victor
... Visa mer
2019-07-18
05:26
Nja, håller väl inte med där riktigt. Så här skriver skatteverket om inventarier där man har sitt stadigvarande boende: Inventarier "Skatteverket anser att avdragsförbudet gäller även anskaffning av sådan lös egendom som kan hänföras till bostaden. Lös egendom som kan hänföras till bostaden är sådan inredning eller inventarier som kan anses vara typiska för boende i en normal bostad. Detta innebär att oavsett vilken slags verksamhet som bedrivs i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet gäller detta även sådana tillgångar i byggnaden som exempelvis möbler, köksutrustning, TV-apparater och andra för boende typiska tillgångar. Även om sådana tillgångar, exempelvis kontorsmöbler, används i verksamhet som medför skattskyldighet gäller avdragsförbudet när de är placerade i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet. I verksamhetslokaler som omfattas av avdragsförbudet för stadigvarande bostad kan det finnas inredning eller inventarier som är anskaffade för verksamheten och inte är sådana för boende typiska tillgångar som nämnts i det föregående. Sådan lös egendom bör inte hänföras till bostaden varför avdragsförbudet enligt Skatteverkets mening inte gäller bara på den grunden att egendomen finns i en byggnad eller del i den som omfattas av avdragsförbudet (se även KRNG 2010-04-27, mål nr " Finns på Skatteverket: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2015.1/323873.html#h-Rattsfall-lagenhet-med-kontorsinredning Finns även risk för förmånsbeskattning och allt bedöms som möjliga privatsaker. Så det gäller att se upp....
... Visa mer
2019-07-11
07:06
3 Gillar
Tolkar det som ett varuinköp efter vad du skriver. Som jag förstår det så kommer ni att fakturera den vidare till slutkunden. Så kto 4010 om ni inte köpt den från utlandet? Lycka till!
... Visa mer
2019-07-09
06:29
Hej Carl-Johan, På vår hemsida har du numera möjlighet att registrera konto för internettjänster i fler än ett företag. Fyll i formuläret Registrera konto för internettjänster så hjäper vi dig gärna. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-07-10
04:43
1Gilla
Om systemet har automatik så är ju månadsvis avskrivning absolut att föredra för att få ett rättvisande resultat men ofta så gör man det bara vid bokslut. Beror ju så klart på hur stor resultatpåverkan avskrivningen har, d.v.s hur stor är investeringen. Lycka till!
... Visa mer
2019-07-11
06:19
1Gilla
Rapportgeneratorn var inte helt lättarbetad 😞 men har nu Visma Ekonomiöversikt. Där fick jag en "riktig" resultatanalys till rimlig kostnad 🙂
... Visa mer
2019-07-05
05:31
Tack, börjar klarna nu :).
... Visa mer
2019-07-08
08:55
1Gilla
Hejsan Kristina! Jag har inte hunnit prata med dem på supporten än så jag uppskattar ditt svar! Jamen, självklart! Det är ju det allra enklaste att göra så. Problemet vid långtidssjukskrivning är ju ekonomin och så även i detta fall. Därför har det ju ingen betydelse om jag gör uttag av semesterdagar eller gör en utbetalning av semesterdagar. Tack snälla! Har tyvärr personlig erfarenhet av Försäkringskassan vid långtidssjukskrivning och den långa handläggningstiden, mm. Kan inte tänka mig annat än att dra mitt strå till stacken, som arbetsgivare, där det är möjligt. Trevlig sommar! /Johanna
... Visa mer
2019-07-02
14:45
1Gilla
Om du "säljer vidare" dessa kostnader så bör du ta nettobeloppet och sedan lägga på moms. Om man nu inte vill ha lite vinst i moderbolaget. Då kan man ju även ta beloppen ink moms och sedan lägger på... Men det är ju en helt annan sak... Lycka till!
