2024-04-18
09:02
Ser nog korrekt ut. Denna omföring görs året efter bokslut och då salderar man upp så att 2010 innehåller summan av eget kapital och underkontona bara kommer att innehålla det nya årets belopp.
... Visa mer
2024-04-18
09:00
1Gilla
Bör ju återbetalas då det är felaktigt och köparna, sannolikt, felaktigt lyft ingående moms. Eller också gör man en retroaktiv momsregistrering men då blir det sannolikt moms på all försäljning.
... Visa mer
2024-04-18
08:58
Tänk också på förmånsbeskattningen som kan uppstå om det är en bostad som bolaget köpt. Man, åtminstone hittills, beskattas för dispositionsrätten, inte själva användandet. Så står den tom så är det förmån.
... Visa mer
2024-04-17
17:25
Tackar ... japp gäller även K2... tog fel svar i hastigheten bara... https://www.bfn.se/fragor-och-svar/k2-arsredovisning/forvaltningsberattelse/ Funderade mer på det här med registreringsavgiften och det står inte mycket om det vad jag kan hitta. Men en text som jag hittade hos Skatteverket var bl.a den här: Organisationskostnader som uppkommer innan en närings-verksamhet startar är normalt inte avdragsgilla. De anses inte utgöra driftkostnader i näringsverksamheten utan är i stället att hänföra till kapitalinsatsen. En kapitalinvestering är inte någon kostnad. Och jag har även fått muntlig info en gång att om ett AB bildar ett dotterbolag så skall avgiften läggas till på tillgången... d.v.s dras av när man säljer, kan inte hitta något nu om det så är lite snabbt men nog tycker jag att en registreringsavgift närmast kan jämföras med courtage men fan vet.... märkligt nog så står det väldigt lite om detta....
... Visa mer
2024-04-17
16:34
Du får inte dra av momsen bara för att den är registrerad som lastbil. Skåpbilar t.ex. är lastbilar men saknar det krav som finns för momslyft och det är att det skall finnas en "obruten diagonal luftspalt mellan kupe och lastutrymme". Vilket då innebär separat lastutrymme, frånskilt från kupen. Lastbilsregistreringen har lite att göra med momslyftet i det fallet.
... Visa mer
2024-04-17
16:31
1Gilla
Hejsan. Antar att du är ute efter att flytta resultatet oskattat till nästa år. Det är i princip omöjligt att flytta hela resultatet utan beskattning till nästa år, möjligen om du kan bevisa att det är ett förskott som avser nästa år. Men ett helt vanligt resultat går det ej med, förutom då via överavskrivningar på inventarier och periodiseringsfond. Vilket man kan kombinera men det krävs då, beroende på resultat, rätt stora investeringar i inventarier för att det skall funka. Och det resultat man då eventuellt inta kan skjuta upp med överavskrivning kan man då använda periodiseringsfond som medel, men även den är bara på 25% av skattemässigt resultat. Har du enskild firma så finns ju möjligheten med periodiseringsfond och expansionsmedel men även då så får man skatta 22% på expansionsmedlen.... så det är nästan omöjligt.... Lycka till!
... Visa mer
2024-04-17
16:21
Hejsan. Kikade och det verkat har kommit 2021. Står lite att läsa om det här: https://www.bfn.se/fragor-och-svar/k3-arsredovisning-och-koncernredovisning/forandringar-i-eget-kapital/ Det här har inte försäljarna av lagerbolag hängt med på och inte heller alla programmakare. Men när man läser vad BFN skriver så är det ju faktiskt rätt logiskt. En annan sak kring det här är ju att avgiften för bolagets bildande sannolikt bör vara en kostnad för "köpet" av aktier, typ som en courtageavgift. Här resoneras det olika och jag har aldrig sett någon som har en annan anskaffningsavgift för sitt aktiebolag i K10:an än just aktiekapitalet. Vilket då, sannolikt bör vara fel. Många lägger in det i bolaget som ett eget utlägg och ej avdragsgill kostnad men nog tycker jag att även det är fel då det ju inte kan vara bolagets kostnad då det inte finns när den betalas.... men det är ju jag det... När det gäller bankkontot så gör bankerna lite olika vad jag sett. En del ändrar bara på typen av konto och en del flyttar över. Rent generellt så har det ju ingen betydelse hur man gör då saldot är oförändrat... Lycka till!
... Visa mer
2024-03-28
08:03
Hm. Antar att du avbokat t.ex. en resa eller boende eller liknande... Det funkar fint med 6991 isf... Lycka till och Glad Påsk!
... Visa mer
2024-03-28
08:01
Du skall bokföra försäljningen brutto och bokföra Elavons avgift som en kostnad. Då får du rätt omsättning och rätt belopp som går in... Lycka till och Glad Påsk!
... Visa mer
2024-03-28
08:00
1Gilla
Hi, when you buy stuff to use in your business (fixed assets) and you buy it from a person without VAT, then you don´t need to charge VAT when you sell it. The VMB-rules (Vinstmarginalbeskattning) that you maybe wonder about is something you use only when you buy goods for sale. So no VAT when you sell your tools, and it doesn´t matter if you bought expensive things or if they were cheap and the was recoded as costs. VMB only regards goods for sale... Good luck and happy easter!!
... Visa mer
2024-03-22
08:23
1Gilla
Om du fått sjukersättning från Försäkringskassan som avser inkomst av näringsverksamhet så fyller du i det beloppet på NE-blanketten, sidan två i ruta R44 och det är bruttobeloppet, d.v.s före skatt.
... Visa mer
2024-03-22
08:20
Antar att du använder eEkonomi och något fel har. Du har helt rätt i att den första posten här korrekt både vad gäller avgifter och skatter. Där används även rätt konton, 2710 och 2731. Dom två övriga bokningarna har ju dels 2940 vilket då är upplupna avgifter på t.ex. löneskuld. Nästa bokning har 2510 som är skatteskuld för bolagets skatter. Sannolikt är det någon inställning o programmet som gör det här. Personligen så tar jag det som ett tecken på att systemen med automatik absolut kan hjälpa till, men det gör även att avstämningen varje period är ännu viktigare. Förutsätter att någon användare eller support kan hjälpa dig med det här för det är verkligen fel.... Lycka till!
... Visa mer
2024-03-21
17:35
Länken avser väl så vitt jag förstår aktiebolag och då bokför man skattekontot separat på konto 1630. I en enskild firma så är skattekontot ditt "privata" och hamnar därför i eget kapital. Då du bör då bokför en sådan här månad enligt typ så här: debet 2710 kredit 2012 debet 2731 kredit 2012 debet 2012 kredit 3XXX (vilket konto nu bidraget avser) Och får du åter moms så bokför för du det så här: debet 2012 kredit 1650 momsen in på skattekontot debet 1930 kredit 2012 ut från skattekontot...
... Visa mer
2024-03-21
15:08
1Gilla
Helt rätt av Pamela. Många gör ju fel och fakturerar med de olika momssatser som är vid t.ex. resor. Men det skall man endast göra om man betalat en resa där någon från kunden nyttjat resan. D.v.s man har typ sålt en resa till kunden. Egna kostnader skall alltid debiteras med den moms som den vanliga tjänsten har då det är en omkostnad för hela tjänsten. Men som sagt var, det beror på vem som nyttjat tjänsten. Är det alltid du som har omkostnader för tjänsten så är det samma moms på allt. D.v.s. oftast 25%.... Lycka till.
... Visa mer
2024-03-21
15:04
Du måste ju bokföra 2710/2731 löpande för att få rätt skulder i företaget. Bäst är ju att använda 2012 så att du kan stämma av och se att allt blir bokfört. Använder man 1930 så stämmer sannolikt inte datumen, detta då man bör betala in åtminstone dagen före skatt och avgifter dras från skattekontot. D.v.s det är ju två åtskilda transaktioner. Bidraget måste ju även det bokföras då det skall in i resultaträkningen och sänka dina kostnader för personal. Så 2012 är ett bra konto för mellanlandning av dessa belopp. Blir så klart lite trassligt med den egna skatten på samma men då allt sånt endast hamnar inom eget kapital så saknar det betydelse rent skattemässigt, men blir rätt redovisningsmässigt. Så bokför alla transaktioner som sker på skattekontot på 2012, det är bäst..
... Visa mer
2024-03-21
13:59
1Gilla
Kollade i min senaste årsredovisning och i förvaltningsberättelsen så inleder man med att man avger årsredovisning för 2023. Däremot så står det under noter att den är upprättad i enlighet med Årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2013:10 o.s.v.. Och det kan jag väl hålla med om att om det står tvärsom eller eller samma sak på bägge ställena så blir det lite tokigt...
