Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Joachim Ahman
MEDLEM

Korrigeringsverifikat på fel period - eEkonomi

Vid årsavstämning hittade jag en felaktig momskontering från maj 2018. Då jag skapade en korrigeringsverifikation så fick den datumet satt till 2019-01-02 (hade inte låst upp aktuell period innan korrigeringsverifikationen gjordes) och den går inte att ta bort/ångra. Nu ligger korrigeringen bokförd på 2019 istället för på aktuell period 2018, måste jag korrigera den korrigeringsverifikation som blev fel och sedan låsa upp aktuell period 2018 och skapa ny korrigeringsverifikation med rätt datum? Ska jag därefter skapa ny momsdeklaration och skicka in till skatteverket?
1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Joachim,

När du skriver att du har gjort en felaktig momskontering, menar du då att du har bokfört en vanlig verifikation som ingår i en momsredovisning (som ex försäljning eller inköp) eller menar du att en momsredovisning som du har bokfört har blivit felaktig? 

Om du har gjort en felaktig verifikation som ingår i en momsredovisning så tycker jag ditt exempel låter väldigt bra, korrigera den felaktiga korrigeringsverifikationen på 2019 som blev fel, låsa upp perioden 2018 och skapa en ny korrigeringsverifikation med det korrekta datumet. Då ska du även skicka in en rättelse till skatteverket på momsredovisningen. Om du har använt dig av programmets momsredovisning under Bokföring - Momsredovisning så kan du ångra alla de senaste momsredovisningarna fram till den aktuella och göra om dem. Du ångrar dem under Bokföring - Momsredovisning - tryck på momsredovisning - Åtgärder - Ångra. Om du har gjort den via en manuell verifikation kan du istället justera det med en ny manuell verifikation/korrigeringsverifikation. Jag hade dock rekommenderat att kolla med skatteverket först om du ska göra den rättelsen på detta sätt eller om du kan göra den senare då du helst inte ska låsa upp en period bakåt i tiden 🙂

Om jag har missförstått din fråga eller om du undrar mer så får du gärna återkomma i tråden så kan vi kika på det!

/Fanny