2023-09-25
15:07
Hej @Lönejw, Vilken fin hjälp du har fått av vår grymma champion @CarinaEsp. Jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan med dina funderingar.
Om du vill att heltidslönen och tjänstledigheten ska visas på den anställdas lönebesked behöver du registrera tjänstledigheten i löneprogrammet. Antingen registrerar du precis så som den anställde faktiskt är tjänstledig, vilket innebär att du lägger in de olika timmarna på respektive dag som den anställde är tjänstledig. Ett alternativ är att du själv manuellt räknar ut ett snitt och lägger in detta istället med hjälp av lönearter.
Eftersom du registrerar tjänstledighet “del av dag” och i olika antal timmar t ex fredag och nästkommande måndag så blir det timavdrag. Det blir samma antal timavdrag som om du hade registrerat tjänstledig även över helgen. Det allra vanligaste är våra kunder byter tjänstledighetsprocenten en dag som den anställde skulle ha arbetat och inte på en helgdag.
Sammanfattningsvis så om den anställde är 50 % tjänstledig måndag-fredag och nästkommande måndag ska den anställda vara 60 % tjänstledig så registrerar du 50% tjänstledighet även under lördag och söndag. Du kan inte “slå samman” snabbvalen om det blir olika antal frånvarotimmar eller %.
Så länge du inte ändrar schemat och månadslönen baseras allt på den 100% sysselsättningsgraden, genomsnittlig veckoarbetstid m.m.
Om det är korrekt eller inte enligt ditt företags regler behöver kontrolleras med ert kollektivavtal så vet vi att allt blir enligt de regler som gäller för just ditt företag. Här gör våra kunder lite olika och vi på Visma Spcs är måna om att det blir korrekt och därför behöver du ställa frågan till ert fackliga avtal.
Det kan vara bra att känna till att du i samband med semesterårsavslutet kan behöva räkna om sysselsättningsgraden när du har använt Ej semestergrundande deltidsfrånvaro. Har du intjänandeåret samma som semesteråret (sammanfallande semesterår) så får du under årets gång räkna om sysselsättningsgraden. Jag delar hjälpavsnittet Ej semestergrundande deltidsfrånvaro som jag tror kan vara ett bra stöd för dig.
Jag hoppas att jag kunde hjälpa dig med din fundering. Om du känner att du behöver ytterligare hjälp med detta tänker jag att det är bäst att du tar kontakt med en lönekonsult, då det är ett något snårigt område som kan behöva lite experthjälp 🙂
Önskar dig en fortsatt fin dag! /Tinne
... Visa mer
2023-09-22
16:17
Hej @Daavvan,
Jag läste nog lite snabbt.. Skyller på att det är fredag eftermiddag 🙂 Jag lägger vidare det som önskemål.
Trevlig helg!
... Visa mer
2023-09-22
13:21
Håller tummarna för att någon av våra användare har en finurlig lösning för detta att dela med sig av till dig @Andreas2 🙂
Annars kan du också göra som min kollega Tinna föreslog ovan och ta kontakt med våra kollegor på supporten för att höra om de har något tips.
Trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-22
11:13
Hej @Anna Ekström!
Det är 15 000 rader som är gränsen för hur mycket som kan läsas in i samma fil. Har tittat på det en extra gång tillsammans med mina kollegor och det finns dessvärre inget sätt att komma runt detta, då det handlar om hur mycket programmet "orkar" läsa in samtidigt.
Vi rekommenderar att dela upp filerna så mycket som möjligt (exempelvis till en vecka i taget) för att optimera inläsningen. Jag förstår att det blir mer jobb för er, men när ni läser in mindre filer åt gången så minskar risken för att programmet stoppar inläsningen för att det blir för tungt.
Återkom gärna om du har någon mer fundering.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-22
09:40
1Gilla
Hej @Tinne Lestrin Tusen tack. Nu har jag löst det. Ha en fin helg du med! Mvh Linnéa
... Visa mer
2023-09-22
08:34
1Gilla
Det var det lilla @LinnéaBäckström. Härligt att jag kunde hjälpa dig 🙂
Hoppas att du får en superfin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-20
07:58
Hej @Pigra_
Tack för att du kontaktar oss i forumet.