... Visa mer
2024-03-21
11:43
Hejsan och tackar för svar. Har en till fråga och det är om programmet har en bra hantering när/om man har flera olika verksamheter i enskild firma? I Visma Skatt Proffs så finns det inte i kalkylmodulen utan man får lösa det manuellt... vilket är rätt dåligt dom gånger man har det upplägget. Men det går iaf att få till det. Det händer ju dom gånger en enskild företagare t.ex. är delägare i en jord/skogsbruksfastighet. Så det är ju inte helt ovanligt. Samma sak gäller ju om ni i programmet löst problemet där make/maka äger gemensam näringsfastighet och där man balans- och resultatmässigt redovisar redovisar allt på en av ägarna medans den skattemässiga delen fördelas. Framförallt knivigt (och inte alls hanterat i Visma Skatt Proffs) är ju då underlagen för räntefördelning och expansionsmedel på det som tidigare hette N6. Eller är det för komplicerat för att lägga in i nya program?
... Visa mer
2024-03-20
07:58
Hejsan. Är lite nyfiken på Skatt & Bokslut Pro och om det hanterar kontrollbalansräkning och om det finns bilagor för hantering av eventuell aktiefålla och/eller fastighetsfålla? Det tog ju en del år innan KBR kom in i vanliga Visma Bokslut, därav frågan. Och i Visma Bokslut får man själv skapa bilagor till eventuella fållor. och det är ju inte helt ovanligt idag efter lite börsnedgångar. Att jag inte byter än, om nu någonsin, beror på att jag har några handelsbolag... japp, det bolagsformen finns än.......
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Skatt & Bokslut Pro
2024-03-20
07:50
Vilket program använder du?
... Visa mer
2024-03-04
16:13
1Gilla
Helt rätt. Momskod på kostnadskonton fyller ju ingen funktion, även om det finns olika konton för olika momssatser även på ingående moms. Men då inga program har den kontrollen så är det bara onödigt vad gäller moms på kostnader. Lycka till!
... Visa mer
2024-03-04
14:05
2 Gillar
I det fallet så tycker jag att du kan lägga upp ett konto i 4xxx-gruppen som heter Kostnad frakter. Det finns ju ett fraktkostnadskonto som heter 5710 men då är det mer en omkostnad. Då den här frakten är en kostnad som är direkt kopplad till en försäljning så tycker jag att den bör hamna som en direkt kostnad, d.v.s i 4xxx-gruppen.
... Visa mer
2024-03-04
08:12
1Gilla
Du kan absolut bokföra den som en post även om den i en enskild firma endast hamnar inom eget kapital. Kan tyvärr inte se hur du konterat den då bilden är för liten men en helt "vanlig" betalning av preliminärskatt i en enskild firma, om man även bokför skattekontot blir så här: kredit 1930 ut från banken debet 2012 in på skattekontot kredit 2012 ut från skattekontot när den dras där. debet 2015 om du vill hålla koll på den preliminära skatten. Det är ett litet gissel med enskild firma. Har man löpande firmatransaktioner från skattekontot så kan det vara bättre att ha företagskontot som anmält konto. Då är det bara den/de gånger det är privat som måste bokföras om och tas ut. Om inte annat så bokför du en återbetalning av moms så här: debet 1630 moms åter in på skattekontot kredit 1650 minskning momsfordran kredit 1630 moms ut från skattekontot debet 2013 eget uttag debet 1930 om du sedan för över beloppet till firmakontot kredit 2013 nollning uttaget... Hoppas att det här gav lite info om hur du skall tänka. Lycka till!
... Visa mer
2024-03-04
07:35
1Gilla
Bra fråga och svår att hitta svar på. Bifogar en länk som gäller ideella föreningar vilket ni då, kanske, inte är men ändå en förening. Så det är ju ett alternativ. https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324965.html Där skriver man iaf att gåvor som föreningar får skall tas upp till nettoförsäljningsvärdet/marknadsvärdet vid tidpunkten för gåvan. Verkar som om det gäller oavsett vad det är för slags gåva även om värdepapper inte nämns. Ni kanske bör försöka fastställa vad ni är för slags förening och sedan ta det därifrån. Viktigt med tanke på skattefrihet eller ej.... Lycka till!
... Visa mer
2024-03-04
07:24
2 Gillar
Hejsan. Du kan absolut använda fakturerade frakter, i det här fallet så menas sålda frakter och din kontering är helt rätt. Det är ju faktiskt så att ett vanlig kassakvitto egentligen är en förenklad faktura som man får använda under vissa förutsättningar. Vissa branscher måste ha en komplett faktura med namn på köparen. Vilket för övrigt är ett sätt att slippa ha ett certifierat kassaregister om man har det kravet p.g.a omsättningen. Kvitto med namn och adress, ja då behövs inget certifierat kassaregister. Lycka till i fortsättningen...
... Visa mer
2024-03-03
13:06
1Gilla
Hejsan. När du värderar lagret så är det anskaffningsvärdet eller återanskaffningsvärdet du skall använda och då alltid det lägsta av dessa. Så om värdet på varorna går upp så skall det inte påverka ditt lagervärde... om dom däremot blir billigare så skall du sänka det. Vilket då kan ställa till det om man t.ex. köper in ett parti av något från USA. Vid bokslutet så har dollarns värde halverats och därmed även lagervärdet... märkligt men sant... När det gäller frakten så finns det konton som avser försäljning av frakter, beror lite på vilket program du använder men det bör du hitta i 3xxx-serien. du behöver inte två verifikationer då utan du kan kontera hela transaktionen med utgångspunkt från hur mycket du sålt för, d.v.s det blir endast en debetpost på 1930. För det är bra om huvudboken för bankkontot ser ut på samma sätt som kontoutdraget. Ett belopp in på banken ger ett belopp i bokföringen, även om det är fördelat på olika försäljningar. Detsamma gäller inköp. Mycket lättare att stämma av då och hitta en eventuell diff, vilket den bäste kan råka ut för. Din bokning i övrigt ser ok ut men om du väljer att använda VMB så bör du hålla isär inköp och lager vad gäller dom som är inköpta som VMB-varor.... Men om du "bryter kedjan" och säljer allt med moms så blir det här bra.. Lycka till!!
... Visa mer
2024-03-03
12:57
1Gilla
Hm. Undrar då lite var felet ligger från början och mellan vilka konton man bokfört fel. Har det bokförts mot ett 89XX-konto så blir ju även bolagets slutliga resultat fel och då även eget kapital... Finns nog ingen qvick-fix på det här utan man bör kolla vad som gått fel, även historiskt...
... Visa mer
2024-03-03
10:35
Först en fråga; är det aktiebolag (hoppas jag) som du bokför i?
... Visa mer
2024-03-03
10:34
Hm. Undrar lite vad du menar med att betala skatt? Det kan ju inte vara preliminär skatt då det är olika belopp. Är det restskatt och annat så är det egentligen bara vanliga egna uttag, om du tagit ut pengar från företagets konto. Skatt är i en enskild firma ingen kostnad (som det är i ett aktiebolag) utan mer en privat konsekvens av att du har en beskattningsbar inkomst. Hur som helst så är det bra om du bokför det som händer på ditt (vilket då även är företagets) skattekonto på kto 2012. Så att du har samma saldo i bokföringen som i verkligheten. Man behöver egentligen inte alls bokföra skattekontot i en enskild firma då det, som sagt, är en helt privat angelägenhet, även om det påverkas av moms m.m. Vi som har byrå föredrar oftast att bokföra det för att ha koll på att kunden verkligen sköter sina skatter. Men frågan kvarstår vad det är för skatter du menar?