... Visa mer
2019-07-02
15:51
1000 tack! Det var exakt det svaret jag ville ha! Toppen ha en fin dag Mvh Jennifer
... Visa mer
2019-07-01
05:06
5 Gillar
Beror dels på vad det är för sort bil ur momssynpunkt. D.v.s person- eller lastbil. Typ öppet flak så är det lastbil. Skåpbil räknas som personbil och personbil är det i sådana här fall ingen moms på. Om nu inte kunden är begravningsbyrå, trafikskola eller taxi.. Men det beror även på hur säljaren köpt bilen. Han kan ha köpt den av en privatperson och då gäller VMB-reglerna och då skall ingen moms anges på fakturan. Så rent spontant så är nog frånvaron av moms mer sannolik än motsatsen. Lycka till!
... Visa mer
2019-08-20
12:41
Hur funkar det om periodiseringen sträckt sig över flera bokföringsår? Som nu är 2018 klart, men jag kan mycket väl ha periodiseringar som sträckt sig över både 2018 och 2019.
... Visa mer
2019-06-27
14:02
1Gilla
Antar att du skall fakturera ett försäkringsbolag och den skadedrabbade är ett företag, åtminstone brukar detta problem uppstå då och det är då rätt att den försäkrade skall betala momsen. Har svårt att komma på andra upplägg där det är ok. Jag har gjort som så att jag då gör en komplett faktura till på hela beloppet. Lägger upp en artikel som heter moms och som saknar momskod och mot kto 2611. Lägger till den på fakturan men negativ och på momsbeloppet. Gör den andra fakturan till den som skall betala momsen, skriver att den avser moms på Skada xxx, lägger till den nya artikeln som då är på momsbeloppet. Då behövs inga nya konton och du redovisar rätt i övrigt, även om du använder journaler så blir det rätt. Samma teknik fast med en till artikel funkar om det är självrisk inblandat. Lycka till!
... Visa mer
2019-06-25
15:18
1Gilla
Tack för era svar! Det är som sagt mellan två bolag - kan personen som använder bilen få förmån när bolaget övertar ett leasingkontrakt? Jag tänker nog som AccountantfromHell_singland, d v s att det är skillnad om privatpersonen övertagit kontraktet.
... Visa mer
2019-07-08
08:28
Hej Hankan Nilsson, Det låter som något som vi behöver titta på då du själv redan har gjort de åtgärder vi brukar rekommendera i första steget. Gör så att du kontaktar oss på supporten så hjälper vi dig gärna. Välkommen! /Kristina
... Visa mer
2019-06-24
05:39
2 Gillar
Hejsan. Konteringarna av inköp Eu och Import se helt korrekta ut. Om du inte vill ha så många konton i resultaträkningen så kan du ju använda 40xx-kontona som är avsedda för detta och sedan, efter att du kört och bokat momsrapporten, boka om till 5420. Men det är ju valfritt. 1) Spontant så tror jag inte att du skall bokföra detta som ett eu-inköp då du köpt det av en typ privatperson. Boka det direkt mot 5960. Finns, tycker jag, ingen anledning att lägga upp ett nytt konto för det här ändamålet. Du får en snårig resultaträkning till slut om du gör så hela tiden. 2) Skatten bokför du som eget uttag bara. Inkomstskatten räknas som privat i enskild firma, bokför du skattekonto så skall EJ 1630 användas utan möjligen 2012. Detsamma gäller ev. preliminär skatt. Momsen ligger väl då på kto 2650 och bokas då debet 2650/ kredit 1930 (eller vilket konto du nu använder). Lycka till!