Det du skriver stämmer det vill säga, om du har skrivit in personnumret i kortformat (890523XXXX) i fältet Orgnr/personnr och väljer Hämta adress har du kvar hela efter söket men det krävs då att man söker med de sista 4 siffrorna. Har du skrivit in t ex 19890523XXXX och väljer knappen Hämta adress försvinner de sista siffrorna efter söket.
Detta kommer att förändras så att de senaste siffrorna hämtas i nästa version av Visma Administration som släpps. Jag har ingen exakt information om när men planen är innan jul eller kanske något tidigare.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2023-09-18
10:52
Hej @Mathias17!
Det stämmer att blå punkt betyder att fakturan har skickats iväg utan problem. Om din kund mot förmodan inte har fått fakturan trots att det ser ok ut från ditt håll så rekommenderar även jag som min kollega ovan att du tar kontakt med vår support.
Jag tar med mig din input vidare internt till våra produktutvecklare, men du får gärna också skicka in det via Feedback och förslag längst ner till vänster på Startsidan i eEkonomi.
Varmt välkommen tillbaka till forumet!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-18
10:24
Hej @Manuela !
Tack för att du hörde av dig. Tyvärr är det inte helt lätt att lösa den här typen av frågor via forumet och jag vill därför be dig att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på supporten, så kan ni titta på hur det ser ut hos dig och felsöka vidare därifrån.
Önskar dig en fortsatt fin måndag! /Tinne
... Visa mer
2023-09-15
11:34
Tusen tack för att du förtydligade ditt önskemål. Jag kan lova dig att vi tar detta på största allvar och har startat en diskussion internt för hur en framtida lösning skulle kunna se ut. Med det sagt så är det inget jag i dagsläget kan lova kommer men vi är väldigt tacksamma för din idé. Just nu har vi ingen annan lösning i vårt program för hur du kan uppmärksamma dina kunder att de fått ett mejl. Jag önskar dig en trevlig helg! /Ebba
... Visa mer
2023-09-15
10:16
Hej @haddock11!
Jag håller med dig om att det är märkligt att de inte blev mottagna av banken, men det var bra att du kunde skicka om fakturorna igen och lösa det på den vägen.
Eftersom fakturorna har fått status Skickad i programmet så innebär det att de har kunnat skickas från programmet. Jag funderar på om det kan ha blivit stoppade via banken när de ska mottas/betalas. I ditt fall skulle jag därför råda dig att ta kontakt med din bank och höra om de kan se om det hände något med fakturona när du skickade dem första gången.
Återkom gärna när du har pratat med banken och om du behöver mer hjälp från vår sida i ärendet.
Hoppas att du får en fin helg!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-14
09:45
Hej @AnnaFr
Tack för att du hör av dig.
Vi har inte någon aktuell störning i tjänsten gällande denna programdelen så ett tips är att du rensar cache och om problemet kvarstår kontaktar du supporten för vidare felsökning.
När vi har pågående incidenter kan du läsa om det under Driftinfo men vi uppskattar såklart att du hör av dig också.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2023-09-14
09:02
1Gilla
Hej. Ja jag har mailat med dem med men inte fått svar ännu. Synkningen verkar inte fungera för att Visma svarar att det inte finns ett öppet år för den dagen. Återkommer om jag får svar 🙂
... Visa mer
2023-09-11
10:43
Hej @CharlottaG Varmt välkommen som ny forummedlem.
För tillfället är det inte möjligt att skicka en leverantörsfaktura till en specifik person för attest i Visma eEkonomi. Vad gäller attestflödet idag, har alla med rätt behörighet möjlighet att attestera och bokföra fakturor som ligger för attest.
Precis som du så är det många av våra kunder som efterfrågar en förändring kring detta och det är ett registrerat önskemål som våra utvecklare av Visma eEkonomi ser över inför framtiden.
Ha en fin dag och välkommen tillbaka till forumet framöver.
