Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

(uppdaterad av Ebba Arvén COMMUNITY MANAGER ‎2024-01-11 09:41 )
  • 64 Svar
  • 4 gilla
  • 54285 Visningar

Vad är omföring av eget kapital?

När du är klar med bokslutet för din enskilda firma och bokfört årets resultat på räkenskapsår 1 ska du bokföra föregående års resultat per den första på år 2. I samband med att du bokför föregående års resultat kan du också välja att tömma kontona för egna insättningar och uttag i Kontointtervallet 2011-2019 och bokföra mellanskillnaden på kontot 2010 - Eget kapital. Denna proceduren slängs ofta med olika namn som omföring av eget kapital, nolla eget kapital, omföring av ingående balanser på kapitalkonton, ja kärt barn har många namn. 

 

Bokföring av föregående års resultat är något du alltid gör medan omföringen av kapitalkonton är valfritt, men det gör det enklare för dig att följa upp dina saldon då du nollar ut dessa konton varje år.

Bokföringsförslag - omföring av eget kapital

Verifikationen baseras på belopp i kontogruppen för eget kapital. Dessa saldon ser du i din balansrapport per den sista dagen i föregående räkenskapsår under rubriken Eget kapital.

 

I följande exempel har firman under året gjort en vinst på 100 000 kr, detta är bokfört som årets resultat (på konto 2019 - Året resultat) i samband med bokslutsposten som registreras på räkenskapsåret sista datum. Under året har det även skett ett uttag på 20 000 kr och gjorts en insättning på 10 000 kr.

 

När bokslutet är klart för år 1 så ska föregående års resultat och omföringen av kapitalkonton bokföras på den första dagen på räkenskapsår 2.

Konto Debet Kredit
2019 - Årets resultat 100 000  
2018 - Övriga egna insättningar

10 000

 
2013 - Övriga egna uttag

 

20 000
2010 - Eget kapital

 

90 000

Konton att omföra mot 2010 - Eget kapital

  • 2011 - Egna varuuttag 
  • 2012 - Avräkning för skatter och avgifter 
  • 2013 - Övriga egna uttag
  • 2018 - Övriga egna insättningar
  • 2019 - Årets resultat

Om du har Visma eEkonomi kan du använda bokföringsförslaget Omföring av ingående balanser på kapitalkonton när du skapar verifikationen, då hämtas alla konton automatiskt och du ser varje kontos saldo ute till höger om kontoraden.

Ytterligare lästips
- Bokföra eget uttag i en enskild firma
- Bokföra egen insättning i en enskild firma

 

Filmtips! Se vår utbildning om hur du skapar deklaration och årsbokslut i vårt program. 



kundhosvisma.png

 

 

Kommentarer
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

För att differensen ska bli noll måste jag lägga summan för eget kapital på kreditsidan och då blir det minus på det kontot. Jag har gått med vinst i år så jag tycker detta är konstigt. Har det blivit fel?

My Janhall
ANSTÄLLD
(uppdaterad av My Janhall ANSTÄLLD ‎2021-01-13 13:45 )

Hej Ebba, 

Det låter korrekt, du kan gå efter mitt exempel ovan där firman gick med vinst. Detta är något du bokför på per den första år 2, i mitt exempel gör jag en bokning av föregående års vinst i debet och tömmer mina konton för egna insättningar och uttag för att bokföra mellanskillnaden på kontot 2010 - Eget kapital i kredit. 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Nu år 2020 har jag gått med förlust för första gången. När jag nollar 20-kontona så märker jag att förlusten minskar mitt egna kapital på konto 2010.

 

Det känns som att jag förlorar privata pengar när företagets minusresultat äter upp kapitalet och pengar jag satt in i bolaget.

 

Kan någon förklara logiken, tack ? 🙂

 

Ha det!

Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej! 

 

Vid en förlust så bokförs det tvärtemot hur My har gjort i sitt exempel ovan. I och med din förlust så minskar ditt egna kapitalet så det låter helt riktigt.

 

Hittade en del bra information i en av våra artiklar: 

 

"Ett underskott (förlust) i företaget leder till att det egna kapitalet blir mindre eller till och med negativt. Ett negativt eget kapital betyder att skulderna överstiger tillgångarnas värde. Som regel beror brist på kapital på att företaget gått med förlust, men det kan också bero på att ägarna gjort stora uttag istället för att återinvestera vinster i företaget.