... Visa mer
2019-06-14
08:57
Tack så mycket för hjälpen! Nu kan jag planera ekonomin på bättre sätt:)
... Visa mer
2019-06-18
14:43
Ja, jag hade koll på det men tack ändå för att du tog dig tid att tipsa! /M
... Visa mer
2019-06-11
13:10
Naturligtvis har du helt rätt, Lars, det är jag som inte kan något. Förlåt min totala okunnighet. Med vänlig hälsning Lena
... Visa mer
2019-08-21
09:38
Hej! Jag har testat och får inte samma problem som du beskriver. Det är bara namnen under Närvarande som har ett uppdrag, som kommer med för underskrift längst ner på protokollet. Jag skulle därför vilja be dig testa att radera en av raderna som kommer med felaktigt med minustecknet ute till höger och sedan lägga till raden igen. Kvarstår felet även då? Din andra synpunkt om att kunna dokumentera ombuden på ett bra sätt, noterar jag som ett önskemål så vi får titta vidare på det. Fältet för närvarande kan innehålla många tecken, så kanske kan du göra en notering där för att komma runt det just nu. Eller välja "Ladda ner DOCX" för att kunna öppna dokumentet i Word och göra ytterligare justeringar där. Ha en bra dag! /Terese
... Visa mer
2019-06-13
12:26
1Gilla
Hej! Precis som ni nämner så går detta inte att skapa separat idag utan det blir alltid gemensamt. Jag tar vidare detta som ett önskemål men är inget som är planerat den närmsta framtiden. Ha en fin dag! /Hilda
... Visa mer
2019-06-09
12:59
Tack för svar. Då är det klart hur jag ska göra. Det kommer nog gå bra med min fru i slutändan, men allt hänger på Migrationsverket och deras handläggningstider. Jag menar, deras regelverk och hur dom jobbar bygger ju på Sveriges och Sveriges medborgares bästa (*ironi*). Mvh
... Visa mer
2019-06-03
05:49
1Gilla
Hej igen. Läste det här igen och skulle väl vilja korrigera lite. Ersättningen var ju från bilskroten och bör väl då ses som en ersättning vid försäljning istället. Där beror det ju lite på vad det var för bil om ni fick moms eller ej vilket ni då bör ta hänsyn till. För att det skall bli helt rätt så bör man dela upp bokningen i två steg. Först själva ersättningen som då bör bokas debet 1930 och kredit 7973 (förlust inventarier). 7973 bör då märkas som endera momsfri försäljning (om det var en bil utan moms, typ personbil eller begagnad bil från privatperson) eller som momspliktig om ni fick moms på bilen. När det är bokat och momsrapporten är utskriven och bokförd så kan du tömma balanskontona (1240,1249) mot 7973 så att hela förlusten på den här "försäljningen" kommer på det kontot. Lycka till!
... Visa mer
2019-06-10
09:15
Hej ck, Bokföring är årsbundet, därav att du inte kan ta ut rapporter över flera år. Ha en fin dag! /Annelie
... Visa mer
2019-05-06
08:18
Nja, svar på 1:a är ju att den utdelningen från det ägda bolaget är skattefri om det är ett onoterat bolag. Och svar på 2:a blir då att den i så fall med 20 % om din utdelning ryms inom gränsbeloppet och du äger kvalificerade aktier. Jag förutsätter att ditt bolag inte äger 30 % av ett noterat bolag så då är summeringen; enkelbeskattad utdelning.
... Visa mer
2019-05-04
15:03
2 Gillar
Gäller för övrigt även eventuella parkeringsböter. Oavsett hur mycket tjänsterelaterad parkeringen var. Vilket i vissa fall är rätt märkligt...
... Visa mer
2019-05-02
17:45
Har för mig att jag inte behövde stänga ner, men blandar kanske ihop det med skatteprogrammet. Tack för svar:)
... Visa mer
2019-05-06
04:18
1Gilla
Skönt! du förklarade super bra och tydligt. Tack!
... Visa mer
2019-05-02
08:11
Tack för svaret. Kreditfakturan var utskriven men ändå visades inte upp som förslag för att skicka vidare till byrån. Är det några andra inställninga jag behöver göra?
... Visa mer
2019-04-17
05:39
För att få det korrekt behöver du göra en kredit på leverantören som du sen kan boka mot dessa diffar. Är det enda för att få det rätt vad jag fått besked av supporten.
... Visa mer
2019-06-07
05:02
Hej Lisa! Tack, då kör jag på med manuella verifikationer för denna typ av intäkt. Med vänlig hälsning, Kent
... Visa mer
2019-04-05
12:32
1Gilla
Aha, en "språkförbistring", klantigt av mig. Avsikten med frågan var egentligen inte att reda ut vilket år deklarationen görs utan hur gränsbelopp hanteras för nystartade företag med förlängt räkenskapsår. För mig var det en positiv nyhet att kunna använda schablonbeloppet för år 1 och lönegrundat belopp för år två. Det vill säga ett större utrymme för aktieutdelning med lägre skatt. Eftersom det var ett förlängt första räkenskapsår så tas detta i deklarationen 2019.
