Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 
Senaste inlägg

Hejsan!Nu är jag lite osäker på hur mycket separat denna bokföring måste vara. I föreningsprogrammet kan du använda dig av resultatenheter, och när du bokför eller skapra faktura så anger du den resultatenheten som gäller. Läs mer om hur Resultatenheter fungerar i hjälpen.Du kan också särskilja bokföringen genom att använda olika bokföringskonton.Ett alternativ är att skapa en ny förening för detta, då är det helt skiljt från den andra bokföringen.I vårt större program Visma Administration 2000 hanterar vi projekt om det är så att det inte fungerar med ovan nämnda förslag.
Hej!Jag skulle rekommendera dig att kontrollera detta med en redovisningskonsult eller Skatteverket eftersom det verkar finnas lite om och men på hur detta ska hanteras.Eller om någon annan användare har erfarenhet av det här./Anna
Om man bedriver verksamhet i egna lokaler (fastighet, lägenhet eller villa) är det några faktorer som spelar in. Hur mycket arbetar jag "hemma" och finns det ett specificerat, tydligt avgränsat utrymme där verksamheten bedrivs.Arbetar du minst 800 timmar/år i ett ospecificerat rum (kan användas till annat också) får du göra ett schablonavdrag i deklarationen på 2 000 för fastighet och 4 000 för lägenhet/villa.Har du ett tydligt avgränsat utrymme/rum/lokal som bara används för verksamheten har du rätt att bokföra/kostnadsföra verkliga kostnader (hyra, el, vatten, städning osv) för den delen som används i verksamheten. Hyran bokförs då på 5010 Lokalhyra.Som du förstår har det stor betydelse hur "lokalen" ser ut och används.MVH
HejTelefon6211 Fast telefoni eller 6212 MobiltelefonDatorprogramLite knepigare. Man kan välja 6230 Datakommunikation eller 6540 IT-tjänster om programmet är av den arten. Inköp av en dator (PC) skulle säkert konteras som 5410 Förbrukningsinventarier och då skulle man kunna kontera datorprogram till denna dator på samma konto alternativt lägga upp ett nytt konto t ex 5411 Datorprogram och använda det. Det sista med nytt konto är förstås onödigt om dina inköp av datorprogram är små och enstaka.MVH
Hej!Det beror lite på hur bra uppföljning man vill kunna ha efteråt. Man kan göra det enkelt för sig och boka kredit 1410 (lager) och debet 4990 (justering varulager). Eller så skapar man ett nytt 499X konto och döper till t ex kassationer. I det senare fallet kan man lättare följa upp hur mycket man kasserat under en viss period.//Tina