 

I en enskild firma, handelsbolag och kommanditbolag, kan näringsidkaren eller delägarna löpande bokföra egna insättningar, vilket ökar det egna kapitalet, respektive bokföra egna uttag, vilket minskar det egna kapitalet. I samband med att företaget gör ett bokslut bokförs årets resultat i eget kapital. Om årets resultat är positivt ökar värdet på eget kapital och om resultatet är negativt minskar värdet på eget kapital."

 

Du kan läsa mer i Eget kapital – Vad är eget kapital?.

 

Mvh

Moa

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Då det är mitt första år som enskilt företag så missade jag det här med att överföra föregående års vinst i debet och tömma mina konton. Det är först nu när jag går igenom checklistan för årsavstämning som det har kommit upp. 

 

Är det försent nu i mars att göra detta eller ska jag låta det vara?

(läste någonstans att det inte är ett måste men att det underlättar)

 

Hälsningar Joanna

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Joanna! 

Spännande med första året tillsamman med din enskilda firma! 🙂 

Ja, du kan göra detta nu sålänge bokföringsperioden för januari månad inte är låst. Du ska fortfarande göra det per den första på ditt andra år, så du inte bokför det nu i mars. Precis som du skriver så är det inte ett måste, men detta gör det enklare att följa upp år efter år. 

 

Hoppas detta hjälper dig, jag önskar dig en glad påsk! 
/My 

PEter E
NY MEDLEM

Varför är exemplen alltid utan ingående balans? Det är av vitalt hur man hanterar "leftover". I bland ska det sluta på noll, inbland inte.

Transaktionen måste sättas i ett sammanhang.

My Janhall
ANSTÄLLD
(uppdaterad av My Janhall ANSTÄLLD ‎2021-07-26 09:04 )

Hejsan @Peter E

I mitt exempel ovan så har jag försökt förklara vad som skett på respektive konto innan jag visar transaktionen, men om det känns oklart ska jag självklart förtydliga. 🙂

Om vi börjar med konto 2019 - Årets resultat så beskriver jag att resultatet bokförts och att det bokförts en vinst på 100 000. Det innebär att konto har en ingående balans med -100 000 (minus 100 000) eftersom kontot krediterats när årets resultat bokfördes. Därmed ska kontot debiteras och icke krediteras när omföringen görs för att kontots saldo ska nollas. 
Vi kan även kolla på konto 2013 - Övriga egna uttag, där beskriver jag att det har bokförts uttag på 20 000 kr. I en verifikation där ett eget uttag bokförs så debiteras konto 2013 och därmed så har kontot en ingående balans på 20 000 (plus 20 000) vilket i sin tur innebär att kontot ska krediteras och icke debiteras när omföringen görs för att kontot ska nollas. 
I det stora hela ska du alltså kolla vad du har för ingående balans på kontona per det datum du bokför omföringen. Har du ett minussaldo bör kontot debiteras med beloppet och är det ett plussaldo bör kontot krediteras med beloppet.

 

Konto 2010 - Eget kapital ska ju däremot inte nollas, detta är kontot alla saldon överförs till, alltså mellanskillnaden. Har du alltså debiterat ett konto med 20 000 och krediterat ett konto på 10 000 så ska konto 2010 krediteras med 10 000 så att debet/kredit balanserar med varandra. 

Jag hoppas detta hjälper dig en bit på vägen, jag önskar dig en fortsatt fin vecka! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

 

Jag har gjort ett eget uttag under året debet på konto 2013 (krediterat 1930 företagskonto) i en verifikation, men detta uttag dyker inte upp på konto 2013's kontosaldo när jag gör Omföring av ingående balanser på kapitalkonton. Ska jag manuellt då lägga in det som en kredit på den summan så att kontosaldot blir -värdet av uttaget? och sen kreditera differensen på 2010? Så att differensen nollas ut eller ska differensen bli -värdet av uttaget?

 

Mvh

Elina

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du nu har gjort ett eget uttag under året som du bokfört men som inte visas på det kontosaldot så skulle jag rekommendera dig att försöka leta i verifikationslistan eller i huvudboken för 1930 för att hitta den verifikationen och kika hur det blev bokfört. För om det redan är bokfört men inte visas på 2013 så har det möjligtvis bokförts mot ett annat bokföringskonto och bör därför korrigeras. Det blir inte rätt att lägga in en kredit mot 2013 och 2010 om du inte vet hur originalverifikationen ser ut, då den bör vara bokförd mot något annat motkonto då än 2013.