... Visa mer
2019-03-18
14:33
Hej AnnaB, Anledningen till att du inte kan massuppdatera till just "Elektroniskt via Autoinvoice" är att varje kund måste kontrolleras precis som Thomas L skriver. Olika kunder har olika krav på hur deras faktura ska märkas upp för att de ska kunna ta emot dem. /Kristina
... Visa mer
2019-03-05
13:33
Hej viktoria57, Vi håller med AccountantfromHell_singland, det här är verkligen en djungel. Uppdatera gärna tråden när du fått mer information. Ha en fin dag! /Kristina
... Visa mer
2019-03-18
06:46
1Gilla
Vid ändringen försvinner en uppgift ur bilregistret - leasingförbehåll, leasingspärr - på så sett får skatteverket kännedom om förändringen Och du upphör att deklarera förmånen Mkael
... Visa mer
2019-02-20
15:11
1Gilla
Antar att ni då inte skall fakturera den vidare utan det är en investering i den av er ägda fastigheten. Då är det ju inventarieinköp och om ni gör direktavdrag på dom eller lägger dom som inventarier beror ju dels på beloppens storlek men framförallt på den ekonomiska livslängden. Är den längre än 3 år så blir det ju ingen direktavdrag. Momsen är viktig då ni, förutsätter jag, inte tar ut moms på hyran till kommunen och ni får därigenom inte heller lyfta momsen på inköpen...
... Visa mer
2019-02-19
17:07
1Gilla
Nu ska jag inte kasta omkull din vilja att göra bokslut själv 🙂 Jag tog dock beslutet att lämna bort bokslutet (ensam anställd i eget AB). För ca 6.800 kr + moms så gör nån kunnig det och man får en granskning av bokförda verifikationer, protokoll för årsstämma, årsredovisning och deklaration. Möjligtvis kan det vara så att jag ger mig på det i framtiden men jag anser nu att jag bättre fokuserar tankarna på det som ger pengar in i bolaget. Löpande bokföring skulle jag dock inte lämna bort.
... Visa mer
2019-02-18
07:07
2 Gillar
Jo det går bra, efter det kan du både importera från Bokslut och regga manuellt men då bara på 1231 och med texten Bokslutstransaktion.
... Visa mer
2019-02-19
09:50
Hej Adel, Jag ser att du redan har fått massor med jättefina svar i frågan. Har du varit i kontakt med supporten redan? Annars rekommenderar jag dig att göra det då vi behöver veta inställningarna på den anställde i eEkonomi. Det du däremot kan göra är att kontrollera så att skatteinställningarna är korrekta i programmet, men utifrån de belopp du anger först i tråden så verkar det som att den anställde är inställd på skattetabell 34 och kolumn 1. Är det skattetabell 34 som gäller för er i Sundsvall. Jag skulle vilja rekommendera dig att anmäla dig till vår kostnadsfria Löneskola där du får jättemycket information. Annars finns det jättebra böcker i ämnet både Rätt Lön och Anställda, Praktiskt handbok för arbetsgivare. Hoppas detta hjälper! /Cecilia
... Visa mer
2019-02-15
14:43
Vi har fått löst det så men det vore mer transparent att kunna visa det i bilagan. Samma med anläggningsregistret. Många bidrag är ju kopplade till viss/vissa inventarie och man kan även ha en återbetalningsskyldighet. Dessutom sp får man inte sälja inventarier hur som helst som fått vissa bidrag. Då är det synd att man inte kan se det direkt i bilagan eller registret. Där vill jag nog påstå att andra har tänkt till lite bättre.
... Visa mer
2019-02-13
06:55
1Gilla
Om du inte använder dom så saknar det egentligen betydelse mot vilket konto du kopplar dom, men koppla måste du....
... Visa mer
2019-02-11
17:22
3 Gillar
Nix. Inga kostnader på får tas i fastigheter där man har sitt stadigvarande boende och som inte är näringsfastighet. Blir förmånsbeskattat som löneuttag. Han kan däremot hyra ut för marknadsmässig hyra som då blir kapitalinkomst...
