Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
(uppdaterad av Marielle Westberg CONTENT PRODUCER ‎2021-05-06 10:23 )
  • 29 Svar
  • 4 gilla
  • 4997 Visningar

Med en aktiv bankkoppling synkroniseras kontoutdraget automatiskt över från banken till Visma eEkonomi. Du sparar tid och minimerar risken att registrera någon händelse dubbelt eller t om missa att registrera en händelse. Banker som du kan aktivera en bankkoppling till: Handelsbanken, SEB, Nordea, Danske Bank, Swedbank & Sparbanken.

 

Om du inte har någon utav bankerna ovan kan du istället kopiera och klistra in ditt kontoutdrag från internetbanken. Du loggar in på din bank, markerar de händelser det gäller och väljer kopiera. Gå till Kassa- och bankhändelser i Visma eEkonomi och klicka på Ny bankhändelse - Klistra in kontoutdrag.

En bankkoppling fungerar lite olika beroende på vilken bank du har. På bilden nedan kan du se vilka möjligheter som finns för respektive bank. För en närmare förklaring - skrolla ner till Så fungerar det

 

Tabell.JPG

Aktivera en bankkoppling

För att kunna aktivera en bankkoppling behöver du ha ett kontonummer och ett IBAN-nummer för ett företagskonto eller ett valutakonto registrerat i Visma eEkonomi. Du kan kontrollera att det konto du vill aktivera bankkoppling för har ett IBAN-nummer inlagt under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Om inte, markera det konto det gäller och välj Redigera. Fyll därefter in ditt IBAN-nummer (IBAN-nummer för ditt konto hittar du lättast på din internetbank eller på ett kontoutdrag). Välj Spara, markera ditt konto igen och klicka på Aktivera bankkopplingAktiveringen kan vara förenad med en avgift från bankens sida. Kontakta din bank för mer information.

  

Stäm av bankkontot efter aktivering
Inom 2-3 bankdagar är din bankkoppling aktiv och bankhändelser börjar trilla in i Visma eEkonomi. Under tiden du väntar på godkännandet från banken kan du inte manuellt registrera några bankhändelser på det valda bankkontot. Det kan därför bli ett par dagars glapp mellan de händelser du senast registrerade och de händelser som automatiskt förs över när bankkopplingen aktiveras. Så snart som bankkopplingen är aktiv och bankhändelser automatiskt förs över går det bra att manuellt registrera de eventuella händelser som skett under tiden då kopplingen höll på att aktiveras.  

Så fungerar det  

Handelsbanken

Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med Handelsbanken i Visma eEkonomi.

Med en aktiv bankkoppling till Handelsbanken kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta. 

 

Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas från. Däremot får båda företagskonton in kontoutdrag. 

 

När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in så att du själv väljer vilka leverantörsfakturor som ska skicka över, och när. För att ställa in det går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura kan du klicka på Exportera för att välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka för betalning.

 

Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse. 

SEB

Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med SEB i Visma eEkonomi, Hantera betalningar med SEB i Visma eEkonomi - Signera i programmet, Hantera betalningar med SEB i Visma eEkonomi - Signera på banken

 

Med en aktiv bankkoppling till SEB kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.

 

Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas från. Däremot får båda företagskonton in kontoutdrag. 

 

När du aktiverar bankkoppling med SEB får du välja mellan två olika avtal. Att godkänna betalningarna i Visma eEkonomi eller på Internetbanken.

 

Godkänn betalningar i Visma eEkonomi:

Med den här funktionen behöver du inte logga in på internetbanken för att göra betalningen. Med hjälp av tvåstegsverifiering kan du signera och godkänna betalningen direkt i Visma eEkonomi.  

 

När du bokför en ny leverantörsfaktura får du upp valen Exportera och Signera. För att kunna signera behöver du ha behörigheten Administratör i Visma eEkonomi. Har du behörigheten Användare kan du skicka betalningen vidare till den som är Administratör, som godkänner den genom att signera. Tvåstegsverifiering innebär ett extra säkerhetsskydd. Appen Google Authenticator genererar en säkerhetskod som administratören anger när det är dags att signera. Betalningen dras på förfallodatumet.