 

Så mitt råd är att du försöker leta efter verifikationen, kolla hur den är bokförd och eventuellt korrigera den för att det skall blir rätt.

Ha en fin dag!

 

/ Josefine

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Josefine,

Hittade nu, hade inte lagt verifikationen på det nya räkenskapsåret. Eftersom då egna uttaget för mig är på en högre summa än årets resultat så kommer skillnaden att gå in på debet för 2010 (eget kapital) alltså som att firman gått med förlust det året? egna uttaget var på vinst som gjorts tidigare år, så antar att det borde bli rätt?

Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER
(uppdaterad av Agnes Ohrling COMMUNITY MANAGER ‎2022-01-05 12:18 )

Hej @Fd medlem !

 

Jag hoppar in är i frågan för att hjälpa dig vidare. Jag är dock lite osäker på vad du menar i din senaste kommentar. För att dubbelkolla, menar du att du har bokfört uttaget på 2010 istället för 2013? 

 

Du får gärna återkomma med mer information så ska vi fortsatt hjälpa dig vidare. 🙂 

 

Önskar dig en fin dag!

 

/Agnes 

 

 

MBokföring
NY MEDLEM
(uppdaterad av MBokföring ‎2022-01-23 14:40 )
 

Hej, när man går igenom er guide för årsavstämning av enskild firma så kan man tolka det som att omföring av ingående balanser på kapitalkonton skall göras år 1, det vill säga det år som avslutas. Detta för att det står under förberedelser. Senare längre ner i guiden under slutkontroll skall man bokföra årets resultat. Alltså tolkar man det som att omföring av ingående balanser skall göras före bokföring av årets resultat.

Läser man sedan i forumet så skriver ni att omföring av balanser på kapitalkonton skall göras år 2, dvs nästkommande år som en av de första verifikationerna. Det finns tydligen lite delade meningar om man söker på internet om när omföringen skall göras, i slutet av år 1 eller början på år 2. Tacksam om ni kan förklara detta och hur man skall tolka er guide för årsavstämning.

 

 

Skärmbild 2022-01-23 142841.png

 

 

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Guiden för årsavstämning som finns i systemet är en generell guide, så den kan inte känna av att detta är ditt första räkenskapsår. Det som menas med den följande texten som du skrivit under: Kontrollera om du har ett saldo på kontot för Årets resultat. har du det, har du troligen glömt att flytta resultatet efter ditt bokslut året innan.... osv. Detta gäller alltså inte första året, utan det gäller om man gör sitt bokslut och upptäcker att man har ett saldot på kontot för Årets resultat som inte relaterat till  året man håller på med, så har man antagligen inte gjort omföring av ingående balanser på kapitalkonton. Då skall man i bokslutet göra denna omföringen, så att saldot stämmer på Årets resultat. 

 

I vanliga fall så är omföring av ingående balanser på kapitalkonton något man gör i början av året, året efter sitt första räkenskapsår och framåt. Det finns dock inget krav på om eller när en omföring skall göras, förutom att man behöver göra en omföring när det gäller specifikt årets resultat kontot, i och med att det kontot bara skall innehåller räkenskapsåret man jobbar med i det bokslutet. Övriga eget kapital konton är valfria. 

 

Så i ditt fall om det är ditt första räkenskapsår så gäller inte texten dig, i och med, som texten beskriver, att du inte har något saldo på årets resultat som relaterar till gamla år. 

 

Hoppas detta gör det tydligare för dig, ha en fin dag!

/ Josefine

MBokföring
NY MEDLEM

Hej igen,
Nej det var mitt andra år. Jag började med Visma e-ekonomi 2020 som mitt första år. För 2020 gjorde jag omföring av ingående balanser innan jag bokförde årets resultat. Nu i år (alltså gällande förra året) 2021 efter att jag läst på lite mer så gjorde jag omföring av ingående balanser på det nya året 2022 efter att jag bokfört föregående års resultat. Jag hittade en annan forumtråd (inte Visma, se bild) där moderatorn skrev att balansrapporten inte blir korrekt om man gör omföring det år som skall avslutas istället för att göra omföring nästkommande år, alltså det nya året, som även ni skriver att omföring skall ske på. Ligger det någon sanning i detta?Jag har ju lite svårt att testa detta själv då jag i så fall måste skapa korrigeringsverifikationer när jag testar med de olika alternativen. Det skulle vara intressant och tacksamt om ni kan reda ut detta.  