... Visa mer
2019-02-18
09:12
Hej Johannes!
Om du bokfört alla momsredovisningar manuellt kan du hoppa över den delen i årsavstämningen ja. Årsavstämningen är bara en checklista framtagen för att hjälpa till så att man inte missar något inför årsavslutet 🙂
I eEkonomi Smart finns stöd för deklaration för enskild firmor och aktiebolag, inte handelsbolag.
Däremot kan du läsa mer om det i froumtråden Bokslut för handelsbolag.
Ha det gott !
/Sofia
... Visa mer
2019-09-25
20:20
Vi testar just nu en lösning från Consat i Göteborg där de levererar Visma via en virtuell server med remote App lösning och Office365. Väldig optimistisk för denna lösning. Snacka med Christian
... Visa mer
2019-09-03
05:41
1Gilla
Ingen bilaga där heller. Och tyvärr ingen bilaga i bokslutsprogrammet heller. Man får helt enkelt hålla reda på det själv. Men det finns en bilaga i Visma skatt som heter "Kapitalplaceringsaktier m.m." där man kan hålla reda på fållan. Synd att den inte finns i bokslutsprogrammet där den skulle göra mycket större nytta.. Man gör ju i princip deklarationen i bokslutet, deklarationen är ju bara ett sätt att redovisa det hela...
... Visa mer
2019-02-07
12:43
Hej, Intressant diskussion om resväskor. Det är verkligen luddigt - beroende på om/hur/när den kan användas osv. Hittade en rätt kort förklaring på företagande.se "Obs! Den som reser mycket i tjänsten bör också kunna låta aktiebolaget köpa in resväskor som ska användas vid tjänsteresor." (Hittas under punkt 4 i länken). Här nämns ju order "bör", så det är som ovanstående användare skriver väldigt oklart. Känns inte riktigt som att du får ett helt 100%igt svar, klokast blir du nog om du kollar med Skatteverket direkt och får bekräftelse på vad just du som företagare får göra. Du får jättegärna återkoppla svaret om du kontaktar Skatteverket.
... Visa mer
2019-02-07
15:02
3 Gillar
Puuh. Nu har jag kollat ännu mer och tolkningen av Skatteverkets ställningstagande är tydligen att man skall göra precis som du (och programmet) föreslår. Även om det inte är prövat än så gäller det tydligen. D.v.s om du börjar en månad men får lön för den månaden efter och haft bilförmån så måste du få bilförmånen samma månad du har den. M.a.o så hamnar dom i otakt... märkligt men sant. Jag har skickat en fråga till Skatteverket även om jag inser att jag nog inte får mycket till svar. Men det är väl bara att bita ihop och tugga i sig. Ibland skulle man vilja bli fransk bonde och låna någon närbelägens gödselspridare. Men som god svensk så muttrar vi väl lite och går vidare... Kan också konstatera att AGI inte bara är ett nytt sätt att rapportera utan den är en väldigt strikt kontantprincip där allt skall hamna på rätt månad och rättelser MÅSTE ske på rätt period, oavsett storlek... det var det nog ingen som insåg.... Tack och hej, leverpastej....
... Visa mer
2019-06-05
10:59
Hej Sto_abab, Jag är inte så insatt i dessa frågor, men googlade lite på Ångra utdelning aktiebolag. Hittade bland annat denna och denna länk. Kika gärna där och kontrollera med Skatteverket om något är oklart. Om någon annan är insatta i hur det regelmässigt får göras, eller ska bokföras - skriv gärna en kommentar här 🙂 Ha det gott! /Sofia
... Visa mer
2019-02-13
12:54
Vi sparar allt i pärmar, men allt eftersom omsättningen ökar blir det allt mer papper och allt mindre plats, så funderar på om vi inte ska försöka ta steget till mer digital bokföring...
