2023-11-22
08:11
1Gilla
Hej, Om du har låst lönekörningen med uppgift om att vissa anställda ska ha kontantlön så ligger det troligtvis kvar även om du uppdaterar med ett kontonummer. Jag gissar att du måste låsa upp lönekörningen och de berörda personernas lönespecar för att ändringen ska gå igenom, men för att få ett snabbt svar på din fråga är det nog bättre att kontakta supporten. Chattfunktionen till supporten brukar vara en snabb och bra hjälp. //Carina
... Visa mer
2023-11-21
16:10
1Gilla
Superskumt...🤔 Testa med chatt-supporten imorgon. Man brukar kunna dela skärm så de kan kolla.
... Visa mer
2023-11-21
16:02
Hej, Vagnen kan ligga kvar på 1220 och du kan använda 5520 istället. //Carina
... Visa mer
2023-11-21
16:01
Hej, Jag var tvungen att öppna lönesystemet och kolla vad du menade. Fick så som du beskriver om jag minskade fönstret att jobba i och inte har det på hela skärmen. Känns därför som det har med upplösningen på skärmen att göra alternativt att du inte har fönstret maximerat. //Carina
... Visa mer
2023-11-21
09:09
I så fall hade jag vilat på den fakturan och bokfört den med fakturadatum 2023-11-01 I exemplet som du skriver under så kan du ju bokföra fakturan på den 1/9 istället för den 31/8 så blir det ju rätt med momsen och kostnaden hamnar på rätt månad.
... Visa mer
2023-11-21
08:52
Hej, När det gäller fakturor som avser framåt i tiden så har man rätt att lyfta momsen när fakturan betalas eller när perioden som fakturan avser börjar gälla. På såna fakturor så periodiserar jag alltid både kostnadskonto och momskonto så att de lyfts fram när fakturan börjar gälla, men jag har förstått att det inte går att periodisera momsbelopp i Visma, så då måste det bli en manuell hantering. Ett sätt att komma ifrån det är att betala fakturan den sista i månaden som man får fakturan, vilket brukar vara det vanliga när det gäller hyresfakturor då hyran ska vara betald när perioden börjar gälla. Regeln är densamma oavsett om du använder faktureringsmetoden eller kontantmetoden, men eftersom du har rätt att lyfta momsen i samband med att fakturan betalas så blir det på sätt och vis en ickefråga om man bokför enligt kontantmetoden.
... Visa mer
2023-11-21
07:52
Hej, Antar att du har matvagnen som en inventarie i din verksamhet. Jag hade bokat det som reparation och underhåll på konto 5510. //Carina
... Visa mer
2023-11-17
10:12
1Gilla
Hej, De flesta brf:er tillhör ju en större organisation, t ex HSB, Riksbyggen eller liknande. Om ni gör det så är mitt förslag att du kollar med dem när det gäller kontoplan och liknande. Körde en googlesökning på kontoplan brf och hittade då detta https://bobattre.se/Docs/BrfSidor/KontoplanBrf.pdf https://www.hsb.se/globalassets/regionalt-innehall/hsb-sodra-norrland/media/dokument/dokument-per-omrade/tjanster/it-stod/guide-for-anvandning-av-kontoplan-efter-systembyte-7-okt.pdf.pdf Hittade även info från Bokföringsnämnden om det är av intresse https://www.bfn.se/redovisningsregler/vad-galler-for/bostadsrattsforeningar/ Hoppas att detta kan vara till hjälp för dig 🙂 Trevlig helg! //Carina
... Visa mer
2023-11-16
15:56
1Gilla
Hej, Om det är en kostnad som är direkt hänförlig till din intäkt så bör det vara ett inköpskonto i kontogrupp 4. //Carina
... Visa mer
2023-11-07
10:44
1Gilla
Ska du öka eller minska saldot på 1630? Ska du öka så bokar du i debet och ska du minska så bokar du i kredit. Konto 3740 blir då motsatt.
... Visa mer
2023-11-07
10:35
1Gilla
Hej, Depositionen är ett belopp som fastighetsägaren har som säkerhet och innehåller ingen moms. Det är en fordran som du har på fastighetsägaren. Du ska alltså boka den i balansräkningen på tillgångssidan. //Carina
... Visa mer
2023-11-07
10:28
Hej, Om du har rätt saldo på konto 2650/1650 så kan du boka bort differensen på skattekontot mot öresutjämning 3740. //Carina
... Visa mer
2023-11-07
10:24
Hej, Körersättning/milersättning är en del av den tjänst som du sålt och ska debiteras med moms. //Carina
... Visa mer
2023-10-26
10:36
Har du bara sålt skrot så har du ingen ingående moms att redovisa. Många gånger när man säljer skrot och får en självfaktura så innehåller den både intäkt för skrot och kostnader för t ex containerhyra eller hämtning av skrot. I de fall så får du ju även en kostnad och då har du även en ingående moms på den kostnaden som redovisas på fakturan. Ett exempel: Sålt skrot för 3 000 kr - Hyra container 500 kr + moms Då får du en intäkt på 3 000 kr som redovisas i ruta 41, hela beloppet bokförs i kredit på konto 3612 Kostnaden bokförs på t ex 5160 (renhållning egen fastighet) 500 kr (debet) och momsen bokförs i debet på 2641 /125 kr. I de fall du har en självfaktura på enbart skrotintäkter så ska du bara bokföra det i kredit på 3612 och inte blanda in några andra konton. //Carina
... Visa mer
2023-10-26
10:20
Hej Du ska inte blanda in någon moms här utan bara redovisa försäljningsbeloppet i rätt ruta på skattedeklarationen. Den som har köpt in skrotet ska redovisa in- och utgående moms i sin skattedeklaration. //Carina
... Visa mer
2023-10-25
17:15
Hej, Ett litet tillägg: Om ditt eget företag står för dina matkostnader under en tjänsteresa så ska traktamentet reduceras plus att kostförmån ska läggas till. I ditt fall verkar det som kunden står för dina matkostnader, då blir det ingen förmånsbeskattning, men en reduktion av traktamentet. //Carina
... Visa mer
2023-10-20
15:22
@Johan Lärfars Konteringen du har gjort ser helt korrekt ut 🙂 Ser att @Joachim E har svarat på din följdfråga. Önskar er en trevlig helg! //Carina
... Visa mer
2023-10-20
11:14
@Johan Lärfars Ett alternativ är att lägga upp korrektivkonto som du använder när du gör inköp från utlandet, men vi ha det konterat på ett annat kostnadskonto i redovisningen (förslag på konto är 4059 och 4539) Det ska inte vara någon momskod på korrektivkontot Det innebär att du bokar upp inköpet på som vanligt. Sen lägger du till en rad där du tar fakturabeloppet i kredit på korrektivkontot och därefter en rad i debet mot det konto du vill lägga kostnaden mot. På ovan sätt behöver du inte lägga upp flera konton med momskod för EU-inköp. //Carina
... Visa mer
2023-10-20
10:03
1Gilla
Självklart är det arbetsgivarens ansvar, men den som sköter bokföringen har ett ansvar att informera arbetsgivaren om gällande regler (min personliga åsikt).
... Visa mer
2023-10-20
09:56
1Gilla
@StinaWJ helt rätt att det måste specificeras om man gör så, men jag tolkade det ovan som att det var en klump. Sen bör man ju absolut inte betala ut semesterersättningen till anställda som jobbar kontinuerligt i företaget eftersom det då finns en risk att de inte har råd att ta ut sin semester i ledighet. En arbetsgivare är skyldig att se till att semester plockas ut i ledig tid (minst 4 veckor per år)
... Visa mer