/Tinna
... Visa mer
2023-09-11
08:01
Hej @AnnnaL
I dagsläget kan du inte välja en mall baserat på kundgrupp i Visma eEkonomi utan mallen ställs in på fliken 4 Utskriftsval på kunden.
Du får gärna lämna ett förbättringsförslag kring detta direkt till våra utvecklare av Visma eEkonomi via knappen längst ned på sidopanelen som heter Feedback och förslag. Klickar du på den knappen kommer du till förslagssidan i Visma eEkonomi. Tryck sedan på den gröna knappen Lämna förslag. Du kommer då att länkas vidare till ett formulär där du kan lämna ditt önskemål.
Ha en fin vecka och välkommen tillbaka till forumet.
/Tinna
... Visa mer
2023-09-07
17:00
Hej @ehalvord!
VAN-operatör är, precis som du är inne på, en tjänsteleverantör som agerar som en mellanhand för att kunna skicka och ta emot fakturor.
Vi har dessvärre ingen förteckning till vilka länder man kan skicka e-faktura till, men om du har använt dig av Kontrollera mottagare av e-fakturor inne på kunden och du får en träff så är det fritt fram att skicka fakturorna via e-faktura 🙂
Inne på hjälpavsnittet Skicka e-fakturor under flik 1. Kontrollera/lägg till mottagare av e-fakturor så kan du läsa mer om hur det fungerar.
Återkom gärna om du har fler funderingar.
Önskar dig en fin kväll!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-07
13:46
1Gilla
OK tack ändå!
... Visa mer
2023-09-07
09:52
Hej @Anne-Lie3!
När du jobbar och läser in leverantörsfakturor via en integration så hamnar inte dessa i listläget för leverantörsfakturor. Du ser det endast inne på leverantörsfakturan och under fliken 6 Spårning under sökväg Dokument.
Du kan även höra med Ascendo om de kan lägga in en kommentar på leverantörsfakturan, då kan du nämligen lägga till en kolumn för kommentarer i listläget för leverantörsfakturorna.
Återkom gärna om något känns oklart eller om du har någon annan fundering.
Hoppas du får en fin torsdag!
/Tinne
... Visa mer
2023-09-04
13:23
1Gilla
Hej @FK2023
Jag ska göra mitt bästa och förklara så får du gärna återkomma om du har några följdfrågor sedan 🙂
Du skapar en leverantörsfaktura på endast momsbeloppet - allt enligt instruktionerna du fick av min kollega tidigare.
Denna faktura ska också betalas i Visma Administration annars kommer den ligga kvar som obetald i din leverantörsreskontra och det blir ju inte bra. När du gör en betalning av fakturan konteras 2440 debet mot ditt företagskonto 1930 kredit (eller motsvarande annat 19xx-konto).
Som sagt - återkom gärna om det känns otydligt så hjälps vi åt.
Ha en fin eftermiddag!
/Tinna
... Visa mer
2023-09-01
16:00
Hej @Pelpet! Jag förstår att det är mycket att ta in såhär i början 🙂
Har läst igenom din tråd, men ska säga att jag har lite svårt att se hur du har gått tillväga med de tidigare fakturorna. Jag ska försöka förklara så gott jag kan, men om jag har missuppfattat dig får du mer än gärna hojta till så kikar vi på det en vända till.
Jag uppfattar det som att du har fått en faktura från SJ, som SJ sedan krediterade och därefter skickade en ny faktura som du betalade? Om SJ har krediterat den första fakturan så kan du välja att kvitta kreditfakturan mot den första fakturan. Du kvittar en faktura genom att klicka upp kreditfakturan under Leverantörsfakturor. Välj Åtgärder - Kvitta - Välj upp den första fakturan och klicka sedan på Bokför. När du kvittar fakturor så tar de ut varandra. Tänker att detta bör fungera för dig då jag tolkar det som att du inte ska betala den första fakturan.
Återkom om det känns oklart eller om jag har missuppfattat något.
Önskar dig en trevlig helg!
/Tinne
... Visa mer