... Visa mer
2019-03-26
14:00
Hej Evy, Lite sent svar här, jag är inte riktigt med på vad du menar. Om du inte har fått ordning på det än får du gärna återkoppla med lite mer information om vad som har skett: - Om du går till Bokföring - Kontoanalys - söker på konto 2224 och perioden 2017 för att se vilka verifikationer som påverkas av kontot. Vilka verifikationer finns som påverkar detta kontot? - Eftersom att det är i 2017 som det registrerades fel, har du koll på om det är något som ska rättas i den perioden eller om du kan skapa en korrigeringsverifikation i år för att rätta till det i bokföringen? - Det går att läsa lite mer om hur du rättar konto på en verifikation som ligger i en låst period på sidan Vanliga problem och lösningar - Bokföring - Jag ha angett fel konto eller belopp på en verifikation som ligger inom en låst period. Ha det fint! /Theodor
... Visa mer
2019-01-16
08:59
Tack så mycket för hjälpen 🙂
... Visa mer
2019-01-17
11:56
Hej Anna! Om du får en faktura från leverantören så är det absolut bäst att du lägger upp leverantören under Inköp - Leverantörer. Se till att välja rätt land på leverantören får då hjälper programmet dig att bokföra momsen rätt. Lägg sedan in fakturan som en leverantörsfaktura i programmet och plocka upp Google eller Facebook som leverantör. Tänk bara på att du ska ändra konto 4056 som föreslås till 4535 som AccountantfromHell_singland nämnde. Har du inte det kontot i kontoplanen får du skapa det, och tänk på att du ska ha momskod 21. Såhär bör fakturan från Google se ut Om du behöver rätta tidigare momsredovisningar kan du väl återkomma här, så hjälper vi dig hur du rättar på enklaste sätt 🙂
... Visa mer
2019-01-15
14:38
2 Gillar
Hej Ginja! Vill komma med ett litet tips eftersom du har Visma eEkonomi. Har du av misstag registrerat en faktura som betald på fel datum så går det att ångra den betalningen 🙂 Gå in under Kassa- och bankhändelser, välj kontot som fakturan betalades mot och se till att du har valt januari 2019 som period. Klicka på raden för betalningen och välj Ångra matchning. Då sätts fakturan som obetald igen, och du kan registrera den som betald på rätt datum. I hjälpavsnittet Vanliga problem och lösningar kan du få fler tips om hur du rättar när något har blivit tokigt!
... Visa mer
2019-01-13
10:31
2 Gillar
Bör ju bli nettolöneavdrag, inte brutto! Bruttolöneavdrag blir ju helt fel då man isf "lurar" staten på både skatt och sociala avgifter. Betalar dom hyran med nettolöneavdrag så blir det vilket som ingen förmån om det dom betalar motsvarar bolagets verkliga kostnad. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-13
14:43
1Gilla
Tack för ditt tålamod och dina härliga förklaringar! Jag har nog hittat rätt i tankeljungeln, så det här blir bra!
... Visa mer
2019-01-11
08:38
3 Gillar
Tack för snabba svar! Det låter rimligt att det bara är förmånsvärdet som är underlag för arbetsgivaravgift. Hittade även en text som styrker det. Ändrade i mitt tidigare exempel: /Martin
... Visa mer
2019-01-10
14:47
1Gilla
Tyvärr inte då jag använder ett "riktigt" bokföringsprogram (Visma Adm2000) ;-)... Finns det inte någon möjlighet att göra en bortskrivning eller så? Det du kan göra annars är väl att boka hela som betald och sedan boka ett uttag från kontot av skattedelen. Det blir ju rätt på sista raden liksom. Lycka till!
... Visa mer
2019-01-16
14:44
Hej andersson! Ja, jag tänker att du tar med amorteringen i bokföringen om det är ett lån som rör ert företag. /Moa
... Visa mer
2019-01-14
10:08
FU registrerar varje inköp som eget verifikat på t ex konto 1220 debet, när investeringen är klar kan du bokföra 20 % av den totala anskaffningen vid första årets slut Debet 7832 Kredit 1229 Och göra så i fem år. Mikael
... Visa mer
2019-01-07
07:01
tänk också på att varje försäljning,inlösen eller överföring av värdepapper skall bokas som försäljning men vinst eller förlust.
... Visa mer
2019-01-08
13:39
1Gilla
Tack Joanna!