/MSkärmbild 2022-01-31.png

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej igen!

 

Egentligen blir det väl en smaksak kan man säga, men normalt sätt så gör man ingen omföring av eget kapital förrän året efter i och med att man vill visa i bokslutet för det året just vad man haft i årets resultat, egna insättningar/uttag m.m. Sedan när man byter till nästa år, så gör man omföringen till eget kapital för att nolla sina egna uttag m.m, så att man bara redovisar det årets händelser igen. Osv osv helt enkelt. Rent tekniskt sätt så spelar det egentligen ingen större roll då alla 20XX konton ändå hamnar under eget kapital i deklarationen, men i bokslutet så finns det fördelar med att du inte gör omföringen i bokslutet utan året efter så du lättare håller koll på dina egna insättningar/uttag för varje år. 

 

Det är dock som sagt ingen krav att göra omföringarna, utan de är valfria. Mitt råd är att du följer så som vi anger i vårt tips, dvs att omföringen sker året efter bokslutet är klart om du vill göra omföringarna.

 

Ha det fint!

/ Josefine

Hallen
NY MEDLEM

Hej,

Jag skulle uppskatta lite hjälp med detta enligt mina bilder nedan. 2021 var mitt första år med enskild firma. Jag har gjort större uttag än resultatet och då blir differensen minus (se bild). För att få 0 i differens så måste jag bokföra 44 862,91 på debet på 2010-kontot. Det blir ju ett underskott i Eget kapital?

 1. Vad innebär detta? Regleras det sen när man har deklarerat eller hur funkar det?

 

Jag har tagit ut pengar som ska till Skatteverket (SKV) som "Eget uttag" och sparat dem på ett sparkonto utanför mitt företagskonto.

 

2. När jag väl betalar in dem till SKV och bokför deklarationen så behöver jag tömma 2012-kontot igen? 

3. Kommer Eget kapital-kontot 2012 att bli positivt då?

 

Tacksam för svar. Känner att jag står och stampar här. Säg till om jag behöver komplettera med info.

Skärmbild 2022-02-01 160037.png
Skärmbild 2022-02-01 160133.png

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Att ditt egna kapital hamnar på debet, dvs ett underskott gör ingenting i det korta loppet för en enskild firma och är väldigt vanligt sitt första räkenskapsår. Det kommer inte regleras utan följa med till nästa räkenskapsår som eget kapital. Differensen som du visar på din bild skall mycket riktigt läggas mot konto 2010 eget kapital.

 

Om du har gjort egna uttag och sparat pengar under året på ett privat sparkonto till just den slutliga skatten så skulle jag säga att du inte behöver bokföra den betalningen som gäller just slutliga skatten. I en enskild firma så är den slutliga skatten en privatkostnad, som man enbart bokför om man betalar den från företagskontot. Då bokför man det mot 193X kredit och 2012 debet. I och med att du nu har gjort egna uttag så kommer själva betalningen till Skatteverket vara en privat händelse. Om man skulle bokföra det så hade det blivit 2018 egna insättningar i kredit och mot 2012 i debet, vilket egentligen är en onödig bokföring då båda kontona är eget kapital. Man kan självklart bokföra det om man vill ha koll, men det finns ingen anledning. Det som dock är viktigt är bokföra är momsinbetalningar även om de görs med privata pengar, så att bokföringen stämmer. 

 

Här kan du läsa lite mer om slutlig skatt i enskild firma.

 

Ha det fint, hoppas detta klargjorde det hela!

/ Josefine

 

 

Hallen
NY MEDLEM
(uppdaterad av Hallen ‎2022-02-02 19:34 )

Tack snälla Josefine! 🙏

Det klargjorde saker och ting för mig. Då behöver jag inte göra så mycket mer än att bokföra betalningen av momsen sen.

 

Kan jag nu låsa föregående räkenskapsåret från Inställningar>Räkenskapsår och IB> Lås bokföringsåret?