 

Godkänn betalningar på Internetbanken: 

När du bokför en ny leverantörsfaktura så skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in att du själv väljer vilka leverantörsfakturor du vill skicka över och när. Om du själv vill styra vilka leverantörsfakturor som ska skickas över till banken går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan “Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning”.

 

Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.

 

Nordea

Med en aktiv bankkoppling till Nordea kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.

 

Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas från. Däremot får båda företagskonton in kontoutdrag. 

 

Godkänn betalningar i Visma eEkonomi:

Med den här funktionen behöver du inte logga in på internetbanken för att göra betalningen. Med hjälp av tvåstegsverifiering signerar och godkänner du betalningen direkt i Visma eEkonomi.

När du bokför en ny leverantörsfaktura får du upp valen Exportera och Signera. För att kunna signera behöver du ha tillgång till appen Google Authenticator samt ha behörigheten Administratör i Visma eEkonomi. Har du behörigheten Användare kan du välja att skicka betalningen vidare till den som är Administratör, som godkänner den genom att signera i appen. Betalningen dras på förfallodatumet. Hämta appen Google Authenticator.


Blir det fel kan du enkelt avbryta en signerad betalning genom att gå till leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor, välj Åtgärder och Avbryt betalning.

Du kan se alla kommande betalningar (de betalningar som är skickade till banken) under Inköp - Leverantörsfakturor och genom att markera rutan Visa kommande betalningar

Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.

Aktivera banksamarbete med Nordea:

(För att aktivera en bankkoppling behöver du ha signerat avtalet Corporate Access Lite hos Nordea, samt ha ett avtalsnummer (CCM) till hands. Vi rekommenderar att du kontaktar Nordea om du behöver hjälp med detta, innan du går igenom aktiveringsguiden i Visma eEkonomi.)

Gå till Inställningar - Kassa- och bankkonton, markera kontot du vill koppla samman i en bankkoppling och klicka på Aktivera bankkoppling.
Du får då upp en aktiveringsguide. Följ stegen och signera slutligen avtalet med hjälp av tvåstegsverifiering.

Danske Bank

Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med Danske Bank i Visma eEkonomi, Hantera betalningar med Danske Bank i Visma eEkonomi.

 

Med Danske Bank som bank kan du både ta emot kontoutdrag och skicka leverantörsbetalningar automatiskt. Du kan aktivera bankkoppling på flera företagskonton och valutakonton, men du kan enbart skapa ett valutakonto per valuta.

 

Har du flera företagskonton behöver du markera ett av dem som “Primärt företagskonto”. Det gör du inne på kontot, under Inställningar - Kassa- och bankkonton. Det är från det primära företagskontot som leverantörsbetalningarna skickas från. Däremot får båda företagskonton in kontoutdrag. 

 

När du bokför en ny leverantörsfaktura skickas den automatiskt till banken inom 10 minuter. Du kan även ställa in så att du själv väljer vilka leverantörsfakturor som ska skicka över, och när. För att ställa in det går du till Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter och bockar för rutan Bekräfta urval av leverantörsfakturor för betalning. Nästa gång du bokför en ny leverantörsfaktura kan du klicka på Exportera för att välja vilka leverantörsfakturor du vill skicka för betalning.

 

Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.

Swedbank & Sparbanken (gäller ej Sparbanken Syd)

Informationen finns även som film; Aktivera banksamarbete med Swedbank i Visma eEkonomi.

 

Med en aktiv bankkoppling till Swedbank och Sparbankerna får du automatiskt över kontoutdraget från din internetbank till Visma eEkonomi. Leverantörsfakturorna kan du hantera via LB-fil. Det är en fil som innehåller information om de fakturor som ska betalas. Funktionen kräver dock ett avtal utöver bankkopplingen och kan innebära extra kostnader. Du kan kontakta banken om vad som gäller. Vill du inte använda dig av LB-fil går det självklart bra att betala leverantörsfakturorna direkt på Internetbanken.