... Visa mer
2019-01-08
09:35
Hej Rose- Marie, För att säkerställa att det inte blir några problem på grund av avvikelsen när du laddar upp momsdeklarationen vill jag ändå rekommendera att du tar kontakt med Skatteverket. Det kan vara så att du manuellt måste öka upp försäljningen direkt när du redovisar momsen på deras hemsida för att det ska stämma överens. Precis som mikael skriver så kan man dra av momsen om man redovisat detta när inköpet gjordes, men det är inte alla köp som är momsberättigade. Om du är osäker får du gärna slå ett öga på informationen på Skatteverkets hemsida om Bilar och moms» /Joanna
... Visa mer
2018-12-27
13:08
1Gilla
Helt korrekt av Laila. Bokför nettot (efter moms) på de konton du föreslagit och lyft momsen som vanligt. Vill man så kan man naturligtvis lägga upp ett särskilt konto för att ha koll på hur mycket TV-reklamen kostar. Det man får se upp med i marknadsföring är sponsring som sällan eller aldrig är avdragsgill. Krävs motprestation (att du får något för pengarna) och samband med din verksamhet för annars sitter man löst. Lycka till och Gott Nytt År!
... Visa mer
2018-12-28
13:13
1Gilla
Hmm. Tänk på att du skall bokföra eventuell vinst på den sålda och att du egentligen skall redovisa hela inbytets omsättning och full utgående moms och sedan full ingående moms på köpet.
... Visa mer
2018-12-22
17:48
1Gilla
Ja det kan du om du tycker det blir enklast för dig, annars kan du bokföra den separat - kvittot direkt i bokföringen Mikael
... Visa mer
2018-12-21
16:03
Ok som jag har förstått det så gäller 50% momsavdrag förutom vissa fall Du får dock göra avdrag för hela momsen på leasingavgiften om bilen hyrs in för att användas för • persontransporter i taxirörelse • biluthyrning • transport av avlidna i begravningsverksamhet, eller • körkortsutbildning. https://www.skatteverket.se/download/18.15532c7b1442f256bae66df/1394634712359/58002.pdf skatteverkets broschyr om moms och bil för referens. så jag undrar hur de tänkte då de sa att du kan dra av 100% av momsen. Menade de att du utför biluthyrning i ditt fall? Intressant att förstå avvikelser mot det normala. då och då känns oklart, när övergår då och då till stadigvarande? - en hyrbil för en snickare som hyr den i 2 dagar medan ordinarie leasingbil är på rep får dra 50% av momsen - bilen används även då för att generera inkomst. Även om detta är en tillfällig hyra - låt väl som ersättning för leasingbilen. som AccountantfromHell_singland skrev så skulle jag nog dubbelkolla detta via mail så du får skriftligt eller gå på 50%.
... Visa mer
2019-06-24
05:56
1Gilla
Om det är EU så blir det kod 21. och glöm inte 2614/2645... Lycka till!
... Visa mer
2018-12-04
11:11
Hej igen du skrev Har en kund från Finland som köpt en webbkurs. jag tolkar det som en elektronisk tjänst. Är detta inte en elektronisk tjänst? Du skrev "erbjuder webbkurser ska använda svensk moms" - jag har inte hittat något undantag ifrån undantaget enligt nedan. Var har du hittat den informationen - bra att veta för framtiden om det är så. jag har bara hittat info att detta ska redovisa som finsk moms i ditt exempel denna artikel säger också så som jag ser det https://www.driva-eget.se/nyheter/skatt/det-galler-for-momsen-vid-handel-med-elektroniska-tjanster-i... man behöver inte vara momsregistrerad i andra länder för att sälja elektroniska tjänster inom EU. Men då ska man använda MOSS systemet. Vid elektronisk tjänst som är särskilt reglerad tjänst (se nedan) då avviker det från huvudregel om moms i Sverige Dvs när du säljer elektronisk tjänst till en kund från Finland blir det 24% moms vilket om jag förstår rätt är det du fått ifrån Stripe på kvittot. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtillandra... Huvudregel vid försäljning till privatpersoner (icke beskattningsbara personer) Huvudregeln när du säljer tjänster till en icke beskattningsbar person (till exempel en privatperson) är att tjänsterna anses omsatta och ska beskattas i det land där du som säljer tjänsten har din verksamhet. Det innebär att du som säljare med säte eller etablering i Sverige ska ta ut svensk moms oavsett i vilket land köparen finns. Så här ska du redovisa i momsdeklarationen När du sålt tjänster enligt huvudregeln till en icke beskattningsbar person (till exempel en privatperson) i ett annat EU-land ska du ta ut svensk moms och redovisa försäljningen i din momsdeklaration. Försäljningen redovisar du i ruta 05 och den utgående momsen i någon av rutorna 10-12, beroende på vilken momssats som gäller för den sålda tjänsten. Undantag från huvudreglerna och tjänster omsatta utomlands oavsett huvudregel eller undantag För vissa typer av särskilt reglerade tjänster gäller inte huvudreglerna. I vissa fall kan du som säljare bli skyldig att ta ut moms i ett annat land. Mer om de särskilt reglerade tjänsterna se under digitala tjänster på länken ovan Försäljning av digitala tjänster, det vill säga elektroniska tjänster, telekommunikation samt radio- och TV-sändningar, till privatpersoner är omsatta i det land köparen är etablerad, bosatt eller stadigvarande vistas Det är du som säljare av tjänsterna som är ansvarig för att redovisa och betala momsen i de EU-länder tjänsterna är omsatta i. Detta sker antingen genom att du momsregistrerar dig i aktuellt EU-land eller genom en så kallad Mini One Stop Shop, MOSS
... Visa mer
2018-11-26
11:06
2 Gillar
Då blir det rätt när du gör som jag beskrivit ovan skicka en faktura med svensk moms till din svenska kund som är etablerad i Sverige Mikael
... Visa mer
2018-12-03
10:38
1Gilla
Inköp från EU med omvänd beskattning skall redovisas i den period dom gjordes, detta även oavsett om du har kontant- eller faktureringsmetoden. Att det är krångligt att ändra i eEkonomi är mer ett programtekniskt problem än Skatteverkets. Även låsningen av perioder ställer ju till det för den som är duktig och gör sånt. Där blir bokningen i en period men rättelsen i en annan. Om dom någonsin upptäcker detta och om det skulle få några följder är däremot en helt annan fråga. Lycka till!
... Visa mer
2019-02-20
08:42
1Gilla
Jag har gett dig ett svar i den tråden som du länkade till 🙂
... Visa mer
2018-12-10
13:44
Hej Jormarn! Du skapar dels en kund i Visma Advisor som är privatpersonen som har ett jordbruk, på denna person gör du en INK deklaration. Sedan skapar du en kund som är Handelsbolaget där du gör bokslut och deklarationen för INK4. På bägge kunderna lägger du upp de uppdrag du har för resp. kund. På tex privatpersonen kan det vara redovisning och deklaration, medans det på handelsbolaget kan vara både redovisning, löner, bokslut och deklaration. Hoppas detta är svar på din fråga. Annars är du välkommen att återkomma. //Linnea
... Visa mer
2018-12-10
13:12
Hej Oliwia! Då det inte är en faktura som ni har fått så får du göra det manuellt på verifikationer, både in- och utbetalningen. //Linnea
... Visa mer
2018-11-13
14:34
1Gilla
Om du inte har sålt några tillgångar ( om du inte har några inventarier eller något lager bokfört som tillgångar ) är hela köpeskillingen en intäkt (ditt förpackningsmaterial verkar också ha varit kostnadsbokfört ) som du bokför kredit på konto 3051 t ex och momsdelen av köpeskillingen kredit på konto 2611 Mikael
... Visa mer
2019-09-07
07:29
OK. Tack för utförliga svar. Då blir det till att kontakta leverantören och upplysa om det egna VAT-numret för att fortsättningsvis erhålla fakturor utan pålagd moms (samt därigenom fakturor till mitt företag istället för till mig som privatperson). Och fram till dess bokföra HELA beloppet (inklusive moms) som kostnad för inköp av tjänst inom EU samt beräkna in- och utgående moms på detta belopp och deklarera omvänd skattskyldighet. 🙂
... Visa mer
- « Föregående
- Nästa »