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej igen!

 

Vad skönt att höra. Om du nu är klar med resten av bokslutet så låter det som en utmärkt idé ja. Det viktiga är att man inte låser bokföringsåret förrän man är klar med allting, så det skall alltid vara det sista man gör när man helt klar med allt. 

 

Ha det fint!

/ Josefine

Mia___27
MEDLEM

Jag sitter och har 2012 med i mitt omföringsarbete i år för första gången har betalt in varje månad till skattekontot, dock har också momsinsättningen kommit på konto 2012 vilket gör siffran felaktig hur gör jag då när jag ska omföra mina kontont 2010-2019

 

Kontosaldo vid start är

2010 194,74 kr

2012 158506 kr (varav moms 146494 kr) gör jag två rader här för moms och inbet prelskatt debet/kredit?

2013 145784 kr i kredit väl

2018 -140000,08 kr i debet väl

2019 0 nu

 

Hjääääääääääääääälp!

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om du felaktigt bokfört en momsåterbetalning mot 2012 istället för 2650/1650 så behöver du vid omföringen ta det beloppet mot debet 2012 och kredit 2650 förutsatt att du bokförde upp det mot kredit i det tidigare skedet. Allting beror lite på hur du hanterar 2012 och bokförde denna momsåterbetalningen. Så utan att veta hur du bokfört detta mot 2012 innan så är det svårt att avgöra om det bör bli mot debet eller kredit, men om du råkat bokföra momsen mot 2012 så bör du därmed ha felaktigt saldo på 2650/1650 ( beroende på vilket konto för moms du använder ). 

 

Det jag dock kan se gällande saldot på 2012 är att du har ett plus saldo, vilket indikerar att du bokförde mot debet gällande momsen. Det för mig indikerar att du kanske bokförde mot 2650 kredit och 2012 debet, dvs att du använder dig av 2012 som ett skattekonto och bokför alla händelser så som man gör i ett AB. Om du menar att du gjort så, så stämmer det att det saldot skall vara mot 2012 och nu vid omföringen bokföras bort mot 2010 så att saldot blir noll på 2012. 

 

För att få bort saldona så blir det debet mot de som har ett minussaldo och kredit mot de som har ett plussaldo för att få nollat kontona. Differensen du får hamnar mot 2010 för att få allt flyttat dit. 

 

Ha det fint, hoppas detta hjälpte dig!

/ Josefine

Mia___27
MEDLEM

Tittar på mitt redovisningskonto för moms där står det på 2650 -146 494 kr

Mia___27
MEDLEM

Är det då fel att 2650 står i minus nu?

Mia___27
MEDLEM

Hjääääääääääälp

CarinaEsp
CHAMPION

Om du har en momsskuld så är det rätt att det står i minus. Kolla vad du har på konto 1650, om du har en fordran där som är reglerad på skattekontot så får du boka om det till 2650.

Konto 2650 ska innehålla skuld för de momsdeklarationer som inte är reglerade på skattekontot. Har man månadsmoms som man redovisar den 12:e så är det normalt 2 månaders skuld som ska ligga där.

Mia___27
MEDLEM

Det verkar som jag har bokfört det på 2012 i stället för 1650, 1650 har ingenting och 2012 har i stället det belopp som betalats in för 2020. Hur gör jag då?

 

CarinaEsp
CHAMPION

Då får du boka bort skulden mot 2012 så som @Josefine Johansson beskriver ovan.

Mia___27
MEDLEM

Har du lust att speca för jag har nu så många konton i huvet att ingenting blir rätt längre 😞

Mia___27
MEDLEM
Screenshot 2022-03-02 at 13-02-22 Visma eEkonomi.png
 

Kan jag göra så här?

 

 

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Nej det vore att blanda äpplen och päron. Jag tycker att du ska:

 

1. Bokföra momsdeklarationen för året 2020 och inte bara inbetalningen. Ta fram vilket datum du gjorde momsdeklarationen (kan vara samma som inbetalningen) och bokför en manuell verifikation:

2021-XX-XX Momsdeklaration

Debet 2650   146 494

Kredit 2012   146 494

 

2. Slutför räkenskapsåret 2021 och gör 

- Momsredovisning i Visma per 2021-12-31 (skapar ett saldo på konto 2650, troligtvis kredit dvs en skuld)

- Ombokning av Årets resultat per 2021-12-31 (skapar ett saldo på konto 2019, förhoppningsvis kredit dvs en vinst)

 

3. 2022-01-01 kör du Omföring av ingående balanser på kapitalkonton där du nollar konto 2012, 2013, 2018, 2019 och "flyttar" alla saldon till 2010.