... Visa mer
2024-03-03
09:30
1Gilla
Hejsan. Metoden som du isf skulle använda kallas Förenklad VMB, du kan läsa om den på den här sidan en bit ner, där finns även exempel: https://www.skatteverket.se/foretag/moms/sarskildamomsregler/vinstmarginalbeskattningavbegagnadevarormedmera.4.58d555751259e4d6616800010756.html Men där finns även en rubrik som heter "Förenklad VMB i vissa fall". Där framgår att man kan få använda förenklad VMB om 75 % av inköpen eller försäljningen under en period sker på ett sådan sätt att det inte går att fastställa vinstmarginalen för varje vara. Vet inte hur det är i ditt fall. Du säljer ju Lego och där bör det ju inte vara några bekymmer när det gäller hela satser men om du säljer bitar så blir det bekymmer, under förutsättning att du köp in dom i klump. Vi har en butik i närområdet som säljer begagnade varor, ingen kund till mig dock, men jag vet att dom har alla artiklar noggrant noterade med inköpspris och uppmärkta med nummer. Och köper du något så noterar dom det, helt manuellt. Vilket även det funkar. Om du vill köra "riktig VMB" så tror jag att du måste dela upp inköpet i antal, vikt är nog inget som funkar för skatteverket. Åtminstone inte om du säljer och köper per styck. Du måste ju, oavsett metod, ha full koll på inköpen så att du kan ha korrekt lagervärde vid bokslut. Men det är kanske ännu viktigare vid förenklad VMB och om du har t.ex. helårsmoms. En sådan gång tar man ju inköpen minus utgående lager som kostnad. Skillnaden mellan den och försäljningen blir vinsten som då momsas. Sannolikt blir det samma sak om du har månadsmoms eller kvartalsmoms. Inköp minus kvarvarande lager (som du då alltså måste ha koll på) blir kostnaden. Skillnaden mellan periodens försäljning och den kostnaden blir momspliktig vinst.... Så det är väldigt administrativt krångligt med VMB. Har en bilhandlare som kund och där är det ju bara bilar som det gäller men full koll på inköp och försäljning av varje bil är då ett måste. Och en sak till, du får aldrig skriva moms på kvittot vid försäljning av VMB-varor. Den momsen på vinsten är inte avlyftbar för någon. Enklast för dig är ju ändå att se till att du har så bra vinst att vanlig moms funkar. Absolut enklast. Köp in billigt, lägg på vinst och moms på hela försäljningen... då blir det alltid rätt.... Sedan beror det ju på hur mycket du säljer för. Om du omsätter under 80 000 kr så behöver du inte vara momsregistrerad med dagens regler. Kan komma att höjas till 120 000 kr men det är, så vitt jag vet, inte klart än... Så du har lite att fundera på..... Just ja, frakt och sånt blir det så klart full moms på en sådan här gång. Både fullt momslyft för dig som kostnad och full moms på försäljningen till kunden. Lugnt med många frågor... mina svar blir inte korta dom heller....;-)..
... Visa mer
2024-03-02
16:55
1Gilla
Var tvungen att kolla i ett gammalt bokslut, 2019 så var skatten 22% så då blir det 106%... Antar att den här infon kommer från Skatteverket. Kan helt förstå varför du ville bokföra det hela när infon ser ut så här. Otroligt missvisande....
... Visa mer
2024-03-02
16:47
1Gilla
Med rätt inköpspris och påslag så blir det ju otroligt mycket enklare om man "bryter kedjan". Det du förlorar och/eller det blir dyrare för kunden är sannolikt marginellt i sammanhanget... En fundering kring din försäljning är ju på vilket sätt du säljer? Är det fysiskt eller via nätet? Om du har bra underlag, t.ex. en lista över alla swishbetalningar under perioden samt någon form av info om vad du sålt så kan man räkna det som en sidoordnad redovisning och du bokför månadens försäljning i en klump. Men som vanligt så gäller det ju att kunna visa vad man sålt. Dels för att kunden ska veta vad dom köper men även för att kunna visa t.ex. Skatteverket vad som grundar inbetalningarna. Så det bör ju kunna gå att lösa. Beror som sagt var på vilket/vilka system och underlag du har.
... Visa mer
2024-03-02
16:33
Hm. Om Du gör bokslut i aktiebolag, och för den delen även enskild firma, så är ett bokslutsprogram rätt viktigt. Bokslutet bör ju ha bilagor som underlag för balansräkningen där man ser vad som ingår och hur man räknat. Utan underlag så blir nästa år ett elände..... minst sagt. Så det rekommenderas starkt att ha det.... och det är även en bra hjälp vid en massa beräkningar av t.ex. förutbetalda kostnader, upplupna räntor, överavskrivningar, löneskatt, vanligt skatt osv....
... Visa mer
2024-03-02
16:29
1Gilla
Det där är exakt samma problem som t.ex. en bilskrot har. Dom köper in en bil av en privatperson och sedan säljer dom ett blinkersglas. Har man många affärer så får man klumpa ihop inköp och försäljning och köra totaler. Men det enklaste sättet är att helt enkelt lägga på full moms. Det är alltid tillåtet att göra det och det kallas för att "bryta kedjan". Men så länge som du har ett ok försäljningspris och inköp så är det väldigt mycket enklare att helt enkelt bara ha 25% moms på hela försäljningen. Smidigt och smärtfritt.. Lycka till!
... Visa mer
2024-03-02
16:26
Precis som AnnicaL skriver så är det inget som bokförs separat. Beroende på vilket bokslutsprogram du har så löser bilagorna det hela. Jag använder Visma Bokslut och där bokför man bara återföringen. Men där är det då viktigt att man har bilagan "Övriga skattemässiga justeringar aktiebolag". I den så hanteras då det skattemässiga tillägget 4% som då även kommer in i bilagan för skatteberäkningen som en höjning av det skattemässiga resultatet. Men som sagt, inget som bokförs utan hanteras i skatteberäkningen. Lycka till!
... Visa mer
2024-02-29
13:08
ah... Antar att du dock menar 5 person eller 6 250 kr var om du skall upp i 25 000 kr. Ett nybildat bolag som det här får då saldot på bankkontot och aktiekapital som ingående balanser numera. Det är ju så att bolaget formellt sett bildas när man skriver stiftelseurkunden. När bolaget sedan registreras hos Bolagsverket så startar räkenskapsåret och därmed bokföringen. Och då man satt in pengarna innan bolaget registreras så blir det ingående balanser. Den avgift som man betalar för bolagsbildningen till Bolagsverket blir en del av anskaffningskostnaden för bolaget och läggs då till på ägarens blankett K10 och den skall inte bokas upp i bolaget. Den är en privat kostnad, typ courtage om vi pratar aktier i depå hos banken. Åtminstone resonerar jag så och det är även så om ett bolag bildar ett dotterbolag. Nu är det tydlige så att man gör lite olika och det här är nog en fråga som inte många tänker på och vissa anser att man får bokföra den i bolaget men då som ej avdragsgill kostnad... Men där håller inte jag med men även jag har ju fel ibland... Lycka till!
... Visa mer
2024-02-29
12:48
Vi gör ingen ombokning av den till något annat konto utan vi låter det ligga kvar på 1630. Det är ju en skatteskuld och summan av underskottet på Skattekontot och skulden som är hos Kronofogden är egentligen samma sak. Så någon ombokning behövs inte. Man får helt enkelt lägga ihop dom två saldona när man stämmer av konto 1630 som då innehåller summan av dessa. Lycka till!
... Visa mer
2024-02-28
15:34
Du skall absolut inte bokföra den på något konto i resultaträkning då det här är en skuld, och inte en kostnad, vilket då t.ex. konto 6062 blir. Vi låter alltid skulden ligga kvar på 1630 då det är en skatteskuld och inget annat. Det är ju bara att summera dom två kolumnerna vid avstämning av saldot. Rent redovisningsmässigt så har det löpande ingen betydelse att konto 1630 ligger negativt (även om det då ligger bland tillgångarna), det har bara betydelse i årsredovisning och om man skall räkna nyckeltal. Att tillgångskonton ligger minus och kanske skulder plus i den löpande bokföringen gör inget så länge det är korrekt rent värdemässigt. Flytten i årsredovisningen bör ditt bokslutsprogram klara av.
... Visa mer
2024-02-28
12:58
En sak till som påverkar är ju om ni är en ideell skattefri förening eller är skattepliktig.. Är ni skattebefriade så blir det ingen skatt oavsett...
... Visa mer
2024-02-28
12:56
Du har även VMB-reglerna att tänka på. Om du köpte dessa bilar av privatpersoner så får du inte lyfta någon moms och normalt sett så skall du sedan bara momsa vinsten. Men VMB-reglerna har även en begränsning om man "ändrar funktion" på varan man köpt och där kan Skatteverket vingla lite enligt min erfarenhet. En bil är dock, enligt mig, alltid en bil. Du får då lyfta full moms på de reservdelar du köper men reparationerna påverka inte vinsten som blir skillnaden mellan försäljning och inköp. Finns att läsa lite om det här hos skatteverket. Se även till att bilarna är avställda när du reparerar dom. Idag kan man få bilförmån för flera bilar då det är dispositionsrätten som beskattas, inte själva användandet.... och till sist, du får ta ut full moms på försäljningen om du vill vilket är lite enklare än att hantera VMB-moms..... Lycka till!!
