Den första förhöjda hyran skall du bokföra på kontot du beskriver och dela upp på det antal månader leasingavtalet löper på så att beloppet på konto 1720 hamnar på noll när sista leasingavgiften betalats.Om den första förhöjda hyran år t ex 72 000 kr skall du bokaDebet 5615Kredit 1720med 2 000 per månad i 36 månader om det är hela leasingperioden.Mikael
Det är väl i och för sig sällan numera men förr om åren kunde det hända att det gick ett antal dagar innan inköpsstället processade sina kortbetalningar. Med dagens uppkopplade terminaler och (ofta) uppkopplade kassor borde det dock vara ett minne blott.Samma här - eller ännu "värre" - bokföringsrookie kanske 😉Det jag har sett (för det mesta) så är det minst 1 dag i diff mellan transaktionsdatum och bokföringsdatum hos banken. Vissa verkar "hålla" transaktionen ännu längre.Min redovisningsbyrå (enbart för bokslut) har rekommenderat att använda bankens bokföringsdatum för det är då pengarna verkligen överförs.
Jag har gjort så att jag gör ett nettolöneavdrag på hela beloppet för trängselskatt på lönekörningen som avser den som kört och fått trängselskatt. Sen får samma person en nettoersättning på det som avser tjänstekörning och då behöver man inte förmånsbeskattas. Detta ska vara helt okej enligt den källa som jag har fått rådet från. I detta fall borde det ju bli en låg nettoersättning om det mesta är privat körning.