 

4. När du sedan gör momsdeklaration för 2021 bokför du:

Debet 2650 

Kredit 2012

 

5. När betalar momsen:

Debet 2012

Kredit 1930

 

Har du frågor får du gärna kontakta mig på casperkonig@gmail.com

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Mia___27
MEDLEM

Screenshot 2022-03-03 at 16-33-02 Visma eEkonomi.png

Mia___27
MEDLEM

Hej Roffa - tusen tack för utförligt svar, en mall att spara helt klart!

Nu har jag gjort allt du skrev 😉 och lyckats nolla några konton som du ser - nu till frågan om det som står som differens är det som då ska sättas i 2010? och då på kreditsidan väl?

 

Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Exakt och då får du allt ackumulerat Eget kapital på konto 2010 kredit.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Freddebokför
MEDLEM

Hejsan!

Såg att man kan "nolla" 20-kontona och det låter bra. 🙂 Dock har jag inte gjort det tidigare så det ligger endel siffror där sen tidigare år. Finns det någon metod på hur man ska räkna för att det ska bli helt rätt. idag är det 28 Mars, har jag 1000 kr på plusgirot och förra året blev det en vinst på 5000 kronor, bara som exempel. Hur räknar jag ut själva mellanskillnaden som ska bokföras eller är det bara att ta det negativa värdet på varje konto?  

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Det finns ingen direkt metod för detta förutom att kolla ingående saldon, men det är heller inte nödvändigt att nolla 20XX kontona och föra om saldona till 2010 eget kapital. Om du vill göra det från och med 2022 så kan du gå till balansräkningen och kolla på dina ingående saldon på alla 20XX konton förutom 2010. Dessa saldon är vad du skall manuellt omföra till 2010 eget kapital. 

 

Exempelvis så har du ingående balanser på dessa konton:

 

2013 har + 10 000

2018 har - 20 000

 

Då kan man bokföra omföringen så här:

 

2013 med 10 000 i kredit

2018 med 20 000 i debet

2010 med 10 000 i kredit

 

Nu kommer du ha enbart årets saldo kvar som utgående saldo sedan när du har gjort detta. Plusgirot har inget med just dessa saldon att göra, utan du kollar alltså på ingående saldo 2022 på alla 20XX konton förutom 2010. 

 

Hoppas detta hjälpte dig lite, ha det fint!

/ Josefine

Freddebokför
MEDLEM

Hejsan Josefin och tack för svar. Det är just att det är ackumulerade värden på de olika kontona som gör mig osäker på hur jag ska göra. 

 

Jag bifogar en bild med påhittade värden och tre tabeller, 

1. Hur det ser ut nu. 

2. Vad ska jag fylla i här?

3. Min spontana känsla är att det ska fyllas i såhär, verkar det vettigt? 

Eget kapital, vad ska det "innehålla" är det enbart de pengar som finns i firman och det borde ju då stämma med saldot på plusgirot tänker jag? Det är det det "enda" firman äger så att säga. Inga tillgångar eller skulder eller så. 

 

visma.png

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej igen!

 

Ber om ursäkt för sent svar. Det går bra att nolla kontonas hela saldo om du skulle vilja, men tänk på att du då tar en del av det du redan bokfört under 2022 och missar lite poängen av nollningen. Nollningen gör man för att kunna ha enbart årets egna uttag, insättningar m.m som saldo för att kunna hålla koll. Därför är den inte heller tvingande. Så mitt tips är att du gör så som jag beskrev i mitt tidigare svar, du kollar på dina ingående saldon på de konton du angett i verifikationerna och det är dessa saldon du lägger mot debet eller kredit. Det du även kan göra är att vänta tills bokslutet i år för att göra omföringen, så du kan göra som dina exempel. 

 

Det enda jag kan kommentera är att du även skall omföra 2019s saldo om det saldot tillhör föregående års resultat, annars såg det som sagt vettigt ut. 