 

För att skicka över dina leverantörsbetalningar med LB-fil markerar du “Använd betalningsfil för utgående betalningar” under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. LB-filen exporteras under Inställningar - Import och export - Skapa fil till banken

 

Kontoutdraget kommer automatiskt in under Kassa- och bankhändelser, vardagen efter transaktionen är dragen på banken. Där kan vissa kund- och leverantörsfakturor matchas och bokföras automatiskt. Övriga händelser behöver du själv matcha för att sedan välja en passande bokföringshändelse.

Kommentarer
FrankM
UTFORSKARE

Hej

 

Tack för bra info. Jag har precis aktiverat koppling till mitt bolags konto i SEB. Hur är tänket när det gäller verifikationer som man skall skriva ut och ha i pappersmappen när man använder en aktiv bankkoppling? En del av poängen med denna koppling är ju att man inte skall behöva logga in på Internetbanken. Var i Visma eEkonomi kan jag hämta fram lämpliga verifikationer att skriva ut?

 

Mvh

Frank Mortensen

Managon AB

UET AB
NY MEDLEM

Hej

Jag har en kund som har Swedbank som bank och försöker att få till detta med bankoppling mellan Visma e-Ekonomi och banken

och har lyckats med att få ner transaktionerna från banken till Visma men inte lyckats få till att skicka över betalningar från Visma till banken 

även om jag använder LB fil nu har vi varit i kontakt med Swedbank och då fick vi till svar se nedan är det någon som vilken information dom behöver eller någon på Visma kan hjälpa mig med detta. Tack på förhand

Hej Ulf,

Har pratat med Pontus angående att ansluta Visma autopay.
En sak som ni behöver göra är att kontakta visma och höra med dem vilken information som ska anslutas och bestämma datum för när det ska gälla. Detta för att vi ska kunna komma vidare i anslutningen.

Med vänliga hälsningar

Nellie Christenson
Swedbank Klippan
 
Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej FrankM!

 

Här tror jag du kommer hitta all den informationen du behöver: https://vismaspcs.se/ditt-foretagande/byra/de-har-kopiorna-behover-du-inte-skriva-ut

 

/Nellie

Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej UET AB! 

 

När det gäller bankkoppling mellan Swedbank & Visma eEkonomi så är det ännu inte med Autopay. 

Ta kontakt med ert bankkontor och be om att få aktivera bankkoppling mot Visma eEkonomi och inte mot Autopay, så kommer det ordna sig. 

 

Ha en fin dag!

/Nellie 

FrankM
UTFORSKARE

Tack för svaret, Nellie! Jag har faktiskt redan snubblat över den artikeln, ett tag efter att jag postade min fråga, och baserat på den har jag tänkt om och moderniserat mig så att jag följer de krav som gäller. Alltså inga *onödiga* utskrifter 🙂

Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

@FrankM Ja det var ett lite sent svar, härligt att du redan hittat den artikeln 🙂 

 

Ha en fin kväll! 

FrFo11
UTFORSKARE

Har precis bytt till Danske Bank från Nordea
Verkar funka bra överlag, men man måste tänka på att varje filöverföring kostar typ 10 kr så välj inställning i eEkonomi att välja själv när leverantörsbetalningar skall skickas till banken. Du måste ändå logga in för att godkänna dem för betalning på banken efteråt.
Transaktionerna laddas ner varje dag det varit en transaktion så de går inte att påverka.

Nils__4
NY MEDLEM

Hej

Jag använder Google Auth för att autentisera mig när jag loggar in. Jag har bankkoppling med SEB för flera av mina bolag. Den där 30-dagars regeln att den ska komma ihåg mig funkar inte alls utan jag måste göra det varje dag, ibland flera gånger om dagen. Kan det bero på att jag loggar ut och loggar in i ett annat bolag med ny Google Auth? Jag har alltså olika inloggningskonton för varje bolag. Mvh Nils

FrFo11
UTFORSKARE

Kan ni uppdatera tabellen med Nordea nu?

Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej Nils__4

 

Precis som du beskriver att du loggar in med en annan användare på samma enhet så kommer du att på nytt behöva ange din tvåstegsverifiering. Användaren/inloggningen blir kopplad till den enhet och webbläsare du använder. 

Nils__4
NY MEDLEM

Tack Nellie. Skulle det lösa problemet om jag hade samma inloggning på samtliga bolag så de låg i en dropdown till höger i menyn istället?

Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

@Nils__4  Det stämmer bra det!

 

Du kan bestämma vilken inloggning du vill använda dig av, och på de konton som inte redan har den e-postadressen som användare så lägger du till den. Gå till vismaspcs.se och logga in till Mina tjänster. Där klickar du på ditt företagsnamn uppe till höger och väljer Användare och sedan Skapa användare. 

 

När du skapat upp din nya användare så behöver du ta bort tillgången av Visma eEkonomi på den gamla användaren för att sedan kunna lägga tillgång av Visma eEkonomi på den nya användaren. 

För att ta bort tillgången av Visma eEkonomi på den gamla användaren så klickar du på den användaren i listläget, bockar ur Visma eEkonomi och sparar nere till höger. 

Sedan gör du likadant men bockar i på den nya användaren som ska ha tillgång till Visma eEkonomi och klickar på Spara. 

LW -60
UTFORSKARE

Hejsan!

 

Jag kopplade in tvåstegsidentifieringen.

Jobbar enbart med ett bolag.

Måste ändå logga på manuellt varje dag trots att det skall räcka med var 30 dag.

Inställningsfel?

 

Mvh Lena

Andreas Palmay
APPLICATION SPECIALIST

Hejsan LW -60!

Oftast när man möts av verifiering återigen, även om man valt att den ska komma ihåg enheten i 30 dagar, så beror det på att man har loggat in med en annan användare i samma webbläsare. Då anses inte verifieringen som man gjorde tidigare som säker längre då det har skett en annan. Så ett tips till dig om du använder dig av två olika användare är att också ha en egen webbläsare var för dessa. Då kommer det att fungera bättre för dig med valet om att enheten ska sparas i 30 dagar när du verifierar dig med Google Authenticator. 

Hoppas att detta är till hjälp för dig! 

FrFo11
UTFORSKARE

@Andreas Palmay 
Jag förstod inte helt ditt svar " loggat in med en annan användare i samma webbläsare." 

Annan användare i Visma eller generellt?
Är det så att man inte kan byta enhet heller, jag har ju både stationär dator och bärbar dator jag växlar mellan vid behov.

 

Andreas Palmay
APPLICATION SPECIALIST

Hej FrFo11!

Med det menar jag en annan användare in till vår plattform på Visma. När det gäller om man blir knuten till en enhet eller inte, så kan man absolut logga in på en annan enhet under de här 30 dagarna som vi pratar om vid 2stegsverifieringen. 

 

LW -60
UTFORSKARE

Hejsan, @Andreas Palmay !

 

Nej, det är så att jag har idag enbart ett företag att logga på och jag är ensam på denna dator. Jag använder en och samma webbläsare för eEkonomi varje dag och med automatik blir jag inloggad som mig själv på den. Jag testade denna variant i över en vecka tills jag tröttnade på denna dubbla inloggning. Det måste vara något annat... cookies som raderas? Tömning av historik? Om mina inloggningsuppgifter kommer upp varje gång, borde inte historiken raderats, varför det borde gå att få funktionen att lira. Det är ingen panik, jag hoppar över den här säkrare inloggningen så länge och tar nya tag om en månad eller så.

 

Mvh Lena

Andreas Palmay
APPLICATION SPECIALIST

Hej igen LW -60!

 

Jag gör som så att jag kontaktar dig via mejl istället så kan vi i detta fallet kika mer på det tillsammans. 