... Visa mer
2024-02-28
09:47
1Gilla
I det här exemplet så köper alltså AB1 10% av aktierna i AB2. Bokförs kredit 1930 och debet 13xx (beror lite på kontoplan men det här blir andelar i andra företag, inte koncern och inte intresse då det är bara 10%). Betalningen skall ju inte in i bolaget då aktierna säljs av ägaren till bolaget och då är det ju inte bolaget som skall ha pengarna, utan säljaren. Vill man göra kapitaltillskott till ett bolag och dessutom bli ägare så är en nyemission istället att föredra. Det blir då samma sak i köparen men då skall pengarna sättas in i bolaget som gör nyemissionen. I det här fallet AB2. Viktigt att hålla reda på vem som säljer vad och även ta hänsyn till vad som är avsikten. Lycka till!!
... Visa mer
2024-02-27
11:59
Hejsan och tack för snabb respons. Nja. Med tanke på att i i bokföringen fyller i Aktiekapital och saldo på bankkontot manuellt som ingående balanser, vilket då är helt enligt bokföringsnämndens uttalande, så accepterar inte programmet det. Tidigare så bokade man in aktiekapitalet som en första transaktion men så är det inte numera. Vilket är logiskt då aktiekapitalet sätts in på kontot innan räkenskapsåret börjar och om man tittar på ett registreringsbevis för ett aktiebolag så är det ofta bildat en tid innan registrering skett. Så i ett nybildat bolag skall aktiekapitalet ligga som en ingående balans... vilket då inte bokslutsprogrammet accepterar... om man nu inte gör som jag löste det, genom att manuellt lägga in ett föregående år på 1 dag....
... Visa mer
2024-02-26
17:18
2 Gillar
Nja. Du skrev i ditt svar till Roffakab ett exempel så här: debet 6991 kredit ? och sedan debet 2991 och kredit 2018.... Där hänger jag inte med riktigt. Om du sätter in pengar i firman så debiterar du t.ex 1930, bankkontot och krediterar 2018, eller 2013, vilket man nu föredrar. Tar du ut pengar så debiterar du 2013 och krediterar bankkontot 1930, Om du gör ett utlägg, d.v.s köper en sak som firman skall ha men med egna pengar, så har du kvittot som underlag för händelsen och bokför den debet 5410 eller vilken kostnad det nu skall vara debet 2641 om det är momslyft kredit 2018, eller 2013 om man så vill... Lycka till!!
... Visa mer
2024-02-26
17:08
1Gilla
Att skilja mellan 2013 och 2018 har normalt sett bara betydelse om man sätter in stora belopp för att skapa sig utrymme för räntefördelning. Så länge som man har en normalt in och utflöde så räcker det bra med 2013 för både insättningar och uttag. Men det funkar ju precis lika bra med 2018 om man så vill då eget kapital blir precis lika....
... Visa mer
2024-02-26
16:43
En nyfiken och helt annan fråga är vilken typ av utbildning som detta avser och vilken företagsform du har. Grundutbildningar är t.ex. aldrig ok. Vidareutbildningar i vissa fall och i vissa bolagsformer. Snåriga regler....
... Visa mer
2024-02-26
16:41
Hm.. För att bokföra en kostnad så måste det ju även finnas en kostnad, d.v.s ett underlag och en betalning. Ett eget utlägg, d.v.s. du har betalat en sak som skall användas av företaget bokförs då med debet den kostnad det nu är, eventuell moms och kredit 2013. D.v.s den enskilda firman får en "skuld" till dig, dessa skall alltid bokföras i eget kapital i enskild firma... Tar du sedan ut din fordran så blir det debet 2013 och kredit t.ex 1930.
... Visa mer
2024-02-26
16:36
Jo. Vid digital inlämning av årsredovisning så protesterar programmet mot att aktiekapitalet ligger som ingående balans. Sannolikt för att det inte finns något föregående år i ett nybildad bolag. Jag har nu löst det genom att i grunduppgifter lägga in ett föregående år på en dag som då är dagen före räkenskapsårets start. Tycker väl att det är märkligt att man måste kringå en funktion när man gör rätt. Enligt BFN så skall aktiekapitalet i ett nybildad bolag ligga som ingående balans och inget annat. Detta då bolaget bildas när man skriver stiftelseurkunden och räkenskapsåret startar när bolaget registreras. Logiskt när man väl tänker på det... Men det tycker inte programmet om, vilket då är irriterande.... och protesten är ju dessutom felaktig....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2024-02-12
14:20
1Gilla
Håller helt med dig där. 25% påslag och det är inte VMB-moms....
... Visa mer
2024-02-12
14:04
1Gilla
Det finns en väldigt bra bok som hanterar ombildning till AB från EF som nästan är nödvändig för att göra rätt... Den finns hos Björn Lunden Information (om man nu får nämna dom här) och kostar som E-bok inte mycket... väl värt.. minst sagt...
... Visa mer
2024-02-12
14:02
1Gilla
Bra fråga där CarinaEsp. 12% moms är det ju på livsmedel, restaurangbesök, hotell och konstverk som konstnären säljer själv... Så frågan är även vad det är för slags vara och av vem den köpts in?
... Visa mer
2024-02-12
14:00
1Gilla
Risken med att inte ha ett separat företagskonto är att om du åker på en skatterevision, vilket kan hända vem som helst då det ofta är slumpmässigt urval, och det finns många insättningar på ditt privata konto, så finns det en risk att Skatteverket anser att det är näringsverksamhet. Då är det upp till dig att bevisa att insättningarna inte har något med firman att göra, vilket kan vara svårt. Det finns också en risk att du missar en inkomst som skall vara med... vilket Skatteverket inte tycker om. Om du missar en utgift så är det dock inget dom bryr sig i. Men just inbetalningar kan ställa till det. Finns ju fall där man startat insamlingar som privatperson där Skatteverket då anser att det skall beskattas.... försäljning av arvegods kan bli näring m.m..... Men du behöver ju inte ha ett, ibland kostsamt, företagskonto. Bara ett särskilt som du använder till firman.... och för över ifrån när och om du tar ut en "lön"..... Lycka till!
... Visa mer
2024-02-11
08:39
2 Gillar
Nja. Det som händer då är att kto 4056 får ett belopp som, i det här fallet när inköpet var på 1 200 kr, uppgår till 1 470 kr. 2614 blir ju 300 kr och 2645 30 kr, mellanskillnaden, 270 kr har du då lagt på kto 4056. Men då uppstår en momsdiff för konto 4056 kommer ju med på momsrapporten (rad 20) som ett underlag till den utgående moms som även den redovisas på momsrapporten (rad 30) och då är från kto 2614. Vi hade tidigare en egen lösning men sedan några år så innehåller kontoplanerna kto 4549 som heter Motkonto beskattningsunderlag import. Det saknar helt koppling till momsrapporten och gör bokföringen mer korrekt. Så jag bokförde då dessa 1 200 kr kredit 1930 och debet 4056, sedan bokade jag 300 kr på kto 2614 och 30 kr på kto 2645. Sedan bokade jag även 1 200 kr kredit på kto 4549 och nollade då ut resultatpåverkan. Sedan debiterade jag kto 5410 1 200 kr då det här var en förbrukningsinventarie. För att få momsrapporten att stämma så måste man i sådana här fall använda kto 4549, man får dessutom kostnaden på rätt ställe då det här inte var ett varuinköp till arten utan en förbrukningsinventarie. Intressant i det här fallet blev då att kunden hade ingen omsättning, bara några få inköp, men fick ändå betala in moms p.g.a skillnaden mellan beräknad utgående moms och vad som är avdragsgillt. Moms är fantastiskt..... Vi hade tidigare en kund som bedrev sålde byggtjänster i samma firma som han hade hyreshus. När han lejde för reparationer i hyreshusen så vara alla fakturor med omvänd byggmoms. Men då det ibland avsåg lägenheter så fick han inte lyfta någon moms alls på dom kostnaderna. Kostnaden hamnade ju dessutom helt fel när man bokade dom inköp byggtjänster. Det var ju ibland ombyggnad och ibland rep fastighet. Så kto 4549 är fantastiskt. Det innebär ju även att om man har en kund som bara säljer tjänster, aldrig varor, men handlar diverse inventarier och annat från EU, iof får saldon i kontogrupp 4xxx, men med kto 4549 så blir summan där noll och kostnaderna hamnar rätt.... Ser sällan eller aldrig frågor/info om detta så jag tyckte att en info kunde vara bra. För er som läser det här och redan använder kontot så här så är det bra, för er andra så blir livet lite bättre. Lycka till!
