2017 års resultat är ej omfört till 2018 - Förening

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 vecka sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
På något sätt har omföringen från 2017 års resultat försvunnit, jag är 100 på att jag gjorde detta men det blir fel när jag ska göra 2018 års bokslut och jag får inte 0 på beräknat resultatet i balansrapporten. Vad tusan gör jag nu? 2017 är ju dessutom låst .....=( =( Jag är superny som kassör i en lite förening. Någon vänlig själ som vill hjälpa mig med vad tusan jag ska göra?
Foto på aannnaandersson

aannnaandersson

• 70 poäng

Publicerades för 2 veckor sedan

• 0
  • 1
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 1,062 poäng 1k badge 2x thumb
Hej aannnaandersson,

Såhär tänkte jag:

Börja med att du byter bokföringsår så du står i bokföringsåret 2017. Kontrollera om din bokslutsverifikation finns med under Bokföring - Verifikationer. 
Om JA så byter du tillbaka till år 2018 och väljer Bokföring - Ingående balans - Överför UB från föregående år. Det är ganska vanligt att man glömmer
att programmet behöver hjälp att överföra den utgående balansen till ingående balans på det nya året. 

Hoppas detta hjälpte men om så inte är fallet gäller följande: 

Man kan göra olika typer av låsning av ett bokföringsår. Att låsa en period innebär att du inte längre kan registrera eller förändra verifikationer
i den låsta perioden. 

Bokslutstransaktioner kan läggas till så länge bokföringsåret inte är låst, även om alla månader är låsta. Kontrollera hur det ser ut hos dig under
Arkiv - Bokföringsår - Välj bokföringsår. Om det i statusfältet står Låst t.om 201712 så ska du kunna göra din bokslutsverifikation per 31 december.

Hoppas detta hjälper dig och annars är du välkommen att kontakta supporten.

/Kristina