 

Eget kapital i en enskild firma innehåller alla dina egna insättningar, uttag och dina vinster/förluster genom åren. Så det kommer aldrig vara samma belopp som vad du har på banken, då det du har på banken är enbart rena pengar. I en enskild firma så sätter man inte in något aktiekapital och man tar inte heller ut någon lön. I och med att ens egna insättningar och uttag påverkar det egna kapitalet så är det svårt att sätta det i relation till något, så det enklast är att tänka att det innehåller det jag sade. Eget kapital innehåller även det du har bokfört i den enskilda firman som relaterar skattekontot, tex f-skatten. 

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

(uppdaterad av PleasedToMeetYou ‎2022-05-10 06:30 )

Jag har hankat mig fram med bokföringen och löst alla problem (tror jag) under 2021 men den här Omställningsmanövern har jag noll koll på hur jag ska gå vidare med. Förstår inte var sig syfte eller logik och har därför skjutit den här åtgärden framför mig, dum som jag är. Den här veckan måste jag in med deklaration och jag har ingen aning om det här är något jag måste göra, eller om jag kan generera deklarationen ändå?

PleasedToMeetYou_1-1652108761978.gif

EDIT: Jag fick hjälp med det här problemet igår av en extern konsult.

 

 

Showkat
NY MEDLEM
(uppdaterad av Showkat ‎2023-01-18 22:29 )

Väster sida ser ni nr. Ej kommit i följande ordning.
vad tror ni kan vara problem?
T.ex. har kommit F22

och nu

A381

hur ska Jan göra att kommer i ordningen som tidigare?

tackar för hjälp 622153E5-EC18-4C9B-A424-0ACB85EA1462.png

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Jag kan se att vi har svarat på din fråga i din andra tråd här som du kan kika på. Bara att återkomma om det är något mer. 

Ha det fint!

 

Josefine

Jsoriano
MEDLEM

Hej Josefine,
Du verkar ha stenkoll, och skulle behöva din hjälp här också!

2021 var mitt första år med enskild firma. Jag har gjort uttag regelbundet för att bl.a. betala preliminär- och slutskatt till SKV, samt årsMOMS.

Då jag inte har några utgifter i firman, utan endast konsultingarvode så har jag sedan start i princip enbart registrerat fakturor/inbetalningar och uttag till privat konto. 

Vad behöver jag nu göra för att kontot ska bli korrekt?

Skärmavbild 2023-01-31 kl. 11.25.35.png

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack så mycket, självklart det är därför vi finns här i forumet!

 

Baserat på bilden och de konton som har saldon så skulle jag säga att det bör bli som följande:

 

2010 med 232 248,76 i debet

2012 med 40 875 i debet

2013 med 460 623,76 i kredit

2019 med 187 500 i debet

 

Saldot på 2010 skall vara differensen som blir efter att fyllt i de andra kontona, så förhoppningsvis har jag räknat rätt. Annars fyller du bara i alla andra 20XX konton som har ett saldo, och lägger differensen mot konto 2010.

 

Ha det fint!

Josefine

martha
MEDLEM
(uppdaterad av martha ‎2023-02-06 13:09 )

martha_0-1675675186033.png

Hej

2021 var mitt första räkenskapsår. Alltså 100% nybörjare.

Nu ska jag alltså (i efterhand) "omföra ingående balanser på kapitalkonton" för 2022-01-01.

 

Jag blir förvirrad av +/- och debit/kredit. 

Mitt årsresultat 2021 var en vinst med 98451 och i mitt förenklade årsbokslut står det eget kapital 88763 - Så alla siffror verkar stämma och differensen är 0. Men har jag gjort rätt? Det som gör mig förvirrad är att det står (-) på kontosaldot för eget kapital, men jag ligger ju plus i verkligheten. Är det så det ska vara? (se bild)

 

Och en annan fråga: Jag har hela året dubbelkollat att jag gjort rätt med bokföringen genom att se att mitt saldo i visma stämmer med mitt saldo hos banken. Kommer jag kunna fortsätta med det efter att ha gjort den här verifikationen? Eller blir det nya saldot i Visma "år för år" istället? Om jag vill fortsätta "hålla koll" på det sättet jag gjort, är det då bättre att helt skippa det här steget i bokföringen (som vad jag förstår är frivilligt)? Eller kommer jag förstå om några år att det här blir enklare i långa loppet så här?