... Visa mer
2024-02-11
08:25
Du har helt rätt... var nog lite för trött igår. Egenupparbetade immateriella tillgångar får endast aktiveras i K3. Materiella tillgångar som är egentillverkade får man aktivera i K2. Går att läsa en hel del är under rätt rubrik: https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.1/324714.html#h-Anskaffningsvarde-for-tillverkade-tillgangar
... Visa mer
2024-02-10
16:05
Tänkte dela med mig av det jag råkade på idag. En kund med blandad verksamhet får då lyfta endast 10% av den ingående momsen. Han har då gjort ett varuinköp från Tyskland med omvänd moms. Dagens quiz är då hur den skall bokföras? Jag har löst det men är nyfiken på vilka lösningar andra använder, inklusive Vismas egna support.....
... Visa mer
2024-02-10
16:03
2 Gillar
Att traktamente och milersättning i faktura överstiger det skattefria saknar betydelse. Det blir då vinst för firman, d.v.s mellanskillnaden mellan det fakturerade och det som ni sedan drar av i deklarationen, alternativt betalar ut löpande som skattefri. Tänk också på att det alltid skall vara moms på dom ersättningarna i fakturan. Lycka till!
... Visa mer
2024-02-10
15:56
En viktig sak kring egentillverkade inventarier är att men endast i K3 får aktivera egentillverkade inventarier eller liknande.
... Visa mer
2024-02-07
11:54
2 Gillar
Hejsan och tack för snabb respons. Jag har ju använt Visma sedan tidigt 90-tal och tidigare så var jag något som hette partner, vilket då innebar att jag hade demoversioner av dom, då lokalt installerade, program som jag ansåg att mina gamla och nya kunder kunde ha behov av. Vilket då underlättade när jag skulle se till att dom köpte programmen. Tror även att det var en tid då jag fick någon form av ersättning, men det har i mitt fall aldrig varit intressant då vinsten för mig låg i (ligger i nuförtiden) att jag kan hjälpa kunden med inköp av ett program där jag sedan kan supporta honom och enkelt koppla ihop med oss. Men så är det inte nuförtiden och det blir dessutom sämre. T.ex. så har ju möjligheten med samarbete mellan eEkonomi Fakturering och Administration tagits bort, med väldigt kort varsel dessutom. Ställde iofs bara till det när kunden har/hade faktureringsmetoden men det var ändå bra då det i eEkonomi fakturering inte finns påminnelser t.ex. Men det är ju som det är. Inser så klart att vi går mot en tid då Administration skall försvinna, även om eEkonomi har långt kvar till den kvaliteten och dom möjligheter som det ger mig som erfaren i branschen när jag använder Administration. Kollar så klart på andra program men alla molnprogram lider ju av automatik och en anpassning till att använder varken kan eller begriper bokföring, skatteregler och annat. Har inga problem med molnet i sig och ett program med samma funktioner som Administration men i molnet skulle ju vara fantastiskt... men sannolikt så anser marknaden, i mångt och mycket styrt av drakarna i branschen, att bokföring skall utföras av kunden själv, automatik eller AI medans vi skall ge råd med det underlaget. Där har jag en tanke på att utveckla en rådgivarapp som jobbar helt med slump, vilket då inte blir så långt ifrån om man jämför med att ge råd där kunden gjort bokföringen själv, stödd av automatik.... Men det är ju jag som tycker så och faktiskt många med mig....
... Visa mer
2024-02-06
16:54
Det är rätt irriterande att jag som byrå inte kan se samma program som kunden. Har idag inlett samarbete med kund i eEkonomi Faktureing. När jag då skall lägga upp det åt kunden så får jag upp Pro-versionen. Vilket då gör att jag egentligen inte vet vilka uppgifter och funktioner kunder får/ser. Visst kan det vara bra men då vi inte använder eEkonomi själva så ställer det till i vår service till kunden...
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
eEkonomi
2024-02-06
16:51
Med tanke på hur enkelt det är att "justera" kvitton när dom är digitala så är det här en märklig utveckling. Den "kreativa" delen av befolkningen gnuggar händerna i förtjusning... bifogade kvitton har jag "justerat" i visningssyfte enbart med hjälp av standardprogram i Windows... Så enkelt är det....
... Visa mer
2024-02-06
09:44
Japp, det stämmer men det finns en hel del gränsdragningar som är kopplade till var man tippar av lasten m.m. Finns mycket läsvärt på Skatteverket, framförallt när man kommer till Rättslig vägledning. Läste där att Skatteverket nog skärpt till gränsen för omvänd moms när det gäller just leveranser. Den var klarare förr och det låg då i statens intresse att byggmoms skulle gälla i fler fall, då grunden var att slippa momsfusk. Men Skatteverket har ju en fetisch som heter moms och dom har ännu inte fattat att om företagen kan få moms så får dom tillskott från staten. Vid omvänd moms så kan man möjligtvis undvika att betala moms, men man får aldrig tillskott.. vilket då är en väldig skillnad....
... Visa mer
2024-02-06
07:46
1Gilla
Det var lite nervöst, minst sagt, ett tag men efter lite fundering så insåg jag att det sannolikt var det felmeddelande som jag fick när jag uppdaterade via Byråstöd (om jag inte minns fels så stod det att byråstöd skulle stängas ner då vissa filer behöver uppdateras, en nedstängning som inte gick automatiskt) som krånglade till det. Och man har ju varit med en del så då blev det en avinstallation och en nyinstallation via, den inte helt datoramatörvänliga, vägen, men som funkar...
... Visa mer
2024-02-03
12:39
1Gilla
Efter en hel del funderingar och lite lätt panik så gjorde jag helt enkelt som så att jag avinstallerade Adming och installerade det utan att gå via Byråstöd... och visp så funkar det... Vilket är lite lurigt då det egentligen är "fel" väg att gå och absolut inte användarvänlig om man inte är rätt så datavan.... men nu funkar det. Men den lilla bocken i rutan för eEkonomi Fakturering går fortfarande inte att bocka ur så man får frågan om synk... hela tiden.... Men det är ju bara lite irriterande och påverkar inte arbetet... Så problem solved...!!
... Visa mer
2024-02-03
11:04
Det var en sak till. När jag uppdaterat programmet på servern och sedan försöker starta det via Byråstöd på en arbetsplats så drar ju den automatiska uppdateringen igång, vilket är bra. Men då programmet tydligen skall uppdatera vissa filen som används av Byråstöd så måste det stängas, vilket då programmet inte klarar av utan jag får göra det manuellt. Är det då, antar jag, bättre att uppdatera via "kör" funktionen i stället...?
... Visa mer
2024-02-03
10:41
Uppdaterade Administration 2000 till senaste versionen. Provade att start upp ett eget testbolag som jag lagt in... inga problem. Provar då att starta ett företag som finns sedan gammalt. Då stannar starten vid frågan om det skall synka mot eEkonomi Fakturering. Den här frågan finns i programmet fast vi har avslutat eEkonomi fakturering och kopplingen skall ej uppstå. I Byråstöd, som vi använder framgår att samarbete ej finns. Jag har försökt ta bort det här i företagsinställningar men inte lyckats och det har ju, fram tills nu, ändå funkat. Provade då med ett till företag, som även det slutat med eEkonomi Fakturering och får samma problem. Kan inte starta Administration... så frågan är ju då om det här är unikt för dom som har avslutat samarbete men där Administration, av någon anledning, inte fattat det typ. Eller om vi kommer att få samma problem med alla som har det gamla samarbetet mellan programmen, det som numera inte går att starta upp nya? Vi får se till att inte starta några sådana utifall det skulle blir problem....
... Visa mer
2024-01-02
13:13
2 Gillar
Har även jag fått det här problemet när jag skickar via lokal e-post. Har ju hittat "lösningen" man jag tycker att den är rätt usel då den innebär att man skall ändra inställningen i Outlook till att aldrig varna om misstänkt aktivitet, vilket då även är "rekommenderas ej" av Microsoft. Borde ju gå att lösa så att Outlook "känner igen" Visma eller att själva programmet är godkänt.... Att öppna den här möjligheten för stök känns ju så där. Visst kan jag välja att skicka e-post via Visma men det kostar ju pengar och när man har, eller kanske borde ha, en gratis möjlighet så bör den ju gå att använda. Så just nu så får jag väl sitta här och godkänna dom... fakturorna.... en efter en.....