Johan_24
UTFORSKARE

Hej,

Detta är ju jättekul men mina leverantörsfakturor hämtas inte av banken, när jag loggar in på Nordea står det hämtning av fakturor misslyckades. Har pratat med dom och de ser inga fel utan menar att problemet ligger hos Visma, pratade även med Visma igår och de säger att de bara ser att betalningen inte gått igenom och prata med banken 🙂

I Visma står det följande: Betalning till banken misslyckades "NARR - CAP Invalid Agreement Identification"

Bägge säger prata med den andre 🙂

Allt annat fungerar, kontohändelser blir inlästa som de ska.

HJÄLP !!!

Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST
(uppdaterad av Nellie Karlsson APPLICATION SPECIALIST ‎2021-04-01 09:11 )

Hej @Johan_24 

 

Det ser ut att vara som så att det CCM-avtalsnummer du fick från Nordea och fyllde in i aktiveringsguiden fylldes in med även de siffror som ligger efter bindestrecket i avtalet. Men de siffror ska ej med i aktiveringsguiden. 

 

CCMavtal.PNG

 

Men det du behöver göra nu är att gå in i Visma eEkonomi till Inställningar - Kassa- och bankkonton - markera kontot det gäller - klicka på Avsluta bankkoppling - därefter aktiverar du den igen och fyller i ditt CCM-avtalsnummer utan de siffror som ligger efter bindestrecket och går igenom aktiveringsguiden igen. Så kommer bankkopplingen komma igång på rätt sätt. 

 

Kontrollera sedan om det är några betalningar som inte nått banken annars har du möjlighet att skicka om dem. 

Johan_24
UTFORSKARE

Tack snälla Nellie, du är guld !

Johan_24
UTFORSKARE

Skärmavbild 2021-03-25 kl. 12.25.28.png

Johan_24
UTFORSKARE

Vad ska avmarkeras, finns ju inget där ???

Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

@Johan_24 Jag kollar och återkommer här snarast! 🙂 

Johan_24
UTFORSKARE

Verkar som det fungerar från idag, jag blev tveksam då jag inte kunde se kommande betalningar inne på Nordea men enligt dem så ser jag dem 

inte förrän de är betalda ??? hoppas det är så, filerna/betalningarna är i alla fall mottagna hos Nordea även om inte jag ser dem. Med vänlig hälsning,/Johan

Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej @Johan_24 

Det stämmer att du inte kan se kommande betalningar inne på Nordeas hemsida, utan istället kan du direkt i Visma eEkonomi gå till Inköp - Leverantörsfakturor och där inne bocka för "Visa kommande betalningar" så får du en lista på de som är signerade och kommer att dras. 

 

/Nellie 

Johan_24
UTFORSKARE

Lyckades få en inkasso på en faktura under denna strulperiod då jag inte kunde få fram fakturorna, gissa vilken inkassofirma ? Visma inkasso 😂 Ska prata med dom imorgon, hoppas jag kan hänvisa till dig om de inte tror mig 😊

Johan_24
UTFORSKARE

Hur ändrar man betaldatum på en faktura när man inte ser den hos Nordea och Visma e-ekonomi säger att den inte går att ändra utan att man ska göra det hos Nordea ?

Nellie Karlsson
APPLICATION SPECIALIST

Hej @Johan_24 

 

Om du vill ändra betaldatumet på en leverantörsfaktura som nu ligger som kommande betalning i Visma eEkonomi, så kan du välja att avbryta betalningen genom att gå till Inköp - Leverantörsfakturor - markera leverantörsfakturan det gäller och välj Åtgärder - Avbryt betalning

 

Nu skickas en status till Nordea med info om att du vill avbryta betalningen. När det gått igenom får du tillbaka en status i Visma eEkonomi på leverantörsfakturan där det står "Betalning avbruten"

 

Efter det kan du då välja att skicka om betalningen genom att markera leverantörsfakturan igen och välja Åtgärder - Skicka om betalning. Då landar leverantörsfakturan på nytt under Inköp - Leverantörsfakturor och under länken Exportera och signera, och där har du möjlighet att byta betaldatum på fakturan och signera om den på nytt.