 

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Det stämmer att det inte är tvingande att göra omföringen utan frivilligt, men det kan finnas fördelar med att göra det. Så som att man alltså bör nolla åtminstone 2019 varje år, eftersom det kontot skall visa årets resultat och inte föregående års. Det är också ett bra sätt att hålla koll på årets egna insättningar och egna uttag, eftersom man nollar dem i början av året och därmed bara har varje års saldon. 

 

Att det är - på eget kapital är positivt i bokföringsvärlden, eftersom minus på 2XXX konton betyder skuld. När man går med vinst så ökar skulden som företaget har till dig som ägare, dvs att företaget genererar vinst och man behöver inte själv satsa kapital för att hålla företaget vid liv. Detta är ju självklart ett förenklat sätt att se på det, men förhoppningsvis så förstår du lite varför - är bra på eget kapital. 

 

Det verkar som att du gjort rätt ja, med tanke på att alla kontona har saldo noll, men kontrollera gärna vad du hade för ingående balanser 2022-01-01 på varje konto så du bara flyttat detta saldot, och inte allt som finns på kontona även i 2022. Om du kommer förstå om några år eller inte är svårt att veta, men så länge du bara följer tipset för varje räkenskapsår så bör du klara det galant. Principen är bara att göra det i början av varje räkenskapsår och flytta ingående saldona på varje 20XX konto till 2010 eget kapital. 

 

Ha det fint!

Josefine

Jsoriano
MEDLEM

Stjärna! Tack Josefine.
Förstår jag rätt att detta egentligen enbart är för min egna skull då jag inte har några utgifter eller specialtransaktioner i bolaget, utan enbart egna uttag och fakturering månadsvis. 

Med det sagt - så länge jag bokför årliga resultatet korrekt och därmed betalar skatt och moms baserat på den bokföringen, så spelar egentligen inte underlaget i Visma någon roll? Jag vet att jag inte justerade enl ovan under förra året och blir lite bekymrad att det ska orsaka några problem. 

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej igen @Jsoriano !

 

Ingen fara alls. Ja det är för din egna skull som jag skrev i mitt svar till martha, eftersom omföringarna på de andra 20XX kontona förutom konto 2019 är valfria. Så konto 2019 måste alltid omföras varje nytt räkenskapsår, men de övriga 20XX kontona måste inte det. 

 

Att du inte justerat innan detta är ingen fara, så länge du gjorde det nu i 2023, och åtminstone gör omföring av årets resultat varje år framåt. Som jag skrev i mitt svar till martha så är det dock bra att göra detta för att hålla koll på sina egna insättningar/egna uttag samt hålla koll på tex ens F-skattsbetalningar på konto 2012. Så jag rekommenderar dig att försöka göra omföringarna varje räkenskapsår, men det är självklart upp till dig om du inte känner att det är nödvändigt. 

 

Förstår inte riktigt din sista mening kring att det inte spelar någon roll med underlaget i Visma? Allt måste fortfarande vara korrekt, men om du menar att omföringarna gällande de andra 20XX kontona förutom 2019 inte spelar något roll så är svaret ja eftersom totala summan av eget kapital fortfarande kommer vara samma. 

 

Ha det fint!

Josefine

Thomas1967
UTFORSKARE

Hej. Jag behöver omgående hjälp med Omföring av ingående balanser på kapitalkonton

 

Det är mitt första år som enskild firma. När jag tittar på andras bilder så har dom en ingående balans på konto 2019 för årets resultat, men jag har noll. Enligt resultaträkningen har jag gjort en vinst på ca 580 000 kr. Jag förstår att jag ska nolla 2012, 2013 och 2018 och när jag gjort det får jag en diff på 258 156,56 kr vilket stämmer överens med balansräkningen. 

Väldigt tacksam för hjälp omgående.

//Thomas

 

Thomas1967_0-1678875423816.png

 

 

Thomas1967
UTFORSKARE

Thomas1967_0-1678876277873.png

Hej igen.

Har jag gjort rätt enligt bilden?

Väldigt tacksam för hjälp och svar omgående.

//Thomas

 

Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Verkar som att du fått svar på din fråga i din andra tråd som du skrivit här. Återkom om du har fler funderingar kring detta. 

Ha det fint. 

 

Josefine