... Visa mer
2023-09-13
08:06
Vi har ett bokslut som avser ett bolags första räkenskapsår och har då valt digital inlämning. När vi kör kontrollen så får vi ett felmeddelande som säger att det finns ett belopp i en period som inte finns under grunduppgifter. Det programmet då protesterar mot är att aktiekapitalet ligger som ingående balans, och det kommer ju då från en period som helt riktigt inte finns i programmet. Men det är ju så att Bokföringsnämnden nu har bestämt att aktiekapital skall ligga som ingående balans i ett bolags första räkenskapsår. Detta då bolaget bildas vid stiftandet och då finns allts både aktiekapital och saldo på banken när räkenskapsåret börjar, som då alltså är när det registreras hos Bolagsverket. Så programmet har alltså fel, även om det typ har rätt... Man skulle väl kunna komma till rätta med det här genom att ha en ruta där man talar om för programmet att det här är första räkenskapsåret och att det då är ok med uppgifter från ett år som inte finns....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2023-08-31
13:46
1Gilla
Du kan absolut lägga upp en sådan som inventarie så länge den har ett värde som typ stämmer mellan bokföring och marknadsvärde. Blir ju en tusenlapp i avskrivning per år. Idag när vi har aktiebolag med så lågt aktiekapital som 25 000 kr så kan det vara viktigt att bokföra saker som tillgångar istället för att kostnadsföra dom. Det kan ju vara frestande att kostnadsföra dom då det påverkar skatten men får man minusresultat så kan ju bolaget hamna i kontrollbalansläge och bli likvidationspliktigt. Vilket jag även skrev om tidigare. Och för dom som inte vet så kan jag berätta att om man inte gör rätt och förbrukar mer än halva aktiekapitalet (vilket tex uppstår i ett 25 000 kronorsbolag när du har ett minusresultat på 12 501 kr) och har det för länge så är du personligt ansvarig för bolaget samtliga skulder... D.v.s det skydd man har när man driver aktiebolag försvinner och man har ur den aspekten en enskild firma. Man som vanligt "beror det på" och det finns inget generellt svar utan det är från fall till fall.... Lycka till!
... Visa mer
2023-08-21
08:11
Tolkar det som att du gör en försäljning av fastighet och det då ingår/lämnas med vissa inventarier. Om det inte är något belopp fastställt för dessa inventarier så krediterar du tillgångskontot, debiterar gjorda avskrivningar och bokför nettot som förlust försäljning inventarier. Egentligen rätt logiskt då du typ inte fick något betalt för dom.... Lycka till!
... Visa mer
2023-08-21
07:47
1Gilla
Japp. Precis som du skriver så får man göra direktavdrag på inventarier av lägre värde, som det heter. Men har man ett nystartat aktiebolag med 25 000 kr i aktiekapital så kanske man inte kan göra det för då förbrukar man aktiekapitalet och man är i kontrollbalansläge. Men det är även viktigt att tänka på att inventarien, om man bokar den som en anläggningstillgång, verkligen har ett värde som motsvarar det bokförda värdet. Så det finns många frågor..... och många svar...
... Visa mer
2023-08-18
10:10
En lurig sak med inventarier och avskrivningar är att om den har en ekonomisk livslängd (som det så tjusigt heter) som understiger 3 år, då har du rätt att kostnadsföra den direkt. Om den däremot har en ekonomisk livslängd på säg 4 år så uppstår en annan märkligt företeelse. Du kan nämligen inte skriva av inventarier skattemässigt på kortare tid än 5 år. Så år 4 och 5 finns liksom inte märkligt nog. Planmässig avskrivning får man liksom bestämma själv men skattemässiga delen är tvingande och begränsar då avskrivningarna. Så t.ex. om man har en investering på 100 000 kr som man vill skriva av på 4 år, då har man efter två år skrivit av 50 000 kr och har ett bokfört värde på 50 000 kr, vilket även ryms inom de skattemässiga reglerna. År 3 så säger planen igen en avskrivning på 25 000 kr men det lägsta skattemässiga värdet man får ha är 35 000 kr. Så man kan, konstig nog, inte ha en planmässig avskrivning på 4 år då det strider mot dom tvingande skattemässiga reglerna. Krångligt? Absolut! Hur ska man kunna hålla reda på sånt här? Det är ditt ansvarsområde och det finns inga ursäkter om det blir fel. Ty ansvaret är ditt och helheten och skatterna..... För det här är bara en liten del av det man måste ha kännedom om när man bokföring åt företag.... och det är inget som eventuella program tar ansvar för när fel bedömning blir ett problem efter ett par år....
... Visa mer
2023-08-18
08:53
1Gilla
Man beskattas inte för dom egna uttagen överhuvudtaget i handelsbolag/enskild firma. Däremot så uppstår negativ räntefördelning i bägge fallen. Så om du gör uttag ur ditt handelsbolag som överstiger det resultat du får (i ditt fall noll) så blir det negativ räntefördelning. Du bygger även upp en negativ anskaffningsutgift i din N3A-blankett vilket då ger en skatteeffekt vid eventuella avveckling. Men visst kan det finnas fördelar med en juridisk person som delägare men inte för att slippa skatt.... Dessutom så skall man i handelsbolag som har juridisk person som delägare upprätta årsredovisning som skall skickas in till Bolagsverket. Nu är det, märkligt nog, ingen som har koll på det även om det på bolagsverket.se faktiskt står att man t.o.m skall påföras förseningsavgift om man inte sköter det. Dom sköter dock inte kontrollen som dom borde, liksom i en hel del andra fall...
... Visa mer
2023-08-18
08:49
Du kan ju alltid göra det men jag är rätt säker på att skatteverket är av annan åsikt. Framförallt då du har enskild firma då den likstom typ är du som person. Du kan ju t.ex. inte ha friskvårdsbidrag i enskild firma på samma sätt som i ett aktiebolag. Möjligen så skulle det kunna funka om du gjorde på samma sätt som dansband. D.v.s manikyren du har är så freakad att den privata nyttan blir noll. Det är av den anledningen dansbandens kostymer ser så märkliga ut. Just för att den privata nyttan/användningen inte skulle uppkomma och därmed ge förmånsbeskattning. Och förmånsbeskattning är något av en fetisch för Skatteverket det.....
... Visa mer
2023-08-17
15:58
1Gilla
Hejsan och tack för svaret.. Inge elektroniska fakturor och sånt i företaget så då är det ju bara att läsa in i den version vi redan kör i .... grymt bra....
... Visa mer
2023-08-17
14:00
Hejsan. Ska lägga in en ny kund som kört själv. Han har, liksom oss, Visma Administration 2000 men då i version 2016.23. Min fråga är då; vilken är den nyast version som klarar av att konvertera 2016.23? Jag har sparat 2020.31 fullsetup.exe... Funkar det för mig att läsa in en backup av hans version i den versionen? Eller kanske t.om. i en nyare version?.....
... Visa mer
2023-08-17
13:53
Och helt plötslig så funkar nu mina sidor även i Bokslut... med andra ord så var det som vanligt i datorvärlden (och i den vanliga för den delen)...oförklarligt... Men funkar det så är man ju nöjd..
... Visa mer
2023-08-10
10:00
2 Gillar
Håller med om den slutsatsen. Får ta det med vår IT-kille. Om vi hittar nåt som kan påverka andra så meddelar jag det här, utifall fler råkar ut för det.... Tusen tack så länge...
... Visa mer
2023-08-09
13:45
Hejsan. Japp.. funkar på andra enheter och senaste versionen är installerad...
... Visa mer
2023-08-09
11:08
Hejsan och tack för snabbt svar. Hade en rad i ini.filen (Mypageweberr=1) som jag tog bort men det hjälpte icke... Märkligt minsann....
... Visa mer
2023-08-09
11:03
1Gilla
Svar på fråga 2 är att du har helt rätt. Betalar du den själv genom nettolöneavdrag så uppstår ingen förmån och du behöver inte redovisa det till skatteverket. En info, som du sannolikt känner till men man vet ju aldrig, är att du alltid måste ha viss tjänstekörning (minst 100 mil/år) med din förmånsbil för att få lyfta någon moms överhuvudtaget på dess kostnader. Och om du betalar bränslet själv så skall du ju ta ut reseersättning för dessa tjänstemil...
... Visa mer
2023-08-09
10:55
Hejsan. I min dator (en av 8 arbetsstationer) så funkar inte mina sidor i bokslutsprogrammet. Funkar i Byråstöd, Administration m.m. Kollar först om ni kan tipsa om vad det kan vara. Har kört en reparationer utan att det hjälpte. Bifogar bild av det enda som står på mina sidor, sidan är för övrigt helt vit och tom....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2023-07-13
07:20
1Gilla
Hejsan och tack för svar.. Har, till slut, haft tid att kika på det och det ser ju ok ut. Förutom att det övriga nettoavdraget väl ska hamna på konto 7690 (eller liknande) inte 2790 som är standard på lönearten.
... Visa mer
2023-07-05
14:04
1Gilla
Hittad en gammal tråd där lösningen var, i mitt tycke, lite felaktig.
Vi använder Visma Lön 600 och nu har vi en kund som kör Lön Direkt. Han har då bilförmån och då vill ju vi ändra det till en med nettolöneavdrag då det är mycket förmånligare för honom.
Så som jag tolkar det så kan man då använda den vanliga lönearten "bilförmån" först plus och sedan minus men då blir väl, antar jag, det ingen rapportering via AGI´n, något som, så vitt jag förstått det, man skall göra med en nolla så att skatteverket vet att man har en förmån, om än med noll.
I lön 600 så finns det en färdig löneart för detta, även om jag inte kan se någon skillnad på den mot bilförmånen. Så frågan är om det blir rätt om man bara lägger in plus och minus på samma löneart eller hur gör man? Eller är det så att Lön Direkt inte klarar av bilförmån med nettolöneavdrag?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240506
... Visa mer
2023-04-20
08:00
Hejsan. Har en kund som nu lagt till mig som användare i hans eEkonomi Smart samt Visma Lön Anställd. Kan då se att jag blivit tillagd som användare vilket då kostar dryga tusenlappen per företag. Undrar om det är korrekt och hur vi gör när det inte är jag på firman som skall hjälpa den här kunden. I våra "normala" samarbeten så kan vi alla logga in och hjälpa kunden. Gäller då iofs samarbeten i eEkonomi Fakturering men det bör väl vara samma sak i det här fallet. Blir rätt dyrt annars.....
... Visa mer
2023-04-05
11:08
Problem 2! Startade upp Visma Lön utanför Byråstöd och upptäcker då att det redan finns ett sånt företag där. Sannolikt så har vi gjort så här en gång tidigare i det här företaget. Men så klart så saknar jag lösenord. Och uppkommer frågan; vi använder ju byråstöd. Om jag då, som hjälpen skriver, använder Visma Assist Lön för att återställa lösenord. Gäller det då alla företag, eller får jag välja vilket företag jag återställer lösenordet i? Vågar ju liksom inte gå vidare i den funktionen och hjälpen ger ingen info om hur det ser ut i nästa steg.... Så då provar jag att lägga upp ett nytt företag men justerar namnet så att det inte krockar. En sak som ställer till det är ju att jag måste även här lägga upp en signatur, ett förnamn och ett efternamn, e-post samt ett lösenord. Allt detta gör ju den här vägen lite komplicerad som vi då redan sett.... puuh.... Men jag provar ändå den vägen för att se vad som händer..
... Visa mer
2023-04-05
10:48
Hejsan. Vi provar att göra enligt alternativ 1 helt enkelt. Lite synd då vi tappar historiken och man kan ju även fundera på om det till någon del utgör räkenskapsmaterial. Vilket ställer frågan i en helt annan dager. Nu är ju vi iofs "lite" oldschool och skriver ut allt på papper och sätter i en pärm.. Men det finns ju en del som anser att det som är skapat i ett system utgör räkenskapsmaterial. Alternativ 2 och 3 funkar ju inte då jag inte har någon säkerhetskopia och inte heller kan ta någon då programmet inte startar. Ett rejält moment 22 helt enkelt. Just Lön är ju ett bekymmer för oss byråer då vi inte kan ha det igång i flera företag samtidigt. Det händer ju ibland att min personal sitter och gör en lön i ett företag. Av olika anledningar så måste man öppna ett annat för att kanske svara på en fråga och vips så har man bara det igång. Detta gäller, tack och lov, inga andra program men det gäller att ha tungan rätt i mun så att inget blir fel. Vet inte hur det är i molnvärlden men jag antar att där är man bara inne i ett program åt gången. Vilket då är rätt opraktiskt..... Eller också kan man ha flera igång....
... Visa mer
2023-04-03
10:40
Återigen så har vi problemet med att ett kundföretag tar ut lön efter några år som anställd. Och då kan vi inte öppna löneprogrammet då "versionen är för gammal". Vi använder byråstöd och visma lön 600 version 2023.0 medans kundens version tydligen är 2021.31.
Vi kan inte ta en säkerhetskopia och man kan väl inte ha två versioner av lön installerat? Eller??...
Det här är ett otyg när man vill ha kontinuitet i löneprogrammet även om kunden inte tar ut lön jämt. Och med 135 kundföretag som är märkta som lön så är det lite omöjligt att starta upp alla efter en uppdatering bara för att utifall liksom.... Så finns det något sätt....??
... Visa mer
2023-02-09
15:55
1Gilla
Hejsan och tack för svar, även om det inte var vad jag hoppades på. Anser nog att ert nya skatteprogram, som jag antar att kommer att prioriteras, har ett upplägg som i mångt och mycket blir sämre, framförallt ur en rådgivningssynpunkt. Dessutom så innehåller det ju ännu, och som det verkar även det oprioriterat, inte handelsbolag. Till skillnad mot för, som det verkar, många andra så vill jag ha koll på vad som händer och vill även kunna påverka slutprodukten på det sätt som jag vill ha det (och som jag vet är ok) istället för att programmet skall styra mig enligt någon utvecklares förenklingsintentioner.. Over and out....
... Visa mer
2023-02-08
15:27
Hejsan. Kikade på den senaste versionen av Visma Bokslut och dom "nyheterna" var väl kanske inte riktigt vad vi behövde. Undrar helt enkelt om det kommer någon bilaga eller liknande koppling som hämtar upp underlag på eventuella inköpta inventarier och tar med den skattereduktionen på skatteberäkningen. Kan se av skatteberäkningsbilagan att det inte finns något sådant där. Jag hoppas verkligen att den uppdateringen inte endast sker i Skatt & Bokslut Pro utan även i Bokslut. För jag förutsätter att den är på gång....
... Visa mer
Etiketter:
- Välj din produkt:
-
Bokslut
2023-01-30
08:27
Tänkte ju ställa den här frågan själv men ser att svaret redan är gett. Det går alltså inte att ändra en "standardpost" i eEkonomi. Och i den världen är tydligen vissa konton standardposter. Och då har jag en funderingen på om ni inser vilket jobb det sannolikt blir om man skall gå från ett "riktigt" bokföringsprogram typ Visma Administration till eEkonomi. Jag har vissa kunder kvar sedan jag startade i branschen 1989 och kontoplanerna är, kanske framförallt när det gäller försäljning, fulla av egna kontonamn. För BAS är bara en rekommendation och man får byta namn på alla konton om man vill. Och vill man ha en någorlunda intern ekonomistyrning så brukar man dela upp försäljningskonton. Nu vet ju inte jag vilka konton i "vanliga" eEkonomi som är standardposter men jag kan tänka mig att det är en hel del. Funderar verkligen på hur ni tänkt när ni så kraftigt begränsar programmet att vi inte ens får dela upp försäljningen hur vi vill. För vilka kontonummer har vi kvar att välja på när vi skall dela upp försäljningen i en restaurang, där uppdelning är väldigt viktigt. Kostnader i ett åkeri blir rätt många konton med "egna" namn. Att jag frågar istället för ett helt enkelt strunta i det här och fortsätta leta ett annat program är väl mest för att jag använt Visma sedan mitten av 90-talet. Det har varit ett av dom bästa för redovisningsbranschen. Prisvärt, användarvänligt och komplett vilket man då inte kan säga om eEkonomi. Och trenden fortsätter. Ni har ju t.ex. det nya Skatt och Bokslut där vi nu även i Skatt har den nackdel som även det gamla Bokslut hade, d.v.s man kan inte testa saker. I gamla Skatt så har vi dels en kalkylmodul som gör att när jag fyllt i den, fört över till deklarationen så kan jag förändra och testa skillnader mellan dom alternativen. Och öppnade jag en deklaration så kunde jag sedan stänga den utan att spara och inget var ändrat. För denna spara-knapp är en fantastisk funktion för oss som vill ge råd, testa olika alternativ och hjälpa våra kunder. Något som jag alltid saknat i bokslut då även där sparades allt med automatik. Precis som i dom flesta av dagens molnprogram som, sannolikt av tekniska skäl, inte har sparknappar. Men dom saknar även en till funktion som ett lokalt installerat program har, som jag genom åren ibland använt. Det är att ta en säkerhetskopia, läsa in den som ett nytt företag och sedan "leka" i den verkligheten. Väldigt bra i vissa rådgivningar. Så där, då har jag skrivit av mig lite och får sätta mig ner och byta konto i en av mina kunders kontoplaner då vi där bytt namn på konto 3042 till en annan försäljning av hans tjänster som har 25% moms, vilket då inte går att ändra i eEkonomi då 3042 är 12% moms och en standardpost. Tack för den.........
... Visa mer
2023-01-26
07:29
2 Gillar
Hejsan. Det är ju till arten en leverantörsskuld men allt annat hör ju till nästa år så vi brukar ändra fakturadatumet till nästa år om vi använder faktureringsmetoden och reskontra. Vid kontantmetoden så tar vi helt enkelt inte upp den som skuld. Nu var ju det här en försäkring och då utan moms och hade det varit en skuld med moms så hade du ändå inte fått lyfta den. Kravet för momslyft är endera att du betalat den eller att du fått tjänsten/varan levererad. Så vill man absolut bokföra en sådan faktura som leverantörsskuld så blir det förutbetald kostnad och vilande moms. Vilket är rätt onödigt och krångligt. Just den regeln gör ju att t.ex. en hyresfaktura för första kvartalet nästa år blir en lite redovisningsresa om man inte betalar den. Förs förutbetald och vilande moms. Sedan får man kostnadsföra varje månadshyra när månaden är (för då är ju tjänsten levererad) och man får även lyfta den delen av momsen. Bokföring är så enkelt;-)
... Visa mer
2022-12-07
14:01
1Gilla
Testade precis det som Tinna skrev men det hjälpte inte, vilket är mysko... men ta ett snack med supporten. Dom är kanon.
... Visa mer
2022-12-01
09:55
Kollade och när man avslutar programmet så får man upp den frågan. Men man kan där välja att inte få den frågan nästa gång och gör man det så kommer den inte igen. Har alldeles för mig att den går att få tillbaks men får inte till det. Förhoppningsvis så kommer någon i supporten och hjälper till med det. Om jag nu har rätt... men det vore märkligt om man inte kan få tillbaks den funktionen som gör att säkerhetskopiering blir lättare...och vid rätt tillfälle.
... Visa mer
2022-12-01
07:26
1Gilla
Den önskan har nog funnits lika länge som programmet. Men du kan ställa in så att programmet vid nedstängning ställer en fråga om säkerhetskopia skall göras. Då är det bara svara ja så görs det på en i förväg utvald plats. Vilket är nästan bättre än en schemalagd säkerhetskopia. På det här sättet så görs en säkerhetskopia bara när man faktiskt själv vill det då man vet att något är ändrat....
... Visa mer
2022-11-24
10:16
2 Gillar
Ah.. Då skall vi se. Du har bokfört den ingående momsen direkt mot 1650, det kontot är då momsfordran och du bör istället använda 2641 som avser den avdragsgilla ingående momsen som du har under perioden. Det summeras sedan när du gör momsavräkningen/rapporten för perioden. Är lite osäker men tror nog ändå att din vinst i det här fallet bör bli 19 205 kr (försäljningen) minus 6 200 kr (inköpet) d.v.s 13 005 kr. Inte 11 069,10 som du uppgett. Är som sagt var osäker men tror inte att säljprovision och slagavgift skall påverka den delen då om bör räknas som omkostnader. Det skulle isf innebära att kto 3030 blir kredit 10 404 kr och 2616 kredit 2 601 kr. Kto 3028 blir då debet 13 005 kr. I övrigt så ser det, enligt mig, ok ut. Roligt att du tycker bokföring är kul även om det är den absolut svåraste delen av vårt yrke. Rekommenderar starkt att du köper lite litteratur inom typ bokföring, moms och sånt och kanske framförallt, köp tjänster av en välrenommerad redovisningsbyrå i närheten. Ta gärna hjälp av dom med frågor och avstämningar. För det är alltid ditt ansvar och det finns inga ursäkter om det blir fel. Lycka till!!
... Visa mer
2022-11-24
09:53
1Gilla
Hejsan. För att kunna lämna ett någorlunda korrekt svar så vore det bra med ett exempel innehållande belopp. Kan du göra det?
... Visa mer
2022-11-24
09:51
3 Gillar
Helt rätt att man enligt Skatteverket skall hantera ett inköp med moms från EU som ett inköp med omvänd moms från EU. Personligen så har jag väldigt svårt att förstå det i och med att det förstör den kontroll man har där försäljning som rapporterats visa periodisk sammanställning skall mötas av en sådan redovisning hos köparen. Här redovisar man då ett köp som inte redovisas som en försäljning. Märkligt av Skatteverket....
... Visa mer
2022-11-22
08:10
1Gilla
Intressant fråga dom belyser ett "problem" i dom flesta löneprogram, om inte alla. Om vi t.ex. tar vårt bolag där alla har månadslön för innevarande månad och justering för månaden före så blir det märkligt under sommaren. Under semestermånaden så får alla full lön, möjligen med justering för månaden före, trots att man då inte jobbat. Månaden efter får man då istället semesterlön vilket då bokförs mot konto 2920 då den redan är kostnadsförd. Detta gör att resultatet för t.ex. juli är uruselt, full månadslön, ingen intäkt. Medans augusti går strålande. Full intäkt, ingen eller ringa lönekostnad. Nu kan man ju hålla på och bokföra detta på eget sätt men det blir många felkällor. Det borde vara en relativt enkel sak för löneprogrammen att hålla reda på allt detta och då även se till att man inte redovisar fel skatteavdrag och avgifter fel månad men där lönekostnaderna hamnar rätt. Fick den här fråga för många år sedan där vi, på kundens uppdrag, var rätt noga med periodiseringar och avskrivningar. Men lönen ställde då till det rejält i hans bolag då den inte periodiseras alls, inte i något program.... Märkligt....
... Visa mer
2022-11-22
08:04
Hejsan. Läste det här och blev intresserad och hittade då ett skrivfel i den sista meningen. Där skriver du "Det innebär att säljare utanför Norge ska registrera sig i VOEC eller norska MVA-registret om försäljning av varor med ett värde under 3000 NOK görs." vilket är fel. Man kan registrera sig där för att förenkla för köparna som då slipper betala moms till tullen, det är inte tvingande. Men det krånglar ju till det för säljaren så man kan undra vilka som vill göra det. Framgick när jag kollade på grensetjansten.com... tyckte det verkade mystisk om man var tvingad, vilket man då inte är...
... Visa mer
2022-11-16
07:32
1Gilla
Hejsan. Låter korrekt. Att programmet varnar går som sagt att ingnorera och så länge du alltid stämmer av per den sista i månaden att banksaldot stämmer så är det ju lugnt... Och som sagt, kom ihåg löneskatten när du gör bokslut och missa inte underlaget för det på aktiebolagets deklarations första sida. Men det bör programmet fixa... Lycka till!
... Visa mer
2022-11-15
07:37
2 Gillar
Hejsan. Antar att du använder eEkonomi där jag inte är så hemma på rutinerna men jag kan ändå svara på din fråga tror jag. När du betalar fakturan så krediterar du ju 1930 och debiterar, i det här fallet, 2440. Detta blir då korrekt när uppbokningen av leverantörsfakturan blir kredit 2440 (då det uppstår en leverantörsskuld) samt debet 7412. Ser att du även då bokar upp skulden på särskild löneskatt, vilket man absolut kan men vi brukar ta den, oftast ringa, delen i bokslutet. Men du bör egentligen inte lägga upp en pensionspremie som leverantörsskuld då den då kostnadsförs i bokföringen, även om du av någon anledning inte skulle betala den, och då blir det fel då det endast är premier som betalas som blir avdragsgilla. Vi har även samma tänk när det gäller aviseringar/fakturor på lån med amortering. Dom bör man inte lägga upp i reskontran då dom då bokas som amorterade även om det sker senare eller inte alls. Det är i det fallet dessutom rätt vanligt att banken drar beloppet månaden efter även om förfallodag var den sista i månaden före.
... Visa mer